Gå til innhold

Blir man større eller mindre av hard trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man trene hvis man ønsker å få mindre lår, armer osv? Jeg er vel ganske så normal i fasongen, men kunne godt tenke meg å minske omkretsen rundt eksempelvis lårene mine litt. Har begynt med trening, styrke og kondisjon. Men så undres jeg.. Vil man ikke få større lår av tunge vekter? Lønner det seg å trene med lettere vekter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan skal man trene hvis man ønsker å få mindre lår, armer osv? Jeg er vel ganske så normal i fasongen, men kunne godt tenke meg å minske omkretsen rundt eksempelvis lårene mine litt. Har begynt med trening, styrke og kondisjon. Men så undres jeg.. Vil man ikke få større lår av tunge vekter? Lønner det seg å trene med lettere vekter?

Hei,

det skal masse tung trening til for at en normal kvinne skal klare å bygge store muskler. Dette er noe alle bør vite og ikke være redd for å trene tung styrke. Bare fortsett, om du synes at du får for mye muskler etterhvert kan du heller trene med litt lettere vekter en periode. Har du noen gang forsøkt noe som heter bodypump? Du kunne byttet ut med slik økt som en erstatter for en av styrkeøktene dine i uken. Det er en type utholden styrketrening i sal...

Litt info på engelsk om Bodypump:

BODYPUMP™ is the original barbell class that strengthens your entire body. This 60-minute workout challenges all your major muscle groups by using the best weight-room exercises like squats, presses, lifts and curls. Great music, awesome instructors and your choice of weight inspire you to get the results you came for – and fast!

Skrevet

Det kommer vel også litt an på hvordan du er satt sammen. Jeg ble stor og klumpete av bodypump og vekttrening (for jeg måtte jo selvsagt legge på så tunge vekter som mulig!), og måtte bare slutte med det. Men det finner du jo ganske raskt ut av, da :)

Skrevet

Dietten din har veldig mye å si. Du kan trene kjempetungt, men spiser du ikke riktig vil du ikke legge på deg noe særlig med muskler.

Jeg mener det er viktigere å ha god peiling på hva øvelsene gjør med kroppen din, enn å bare tenke tung vs lett trening. Ønsker man timeglassfigur bør man holde seg unna overdrevne mengder magetrening, for eksempel.

Skrevet
Det kommer vel også litt an på hvordan du er satt sammen. Jeg ble stor og klumpete av bodypump og vekttrening (for jeg måtte jo selvsagt legge på så tunge vekter som mulig!), og måtte bare slutte med det. Men det finner du jo ganske raskt ut av, da :)

Prøvde å poengtere at vi alle er bygget forskjellige og det som funker for en er helt feil for en annen, så det eneste tipset som er best er at en prøver seg frem, prøver litt forskjellige måter i perioder for heller å luke ut det som fungerer og ikke. Jeg ville uansett ikke sluttet med styrke med redsel for å bli stor før jeg prøvde det. Det er en meget bra måte å forme kroppen på og sammen med kondisjonstrening gir det en ypperlig kombinasjon.

Skrevet (endret)

Lettere vekter og raskere bevegelser bygger minst, og forbrenner mest.

Litt muskler vil det bare være gunstig å bygge på, for de øker forbrenningen, og bedrer holdningen. Men sky tunge vekter, få og langsomme løft.

Vekta kan lure deg litt, fordi muskler veier fire ganger mer enn fett i forhold til masse. Så kast vekta, og bruk målebånd istedet.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Litt muskler vil det bare være gunstig å bygge på, for de øker forbrenningen, og bedrer holdningen. Men sky tunge vekter, få og langsomme løft.

Vekta kan lure deg litt, fordi muskler veier fire ganger mer enn fett i forhold til masse. Så kast vekta, og bruk målebånd istedet.

Enig i alt du sier her! =)

Skrevet

Til TS: Denne artikkelen handler om akkurat det du lurer på.

Skrevet
Prøvde å poengtere at vi alle er bygget forskjellige og det som funker for en er helt feil for en annen, så det eneste tipset som er best er at en prøver seg frem, prøver litt forskjellige måter i perioder for heller å luke ut det som fungerer og ikke. Jeg ville uansett ikke sluttet med styrke med redsel for å bli stor før jeg prøvde det. Det er en meget bra måte å forme kroppen på og sammen med kondisjonstrening gir det en ypperlig kombinasjon.

Ja, nettopp. Tror vi er enige :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

For det første. Å drive med styrketrening med "raske bevegelser" kan være direkte farlig dersom man er utrent eller hvis man ikke har mye erfaring med styrketrening. Det blir en større belastning på sentralnervesystemet, sener, leddbånd og i det hele tatt, og treningseffekten er ikke noe annerledes. Så jeg vil ikke anbefale NOEN å trene med "rykk og napp", helt uavhengig av hva målsetningen deres er.

Det man derimot kan gjøre dersom man ønsker seg en tur ned i kjelleren på trening, er å kutte ned på pausetiden (så lenge det ikke er snakk om øvelser der det å bli veldig sliten øker skaderisikoen, som f.eks. knebøy)

Og om det er lettere vekter som bygger minst? Ja, hvis det betyr at du trener mindre effektivt enn tidligere, og dermed får dårligere resultater, men med tanke på at lettere vekter skal gi "slankere muskler" vil jeg anbefale å lese

her.

Skrevet
For det første. Å drive med styrketrening med "raske bevegelser" kan være direkte farlig dersom man er utrent eller hvis man ikke har mye erfaring med styrketrening. Det blir en større belastning på sentralnervesystemet, sener, leddbånd og i det hele tatt, og treningseffekten er ikke noe annerledes. Så jeg vil ikke anbefale NOEN å trene med "rykk og napp", helt uavhengig av hva målsetningen deres er.

Det man derimot kan gjøre dersom man ønsker seg en tur ned i kjelleren på trening, er å kutte ned på pausetiden (så lenge det ikke er snakk om øvelser der det å bli veldig sliten øker skaderisikoen, som f.eks. knebøy)

Og om det er lettere vekter som bygger minst? Ja, hvis det betyr at du trener mindre effektivt enn tidligere, og dermed får dårligere resultater, men med tanke på at lettere vekter skal gi "slankere muskler" vil jeg anbefale å lese

her.

Denne type styrketrening vi snakker om her, bodypump, foregår i en gruppetime med instruktør og har instruktøren den rette utdannelse for å kunne praktisere denne type time skal ha så skal der kunne unngås at skader oppstår ved at instruktøren viser øvelsene og forklarer nøye ved utførelse.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg skrev da ingen verdens ting om Body Pump heller, og innlegget som ble sitert i mitt var vel strengt tatt heller ikke relatert til det.

Jeg bare sier at raske bevegelser kombinert med styrketrening = dårlig idé. Det øker skaderisikoen.

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger folkens, da tror jeg at jeg skal fortsette som nå en stund til og se hva slags resultater det gir :)

Skrevet
Takk for alle tilbakemeldinger folkens, da tror jeg at jeg skal fortsette som nå en stund til og se hva slags resultater det gir :)

God idè og lykke til =)

Skrevet
Jeg skrev da ingen verdens ting om Body Pump heller, og innlegget som ble sitert i mitt var vel strengt tatt heller ikke relatert til det.

Jeg bare sier at raske bevegelser kombinert med styrketrening = dårlig idé. Det øker skaderisikoen.

Mente bare det at den type trening som du beskreiver med "raske bevegelser kombinert med styrketrening " er den type trening bodypump består av. Men, det var til gjengjeld ikke ment som kritikk til deg.

Skrevet
[...]Jeg bare sier at raske bevegelser kombinert med styrketrening = dårlig idé. Det øker skaderisikoen.

Enig der, men med lette vekter, dreier det seg vel mer om muskelmotstand enn styrketrening. Selv om sluttresultatet er økt styrke. Og vi tar for gitt at folk varmer opp, uansett.

Skrevet (endret)
Enig der, men med lette vekter, dreier det seg vel mer om muskelmotstand enn styrketrening. Selv om sluttresultatet er økt styrke. Og vi tar for gitt at folk varmer opp, uansett.

Vil si meg enig med deg her, men ønsker også å tilføye at muskelkontakt er vel så viktig med tanke på styrketrening, derfor er det viktig å få skikkelig opplæring slik at belastning og skader ikke oppstår..

Men dette er mine tanker da..

Endret av Lotte27
Gjest Bolledeig
Skrevet

For all del.

Poenget mitt står, det var ikke "raske bevegelser" som bevegelser i takt med musikk til en bodypumptime det var snakk om. Selvfølgelig foregår det i et forsvarlig tempo, det ville være dårlig business om folk ble skadet på treningene ;)

Men tempoet en løfter vekter i I SEG SELV, har ingenting med hvilken type belastning musklene får (man får ikke større muskler av å løfte saktere). Se for eksempel på sprintere og vektløftere. De har stort sett trent seg opp på eksplosivitet og løft i høy fart, og de er jo ikke akkurat de minst muskuløse idrettsutøverne vi har ;)

Og for nybegynnere er lett+rolig tempo den enkleste måten å få muskelkontakt (som jeg er enig i er viktig i begynnelsen for å være sikker på at man ikke løfter med andre muskler enn man skal). De fleste nybegynnerprogrammer har derfor repetisjonsantall i området 15-20 reps.

Nå høres jeg ut som den kverulanten, og det er mest sannsynlig også helt berettiget :ler: jeg ville bare unngå misforståelser. Og vi er jo egentlig helt enige også :ler:

Skrevet

Det kan godt være du blir _tyngre_, men du vil mest sannsynlig minske i omkrets. Og så følger vel vekta etter. Jeg er ikke helt der ennå, men har sikkert gått ned en halv buksestørrelse nesten bare ved styrketrening. Det er saltrening med 2-6 kilo på hver side av stang, der hver øvelse varer 2-3 min :) Altså ikke _tungt_, men nok til at jeg har økt i muskelvolum.

Prøv litt til du, du blir nok ikke diger med mindre du går virkelig inn for det :) De jentene på timen jeg går på som løfter tyngst er langt i fra store. Men du ser at de har noe å gå på når de strammer musklene.

Skrevet
[...] :ler: jeg ville bare unngå misforståelser. [...] :ler:
Helt greit. Din "track record" taler til din fordel :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...