Gjest Marlo Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Tenker mye på fremtiden, min samboer er svensk og vi bor i Norge nå. Har ingen barn enda, men vil jo gjerne ha i löpet av en 4 årsperiode, og sitter å undrer over hvordan det er å evnt flytte til Sverige når barnet er i skolealder...evnt flytte til Norge om vi da bor i Sverige. Noen som har gått gjennom dette, og kan fortelle litt om hvordan overgangen har värt, og om barnet har tilpasset seg det nye språket lett osv. Det er jo ikke slik at vi planlegger å flytte verken hit eller dit, men jeg har det jo i bakhodet at sjansen er der.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Jeg flyttet til Norge da jeg var 7. Da hadde jeg gått på skole i noen år allerede, men startet i første klasse her. Slik jeg husker det gikk overgangen veldig bra. Jeg fikk en time i uken med norskopplæring, og etter 6 måneder snakket jeg norsk så å si flytende. Siden den gang har jeg vært blant de beste i klassen i norsk. Du snakker om å flytte mellom Norge og Sverige, og med såpass små kultur- og språkforskjeller tror jeg ikke dere vil støte på noen store problemer. Barn er ofte veldig tilpasningsdyktige!
cilja Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Vi gjorde dette for drøyt ett år siden, og det har gått over all forventning. Det har til tider vært sårt for eldstemann som rakk å få en bestekompis som han var veldig knyttet til før vi flyttet. Han har ikke fått en ny bestekompis, men han trives på skolen, takler språket veldig bra og har alltid noen å leke med. Vi bodde i England. Eldstemann begynte på skole da han var fire år, gikk ett og et halv år på skole, og var nesten seks år da vi flyttet til Norge i desember 2007. Han begynte i barnehage, men hadde mere lyst å gå på skole, så vi søkte han inn i 1. klasse. Nå blir han sju år og går i andre klasse. Enkelte valg har vært vanskelige å ta. Simpelthen fordi man ikke vet hva som er det riktig i lengden. Man kan ikke se fremtiden. Men slike omveltninger er ofte vanskeligst for oss "gamlingene". Barna tilpasser seg utrolig bra. Og det er mye vi voksne kan gjøre for at barna skal få en fin start på den nye plassen.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Flyttet fra England til USA når jeg var 3, og tilbake til England når jeg var 5. Vi flyttet til Norge når jeg var 8 år. Det var litt vansklig i begynnelsen, men man får så fort venner når man er så ung. Tror det var mye verre for mine foreldre. pråket lærer barna seg veldig fort. Fortere enn voksne. Lykke til! Land burde ikke være hinder"
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Ja, har flyttet til Australia når jeg var liten, og lärte meg språket fort. Hadde heller ingen store problemer når jeg flyttet tilbake til norge. Men min flytting var da för skolealder. Godt å höre at det kan gå så fint =) Vil vel da kanskje tro at jo eldre barnet blir, jo vanskeligere vil det väre ("norsk" ungdom som begynner på svensk ungdomsskole typ)? At jo yngre barnet er jo fortere og lettere vil det tilpasse seg oomgivelsene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå