Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hvis man er to som tar opp lån sammen for å kjøpe hus, men bare den ene blir eier av huset, hva slags rettigheter har da han som har lån men ikke noe hus? Ved et evt. samlivsbrudd - hva skjer da? Kan lånet lett overføres til bare eieren av huset? De er ikke gift og ikke samboerkontrakt, men felles barn.
Rioja Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 En har ingen rettigheter. Ved et brudd, vil den som huset ikke står på måtte fortsette å betale på lånet, uten å få noe igjen for det! Jeg vet om en (dumsnill) mann som flyttet inn til ei jente, han tok opp lån på 400.000,- for å pusse opp huset. Det ble brudd, mannen måtte flytte ut, satt igjen med 400.000,- i lån. Gikk til rettsak og tapte!
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 En har ingen rettigheter. Ved et brudd, vil den som huset ikke står på måtte fortsette å betale på lånet, uten å få noe igjen for det! Jeg vet om en (dumsnill) mann som flyttet inn til ei jente, han tok opp lån på 400.000,- for å pusse opp huset. Det ble brudd, mannen måtte flytte ut, satt igjen med 400.000,- i lån. Gikk til rettsak og tapte! Men han tok opp lån alene. Disse jeg snakker om tar opp lån sammen. Har det noe å si?
Chiquita Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Man er fremdeles ikke eiger av huset, og har dermed ingen rettigheter
Piper Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Tar de opp lån sammen med pant i huset, så gjelder panten selv for den som ikke eier huset. Banken har jo sikkerheten i huset, og da spiller det liten rolle hvem som eier huset. Banken eier den delen det er lån på, og resten eies av den som er eier av huset.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Tar de opp lån sammen med pant i huset, så gjelder panten selv for den som ikke eier huset. Banken har jo sikkerheten i huset, og da spiller det liten rolle hvem som eier huset. Banken eier den delen det er lån på, og resten eies av den som er eier av huset. Hva skjer med den som ikke eier huset ved et samlivsbrudd da? Tar eieren over lånet eller skjer det noe annet? Må den som ikke eier huset fortsatt ha lånet?
Piper Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Ved et samlivsbrudd tror jeg at eieren må ta over lånet på seg, for så lenge det er pant i huset vil ikke banken akseptere at ikke dette lånet blir innfridd eller at det følger huset (så lenge deter sikkerhet nok i huset)
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Man tar da ikke opp et lån på 400tusen uten sikkerhet i boligen????
Piper Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 En har ingen rettigheter. Ved et brudd, vil den som huset ikke står på måtte fortsette å betale på lånet, uten å få noe igjen for det! Jeg vet om en (dumsnill) mann som flyttet inn til ei jente, han tok opp lån på 400.000,- for å pusse opp huset. Det ble brudd, mannen måtte flytte ut, satt igjen med 400.000,- i lån. Gikk til rettsak og tapte! Fikk han et lån på 400 000, uten at banken krevde sikkerhet i huset?
Glitnir Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Hvis man er to som tar opp lån sammen for å kjøpe hus, men bare den ene blir eier av huset, hva slags rettigheter har da han som har lån men ikke noe hus? Ved et evt. samlivsbrudd - hva skjer da? Kan lånet lett overføres til bare eieren av huset? De er ikke gift og ikke samboerkontrakt, men felles barn. Ovenfor tredjemenn har den med lån med uten hjemmel i huset ingen rettigheter ifht huset. Dog kan det jo fint være avtaler mellom de to innbyrdes, slik at man faktisk er eier av huset selv om dette ikke er registrert i grunnboken. Ved samlivsbrudd så bør det ikke være noe problem å føre over alt lånet til den ene, selvfølgelig under forutsetning av at begge parter er enige om det og at banken vurderer at vedkommende har betjeningsevne til hele lånet.
Rioja Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Fikk han et lån på 400 000, uten at banken krevde sikkerhet i huset? Mannen det her er snakk om er passert 40, har god jobb og inntekt, så ja, han fikk lån. Og jeg trodde faktisk han var ganske smart, men han ble så hodestups forelska at han ble blind...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå