Gå til innhold

Da damene dro

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vel, kanskje ikke barna. Diabetes neste?

Ja, det skal blir interessant å se om denne snopeiveren fortsetter, eller om det bare var noe som skjedde i ren gledesrus fordi mamma reiste. :fnise:

Når det gjelder hus og innredning, så kommer jeg sjøl fra ei lita øy, og der finner man både trendy og mer tradisjonell innredning. Så det overrasker meg ikke at man følger med på trender også på småplasser, og ikke bare i hovedstaden. Slik det ofte var før i tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finnes en ti på topp inntekstliste 2007 for den som er nyskjerrig. http://www.nordlys.no/skattelisten/sted/9389/oversikt.html

Det er nå slik at fiskere i gode år kan tjene meget bra og legge seg opp penger til å ha bl. annet fine hus. Men det koster i form av at kvinnene må ta seg av heimen siden dem ofte har en mer normal arbeidsdag.

Skrevet
Jeg tror ikke det er DET folk har blitt overrasket over! Jeg trodde dette programmet skulle vise standardfamilier i et standardsamfunn. Det som overrasket meg var at det så ut som alle hadde en inntekt som lå godt over gjennomsnittet ( i tillegg til at gjerne kun far var i lønnet arbeid) - altså ingen "typisk norsk" kjernefamilie i den forstand.

Da hadde det blitt kjedelig TV. Vi er en standard familie med 8 til halv fire jobb og min man ville ikke hatt problemer å ta ungene i 10 dager.

Men husk no at dette er reallity

Skrevet

Virker som et utrolig bra konsept syns nå jeg da. Endelig et koselig realityprogram! Tror både barn, mannfolkan og daman har godt av å endre roller en gang i blandt. Synes ingen ble "hengt"ut eller gjort narr av. Tror mennene vil klare dette utmerket. De vil nok gjøre endel ting annerledes enn konene sine, men hva gjør det? Synes han eldre mannen var så søt og fortapt. Men hun som lagde den kalenderen og kun spurte barna om de ville savne henne mens hun var borte var litt tvilsom synes jeg. Som om hun ville skape gråt hos barna. Synes også de fleste av husa var rålekre. Må være herlig å ha det sånn.

Skrevet

Gikk glipp av det i går, men fikk sett det på nettet i kveld. Syns dette var feel good tv jeg. Ikke noe utdriting av noen.

Jeg tror langt flere ektepar rundt om i det ganske land kunne hatt nytte av et slik rollebytte.

Lo godt da han ene karen mente han bare kunne hente opp et frossent lammelår og legge ved siden av seg i senga, om han savnet kona. :)

Akkurat dette lo jeg godt av og!

Men jeg syns ikke husene var så superflotte. Fine var de så absolutt, men de var da helt normale.

Skrevet

Jeg kjenner til samfunnet på Senja, har vokst opp der. Vel det er vel egentlig ikke slik at kjerringen er hjemmevørende husmødre på heltid, de er det nok heller få av på Husøy, særlig blandt de som er under 50 år. På begynnelsen på programmet så sa de at fiskebruket blei drevet av kvinner, og at det er flest kvinner som arbeider der. Så har man jo butikk, skole og barnehage, der er det jo også kvinner som jobber. Jeg vet at det er mange damer på Husøy som har utdannelse, noen er lærere.

Jeg tror ikke at det lar seg gjøre at kvinnene sitter hjemme å venter på at mannen skal komme hjem for å ta oppvasken, for at det er hans tur, ikke med et så hardt yrke det er å være fisker. I de værste sesongene så er de borte på ukesvis, å noen ganger når de er hjemme så er det bare for noen timer, men som sagt i de hardeste periodene.

Men det er nok satt litt på spissen noen ting vil jeg tro, eller jeg vet. Men en ting ser jeg som ikke er forandret siden jeg vokste opp på Senja, kvinnene sin ære i husmorrollen er visst enda som det var på 50-tallet. La nå mennene slippe til de gangene de har fri noen dager.

Gjest Ei fra nord
Skrevet

Herregud eg blir så provosert over at noen ikkje trur man kan ha litt fine hus her nord. De var jo fin,men mange har da slike hus,noen bedre og noen ikke så fine,sånn som alle andre plassa rundt om kring i norges land.

Vi har vel for svarten akkurat lik mulighet til å kjøpe fine ting som dem sørpå.

herreguuuud.

Oppgitt senjaværing.(ikkje fra husøy)

Skrevet
Lurer på hvorfor dere blir så overrasket over at husene "var så fine innvendig" - og at de til og med var pene utvendig??? :D

Jeg blir GJENTATTE ganger overrasket over hvor lite opplyst mennesker sør for Sinsenkrysset kan være!!! Bare sånn til opplysning: vi er ikke så annerledes enn dere der sør, og titter dere inn til naboen så er jeg sikker på at dere finner mange med samme tradisjonelle kjønnsmønster som vi finner på Husøya - spesielt hos den eldre generasjon. Det samme vil dere se hos familier der far er bortreist hele dagen eller i uker i strekk. I tillegg hender det at enkelte av oss setter like stor pris som dere i sør på å ha det reint og ryddig rundt seg. Husøy er ei lita øy med det spesielle at de fleste mennene der jobber enten med fiske, eller de reiser bort fra øya for å jobbe over en lengre periode. Det sier seg selv at fordelingen hjemme blir "ujevn". Og det stemmer ikke som det noen her sa, at de fleste kvinnene er hjemmeværende! De fleste jobber i fiskeindustrien på land! Synes det er kjempeflott at de viser hvordan ting gjøres når man "snur litt på flisa" - og ikke minst at vi får innblikk i et flott og sjarmerende samfunn helt annerledes enn storsamfunnet ellers - der enkelte faktisk blir overrasket over at personene i fiskeværet har det pent... :D

Herregud eg blir så provosert over at noen ikkje trur man kan ha litt fine hus her nord. De var jo fin,men mange har da slike hus,noen bedre og noen ikke så fine,sånn som alle andre plassa rundt om kring i norges land.

Vi har vel for svarten akkurat lik mulighet til å kjøpe fine ting som dem sørpå.

herreguuuud.

Oppgitt senjaværing.(ikkje fra husøy)

:fnise: her nord bor vi kun i lavvoa ;)

Hæ? Jeg var overrasket over de fine, nyoppussede og velutstyrte husene fordi de var MYE flottere enn boligene til noen av de jeg kjenner her i byen, Oslo. Jeg har da aldri på noe vis trodd at dere bor i lavvoer i Nord :roll: Men at husene skulle være såpass "vestkant" var overraskende. Langt over standaren jeg eller noen av vennene mine kan drømme om, og vi er godt voksne med greie jobber. Kanskje det er på tide å flytte nordover?

Skrevet
Hæ? Jeg var overrasket over de fine, nyoppussede og velutstyrte husene fordi de var MYE flottere enn boligene til noen av de jeg kjenner her i byen, Oslo. Jeg har da aldri på noe vis trodd at dere bor i lavvoer i Nord :roll: Men at husene skulle være såpass "vestkant" var overraskende. Langt over standaren jeg eller noen av vennene mine kan drømme om, og vi er godt voksne med greie jobber. Kanskje det er på tide å flytte nordover?

Ja det er ingen dum idé! Husk at mye er rimeligere, sånn at pengene rekker lenger :)

Skrevet
Langt over standaren jeg eller noen av vennene mine kan drømme om, og vi er godt voksne med greie jobber. Kanskje det er på tide å flytte nordover?

Nå er gjennomsnittsinntektene på Husøy omtrent som landet ellers, selv om en del i gode år tjener meget gode penger på fiske.

Du som bor i byen har andre utgifter og fristelser. Det er dårlig med kino, peppes pizza og andre fristelser som koster penger på Husøy. Husprisene er vel også noe lavere enn sentrale eler av Oslo, selv om øya er relativt tettbebygd.

Bensinutgiftene er vel noe høyere på Husøy. 6 mil inn til nærmeste tettsted Finnsnes hvor bikiniene ble kjøpt, men så har dem ingen bomringutgifter.

Skrevet
Hæ? Jeg var overrasket over de fine, nyoppussede og velutstyrte husene fordi de var MYE flottere enn boligene til noen av de jeg kjenner her i byen, Oslo.

Det er jo ikke så rart, boligprisene er jo ganske lave og færre har studielån.

Skrevet

Da er ikke vi i samme bekjentskapskrets ;), for slik "standard" på leilighet/rekkehus/enebolig har de fleste av venneparene våre som bor i Oslo og omegn. De er også godt voksne med greie, gjennomsnittlige jobber.

Nå har vi flyttet på bygda men den samme "standarden" går igjen på husene hos folk her, så kanskje det har mye med prioriteringer å gjøre?

Dessuten kommer man langt oppussingsmessig med et spann med maling, det koster ikke all verden og kan endre et rom fullstendig.

Skrevet

Det var det jeg forsøkte å uttrykke også, men det er litt vanskellig når alt man sier blir tatt fornærmende ;)

Jeg reagerte på at dette virket som mer "øvre sjikt" enn den standardfamilien jeg hadde sett for meg før programmet starter.

Skrevet
Det var det jeg forsøkte å uttrykke også, men det er litt vanskellig når alt man sier blir tatt fornærmende ;)

Jeg reagerte på at dette virket som mer "øvre sjikt" enn den standardfamilien jeg hadde sett for meg før programmet starter.

Foxyfish, jeg regner med det er dette dusteutsagnet mange reagerer på, ikke noe du har skrevet:

Ble også overrasket over hvor ny-oppusset og "moderne" innsiden av husene deres var. Det sier litt da, vi sutrer over hvordan andre land oppfatter nordmenn, men så blir vi faktisk overrasket når vi ser hvor "normalt" de har det oppe i nord. *skamme seg litt* :sjenert:
Skrevet
Foxyfish, jeg regner med det er dette dusteutsagnet mange reagerer på, ikke noe du har skrevet:

Sant det :) Jeg håper da virkelig ikke at folk flest tenker sånn..!

Skrevet
Det er jo ikke så rart, boligprisene er jo ganske lave og færre har studielån.

Mindre skatt betaler de og. :)

Skrevet
Mindre skatt betaler de og. :)
Det stemmer ikke, Husøy ligger ikke i tiltakssonen (som består av Nord-Troms og Finnmark).
Skrevet

Serien var kjempekoselig synes vi begge her, og skal følges videre :)

Vi reagerte ikke noe spesiellt på at det var ekstra fine hus. Her vi bor så er det like vanlig iallefall,men så bor vi jo i Oljefylket også da :lol:

Neida bare tuller. Er bare litt oppgitt over folk som reagerer på at folk bor i fine hus.

Altså, de folka tjener godt, husbygging er billigere på sånne småplasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...