Gå til innhold

Smokk - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn bruker smokk til de nærmer seg 4 år? Ble litt sjokkert da jeg så Leah Isadora bruke smokk i "den store barnedåpen" - hun er jo snart 4 år ...

Skrevet

Jeg synes også at det er litt vel sent. Men har forståelse for at de har lyst til å ha en "nødventil" når fireåringen skal på tv i en sånn situasjon.

Her i huset har vi kastet smokken mellom 2 og 3 år.

Skrevet

Vi sluttet da han var nesten 1,5 år. Gikk helt fint å slutte fra en dag til en annen.

Skrevet

Vi kaster smokker om vi finner dem nå, og gutten er to år.

Men han har bare brukt smokk i tann-perioder, så vi har ikke hatt noen avvenning eller noe.

Bare kaster dem, så finner han dem ikke, og dermed ber han ikke om dem heller.

Skrevet

begge mine sluttet med smokken i juleferien da de var ca 1 år. (13 mnd, 11 mnd) Sugebehovet forsvinner jo når de er rundt 1 år, så ser egentlig ikke poenget i å ha smokken lenger.....

Gjest Gjest_heia_*
Skrevet
Er det vanlig at barn bruker smokk til de nærmer seg 4 år? Ble litt sjokkert da jeg så Leah Isadora bruke smokk i "den store barnedåpen" - hun er jo snart 4 år ...

Ja, det er visst det.

Selv synes jeg at barn bør være ferdige med smukken innen ca 2,5 års alder.

Skrevet
Ja, det er visst det.

Selv synes jeg at barn bør være ferdige med smukken innen ca 2,5 års alder.

Det tenkte jeg også, helt til jeg fikk en sønn som er veeeeldig glad i smokken sin. Planen er å være kvitt smokken i løpet av sommeren (da blir han 3)

Skrevet

Er det ikke ok at de bruker dem om natten som trøst heller synes dere?

Skrevet

Jeg grøsser når jeg ser unger fra 3 år og oppover med smokk... På natta er en ting, men på dagtid? Eksperter sier jo også at mange unger i dag bruker smokk så lenge at det hemmer språkutviklinga deres - de får jo ikke prata fordi de alltid har smokk i kjeften.

Her ville ikke ungen ha smokk - like greit.

Skrevet

Vi avvente når barnet var 8 mnd, gikk som en lek.

Skrevet
Er det ikke ok at de bruker dem om natten som trøst heller synes dere?

Ikke for vå del. Grunnen til at vi sluttet var at han begynte å tygge dem i stykker, og det er jo ikke særlig sikkert å ha om natten.

Skrevet
Eksperter sier jo også at mange unger i dag bruker smokk så lenge at det hemmer språkutviklinga deres - de får jo ikke prata fordi de alltid har smokk i kjeften.

Det synes jeg virker litt rart. Min sønn, som er ivrig smokkebruker, er svært språkmektig. Både barnehage og helsestasjon er imponert over språkutviklingen hans.

Skrevet
Det synes jeg virker litt rart. Min sønn, som er ivrig smokkebruker, er svært språkmektig. Både barnehage og helsestasjon er imponert over språkutviklingen hans.

ja for din sønn representerer jo alle barn som bruker smokk :ironi:

er faktisk en del eksperter som mener dette, og jeg ser det også selv på jobb - da jeg jobber i barnehage. De barna som bruker mye smokk på dagtid er ofte (ikke alltid) sent ute med språket. Det er jo store forskjeller på ungene, og om de kun har smokk i sove/hvile situasjon eller har fri tilgang på den hele dagen....

Skrevet

Som Leanne skriver så er det jo forskjell på ungene...

Men OFTE så er unger som bruker veldig mye smokk sent ute med språket. Det er jo ganske logisk...

Skrevet
ja for din sønn representerer jo alle barn som bruker smokk :ironi:

er faktisk en del eksperter som mener dette, og jeg ser det også selv på jobb - da jeg jobber i barnehage. De barna som bruker mye smokk på dagtid er ofte (ikke alltid) sent ute med språket. Det er jo store forskjeller på ungene, og om de kun har smokk i sove/hvile situasjon eller har fri tilgang på den hele dagen....

Jeg skjønner at ikke min sønn er representativ for alle barn, men jeg kjenner flere smokkebarn som er språklig sterke, så jeg stusset litt over utsagnet. Har ikke lest noen rapporter om det før, så det var nytt for meg. De fleste barn jeg kjenner som bruker smokk lærer seg metoder å holde smokken i munnen samtidig som de prater, så jeg trodde ikke det ville ha så mye å si.

Skrevet

Har en jente på 2.5 år som stort sett bruker smokken om natta, men nå også vil ha den på ettermiddag/kvelden.

Jeg vil helst slutte med hele smokken og lurer på hvilken måte dere klarte det?

Hva sa dere og hvordan gjorde dere det?

Hun er veldig for seg og forstår og snakker masse.

Skrevet

Er hun 4 år? Wow så tida går, eller flyr for å være mer nøyaktid.

Skrevet
De fleste barn jeg kjenner som bruker smokk lærer seg metoder å holde smokken i munnen samtidig som de prater, så jeg trodde ikke det ville ha så mye å si.

Høres ut som om det er på tide å la barnet slutte da.

Jo tidligere man kutter smokken, jo lettere er det.

Skrevet
Høres ut som om det er på tide å la barnet slutte da.

Jo tidligere man kutter smokken, jo lettere er det.

Vi har prøvd, men det var ikke så veldig lett. Noen gode tips til hvordan?

Skrevet

Jenta mi sluttet med smokk da hun var 2 år. Hun brukte bare smokk når hun sov.

Hun sluttet med smokken i juletider, så vi puttet alle smokkene hennes i en eske og "sendte" den til julenissebarna. Det synes hun var moro. Hun snakker ennå om at nissebarna fikk smokkene hennes (hun er 4..) :fnise:

Kanskje dere kjenner noen som har baby, som hun kan gi smokkene til eller sende de til nissebarna..?

Tror det er viktig og få bort smokkene. Være konsekvent, at når hun har sluttet så har hun sluttet.

Masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...