Gjest Gjest_Mika_* Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Er det noen som vet om det finnes en hundeklubb (med agility) i Oslo området som det er ett "forbud" mot å ha med tispe med løpetid?? Har gått på agility i ett halvt år nå og har lyst til å snuse litt på det å konkurrere.., men i går var det 3. gangen jeg bare måtte gå hjem pga at en tispe hadde løpetid. Det er så irriterenes. Skjønner at det kan skje innimellom.., 3 ganger siden august er litt mye. Er jeg urimelig nå???
rangi Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Ja, du er urimelig. Kan aldri tro at det finnes noen hundeklubber som forbyr tisper i løpetid på treninger. Men, du kan jo selvfølgelig forhøre deg litt rundt:)
lovenemo Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Selv om det er tispe med løpetid som er å trener på klubbplassen, så er det ingen grunn til å dra hjem. Fortsett å tren da vel, hunden må kunne takle det også. Og ja, du er helt urimelig.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Hunden skal kunne gjøre øvelser selv om det er tisper med løpetid der. Øv heller på litt enklere ting akkurat i den situasjonen slik at det ikke blir så vanskelig å konsentrere seg. Etterhvert kan du kreve like mye av hunden i den situasjonen som til vanlig. Ved å reise hjem unngår du den vanskelige situasjonen, men hunden får heller aldri øvd på slike situasjonen. Jeg er av den mening at man bør gjøre det vanskeligere på trening enn i konkurranse slik at en konkurranse egentlig blir "enkel" for hunden. Derfor bør man ta alle slike forstyrrelser som en utfrdring. Hvis du deltar i en konkurranse er det ganske stor sjanse for at det for eksempel er utstilling på samme plass. Der kan man delta med løpetisper, og du kan derfor aldri være sikker på at konkurranseplassen er helt fri for "løpetispelukt".
Gjest Gjest_mika_* Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Skjønner at det kan komme på konkurranser osv., og det er ikke som at jeg drar uten å prøve. Men han har ikke konsentrasjon til noe, kun denne tipsen. Selv ikke kalverulade fikk han på andre tanker. Men er jo noe med det å trene på disse forstyrrelsene.., vet ikke om det er mulig. Men skal gi det en sjanse... Men syns alikevel at det er egoistisk å ikke tenke på det når man er tispe eier (sikkert fordi jeg er hannhund eier), siden jeg kan risikere å få alle trenings dagene våres ødelagt pga dette og for de er det bare to-tre ganger
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Sørg for å plasser deg så langt unna tispa som har løpetid som mulig slik at ikke presset blir for stort, og start med å bare trene litt kontakt. Ikke gjør noe annet før du har sørget for at hunden har kontakt med deg. Det kan være at du må bruke noen ganger på det, men om ikke annet så får du god kontakt;) Hilsen en med en hannhund på 8 mnd. som akkurat har oppdaget at tisper har løpetid og stort sett ikke kan tenke på annet, så jeg skjønner problemet ditt;)
lovenemo Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Jeg skjønner godt frustrasjonen din, er ikke bare bare å få kontakt med en hannhund som er langt mer interessert i den deilige tispa enn matmor som vil trene på det samme som en trente på i går Men synes likevel det er viktig at du fortsetter å trene, selv om det er tisper med løpetid til stede. Selv har jeg både tispe og hannhund. Prøver å unngå de verste fellestreningene de ukene hun har løpetid, men det er ikke alltid like lett. Selv om hun har løpetid må vi få trent. Hannhunden her blir også helt "lost" når det er tisper med løpetid i nærheten, så vet hvor irriterende det kan være å prøve å trene uten å få noen som helst respons fra pelsen. Men man kan ikke ha forbud mot å trene selv om man har ei tispe med løpetid. Det er ingen mulighet for å bruke banen før eller etter felles treninger?
Frey Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Men syns alikevel at det er egoistisk å ikke tenke på det når man er tispe eier (sikkert fordi jeg er hannhund eier), siden jeg kan risikere å få alle trenings dagene våres ødelagt pga dette og for de er det bare to-tre ganger En tispe lukter jo godt både før, under og etter løpetid - mener du da at tispeeierne skal holde seg unna i opptil 1 1/2 mnd fordi noen har hanhunder som ikke takler det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå