Gå til innhold

Smokk - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kessa_*
Skrevet

eisann, mine har brukt smokk til de er 4 år, men bare om natta. Smokken lå alltid i senga å de kom aldri på at de kunne få den når de ikke var i senga. Jeg tror det har mye si på hvor avhengige vi lar dem bli av smokken :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde besøk av ei 3 år gammel niese. Hun brukte smokk hele dagen. Når hun kom til meg, la jeg smokken i sengen og sa at smokken skulle bo der. Hun spurte ikke etter smokken i det hele tatt før sengetid, så det var tydeligvis bare en (u)vane.

Husker ikke hvor lenge gutten vår brukte smokk, men det var ihvertfall en lang periode (før han sluttet helt) at han bare fikk bruke om natten.

Skrevet

4 år er vel grensa syns jeg. Men etter fylte 4 er smokken kjekk å ha i vanskelige situasjoner, som tv-opptreden når man ikke er i modus til det.

Eldstemann sluttet med smokk da hun var 3,5 ca. Det var null problem, og jeg tror det kom av at vi ikke har stresset med det. Smokkbruk er ikke verdens undergang. Men hun fikk en premie da hun sluttet, det inspirerte sikkert. Og så snakket vi om at tannlegen ikke ville at hun skulle ha smokk lenger, for da blir tennene så skjeve. Nå henger den siste på en krok på veggen på soverommet, hun har "lånt" den et par ganger men det syns jeg er helt ok. (er 4,5 nå)

Yngstemann er straks 3 og bruker smokk fortsatt. Men ikke på dagtid, så da er det sikkert ikke noe problem å slutte. Sikkert lettere for smokkbarna som går i barnehage, for der er den jo ikke i bruk annet enn når de sover. Han har også sovnet mange ganger uten smokk når vi har vært tom for rene smokker, så jeg bekymrer meg ikke. Jo mindre man stresser med å slutte jo lettere tror jeg det går.

Gjest fisketur
Skrevet
Det synes jeg virker litt rart. Min sønn, som er ivrig smokkebruker, er svært språkmektig. Både barnehage og helsestasjon er imponert over språkutviklingen hans.

Vi har et barn i barnehagen(fyllt 3 år).Som går rundt med smokk, når han snakker med smokk i munnen, er det veldig vanskelig å forstå han, men han snakker tydeligere, men ikke bra, når han tar den ut.

Synes ikke det er så rart at språkutviklingen kan hemmes med smokk, for da brukes munnen på¨en annen måte siden det er et fremmedlegme inni der som tar plass for tunga osv. Men selvsagt, det finnes nok mange unntak, bl.a ditt barn.

Gjest fisketur
Skrevet

Min førstefødte brukte ikke smokk. Nr to brukte smokk dag og natt til ca 1,5 års alder. Vi trappet bevisst ned på bruken før denne alder. Fra 1.5 års alder ble smokken brukt kun ved leggetid om kvelden og natta, aldri utendørs, aldri på besøk. aldri om dagen. Før fyllte 3 år var det helt slutt. Dette hadde nok ikke gått om hun fuikk bestemme selv, men skriking ble det ikke, fordi det ble gradvis nedtrapping hele veien.

Jeg er generelt ikke glad for smokkbrukk blant barn. Det er nesten som med røyking: situasjonsbetinget og en uvane.

Gjest tralala
Skrevet
Jeg skjønner at ikke min sønn er representativ for alle barn, men jeg kjenner flere smokkebarn som er språklig sterke, så jeg stusset litt over utsagnet. Har ikke lest noen rapporter om det før, så det var nytt for meg. De fleste barn jeg kjenner som bruker smokk lærer seg metoder å holde smokken i munnen samtidig som de prater, så jeg trodde ikke det ville ha så mye å si.

Dvs når disse barna kaster smokken og skal prate, så prater de som om de har smokken i munnen fortsatt ,siden de lærte seg disse metodene når de lærte å prate? De må kanskje lære seg av med å prate som om de har smokk i munnen og lære å bevege munnen/tunga på en annen måte når munnen er tom?

Skrevet
Er det vanlig at barn bruker smokk til de nærmer seg 4 år? Ble litt sjokkert da jeg så Leah Isadora bruke smokk i "den store barnedåpen" - hun er jo snart 4 år ...

De er nok som andre foreldre...ting skjer ike i den rekkeføgen vi vil.

Hun satt lenge å suttet på tv i går, og jeg tenkte at nå kommer bessermødrene på Kg til å gå amok.

Skrevet
De er nok som andre foreldre...ting skjer ike i den rekkeføgen vi vil.

Hun satt lenge å suttet på tv i går, og jeg tenkte at nå kommer bessermødrene på Kg til å gå amok.

Man er ikke akkurat bessermor fordi om man klarer å la barna kutte ut smokken før de er 4 :ler:

Skrevet
Man er ikke akkurat bessermor fordi om man klarer å la barna kutte ut smokken før de er 4 :ler:

Nei, men man er det fordi man mener at alle andre må ha klart det.

Skrevet

Min første brukte smokk i 5 måneder, da var smokken ikke brukandes lenger og han ville ikke ha noen ny. Andremann brukte smokk i 15 måneder og da gjorde jeg kort prosess og klippet smokkene i stykker og kastet dem i søpla. Ungen tok det med fatning og det gikk som en drøm, ingen sutring. Mitt siste barn ville ikke ha smokk i hele tatt.

Gjest Gjest_wenche_*
Skrevet

Jeg var på et kjøpesenter jeg bor og fikk sjokk da jeg så en jente som må ha vært rundt 6-7 år ha smokk eller tutt som vi sier her.

Min sønn er 8 mnd og vi prøver og kun gi han tutten når han skal såve.

Ser på bilder av han fra de første 3-4 mnd, og på omtrent alle bildene har han tutt i munnen, blir så lei når jeg ser det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at dere bruker smokk så lenge på barnet. Det er bare å ta smokken, og la barnet skrike. Barnet vil gi seg om dere ikke gir dere. Det er bare latterlig å si at det ikke går. Hvordan skal dere da klare det framover når ungene prøver å hyle til seg viljen sin?

Skrevet
Jeg skjønner ikke at dere bruker smokk så lenge på barnet. Det er bare å ta smokken, og la barnet skrike. Barnet vil gi seg om dere ikke gir dere. Det er bare latterlig å si at det ikke går. Hvordan skal dere da klare det framover når ungene prøver å hyle til seg viljen sin?

Jeg er ikke begeistret for en oppdragelse som tar fra barn en trygghetsfaktor og som i tillegg skaper mer utrygghet ved å la dem gråte uten at mamma og pappa støtter dem.

Å hyle seg til viljen er ikke samme gråt som gråt fordi man fratas noe viktig for en. Jeg antar at du aldri har hatt en bamse, leke eller lignende du har vært knyttet til? I såfall ville du kanskje klart å relatere deg til enkelte barns forhold til smokken sin.

Skrevet

Barn som har sugebehov utover den naturlige diefasen (opptil ca to år) mener jeg har utilfredsstilte behov fra foreldrene. De som får den trøsten og nærheten de trenger fra omsorgspersonene, tror jeg ikke trenger å gå rundt med en smokk i munnen. Som regel er det bare en uvane, ikke et behov, og slikt kan ikke en 2-3-4 åring vurdere selv, så da må foreldrene stå for avvenningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...