Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattra mi, som ikke har fyllt 13 enda, er ferdig m å lese mursteinen Harry Potter.....på engelsk!!! Den kom på fredag!!! M fare for å virke skrytete; jeg ER litt imponert assa.... MÅTTE bare fortelle d...:oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. :o

Jeg orker ikke lese en eneste bok, ihvertfall ikke på engelsk. :o

Godt gjort!

Skrevet

Det er en av grunnene til at jeg mener den dama bør seriøst overveies i nobelpris i litteratur...Hun får 8 åringer til å lese mursteiner, og 13-åringer til å krysse språkgrenser.

Det er ikke lite, det.......

Og forresten: Gi gass! pøs på med bøker til din datter.. det å krysse språkgrensen.....det vil si...det å få et aktivt forhold til et språk...når det gjelder engelsk, skal det ikke mer enn en rundt 100 siders lesing, og så er man inne i rytmen.

:D

Milo

Skrevet

Hun er flink! Selv har jeg bare kommet 140 sider inn i mursteinen min :ler:

Enig med Milo. Oppmuntre henne til å fortsette å lese. Barn leser for lite i dag. Hvis hun holder på interessen har hun maaaange koselige stunder foran seg i årene som kommer - mens mange av hennes jevnaldrende sitter der med øya i kryss etter å ha spilt for mange dataspill (ok, hun kan få øya i kryss av å lese aaaaalt for masse, men du skjønner hva jeg mener) :D

Gjest Poirot
Skrevet

På jobben i dag fortalte en mann at sønnen på 16 hadde ringt hjem fra Frankrike for å fortelle noe han hadde lest i boka!! Kun derfor han ringte.

Skrevet

Veeeel!!! Tro'kke d trengs så mye mer oppmuntring der i gården....Hun har blitt lest høyt for så langt tilbake jeg kan huske; selv knakk hun lesekoden da hun var fem og etter d tok d ikke lang tid før hun satt og leste høyt for de mindre barna i barnehagen. Hun har slukt bøker i alle år og er en flittig gjest på biblioteket. Kanskje kombinasjonen m oppmuntring hjemmefra og medfødt anlegg er årsaken....Hun har ikke vært særlig interessert i Ringenes Herre, men har lest Hobbiten. Men nå har hun jammen gått igang m den første allikevel....fordi alle snakker så mye om den, sier hun. Hun har sett filmen, men likte den ikke!!!

Skrevet

Jenta er jo kanontøff jo. Første gang jeg prøvde meg på Ringenes Herre stoppa jeg opp etter introduksjonen :oops:

Skrevet

:Nikke:

Kan skjønne at du er stolt av henne ja !!!

Jinx er mektig imponert :P

Gjest Anonymous
Skrevet

:D Flott jente du har Chimp! :D

Hvis du vil gi jenta di enda flere gode litteraturopplevelser kombinert med vakkert språk skal du oppfordre henne til å lese Tolkien på originalspråket.

Hun bør begynne med Hobbiten, som først og fremst var ment som ei barnebok, og dessuten gir bakgrunn for Ringenes Herre.

Den første boka i Ringenes Herre, Ringens Brorskap, må leses saaakte, særlig på engelsk. Senere går det lettere.

Det er en fryd å oppleve hvordan Tolkien maler med språket og tegner bilder av de ulike folkeslaga gjennom språket de bruker.

Gjest Tristessa
Skrevet

Og Narnia-bøkene. Kjempegode, spennende bøker!

Selv var jeg trilingual som fireåring, så foreldrene mine slet litt med å holde meg med bøker på både norsk, svensk og engelsk. Svensk er favorittspråket hvis jeg ikke får tak på engelsk eller originalspråk. Dyktige oversettere og et veldig variert og nydelig språk. La datteren din lese så mye hun orker, chimp. Det vil hun få veldig mye igjen for senere!

Skrevet

Jøss.. Nå ble jeg imponert.. :o

Jeg har aldri vært særlig glad i å lese bøker. Men jeg skal begynne å lese Harry Potter bøkene. Liker Harry Potter jeg.. :wink:

Skrevet

Tristessa skrev:

Og Narnia-bøkene. Kjempegode, spennende bøker!

Lest alle sammen...som høytlesning! Både jeg og pappan syns de er så fine så vi måtte ha dem m oss vi også....

Gjest Anonymous
Skrevet

Å lese bøker på originalspråket er spennende, ikke minst dersom du har lest oversettelser først.

Oversettelsene av Harry Potter er fantastiske, forresten. I bøker der f.eks navn har så klar betydning som i disse er det viktig at oversetteren får med seg betydningen på veien.

Har noen tenkt over hvorfor Sirius Black/ Sirius Swart heter akkurat det han gjør? Hvis dere ikke vet svaret, så pm meg. Av hensyn til de som ikke har lest de første bøkene har jeg ikke lyst til å legge det ut her.

Skrevet

Oj, det må jeg si. Du har virkelig grunn til å være stolt av henne :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...