Gjest Gjest_Gifteklar_* Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hei, Jeg og samboer skal ha vårt første barn 4 måneder før bryllupsdagen vår. Det hadde vært veldig kjekt med tips om hvordan vi kan gjennomføre dette. Vi har lurt på å kombinere barnedåpen med en vielse. Hele familien hans er tilreisende, så det kan jo være greitt at de slipper å komme langveisfra to ganger på kort tid. Samtidig ser jeg at det kan jo bli slitsomt med å kombinere baby og bryllup. Ettersom familien har reist langt, så forventer de sikkert litt mer en bare et kirkebesøk og middag etterpå. Jeg for min del er mer opptatt av å bli gift snarest mulig enn å ha et stort bryllup. Jeg ser for meg at det kan være godt å trekke seg tilbake tidlig på kvelden med baby. Jeg vil også stresse minst mulig med planlegging, og få det billigst mulig. Jeg vil helst invitere de aller nærmeste til seremonien og heller ha en vennefest en annen gang. Samboeren vil helst invitere flest mulig slektninger, som da vil trenge oppvartning hele kvelden og neste dag. Hvor lenge etter fødselen er det ideelt med bryllup? Har dere noen erfaringer med kombinert bryllup og dåp? Hvordan har dere feiret barnedåpene deres? Hvem ble invitert? Ble dere slitne? På forhånd takk for svar
Møffi Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Jeg var i dåp for et par år siden, der foreldrene overrsaket alle på kirketrappa med å spørre "vil dere bli igjen en halv time til, vi skal gifte oss også" De hadde bare koldbord og kaker etterpå på grendehus og nærmeste familie og venner som ble bedt. Et typisk "vi kan jo gifte oss da"-bryllup, men veldig koselig. Her var også over halvparten av gjestene tilreisende. (Var på en søndag)
Gjest Gjest_Gifteklar_* Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Jeg var i dåp for et par år siden, der foreldrene overrsaket alle på kirketrappa med å spørre "vil dere bli igjen en halv time til, vi skal gifte oss også" De hadde bare koldbord og kaker etterpå på grendehus og nærmeste familie og venner som ble bedt. Et typisk "vi kan jo gifte oss da"-bryllup, men veldig koselig. Her var også over halvparten av gjestene tilreisende. (Var på en søndag) Tusen takk for svar Var det en ordinær barnedåp med mange andre i kirken, og en bryllupsseremoni kun for gjestene etterpå? Hvilke klær hadde bruden?
Møffi Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Var først ordinær barnedåp ja, og så kun dåpsgjestene. Men var omtrent bare seremoni i bryllupet da, ikke masse sang og sånn. Hun hadde en beigegrå drakt som gikk til knærne ca. Vet ikke merke, ikke spesiellt brudeaktig, men allikevel veldig fin Sønnen deres var forresten 3,5 mnd da, men det gikk visst fint. "Festen" varte vel 4-5 timer.
Dr.Grey Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Et vennepar hadde vielse og barnedåp samtidig, vi visste om begge deler på forhånd. Bruden selv var så sliten etterpå, og innprentet oss alle om at vi aldri måtte finne på å gjøre det samme...Så ikke vet jeg.....men det kan helt sikkert gå bra også...:jupp:
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Vi hadde dobbel barne dåp sammen med svigrssøster. Jeg var helt utslitt etter på. Så hvis jeg skulle giftet og hatt dåp da hadde jeg kapitulert. Men nå er jeg en type som ikke tåler stress og mas... Har vært i to bryllup/dåp å Det var helt greit. det ene var full pakke og den andre var koltbord og kaffe og etterpå var det kveld.. Begge var like koselige.
thapara Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 (endret) ... Endret 22. februar 2009 av thapara
Gjest Gjest_Gifteklar_* Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Vi skal (tror vi) vie oss rett etter dåpen, fordi vi ikke har "tid" til å ha bryllup i år, og jeg synes egentlig det er litt dumt å vente så lenge når vi har fått en unge. Tenkte litt å gjøre det på et kontor en vanlig hverdag også, men om vi tar det rett etter dåpen får de viktigste i livene våre mulighet til å være der. Har snakket litt med presten, og han mente man kunne gjøre det akkurat som man ville, hele pakka rett etter dåpen, hele pakka dagen før, en liten (eller litt lenger) vielse, generelt kunne vi få det akkurat som vi ville. Så og si alle dåpsgjestene våre kommer langveisfra, så vi skal ha et enkelt koldtbord + kaker ol. etter dåpen uansett. Kan ikke se for meg hvorfor det skal bli slitsomt å bruke (maks) en time ekstra i kirka. MEN vi "reklamerer" ikke for bryllup. Det skal vi ha neste sommer. Så vi legger ikke lista for dåpsfeiringen noe høyere enn vi ellers ville gjort.. Jeg tenker akkurat det samme som deg. Hva gjør dere med gjestene etter maten? I og med at våre to familier som aldri har møtt hverandre før, skal mingle ei hel helg, ville jeg helst ha vært der og "passet på de". Hvordan lar det seg kombinere med amming og slikt?
Pastor Knut Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Har dere noen erfaringer med kombinert bryllup og dåp? Det er ikke så ofte, men en og annen gang har forekommet. Mitt inntrykk er at for noen passer dette - for andre ikke. Det kommer helt an på hvor mye man gjør ut av tingene. Hvis man er en person som klarer å ha et avslappet forhold til både bryllup og dåp, da går det som regel greit. Er man en person som blir veldig stresset av bryllup og dåp, da blir det også utrolig slitsom. Dette er det bare det enkelte brudepar som vet noe om. Men det er en ting som jeg synes er veldig viktig hvis man bestemmer seg for å ha bryllup og dåp sammen, og det er at man klarer å forholde seg til begge deler som like viktige og betydningsfulle. Både bryllupet og dåpen fortjener samme oppmerksomhet. Det er ikke så koselig hvis f.eks. bryllupet blir det viktigste og dåpen en biting som man bare må gjøre. Da blir det mas, for da blir den ene tingen noe som forstyrrer den andre. Det er ikke så greit hvis brud, brudgom og dåpsbarn konkurrerer om oppmerksomhet. Endret 21. januar 2009 av Pastor Knut
Gjest Gjest_Gifteklar_* Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Det er ikke så ofte, men en og annen gang har forekommet. Mitt inntrykk er at for noen passer dette - for andre ikke. Det kommer helt an på hvor mye man gjør ut av tingene. Hvis man er en person som klarer å ha et avslappet forhold til både bryllup og dåp, da går det som regel greit. Er man en person som blir veldig stresset av bryllup og dåp, da blir det også utrolig slitsom. Dette er det bare det enkelte brudepar som vet noe om. Men det er en ting som jeg synes er veldig viktig hvis man bestemmer seg for å ha bryllup og dåp sammen, og det er at man klarer å forholde seg til begge deler som like viktige og betydningsfulle. Både bryllupet og dåpen fortjener samme oppmerksomhet. Det er ikke så koselig hvis f.eks. bryllupet blir det viktigste og dåpen en biting som man bare må gjøre. Da blir det mas, for da blir den ene tingen noe som forstyrrer den andre. Det er ikke så greit hvis brud, brudgom og dåpsbarn konkurrerer om oppmerksomhet. Takk for tips. Jeg er nok typen som vil stresse med både bryllup og dåp uansett om de er hver for seg. Ser for meg at jeg kan få en "stress-økonomisering" hvis vi tar alt på en gang. Da er jo også muligheten der for å ta litt lettere på feks bryllupsdelen, med forklaringen om at det er jo en barnedåp. Jeg lurer derfor på hvor mye arbeid folk legger i en barnedåp? Hvis folk kommer langveisfra blir det jo akkurat de samme utgiftene som et bryllup, tenker jeg. Tar jeg feil?
Pastor Knut Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Ser for meg at jeg kan få en "stress-økonomisering" hvis vi tar alt på en gang. Du gjør selvsagt akkurat som du selv føler for, men forsøk også å tenke på hvilket inntrykk du ønsker å sitte igjen med av ditt eget bryllup og dåpen. "Stress-økonomisering" fungerer i alle fall ikke på meg. Jeg blir bare mer og mer stresset jo mer jeg må stresse med. Men det er meg. Uansett håper og ønsker jeg du/dere får et flott bryllup og en flott dåp, og at dere også tenker tilbake på begivenhetene som noe virkelig flott. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Uansett håper og ønsker jeg du/dere får et flott bryllup og en flott dåp, og at dere også tenker tilbake på begivenhetene som noe virkelig flott. Men hvorfor SKAL alle gjøre barnedåper og brylluper til "noe virkelig flott". For noen er rett og slett ikke viktig å gjøre noe veldig ut av noen av delene. Man vil bli gift og man vil at barnet skal bli døpt, men man har ikke noe behov for oppmerksomhet og "styr" rundt noen av delene.
Jade Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Forrige dåpen vi hadde, var avslappet. Etter kirken hadde vi en koselig middag. Vi fikk gaver og vi hadde det koselig sammen. Vi er ikke så veldig taler-familie, så det ble mest en sammenkomst uten noe formelle greier. Denne gangen skal vi gifte oss. Vi skal samtidig døpe barnet, og de som normalt vil bli bedt i dåp (nær familie inkl. tanter og onkler) kommer da til middag. Så kommer resten av gjestene til kaffe. Hovedfokuset kommer til å bli bryllupet. Det meste blir ordnet for oss med lokale/cateringen, og vi har også med et par kusiner som avlaster oss med våre to barn, og som tar de med hjem når det blir sent, så jeg ser for meg at det ikke blir så kjempestress som hvis vi skulle hatt det på et grendahus, og fikset alt selv el.l. Men hvor bra det går, gjenstår jo å se Tror ihvertfall det har mye å si at vi har brukt litt mer penger på å få ting ordnet for oss + at vi har kjempestøttende familier som kommer med råd og hjelp.
thapara Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 (endret) ... Endret 23. februar 2009 av thapara
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå