Gjest imli Skrevet 4. februar 2009 #61 Skrevet 4. februar 2009 Jeg synes det var artig jeg tviler på at mannen min hadde klart seg så veldig mye bedre uten meg
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #62 Skrevet 4. februar 2009 synd det ikke vises i reprise på tv'n. synes det er pyton å se på program på pc'n.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #63 Skrevet 4. februar 2009 At det er pyton å se program på PC, er bare fordi du har prioritert "feil" Jeg og veldig mange andre tilbringer uansett mer tid forran PC'n, enn forran TV'n. Det bør man ta konsekvensen av. Så jeg har den beste skjermen til PC'n, det beste lydanlegget, og den beste stolen. Nå synes jeg det er mer pyton å se program på TV'n
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #64 Skrevet 4. februar 2009 At det er pyton å se program på PC, er bare fordi du har prioritert "feil" Jeg og veldig mange andre tilbringer uansett mer tid forran PC'n, enn forran TV'n. Det bør man ta konsekvensen av. Så jeg har den beste skjermen til PC'n, det beste lydanlegget, og den beste stolen. Nå synes jeg det er mer pyton å se program på TV'n deg om det! tv'n i stua er 10 ganger bedre en pc'n.
Jens Skrevet 4. februar 2009 #65 Skrevet 4. februar 2009 Morsomt program. Satt og så på med mannen, og mannen min kjente seg såå godt igjen i han faren, som satt og spiste godteri og brus med sønnen. Guttaboys!Veldig søtt!
Tussi! Skrevet 4. februar 2009 #66 Skrevet 4. februar 2009 Jeg likte det veldig godt, og kommer nok til og følge med videre. Syns det er moro og se hvor "godt" noen mannfolk har det
Megana Skrevet 4. februar 2009 #67 Skrevet 4. februar 2009 (Det er bare å kjøpe en kabel så kan du se programmer/film etc fra PC'en på TV'en. Helt ny hverdag ) Synes den var rå-nusselig jeg, spesielt når de skålte i is for nå var de bare "mannene" igjen samt at gutten var "opplært" til å si at han kun fikk litt godteri når mora spurte :D Var en dame jeg reagerte litt på, hun snakket som om mannen ikke klarte noe som helst, så dette skulle virkelig ikke gå så bra. (Mannen så litt utilpass ut da gitt) Ble også overrasket over hvor ny-oppusset og "moderne" innsiden av husene deres var. Det sier litt da, vi sutrer over hvordan andre land oppfatter nordmenn, men så blir vi faktisk overrasket når vi ser hvor "normalt" de har det oppe i nord. *skamme seg litt*
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 4. februar 2009 #68 Skrevet 4. februar 2009 Når det gjelder husene må dere huske at mange av dem sitter med inntekter opp mot millionen, men det har sin pris og det er kanskje årsaken at programmet er lagt til Husøy. De fleste av mennene har pendlerjobber hvor de er til havs eller nordsjøen i dagesvis. Derfor er det sjeldent at mannen kommer hjem først og setter på potetene. Inntektene er høge samtidig som det er få kvinnearbeidsplasser gjør at det er flere tradisjonelle husmødre. Når mannen da drat ut på sjøen klokka fem om morgenen og kommer hjem sent på kvelden så tror jeg ikke kvinnene krever at han skal ta sin del av husarbeidet, noe som ville vært naturlig for oss andre hvor begge er i 8-halv fire jobber.
mmmSjokolade Skrevet 4. februar 2009 #69 Skrevet 4. februar 2009 Syns det begynte bra og kommer til å fortsette å se på. Fikk litt vondt av han litt eldre mannen. Han så helt fortapt ut, nesten på gråten da kona dro, men jeg er sikker på at hun har pakket ned noe god middag til han i fryseren. Tror arbeidsfordelingen når mennene har slike jobber blir slik. Det er mest praktisk. Noen hisser seg opp fordi de mener det latterliggjør menn. Det er jeg ikke enig i, og det tviler jeg på at mennene i programmet syns heller. Ellers stakk humoren igjennom, og det var koselig å høre skikkelig nordnorsk dialekt. Fikk hjemlengsel
Spoven Skrevet 4. februar 2009 #70 Skrevet 4. februar 2009 Ble også overrasket over hvor ny-oppusset og "moderne" innsiden av husene deres var. Det sier litt da, vi sutrer over hvordan andre land oppfatter nordmenn, men så blir vi faktisk overrasket når vi ser hvor "normalt" de har det oppe i nord. *skamme seg litt* Neida, de fleste av oss bor i jordgammer... Hehe.
Susan Sto Helit Skrevet 4. februar 2009 #71 Skrevet 4. februar 2009 Både jeg og mannen ristet på hodet av hun som ikke stolte på at mannen hennes kunne ta seg av sine egne unger. Snakk om å ikke ha tillit til partneren sin... Han har aldri fått lov å ha ungene alene før!!! Tipper både far og barn har godt av at mor er borte litt!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #72 Skrevet 4. februar 2009 Første episode gav verken godt inntrykk av kvinnene eller mennene. Kvinnene virket altfor tilfredse og "satte" med husmorrollen, som om de innbildte seg at familien ikke ville overleve uten deres innflytelse. Det er jo en kjent sak at mange kvinner, særlig de som er 40+, setter sin ære i å være en dyktig husmor, og ambisjoner utover å manøvrere vaskemaskinen og ha middagen klar er nesten fullstendig fraværende. Så var det mennene da. Det viste seg jo ganske snart at mennene bagatelliserte de arbeidsoppgaver som følger med overlevelse og hygiene innenfor husets fire vegger. Dette til tross for at mange av de knapt hadde vasket sine egne klær og laget sin egen middag, noensinne. Hjelpesløst og patetisk? You bet. Det var en fullstendig mangel på erkjennelse over at de faktisk levde som guttunger fortsatt avhengige av en annen voksenperson for helt elementære behov. Jeg så ikke mye seriøsitet fra mennene i første episode. Å fylle godteskåla så snart kona er utenfor døra, og gi uttrykk for at resten av uka skal det fråtses i godteri, er uansvarlig. Særlig når de drar ungen inn i det. En ting er å drite i egen helse, men du propper ikke ungen full av sukker og e-stoffer bare fordi du ikke har noen andre rundt deg som sier "nei, dette er usunt". Første episode viste det klassiske eksempelet om at far bare vil ha rollen som den som er den snille, ettergivende og morsomme. Han vegrer seg for å ta fullt ansvar, med alt det innebærer av ikke-morsomheter og grensesetting. Og mødrene vil være hjemmets matrone og går 100% opp i rollen som den som vet og kan best, mens hun latterliggjør og umyndiggjør far.
Gjest hjertesukka i.i. Skrevet 4. februar 2009 #73 Skrevet 4. februar 2009 Tipper både far og barn har godt av at mor er borte litt! Så enig, så enig.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #74 Skrevet 4. februar 2009 Så enig, så enig. Vel, kanskje ikke barna. Diabetes neste?
Sun Mei Skrevet 4. februar 2009 #75 Skrevet 4. februar 2009 Husk at dette er inngrodde folk, som gjerne bare er på plassen sin i evig tid. Mange i Nord som er sånn. Og der er ting ganske gammeldags, mennene jobber mens kvinnene tar seg av barn og husarbeid, så dette med husarbeid og ta seg av barna er ganske "fremmed" for de.. Ehh.... unnskyld meg! Dette er vel ironi håper jeg. Ellers så må dere huske på at livet på denne øya er noe helt annet enn i Oslogryta meg to utearbeidende foreldre i 12-timersdager hver dag og med au pair til å passe barna. Man kan vel være rause nok til å godta at folk VELGER å leve forskjellig. Og det er bra Synes det var en fin første episode og jeg kommer til å fortsette å se. Og JA til mer nordnorsk humor
Anglofil Skrevet 4. februar 2009 #76 Skrevet 4. februar 2009 Synes programmet var riktig så underholdende jeg, morsomt å se hva slags løsning mennene kom fram til. Er det noen som blir hengt ut, så er det i såfall kvinnene, og ikke mennene. Synes de klarer seg bra jeg. Mvh Yvonne
Gjest gjest,n-norge Skrevet 4. februar 2009 #77 Skrevet 4. februar 2009 Husk at dette er inngrodde folk, som gjerne bare er på plassen sin i evig tid. Mange i Nord som er sånn. Og der er ting ganske gammeldags, mennene jobber mens kvinnene tar seg av barn og husarbeid, så dette med husarbeid og ta seg av barna er ganske "fremmed" for de.. Du ser mæ no ut såm inngrodd, æ trur d e du såm e inngrodd i oslo sia du enda går rundt å trur vi leve 1800-tallet hær oppe :gjeiper: Nei, ta dæ en tur nordover du, d ser du såm du kan trænge en oppdatering av norge
FoxyFish Skrevet 4. februar 2009 #78 Skrevet 4. februar 2009 Synes det var moro, jeg! Og jeg reagerte også på hvor fine og dyre hus og inventar så ut. Og dette i tillegg til at flere av mødrene slett ikke jobbet utenfor hjemmet. Da kan man ikke klage over at mannen ikke kan sette på vaskemaskinen..! Det er i alle fall min mening Var også ganske artig med mannen som hadde en t-skjorte det sto " Hu$øy" på
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #79 Skrevet 4. februar 2009 Lurer på hvorfor dere blir så overrasket over at husene "var så fine innvendig" - og at de til og med var pene utvendig??? :D Jeg blir GJENTATTE ganger overrasket over hvor lite opplyst mennesker sør for Sinsenkrysset kan være!!! Bare sånn til opplysning: vi er ikke så annerledes enn dere der sør, og titter dere inn til naboen så er jeg sikker på at dere finner mange med samme tradisjonelle kjønnsmønster som vi finner på Husøya - spesielt hos den eldre generasjon. Det samme vil dere se hos familier der far er bortreist hele dagen eller i uker i strekk. I tillegg hender det at enkelte av oss setter like stor pris som dere i sør på å ha det reint og ryddig rundt seg. Husøy er ei lita øy med det spesielle at de fleste mennene der jobber enten med fiske, eller de reiser bort fra øya for å jobbe over en lengre periode. Det sier seg selv at fordelingen hjemme blir "ujevn". Og det stemmer ikke som det noen her sa, at de fleste kvinnene er hjemmeværende! De fleste jobber i fiskeindustrien på land! Synes det er kjempeflott at de viser hvordan ting gjøres når man "snur litt på flisa" - og ikke minst at vi får innblikk i et flott og sjarmerende samfunn helt annerledes enn storsamfunnet ellers - der enkelte faktisk blir overrasket over at personene i fiskeværet har det pent... :D
FoxyFish Skrevet 4. februar 2009 #80 Skrevet 4. februar 2009 Lurer på hvorfor dere blir så overrasket over at husene "var så fine innvendig" - og at de til og med var pene utvendig??? :D Jeg blir GJENTATTE ganger overrasket over hvor lite opplyst mennesker sør for Sinsenkrysset kan være!!! Bare sånn til opplysning: vi er ikke så annerledes enn dere der sør, og titter dere inn til naboen så er jeg sikker på at dere finner mange med samme tradisjonelle kjønnsmønster som vi finner på Husøya - spesielt hos den eldre generasjon. Det samme vil dere se hos familier der far er bortreist hele dagen eller i uker i strekk. I tillegg hender det at enkelte av oss setter like stor pris som dere i sør på å ha det reint og ryddig rundt seg. Husøy er ei lita øy med det spesielle at de fleste mennene der jobber enten med fiske, eller de reiser bort fra øya for å jobbe over en lengre periode. Det sier seg selv at fordelingen hjemme blir "ujevn". Og det stemmer ikke som det noen her sa, at de fleste kvinnene er hjemmeværende! De fleste jobber i fiskeindustrien på land! Synes det er kjempeflott at de viser hvordan ting gjøres når man "snur litt på flisa" - og ikke minst at vi får innblikk i et flott og sjarmerende samfunn helt annerledes enn storsamfunnet ellers - der enkelte faktisk blir overrasket over at personene i fiskeværet har det pent... :D Jeg tror ikke det er DET folk har blitt overrasket over! Jeg trodde dette programmet skulle vise standardfamilier i et standardsamfunn. Det som overrasket meg var at det så ut som alle hadde en inntekt som lå godt over gjennomsnittet ( i tillegg til at gjerne kun far var i lønnet arbeid) - altså ingen "typisk norsk" kjernefamilie i den forstand. Og man ble nok heller ikke overrasket over at personene i fiskeværet hadde det pent, som du sier, men at alle virkelig holdt en skyhøy standard (som jeg for min del ingen kan se for meg i overskuelig fremtid) Jeg hadde reagert akkurat på samme måten om dette var filmet på en øy utenfor Mandal.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå