Gå til innhold

Råd ved frustrerende halsbetennelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

sitter her uten å vite hvem man kan spørre.. og da kom jeg på kvinneguiden! Er ofte svaret på mine spørsmål, når man googler seg frem her på det store nettet.. :)

Jeg fikk halsbetennelse for 5 dager siden (er på femte dagen nå), da jeg var i syden. Leste at det som regel er borte på 1 uke, men merker vel egentlig ingen tegn til bedring, På flyturen hjem fikk jeg enda vondere i ørene mine, og lurer på om jeg har ørebetennelse også, nå? Er konstant trykk, og har kun korte perioder ute av "boblen" idet jeg gjesper, og så lukker det seg igjen når jeg er ferdig å gjespe.

Noe annet, jeg har piercing i øyenbrynet, som er ganske fersk men som ikke vil være der, så kroppen har holdt på å støte ut smykket helt siden jeg fikk det. I dag tok jeg den ut, og lurer på om det er en fordel iom. at kroppen kanskje får mer tid til "bare" halsbetennelsen, eller har dette ingenting å si? Kom til å tenke på dette i min desperasjon.

Jeg klarer å svelge, selv om det er veldig vondt. Det er sårt og jeg har endel slim i hals, som er veldig irriterende fordi jeg alltid våkner av den irriterende "snorkingen" idet jeg sovner, pga dette idiotiske slimet som aldri tar slutt. Herlig.

Det er trangt og hovent i halsen.

Jeg drikker varm drikk (lemsip, engelsk) med paracet, og det hjelper litt. Prøver også å gurgle saltvann. Jeg klarer å spise, selv om det er vondt.

Er det noen vits i å dra seg til legen og få vite at jeg ikke kan få antibiotika, eller skal jeg bare vente, og hvor lang tid er det ment å ta? Jeg blir så frustrert!

Håper noen orker å hjelpe meg litt her, det hadde vært veldig fint.. begynner å bli noget desperat :S

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Du skal dra til legen. En halsbetennelse der du har feber og begynnende vondt i ørene går ikke over av seg selv. Du kan risikere at det sprer seg med betennelse videre i "hodet" (omkringliggende vev i hals etc) og så blir du dausjuk.

Skrevet

Huff,,,hørtes jo helt forferdelig ut det svare du fikk...

Men hadde det vært meg, ville det nok blidt en lege tur, så er en på den sikkre siden.

Det kan være en streptokokk infeksjon du har fått i halsen. Etter hva jeg har hørt går det ikke over uten antibiotika.

Kjennetegn på streptokokker er hoven i halsn og svelget. (gjerne drøvlen også) Det er mye slim som ikke går bort. Trenger ikke nødvendigvis være mye feber eller vondt i øra for å ha streptokokker, men noen får det også.(spørs litt hvordan en normalt har det ved sykdom) En kan og bli litt "susete" i hode og "dotter" i øra.

Er det problem\ vondt el. vanskelig å bøye haken ned til brystet pga. hoven hals bør du definnitivt oppsøke lege snart.

Jeg gikk med vanlig halsbetennelse litt over en uke, da den plutselig slo over iløpet av natta og jeg fikk jeg streptokokkinfeksjon med en stor halsbyll på siden av svelget.(ikke å annbefale)

Jeg hadde minimalt med feber, men får skjelden høy feber. Litt "dottete" i øra og småsusete i hodet. Vanskelig\vondt å spise å drikke men det jeg fikk i meg nok alikevel. Mye slim i halsen og veldig hoven både i hals, svelg og drøvel + den byllen som kom som måtte skjæres hull på flere ganger.

Slike prøver kan en fint gjøre på legevakten, en liten bommulspinne i svelget 10 min etterpå har du ressultatet.

Er du usikker så er det bedre med en liten test en å gå i uvisshet.

Skrevet

Tusen tusen takk. Det hjalp med litt feedback, så fikk jeg ringt lege og skal dit klokken 13:40! Da kan jeg i det minste få vite hva som feiler meg, og om de kan hjelpe...

Har ikke vanskelig med å bøye haken ned til brystet, heldigvis.

Fikk litt skremten nå, ja, er jo bedre å være på den sikre siden, og slippe at det blir enda verre :S

Tusen takk igjen, jeg ble så glad for svar! :D

Skrevet

Takk igjen for hjelpen, jeg fikk kommet meg til lege, og jeg fikk apocillin mot halsbetennelse med streptokokker. Damen satt og sa "stakkars deg" hele tiden. Tror det var fin medisin bare det å vite at det ikke bare var jeg som "overdreiv" syk-følelsen. :)

Nå lurer jeg på noe igjen. Hun tittet på ørene mine, jeg forklarte at jeg hadde vært på fly med dem også, og sa dette om hvor vondt de gjorde osv.

Hun sa at "det så litt sårt ut inni der, ja."

I min vondt-rus klarte jeg ikke å huske på å spørre om særlig mye, f.eks om det er meningen apocillinen skal ta vekk ørevondten. Jeg har nemlig helt tette ører som regel, og hører mindre, synes nesten det er litt freaky.

Nå har jeg jo hatt ørevondten i ca 7 dager, er det ikke meningen at antibiotika skal ta knekken på den i det minste?

Jeg er mye mye mye bedre av halsbetennelsen, det er omtrent ingen halsvondt igjen, såvidt litt ømt! Så det er herlig. Men nå sitter jeg igjen med denne ekle øre-saken, og det dunker med jevne mellomrom i hodet, bøyer jeg meg ned litt for fort er det smertefult, slike ting.. Jeg har ingenting som renner ut av øra i allefall.

Så det jeg lurer på er vel bare - er det noe å bekymre seg over igrunn? Noen andre som har erfaring med ørebetennelsen slik?

Jeg har lite lyst til å dra til legen igjen, sist gang trodde jeg huet mitt skulle eksplodere av trykket i bilen.. :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...