Gå til innhold

lengre opphold i utlandet under fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Gjest globisen
Skrevet

vi har kjøpt oss leilighet nettopp, og om det skal bli noen barn så bør det skje om ikke så alt for mange år.

jeg har da lekt litt med tanken å bruke noe av permisjonen hjemme med første barn i utlandet, har forstått at man kan være borte inntil 6 måneder.

har vært i en europeisk by hvor det er nokså barnevennlig, og leieprisene er lavere enn i norge. priser for mat osv er også noe lavere.

noen som har gjort dette/bodd i utlandet med barn?

ser for meg at vi begge tar ut permisjon samtidig, en med lønn og en uten. eventuelt at den ene studerer språk ett semester, men jeg har hørt rykter om at lånekassen har kuttet all støtte til spania.....

jeg innbiller meg, uten å ha regnet alt for mye på det, at det går fint å leve to på en inntekt dersom man får leid ut bolig hjemme?

man skal jo ikke gjøre annet enn å tasse rundt til fots, gå innom litt museer/sitte litt på stranden/tja....

det er snakk om en by i spania.......drømme......... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde sikkert gå greit, men du kan jo sjekke med helsestasjonen for å høre hvordan det er å følge vaksineprogrammet osv i utlandet. Hvis det er i Spania så gjelder jo EØS regler. Kanskje de har andre råd også.

Men du vet jo ikke hvordan babyen din blir før du har fått den. Personlig ville jeg ikke lagt for mange planer før du får babyen, det kan jo hende at du endrer deg også (veldig, veldig vanlig!). Kanskje ønsker du å være mest mulig hjemme når du får babyen, kanskje føler du at du trenger støtte av familie og omgivelsene dine. Men drømme er jo selvsagt lov! ;-)

Skrevet

En kollega av meg bodde 6 måneder i Frankrike under permisjonen. Det gikk strålende.

Jeg hadde store planer, men det var umulig å gjennomføre. Barnet mitt var veldig krevende og trengte også behandling av manuellterapeut, så vi ble hjemme.

Poenget mitt er at det er veldig forskjellig hvordan barn er, så det kan være lurt å se an planene. (Nå kommer det sikkert en hel del med innlegg om at alt går om man har riktig innstilling, men jeg var innstilt på det, uten at det hjalp!)

Skrevet

det er sant, man kan forandre mening totalt, derfor tenkte jeg at man kan bruke de første månedene med babyen til å tenke på det. kan jo hende barnet er særdeles urolig, og da utgår jo slike planer.

krever jo ikke så mye forberedelser med utleie heldigvis.

når det gjelder familie så blir det ingen tilbud om barnevakt/støtte desverre:/ blir vel en telefon i ny og ne, så jeg tror jeg skal klare det greit.

det største utfordringen blir jo helt sikkert nettverk - men det finnes jo endel tilbud gjennom sjømannskirker o.l(babysang osv) :=)

:rødme:

*drømmer videre*

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...