Gjest Donna Skrevet 26. juni 2003 #1 Skrevet 26. juni 2003 Etter en diskusjon i går hvor jeg endte opp med å føle meg nokså dum - starter jeg denne tråden. Det dreier seg om hvor åpen man er med folk på nettet som man chatter med - og om å gi bort telefonnummer. Jeg pleier å være forsiktig med dette - for man vet jo aldri helt hvem man har truffet på. Og så har jeg litt noia på at når man røper mobilnummer kan den andre med en enkel sms finne uthvor man bor og ens hele navn .....mulig paranoid tankegang? *rødme*......Men man skal være forsiktig på nettet - det sa de på radioen senst i går ...dete gjelder også med å møte folk fra nettet IRL etterhvert ... Gir du fra deg mobilnummer? Når gir du det fra deg - til hvem - hva skal til liksom? Og hvis ikke -hvorfor ikke, hva går du ut fra når du avgjør dette? Hvilke tanker gjør du deg om en annen person som du spør om nummer til som ikek vil gi det? Det er vel ikke bare meg som er litt forsiktig her vel??? :oops: Det er lett å være etterpåklok - og jeg har brennt meg før ved å opplyse om slikt .......er litt for godtroende noen ganger ...... Trenger noen reflekterte tanker rundt dette
Gjest Milah Skrevet 26. juni 2003 #2 Skrevet 26. juni 2003 Nei, jeg gir ikke fra meg mobilnummertet mitt! Fordi jeg er redd for at jeg skal gi det til feil person.. Ei venninne av meg brandt seg skikkelig på det en gang.. Mannen var totalt psyko.. Sier selvfølgelig ikke at alle på nett er det, men better safe than sorry...!! Hvis en person virkelig vil prate i telefonen, så får han/henne gi sitt nummer.. Så kan jeg ringe dem.. (Med skjult nummer selvfølgelig) Ikke at det har skjedd, og tror neppe det kommer til å skje heller..
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #3 Skrevet 26. juni 2003 Gi bort tlfnr på nett? Aldri verden. <det er mange syke, rare og sprø personer.Noen lever sitt liv på nett. Selfølgelig mange ok. personer også. Man skal være yderst forsiktig med å treffe ukjente folk fra nett. Det kan være farlig. Mye kan skje, og det er for deg totalt ukjente folk. Du gir da ikke fra deg tlf. nr ute andre plasser til ukjente heller? Og hvorfor skal du det? Internett er en illusjon. Om du velger å møte noen etter en tid, så hadde jeg ville kunne forlangt at du fikk såpass med opplysninger at det var mulig å få sjekket det opp. Møt aldri noen alene første gang. Etter møtet kan du jo avgjøre om du er villig til å veksle tlf.nr.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 26. juni 2003 #4 Skrevet 26. juni 2003 Jeg bruker ikke å chatte, bare diskutere , men uansett ville jeg aldri i livet ha gitt ut opplysninger om meg selv slik som navn og telefonnummer. Jeg orker ikke engang å forklare hvorfor, fordi jeg mener det sier seg selv.... Hva som hittil er sagt er jammen gode grunner nok.
waco Skrevet 26. juni 2003 #5 Skrevet 26. juni 2003 La oss spørre Gry, hun har lagt ut både privatadressen og hjemtelefonnummeret sitt her. Og hun har ikke hemmelig mobilnummer heller for å si det sånn. Waco
Tusenfryd Skrevet 26. juni 2003 #6 Skrevet 26. juni 2003 Kjære Waco - mitt navn og telefonnummer ligger også i hauger og lass og mange steder på nettet. Synes godt i mange sammenhenger irl skjønner du. I både jobbsammenhneg og fritid. Det er vel det samme med Gry...? Tror du ikke? Det er ikke det samme som at jeg hadde gitt det til deg fx. Som kun kjenner nicket mitt.
Gjest Tex Skrevet 26. juni 2003 #7 Skrevet 26. juni 2003 Har aldri gjort det, og tviler på at det er aktuelt. Har ellers hemmelig mobilnr registrert på en annen, så det skal myyye til før du finner ut hvem jeg er på det nummeret...
*Lillian* Skrevet 26. juni 2003 #8 Skrevet 26. juni 2003 Jeg har gitt ut telefonnummeret mitt til 2 personer på nettet, men dette var mennesker jeg hadde blitt godt kjent med og derfor var blitt venner med. Traff dem alene første gangen også, tilogmed!! :o Men dette var mennesker som det var uaktuelt at det skulle bli noe mer enn vennskap med, og det var begge inneforstått med. Traff dem ikke samtidig, da. Men jeg ville aldri gitt ut nummeret mitt til noen jeg bare chattet med. De to ovenstående menneskene var nemlig folk jeg mailet med og hele pakka. I dag er begge to blitt gode venner av meg! :D Så alle er ikke farlige! Men på chat osv så tror jeg det er veldig lurt å være forsiktig!! Det er dumt å være for naiv på slikt. Bedre føre var osv... Lillian
OppNed Skrevet 26. juni 2003 #9 Skrevet 26. juni 2003 Jeg har gitt ut mobilnr mitt til en eneste person på nett. Og det først etter at jeg hadde pratet med vedkommede etter at denne personen hadde gitt meg sitt nummer. Det gikk så fint atte Men dette var et unntakstilfelle. Ville ikke tatt sjansen på dette hvis jeg ikke var veldig sikker, og hadde en ryddig mavefølelse, nei. Jeg er faktisk uhyggelig skeptisk til det å røpe identitet på nett...Har ikke hjemmeside, ingenting. Maiken
Midnattsol Skrevet 26. juni 2003 #11 Skrevet 26. juni 2003 Mnjaaa...jeg har gjort det, ja..og en av dem bor jeg sammen med nå. he he Et par stykker her inne har også mobilnummeter mitt, og de viste seg å være helt ufarlige de også. Ellers er jeg forsiktig med det. Var nok litt mer ivrig på chatten før enn nå, så det blir ikke så mye av det. Selv den gang var jeg forsiktig med det selv om jeg kanskje var litt mer godtroende da enn nå. I dag er jeg på MSN der jeg har kun kjente. Er jeg innom IRC er jeg på #kvinneguiden, og ellers er jeg en skjeeeelden gang inne på KG-Chatten. Et par av de som fikk mob.nr mitt for flere år siden har jeg enda kontakt med. Fikk meg forresten en overraskelse da det for et par uker siden kom en SMS der det sto: "navetmitt? Ser ut som at vi bor i samme by nå. Møtes?" :o Viste seg å være en jeg hadde god kontakt med for maaaaaange år siden.
Suzy Skrevet 27. juni 2003 #12 Skrevet 27. juni 2003 Nei det gir jeg ikke ut! Har hatt så mange psyko telefoner om natta opp gjennom åra (ikke på grunn av at jeg har gitt ut tlfnummer, men likevel..) at jeg er forsiktig med slikt. Det er enkelt å finne navn og adresse ved å søke på et telefonnummer så du er ikke anonym lenger når du gir bort det. Suz
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 27. juni 2003 #13 Skrevet 27. juni 2003 Null problem, tror neppe noen greier drepe meg pr. telefon. Klart, det er selvfølgelig personer jeg kanskje vegrer meg for å gi nummer til, men de får jo uansett tak i det om de først går inn for det.
Chiquita Skrevet 27. juni 2003 #14 Skrevet 27. juni 2003 Ja, jeg har gitt ut mob.nr mitt.... Det er noen her inne som har det, og det er en person på et annet forum som har det. Gir det ikke ut til alle og enhver, nei.... Det hadde jeg aldri i verden gjort. De som har fått mitt nr har enten fått det av "praktiske" grunner, eller av "sosiale" grunner.
Gjest Embla s Skrevet 27. juni 2003 #15 Skrevet 27. juni 2003 Jeg har gitt mobilnr mitt til en person her inne :o Og jeg møtte vedkommende alene også :o hun var heldigvis både harmløs og ubevæpnet, så det gikk bra, Men generelt sett: Syns absolutt det er stor grunn til å være veldig forsiktig!
Gjest Lea Skrevet 27. juni 2003 #16 Skrevet 27. juni 2003 Ettersom mobilnummeret mitt tilhører jobben, så er det ikke aktuelt å dele det ut til andre enn de alle nærmeste uansett. Ville ikke gitt telefonnummer/adresse til en person jeg møtte på en chat e.l., men om jeg ble bedre kjent med en person gjennom internett, sendte mailer og kanskje møttes, så ville jeg nok byttet telefonnummer også.
Elisjeba Skrevet 27. juni 2003 #17 Skrevet 27. juni 2003 Kun til personer jeg har kjent godt over lengre tid. Tre stykker så langt, jeg har ikke merket noe ubehag med noen av dem.
Arnie Skrevet 27. juni 2003 #18 Skrevet 27. juni 2003 La meg se... kunne alle dere jeg har gitt nummeret mitt til sende meg en SMS, så jeg kan telle opp...?? Neida ... To. Den første etter ca et halvt års tett email-kontakt. Den andre etter kortere tid, fordi... fordi... jeg *visste* at det ville være ufarlig. Ingen problemer. Tvert om...
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2003 #19 Skrevet 27. juni 2003 Jeg har gitt bort nummeret mitt tre ganger. Dvs. Jeg har fått deres telefonnummer og valgt å bruke dem. Skjult første gangen. Hver gang har jeg blitt godt kjent med vedkommende på forhånd. Når telefonsamtalen har bekreftet dette har de også fått mitt nr. Alle tre regner jeg i dag som gode venner.
Gjest Cruella Skrevet 27. juni 2003 #20 Skrevet 27. juni 2003 Har gitt det bort til et par personer - uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå