Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #101 Skrevet 5. februar 2009 Altså, de folka tjener godt, husbygging er billigere på sånne småplasser. Hva får deg til å tro det?? Må jo betale samme pris for matrial, snekker, rørlegger, elektriker, maling og belegg der vel... eller??
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #102 Skrevet 5. februar 2009 Hva får deg til å tro det?? Må jo betale samme pris for matrial, snekker, rørlegger, elektriker, maling og belegg der vel... eller?? og de kan vel ikke akkurat stikke på ikea heller. koster som oftest mer for møbler og transport av varer på steder som ikke regnes som svært sentrale.. tror ikke det er rimeligere å bygge, heller motsatt. men tomteprisene kan jo tenkes være billigere...?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #103 Skrevet 5. februar 2009 Et kjøkken koster jo likemye uansett hvor enn bor. i tillegg må vel de bestille fra sør eller fra tromsø mest sannsynlig, noe som gjør at d blir enda dyrere. Syns husan va kjempe fine:) Humoren var kjempe artig!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #104 Skrevet 5. februar 2009 Hæ? Jeg var overrasket over de fine, nyoppussede og velutstyrte husene fordi de var MYE flottere enn boligene til noen av de jeg kjenner her i byen, Oslo. Jeg har da aldri på noe vis trodd at dere bor i lavvoer i Nord Men at husene skulle være såpass "vestkant" var overraskende. Langt over standaren jeg eller noen av vennene mine kan drømme om, og vi er godt voksne med greie jobber. Kanskje det er på tide å flytte nordover? Men hvorfor blir du overrasket? Hva hadde du innbildt deg??? Det blir nesten det samme som å si at man blir overrasket over at "søringene er hyggelig" eller at "den nye naboen fra Pakistan ikke er kriminell" osv, osv. Alle disse innbildningene bygger på at man har laget seg et bilde av personer, stede, folkeslag osv - og disse er gjerne svært generalsiert og basert på stereotopier. Så igjen, hvorfor blir du overrasket?
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 5. februar 2009 #105 Skrevet 5. februar 2009 Første episode gav verken godt inntrykk av kvinnene eller mennene. Kvinnene virket altfor tilfredse og "satte" med husmorrollen, som om de innbildte seg at familien ikke ville overleve uten deres innflytelse. Det er jo en kjent sak at mange kvinner, særlig de som er 40+, setter sin ære i å være en dyktig husmor, og ambisjoner utover å manøvrere vaskemaskinen og ha middagen klar er nesten fullstendig fraværende. Så var det mennene da. Det viste seg jo ganske snart at mennene bagatelliserte de arbeidsoppgaver som følger med overlevelse og hygiene innenfor husets fire vegger. Dette til tross for at mange av de knapt hadde vasket sine egne klær og laget sin egen middag, noensinne. Hjelpesløst og patetisk? You bet. Det var en fullstendig mangel på erkjennelse over at de faktisk levde som guttunger fortsatt avhengige av en annen voksenperson for helt elementære behov. Jeg så ikke mye seriøsitet fra mennene i første episode. Å fylle godteskåla så snart kona er utenfor døra, og gi uttrykk for at resten av uka skal det fråtses i godteri, er uansvarlig. Særlig når de drar ungen inn i det. En ting er å drite i egen helse, men du propper ikke ungen full av sukker og e-stoffer bare fordi du ikke har noen andre rundt deg som sier "nei, dette er usunt". Første episode viste det klassiske eksempelet om at far bare vil ha rollen som den som er den snille, ettergivende og morsomme. Han vegrer seg for å ta fullt ansvar, med alt det innebærer av ikke-morsomheter og grensesetting. Og mødrene vil være hjemmets matrone og går 100% opp i rollen som den som vet og kan best, mens hun latterliggjør og umyndiggjør far.
Gjest Gjest_visa_* Skrevet 5. februar 2009 #106 Skrevet 5. februar 2009 Mindre skatt betaler de og. Det er feil!! Senja ligger i Midt-Troms, og de betaler akkurat samme skatten som ellers i landet! Det er kun Nord-Troms og Finnmark som har de fordelene
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #107 Skrevet 5. februar 2009 Men hvorfor blir du overrasket? Hva hadde du innbildt deg??? Det blir nesten det samme som å si at man blir overrasket over at "søringene er hyggelig" eller at "den nye naboen fra Pakistan ikke er kriminell" osv, osv. Alle disse innbildningene bygger på at man har laget seg et bilde av personer, stede, folkeslag osv - og disse er gjerne svært generalsiert og basert på stereotopier. Så igjen, hvorfor blir du overrasket? For en dårlig sammenlikning du kommer med. Jeg ble overrasket fordi jeg hadde forventet nettopp større MANGFOLD, ikke at hele bygda er ”like rike”. Men det er kanskje sånn? At hele bygder er like? Så min generaliserende stereotypiske tankegang går altså ut på at jeg trodde det var FORSKJELLER innad i bygdene også. Tror heller du kunne sammenliknet det med overraskelsen jeg hadde fått dersom det viste seg at alle pakistanere faktisk ER kriminelle. Men vi har jo ikke sett inn til alle akkurat. Vi får kanskje se andre typer hjem i de neste episodene? Kanskje bare de med finest hus vil vise hjemmene sine på tv? Kanskje programmet har en skjult agenda med å få oss til å flytte nordover? Who cares, jeg gleder meg til å se flere episoder, tror det blir et koselig program.
Gjest Razor Skrevet 5. februar 2009 #108 Skrevet 5. februar 2009 men tomteprisene kan jo tenkes være billigere...? Selvfølgelig. På mange småplasser nordpå kan du faktisk få en hustomt av kjenninger helt gratis. Eneste du betaler er noen tusenlapper i tinglysing og oppmåling + en flaske konjakk til kjenningen Gjennomsnittsprisen for hustomter i finnmark var forøvrig 80.000,- i 2004, mens den var 800.000,- i Akershus.
mmmSjokolade Skrevet 6. februar 2009 #109 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Herregud eg blir så provosert over at noen ikkje trur man kan ha litt fine hus her nord. De var jo fin,men mange har da slike hus,noen bedre og noen ikke så fine,sånn som alle andre plassa rundt om kring i norges land. Vi har vel for svarten akkurat lik mulighet til å kjøpe fine ting som dem sørpå. herreguuuud. Oppgitt senjaværing.(ikkje fra husøy) Syns du det e så rart? Tro det er første gangen jeg har sett et program fra nord norge med "normale" folk. TV, og spesielt NRK, elske å få oss til å se ut som en gjeng med bygdeoriginala. Når de ikke vise en innbarka fesker i 80 åran, så e det vidde så langt øyet rekker. Vet ikke om de tror det er kultur å framstille nord norge på den måten. Forresten. Ikke alle damene er hjemmeværende i den forstand at de er husmødre. De driver skolene, barnehagen, butikken, sikkert noe offentlige kontorer. Mennene må drive disse også mens damene er borte. Det er ikke billigere å bo i nordnorge, mat er en del dyrere, bensin osv. Mange har studiegjeld, og skatten er den samme. Ellers er det vel nokså likt sør Endret 6. februar 2009 av mmmSjokolade
Gjest Ulva35 Skrevet 6. februar 2009 #110 Skrevet 6. februar 2009 Selvfølgelig. På mange småplasser nordpå kan du faktisk få en hustomt av kjenninger helt gratis. Eneste du betaler er noen tusenlapper i tinglysing og oppmåling + en flaske konjakk til kjenningen Gjennomsnittsprisen for hustomter i finnmark var forøvrig 80.000,- i 2004, mens den var 800.000,- i Akershus. Akkurat. Det var vel det jeg mente da. Og det utgjør jo en viss forskjell. Uansett så hang vi oss ikke oppi hvordan hus de hadde.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #111 Skrevet 6. februar 2009 Alle kysset hvertfall barna sine på munnen...syns det er merkelig jeg-ikke vant til det tydligvis.... :S
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #112 Skrevet 6. februar 2009 Alle kysset hvertfall barna sine på munnen...syns det er merkelig jeg-ikke vant til det tydligvis.... :S Er det uvanlig/vanlig? avhengig av sted?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #113 Skrevet 6. februar 2009 Det er ikke vanlig her jeg kommer fra hvertfall...
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #114 Skrevet 6. februar 2009 Det er ikke vanlig her jeg kommer fra hvertfall... jobber i barnehage sør i landet, og det er da helt normalt (at foreldrene gjør altså, ikke meg som barnehageansatt)
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #115 Skrevet 7. februar 2009 Reality fra bygde-Norge? Det var nok å se 2 minutter av dette programmet for å vite at jeg rett og slett ikke gidder! Orker ikke å se manne-menn fra Nord-Norge kløne seg gjennom 10 dager! hadde du orlet å se mannemenn fra sør-Norge da??? eller er det ikke mannemenn der?? alle er vel " metroseksuelle" i sør......
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #116 Skrevet 7. februar 2009 Neida, de fleste av oss bor i jordgammer... Hehe. ja ikkje sant;) Flyttet nordover for endel år siden...jobber offshore og en kollega (søring selvsagt;)) trodde på meg når eg sa eg bodde i gamme på fjellet, dro ned til bygda en gang i uka for å dusje...hehehehe... Syns serien virker morsom..mannen min og likte den. Hos oss er han hjemme alene to uker i slengen når eg er offshore... så det er han som har gode rutiner, kontroll og styring her i huset.Tror helt sikkert at eg hadde syns det hadde vært mye verre å hatt han offshore....og at eg måtte hatt hans hverdag m den berømte tidsklemma... Når eg er hjemme er eg "tradisjonell husmor" , holder huset noenlunde i orden og har middagen på bordet hver dag..koselig det. Og eg støvsuger vinduskarmene....... kjedelig å tørke støv........he he
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #117 Skrevet 7. februar 2009 Såååååå koselig serie Gleder meg til neste episode! Nesten så man får lyst til å flytte nordover jo
Gjest Kari Skrevet 7. februar 2009 #118 Skrevet 7. februar 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kari, mod
MiniMjau Skrevet 7. februar 2009 #119 Skrevet 7. februar 2009 (endret) Jeg tror nok TV2 har prøvd å finne et samfunn som er tradisjonelt med tanke på fordeling av husarbeid og kjønnsroller.... Mennene var utrolig tafatte, men mye av dette inntrykket kommer faktisk av hva kvinnene fortalte og sa om de..... Det var noen lenger oppi tråden som mente han gamleste mannen var heldig og hadde det fint hjemme fordi han hadde fått middag på bordet hver dag i 30 år.... Er det å være heldig? Er det vanlig å bare ha vært borte fra hverandre 2 netter, når en har vært sammen en årrekke? Stakkars han mannen som ble aldeles uthengt av hun dama med kalenderdama.... Kona stolte ikke såpass på han at han fikk passe sine egne barn??! hehehe... Hun brukte 100 år på å si hadet til barna sine, mens mannen ble avspist med en tørr klem og et kort "hadet"...... Må også si at det var fantastisk fint der oppe!! Endret 7. februar 2009 av MiniMjau
Synne-Marie Skrevet 8. februar 2009 #120 Skrevet 8. februar 2009 Det var noen lenger oppi tråden som mente han gamleste mannen var heldig og hadde det fint hjemme fordi han hadde fått middag på bordet hver dag i 30 år.... Er det å være heldig? Det var jo det han sa selv. At han nok var bortskjemt, men at han følte seg veldig heldig som fikk komme til dekka bord hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå