Gå til innhold

Hvorfor koster en dameklipp mer enn en herreklipp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min betaler mye mindre hos meg for samme service - hos frisøren - hva er forklaringen på det?

Skrevet

Det har jeg også lurt på mang en gang. Og er det i det hele tatt lovlig å avkreve mer av kvinner enn menn? Om jeg bare skal stusse tuppene, så tar det mindre tid enn å ta håret til mannen. Hvorfor skal jeg da betale mer, bare fordi jeg er kvinne? Det må da vel falle inn under termen kjønnsdiskriminering?

Skrevet

:lol:

Det har jeg også lurt på mang en gang. Og er det i det hele tatt lovlig å avkreve mer av kvinner enn menn? Om jeg bare skal stusse tuppene, så tar det mindre tid enn å ta håret til mannen. Hvorfor skal jeg da betale mer, bare fordi jeg er kvinne? Det må da vel falle inn under termen kjønnsdiskriminering?

Vel, i Scerige mener de faktisk det, og der er det ikke lov lenger å ta forskjellig pris på dame- og herreklipp. Med det resultat at herreklippen ble MYE dyrere. :lol:

Skrevet
:lol:

Vel, i Scerige mener de faktisk det, og der er det ikke lov lenger å ta forskjellig pris på dame- og herreklipp. Med det resultat at herreklippen ble MYE dyrere. :lol:

Er det virkelig sant?

Hvor mye betaler man i Sverige for en vanlig klipp da?

A propos pris: jeg sponset gutteklipp til nevøen min (han er 12 år), kun klipp, intet annet, pris: 490 kr!! Er ikke det dyrt?

Skrevet

Jeg kan skjønne det om mannen kun skal kjøre over hodet med maskin, men i flere og flere tilfeller skal jo mannen ha minst like mye frisyre som kvinnen ofte skal. Like lang tid tar det også! Så det er ganske urettferdig!

Skrevet

Forresten: for ikke å snakke om menn med langt hår..! DET er forskjellsbehandling, det.

Skrevet

Skulle heller hatt billig-klipp og "eksklusiv"-klipp eller noe.

Typen betalte 350 kr for klipp i en litt "dyrere" frisørsalong. Jeg betalte 1350 for klipp (håret mitt er fremdeles slitt) og farge (som ikke synes i hele tatt!) i en annen, men tilsvarende salong. Gjett hvem som får kommentarer på fin sveis!

Gjest Grafica
Skrevet
Forresten: for ikke å snakke om menn med langt hår..! DET er forskjellsbehandling, det.

Når sambo hadde langt hår (mange, mange år siden) måtte han betale damepris for å klippe seg.

Men jeg har aldri hørt om en dame med kort hår som har sluppet unna med mannepris...

Gjest Deception
Skrevet
Når sambo hadde langt hår (mange, mange år siden) måtte han betale damepris for å klippe seg.

Men jeg har aldri hørt om en dame med kort hår som har sluppet unna med mannepris...

Nei, det er sant. Jeg har selv kort hår (dog en litt spesiell frisyre med lang lugg), og betaler 690 kroner for kun klipp. Mannen betaler 490 i samme salong, og frisøren bruker ikke kortere tid på ham, heller (ingen bruk av klippemaskin, for eksempel). Men jeg har bodd i Sverige, og der betalte jeg også ca 700 kroner for klipp, så det er like dyrt der, men menn betaler visstnok like mye.

Skrevet
Men jeg har bodd i Sverige, og der betalte jeg også ca 700 kroner for klipp, så det er like dyrt der, men menn betaler visstnok like mye.

:Nikke: fra 1.juli 2006 (tror jeg) ble det forbudt å ha forskjellig pris på herreklipp og dameklipp; diskriminering.

Skrevet
:Nikke: fra 1.juli 2006 (tror jeg) ble det forbudt å ha forskjellig pris på herreklipp og dameklipp; diskriminering.

Forbudet mot diskriminering burde snarest komme til Norge!!!!

Skrevet

Hvis jeg skal generalisere ut fra egne erfaringer, skjønner jeg godt at det er dyrere for jenter å klippe seg. Når jeg er hos frisøren bruker jeg kanskje 20 minutter på en klipp. Kjerringa bruker minst et par timer.

Jeg tipper at prisene er basert på hvor lang tid det tar i gjennomsnitt å klippe hhv en mann og en dame. Det er en måte å forenkle prissystemet på. Det ville vært tungvint om alle skulle betale individuell pris, basert på tiden det tar. Det føles nok urettferdig for mange, men damer fortsetter jo å klippe seg hos frisører som har dette prissystemet, så hvorfor skal de slutte med det?

Skrevet
Forbudet mot diskriminering burde snarest komme til Norge!!!!

Det fører bare til at herreklippen blir like dyr som dameklippen ;)

Skrevet
Det fører bare til at herreklippen blir like dyr som dameklippen ;)

Det tviler jeg på. Ettersom det i 90% av tilfellene tar minst dobbelt så lang tid å klippe en kvinne som en mann.

Skrevet (endret)
Det tviler jeg på. Ettersom det i 90% av tilfellene tar minst dobbelt så lang tid å klippe en kvinne som en mann.

Vel, de fleste salonger opererer med 30min klippetid, uansett.

Endret av NysgjerrigeNilsi
Skrevet
Hvis jeg skal generalisere ut fra egne erfaringer, skjønner jeg godt at det er dyrere for jenter å klippe seg. Når jeg er hos frisøren bruker jeg kanskje 20 minutter på en klipp. Kjerringa bruker minst et par timer.

Jeg tipper at prisene er basert på hvor lang tid det tar i gjennomsnitt å klippe hhv en mann og en dame. Det er en måte å forenkle prissystemet på. Det ville vært tungvint om alle skulle betale individuell pris, basert på tiden det tar. Det føles nok urettferdig for mange, men damer fortsetter jo å klippe seg hos frisører som har dette prissystemet, så hvorfor skal de slutte med det?

Det er ikke mer tungvint å ta betalt etter hvor lang og omfattende klippen er enn å ta pris etter kjønn. Det er ikke vanskelig å se på klokken og si at ja, det tok 30 minutter.

Siden samtlige frisører bruker dette prissystemet, så er man jo nesten tvunget til å bruke disse. Det er ikke et reelt valg.

Ikke bare føles det urettferdig, det ER urettferdig ;) Jeg klipper håret mitt selv, det tar meg 15 minutter. En frisør ville nok brukt enda mindre tid. Så du bruker lengre tid enn meg, likevel hadde jeg måttet betale mye mer enn deg, bare fordi jeg er kvinne.

Skrevet

Nå tar det virkelig ikke et par timer å klippe en dame, men mange damer farger håret samtidig med klipp. Det er dette som tar tid...

Skrevet
Vel, de fleste salonger opererer med 30min klippetid, uansett.

Hehe...javel..så er man ikke ferdig innen 30 minutter så er det bare "sorry,mac"?

De fleste som har vært innenfor dørene i en frisørsalong kan med egne øyne se at det stort sett tar lengre tid når en kvinne skal klippe seg.

Det sier seg selv når de fleste har lengre hår og mer kompliserte frisyrer. For mange menn er det bare "kort i nakken og stussing på toppen".

Skrevet
Hehe...javel..så er man ikke ferdig innen 30 minutter så er det bare "sorry,mac"?

De fleste som har vært innenfor dørene i en frisørsalong kan med egne øyne se at det stort sett tar lengre tid når en kvinne skal klippe seg.

Det sier seg selv når de fleste har lengre hår og mer kompliserte frisyrer. For mange menn er det bare "kort i nakken og stussing på toppen".

Det er da mange kvinner som har langt hår, og bare skal klippe tuppene.

Det tok normalt ca 15min da jeg hadde langt hår. Men jeg var av de heldige, og hadde en frisør som lot meg slippe med billigpris på klippen, siden det tok så kort tid.

(Tror til og med det var billigere enn herreklipp.)

Skrevet

Det tar ikke noe lengre tid å stusse tuppene på en med langt hår enn det tar å klippe en typisk kort herrefrisyre.

At det "stort sett" tar lengre tid når kvinner klipper seg, er da ingen grunn til at vi som ikke bruker så lang tid skal betale dobbelt så mye som menn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...