Gjest Zirizza Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 En film om hundeavl...er det virkelig dette vi higer etter?? http://www.asterpix.com/console/?avi=18781361 Filmen varer ca 1 time, men er virkelig til ettertanke for de som vurderer å bli oppdrettere, eller skal kjøpe seg hund...
Gjest Gjest_dragoline_* Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 WOW kjempe bra..... Takk for link. Veldig interessant. En mening om hundeavl jeg har hatt lenge. Er selv oppdretter. Har planer om å oppdrette Cavalier selv med tiden. Veldig godt og vite. Håper mange mange ser på denne filmen. Tror det vil være en oppvekker.. Viktig at vi først og fremst tenker på hundens helse.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Ja, dette var en veldig interessant film! ...Jeg er glad at de fleste rasekattoppdrettere tar kattens helse seriøst når de avler og at mange tester sine katter før de avler på dem. Godt at det finnes helseprogram, som de fleste følger. Det var virkelig skremmende å se at noen virkelig avler på hunder med slike arvelige lidelser, og i enkelte partier av filmen kunne jeg ikke holde tårene tilbake.
la Flaca Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Det var virkelig skremmende å se at noen virkelig avler på hunder med slike arvelige lidelser, og i enkelte partier av filmen kunne jeg ikke holde tårene tilbake. Jeg syns også det var ille å se enkelte hunder. Men lurer mer på hvordan eierne kan fortsette å holde liv i dem når de har så store problemer. Cavalieren for eksempel. (så ikke hele filmen)
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Det er en del raser som er forbudte i Norge, ene og alene på grunn av at det er ren dyremishandling å avle dem frem. De blir med vilje avlet frem slik at de får masse plager og sykdommer. Det er blant annet en japansk rase som blir avlet frem til å ha mest mulig hud for "det er så søt med alle rynkene". Problemet er at de har så mye hud at de blir kvalt av den... Det er det samme problemet med rasekatter. Persere lever gjerne hele livet med allskens luftveissykdommer og øyekatarrer. Det høres helt forjævlig ut når de puster, surkling og pesing. Og puss i øynene konstant. I kjøttindustrien er det mye det samme. Man avler for å få mest kjøtt ut av dyra, uten tanke på deres velbefinnende.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Det er en del raser som er forbudte i Norge, ene og alene på grunn av at det er ren dyremishandling å avle dem frem. De blir med vilje avlet frem slik at de får masse plager og sykdommer. Det er blant annet en japansk rase som blir avlet frem til å ha mest mulig hud for "det er så søt med alle rynkene". Problemet er at de har så mye hud at de blir kvalt av den... Det er det samme problemet med rasekatter. Persere lever gjerne hele livet med allskens luftveissykdommer og øyekatarrer. Det høres helt forjævlig ut når de puster, surkling og pesing. Og puss i øynene konstant. I kjøttindustrien er det mye det samme. Man avler for å få mest kjøtt ut av dyra, uten tanke på deres velbefinnende. Hvilken raser er det som er forbudt i Norge pga at det er dyremishandling å avle de frem? Dette er jo bare vås.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Åh, herregud:'( Jeg sitter å gråter nå... Min første cavalier var besatt av å skrape og slikke seg på foten. Jeg får så utrolig vondt inni meg når jeg ser dette. Dyrelegen sjekket henne uendelig mange ganger men fant ingenting. Hun døde da hun var 7 1/2 etter å ha fått påvist vann på lungene, hjertefeil og omsider blodpropp i fot som ble løst opp men gikk i hjertet... Hun var aldri i noen åpenbar smerte, skrek aldri, var bare en liten koseklump. Gud så jeg savner henne, forferdelig å høre. Skal sende denne videoen til oppdretterne av den cavalieren jeg har nå, dette er noe de må få med seg, dersom de ikke allerede vet det. Heldigvis er de veldig seriøse, men man vet aldri...
spezitas Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Jeg syns også det var ille å se enkelte hunder. Men lurer mer på hvordan eierne kan fortsette å holde liv i dem når de har så store problemer. Cavalieren for eksempel. (så ikke hele filmen) Ja, du kan så si!!! En kan ikke holde liv i dyrene når de har så store smerter som det. GRUSOMT!!!! Men når det gjelder persere: Jeg vet det forekommer persere med storepusteproblemer og tette tårekanaler, men de aller fleste persere jeg vet om er friske og fine og har ikke slike problemer. Jeg kjenner iallefall 3 perseroppdrettere som har rundt 11 persere og exotics hver. Kanskje 4 av disse 33 kattene har problemer med øynene, men ikke pusteproblemer. Det hender jeg er på hjemmebesøk hos dem og får sett kattene i andre settinger enn i utstillingshallen, så dette er ikke noe jeg bare tror. Men Perseroppdrettere tester da i det minste kattene sine før de anvender dem i avl. Trodde det var påbudt med PKD test iallefall.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Men Perseroppdrettere tester da i det minste kattene sine før de anvender dem i avl. Trodde det var påbudt med PKD test iallefall. Det er nok påbudt i alle raser du, så hvor kommer liksom disse plagene fra da? Man kan ikke gå rundt å være blåøyd og tro alle tester, men det finnes selvfølgelig seriøse oppdrettere! Jeg har videresendt linken til mine oppdrettere av cavalierer. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan ha hjerte og samvittighet til å drive med avl med syke/misformede hunder og leve med det! Noen mennesker burde aldri fått ha dyr...
spezitas Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Det er nok påbudt i alle raser du, så hvor kommer liksom disse plagene fra da? Man kan ikke gå rundt å være blåøyd og tro alle tester, men det finnes selvfølgelig seriøse oppdrettere! Jeg har videresendt linken til mine oppdrettere av cavalierer. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan ha hjerte og samvittighet til å drive med avl med syke/misformede hunder og leve med det! Noen mennesker burde aldri fått ha dyr... Nei, testing er ikke påbudt i alle raser. Det er kun et fåtall av raser som har dette påbudet, bla. perseren. Jeg tror også at abysinere har påbud om å teste for øyesykdommen PRA, men jeg er ikke sikker, for dette er ikke raser jeg driver med (Driver selv oppdrett) Men det som er positivt, er at det finnes helseprogram for flere av rasene, og som oppdretterne blir oppfordret til å være med på for å kartlegge sin rase og for å avle på mest mulig friske individer, og for å støtte denne type forskning. I min rase tester vi hjerte og nyrer (ultralyd), + hjerte med gentest, FIV og FeLV, og eventuell blodtypetest. Dette er svindyre tester, og vi tester ikke fordi at kattene våre ER syke, men fordi at vi vil ha friske dyr i avl og luke ut de dyrene som bærer tegn til arvelige lidelser. Så vær så snill å ikke døm oss oppdrettere når vi faktisk velger å ta oss betalt for kattungene vi selger. For meg kommer alltid helse først når det gjelder å avle, og før man avler, så er det utrolig viktig å skaffe seg seg mest mulig kunnskaper om linjene som ligger bak. Det er derfor jeg kanskje er sterkt kritiske til de som ønsker å "bare" få et kull for moro skyld på katten eller hunden sin. Avl handler om så mye mer!! Men det som skremmer meg mest av alt, er at i denne filmen dreier det seg ikke om uerfarne oppdrettere og utstillere, men faktisk om erfarne oppdrettere som nekter å innse at hundene deres lider av alvorlige sykdommer. Tenk det...et dyr med så utbredte symptomer er blitt far til 36 hvalper...Hvor mange av disse går videre i avl og bærer med seg sykdommen??
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 Orket ikke å se hele, har tydligvis litt for dårlig internettlinje. Det som satte meg mest ut var faktisk dommeren av Schâfere. At mennesker faktisk mener at rasestandarden er viktigere enn at hunden er frisk og "anatomisk funksjonell" gjør meg nesten litt sjokkert. Og at mennesker som har hunder som så tydlig plages ikke avliver de, er også for meg totalt ufattelig.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Men det som skremmer meg mest av alt, er at i denne filmen dreier det seg ikke om uerfarne oppdrettere og utstillere, men faktisk om erfarne oppdrettere som nekter å innse at hundene deres lider av alvorlige sykdommer. Tenk det...et dyr med så utbredte symptomer er blitt far til 36 hvalper...Hvor mange av disse går videre i avl og bærer med seg sykdommen?? Ja, det er helt forferdelig.. I rasestandarden og avlsretningslinjene til hunderasene(jeg kan ikke mye om opprett av rasekatter) står det forklart at hunden må være sjekket hos vetrinær og helt frisk for å brukes i avl, og blitt premiert. Men bare fordi hunden har en hjerte-/lunge-sykdom hindrer det ikke den i å reprodusere, og heller ikke useriøse oppdrettere å bruke den i avl. Det var det jeg mente med innlegget mitt over. Det er ikke alle som følger slike retningslinjer, som du sier; folk som vil ha kull på hunden sin for moro skyld, som vil likne på "den fine hunden/katten" de har siden den er "verdens beste", og som vil ha en gratis valp/kattunge. Det er helt forkastelig. Spesielt hun med den hannhunden ja:( Blir helt oppgitt jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå