Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Usikker på om dette er rett forum men.

Jeg vurderer å studere i Oslo neste år. Jeg har alltid sagt at det er utelukket, men nå har jeg funnet et studie jeg veldig gjerne vil inn på som bare finnes i Oslo. Har tusen spørsmål, noen som kan hjelpe?

Er det noen som har studert eller studerer i Oslo her?

Hvordan bodde dere? Hvor mye betalte dere i leie? Var det vanskelig å finne seg plass å bo? Er hybel/rom for en person eller leilighet for et par vanskeligst å få tak i?

Er det vanskelig å finne en studentjobb? Ännet å tenke på som er annerledes enn de mindre studiestedene? Hva er positivt, hva er negativt?

Jeg eier en hest som trenger stallplass i tillegg til rom for meg selv og det er dyrt, så er bekymra for at pengene ikke strekker til rett og slett!

Erfaringer fra Oslo-studenter? Anbefaler dere å studere i Oslo?

(Jeg er forresten vestlending selv hvis det har noe å si ;))

Håper noen svarer! :)

Gjest CookieMonster
Skrevet

Jeg studerer selv i oslo nå. Det er ikke lett å finne seg et sted å bo, hvertfall ikke et som er billig. Dersom du er heldig får du kanskje plass hos sio for 3-4000 kr i måneden. Får du ikke plass der, kan du kanskje få noe på anker studentbolig til 4-5000 i måneden. Jeg bodde selv på anker første året jeg studerte og synes ikke det var noe særlig der. Området rundt ødelegger mye og det er mye dritt som skjer der rett og slett, men selve hyblene er ikke så veldig ille. Skal du på privaten så blir det vel rundt samme pris som på anker om ikke kanskje 1-2000 kr dyrere.

Oslo er en fin by og jeg trives godt, men det er dyrt og studielån strekker ikke til i denne byen dersom du ikke har griseflaks og får en kjempebillig hybel hos sio, men det er dessverre ikke mange som får det. Selv var jeg over et halvt år ute med å søke og jeg fikk ingenting, så vær tidlig ute.

Skal du ha med deg hesten din så har jeg ikke peiling på hva du kan gjøre med den, men tror ikke de fleste studenter har råd til å ha en stallplass og ta vare på en hest i oslo dersom du ikke har tenkt til å jobbe mye ved siden av.

En fordel kan jo være at du leier sammen med noen du kjenner fra før? Da får du mer bolig for pengene. Husk på at studielån og stipend til sammen er på stusselige 6400 kr i måneden. Har du 5000 i husleie, 330 kr for busskort, så er det veldig lite igjen til mat, tlf og strøm. Skaff deg en ekstrajobb før du starter, så har du litt mer å rutte med:)

Jeg går selv på UiO og trives godt der. Det er mye som skjer og du blir godt mottatt når du begynner å studere:)

Skrevet

Hvis du vil ha med deg hest så er du kanskje villig til å bo lenger fra skolen og nærmere hesten?

Gjest gladlaks
Skrevet

For et par år siden var det iallefall lett å få tak i sted å bo på sogn studenby. Der er det veldig billig, men en må dele bad og kjøkken med andre, så det er tydeligvis ikke så veldig populært. :) Du kan også prøve kringsjå studentby. Det er ikke så vanskelig å få seg jobb som ringevikar i barnehage eller deltid i pu-boliger.

Kan anbefale Oslo iallefall :) Har du søkt på Høyskolen? Blinderen?

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hei

Jeg synes Oslo er topp! Har selv akkurat begynt på et studium som bare finnes her, og er veldig fornøyd. Bor på studentby, billig og sentralt (selv om det ikke er så stort). Kort vei til sentrum og til marka. Mye å finne på, masse gode studentordninger.

Men jeg tror det viktigste er at man trives på studiet sitt, noe jeg absolutt gjør! Jeg har nemlig studert i Oslo tidligere, et studium som var "feil" for meg, og da spilte det ikke så stor rolle at byen var bra.

Men nå elsker jeg Oslo:)

Lykke til!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Meg over her.

Jeg glemte å svare på litt av det du spurte om:

Min erfaring er at det er lett å finne seg jobb, men du må kanskje være tålmodig hvis du vil ha en relevant jobb for studiene. Det er hvertfall en del ledig i matbutikker, barnehager, støttekontakter, selgere etc...

Pris for å bo varierer veldig. Hvis du har sio bolig så er de billigste i overkant av 2000. Privat må du nok opp i 4000 hvertfall. Kommer ann på. Ofte mange som vil ha sio bolig, men søk likevel, og så tidlig som mulig. Det er større mulighet for å få hvis du kan "flytte inn" noen måneder før studiestart f eks.

Når det gjelder hest har jeg desverre ikke noe å bidra med.

Gjest lillagubban
Skrevet

Tusen takk for svar :) Huff, høres ikke så greit ut, egentlig!

Angående studentbolig: Siden jeg ikke vet om jeg kommer inn ennå kan jeg ikke søke på forskudd, eller? Hvis jeg søker nå og får bolig må jeg vel betale depositum? Jeg vet jo ikke om jeg kommer inn før i slutten av juli...

Studiet jeg vil inn på er dyrepleie og regner med det blir skole kl8-15. Jeg bor gjerne litt utenfor byen for å være nærmere hesten, så lenge det er mulig å komme seg på skolen innen halvtime (vetrinærhøgskolen)?

Jeg er overhodet ikke kjent i Oslo, hvilke "litt utenfor byen" plasser finnes det som har god buss/trikk/t-bane/tog forbindelse til Ullevål (tror det er der skolen ligger)? Noen som er kjent i Oslo her?

Nå studerer jeg på tredje året, har hest og jobber, og klarer meg kjempefint, forsåvidt, men dette er en mye mindre by.

Men bra at det er forholdsvis lett å få seg jobb da! Om det er relevant for faget er ikke så farlig, evnt går det vel å få jobb i dyrebutikk ol. Har mye erfaring fra barnehage og butikk, og støttekontakt høres veldig spennende ut!

Angåendene å bo, enten blir det hybel, og da deler jeg gjerne bad og kjøkken med noen så lenge jeg har eget rom. Eller så må jeg overtale kjæresten min til å være med å få oss leilighet sammen. Men det er kanskje lettere å få seg hybel/rom i kollektiv enn leilighet?

Takk for hjelp, håper på flere gode svar :)

Skrevet

Hei!

Jeg studerer i Oslo, hovedsakelig fordi det er her de beste relevante deltidsjobbene er, men jeg må innrømme at jeg angrer til tider. Slik jeg ser det, finnes det ikke noe ordentlig studentmiljø, noen i klassen min bor eksempelvis 2-3 timer fra skolen.

Jeg bor i en toromsleilighet like utenfor Oslo, i landelige omgivelser. Med t-bane/trikk tar det rundt 10 minutter til Oslo S. Jeg bor sammen med kjæresten, og vi betaler til sammen 7500 kroner i leie i måneden, inkludert strøm.

Jeg er også vestlending, og savner fjell og et ordentlig sted å stå på ski. ;)

Gjest lillagubban
Skrevet
Hei!

Jeg studerer i Oslo, hovedsakelig fordi det er her de beste relevante deltidsjobbene er, men jeg må innrømme at jeg angrer til tider. Slik jeg ser det, finnes det ikke noe ordentlig studentmiljø, noen i klassen min bor eksempelvis 2-3 timer fra skolen.

Jeg bor i en toromsleilighet like utenfor Oslo, i landelige omgivelser. Med t-bane/trikk tar det rundt 10 minutter til Oslo S. Jeg bor sammen med kjæresten, og vi betaler til sammen 7500 kroner i leie i måneden, inkludert strøm.

Jeg er også vestlending, og savner fjell og et ordentlig sted å stå på ski. ;)

Slik du bor er jo helt ideelt, 10 minutter med t-bane er ingenting.

Jeg har bodd 3 år i en by med kjempebra og sosialt studentmiljø, så jeg har vel fått min del av det :P Ettersom tiden må gå med til skole, jobb og hest (går mye tid på hest..), og muligens også kjærsten, har jeg nok null tid til å være sosial uansett.

Her i Lillehammer er det masse fjell, snø og Hafjell, så det har jeg fått nok av egentlig, vi kan bytte! :D

Gjest lillagubban
Skrevet

*dytter litt*

Noen som vet angående studentboliger?

Ser at jeg kan finne stallplass i Lørenskog eller Sørkedalen, hva er kortest/lettest å komme seg til (med kollektivtrafikk) fra Adamstuen/St.Hanshaugen/Ullevål/Sogn området?

Skrevet
For et par år siden var det iallefall lett å få tak i sted å bo på sogn studenby. Der er det veldig billig, men en må dele bad og kjøkken med andre, så det er tydeligvis ikke så veldig populært. :) Du kan også prøve kringsjå studentby. Det er ikke så vanskelig å få seg jobb som ringevikar i barnehage eller deltid i pu-boliger.

Kan anbefale Oslo iallefall :) Har du søkt på Høyskolen? Blinderen?

Jeg har bodd på Sogn og synes det var et veldig fint sted! Vet også at venner som har bodd på Kringsjå var fornøyde. Med unntak av noen få som fikk "feil" gangkamerater, men sånt kan man jo desverre ikke helgardere seg mot.

Vanlig pris på hybel på disse stedene er 2-3000. Privat er det nok dyrere.

Det du skal være klar over er at det ved studiestart alltid er HELT fult på alle studentboligene og det skrikes i media om mangel på boliger. Men om du sjekker igjen i oktober er det veldig sannsynlig at det er ledige hybler ved de billigste og mest usentrale studentbyene (f.eks. Sogn og Kringsjå). Norske studenter er rett og slett for god råd og vil ikke ha små, slitte hybler.

Skrevet
*dytter litt*

Ser at jeg kan finne stallplass i Lørenskog eller Sørkedalen, hva er kortest/lettest å komme seg til (med kollektivtrafikk) fra Adamstuen/St.Hanshaugen/Ullevål/Sogn området?

Har det ikke i hodet, men gå inn på www.trafikanten.no Der kan du søke påreiseruter, finne kart og rutetider og slikt :)

Skrevet
*dytter litt*

Sørkedalen ligger rett ved Sogn. Men kollektivtransporten er dårlig, med tanke på at det ligger i marka.

Gjest lillagubban
Skrevet
Jeg har bodd på Sogn og synes det var et veldig fint sted! Vet også at venner som har bodd på Kringsjå var fornøyde. Med unntak av noen få som fikk "feil" gangkamerater, men sånt kan man jo desverre ikke helgardere seg mot.

Vanlig pris på hybel på disse stedene er 2-3000. Privat er det nok dyrere.

Det du skal være klar over er at det ved studiestart alltid er HELT fult på alle studentboligene og det skrikes i media om mangel på boliger. Men om du sjekker igjen i oktober er det veldig sannsynlig at det er ledige hybler ved de billigste og mest usentrale studentbyene (f.eks. Sogn og Kringsjå). Norske studenter er rett og slett for god råd og vil ikke ha små, slitte hybler.

Takk for svar :) Hva med hvis jeg søker til juli?

Jeg bor gjerne på liten og slitt jeg, så lenge det beliggenheten er grei og prisen er lav :)

Har det ikke i hodet, men gå inn på www.trafikanten.no Der kan du søke påreiseruter, finne kart og rutetider og slikt Happy.gif

Ja, jeg har vært inne der og prøvd å finne ut, men kommer bare fram tog istedet for buss, og bytter som ser veldig tungvinte ut (først buss et stopp, så t-bane ett stopp, osv). Også er det noen som sier at "det går buss fire ganger i timen dit", men jeg får bare opp tog en gang i timen. :gjeiper: Stress! Jeg liker å være lokalkjent :D

Men virker nesten som det er lettest til Sørkedalen, må bare finne ut hvordan komme seg lettest til Røa... Jeg får bare opp tog og trikk og buss som tilsammen tar nærmere en time når jeg søker på Lørenskog :P

Sørkedalen ligger rett ved Sogn. Men kollektivtransporten er dårlig, med tanke på at det ligger i marka.

Takk for svar :) Hva med avstand fra skolen/sentrum, går det greit å komme seg den veien fra Sogn?

Skrevet
Takk for svar :) Hva med hvis jeg søker til juli?

Jeg bor gjerne på liten og slitt jeg, så lenge det beliggenheten er grei og prisen er lav :)

Ja, jeg har vært inne der og prøvd å finne ut, men kommer bare fram tog istedet for buss, og bytter som ser veldig tungvinte ut (først buss et stopp, så t-bane ett stopp, osv). Også er det noen som sier at "det går buss fire ganger i timen dit", men jeg får bare opp tog en gang i timen. :gjeiper: Stress! Jeg liker å være lokalkjent :D

Men virker nesten som det er lettest til Sørkedalen, må bare finne ut hvordan komme seg lettest til Røa... Jeg får bare opp tog og trikk og buss som tilsammen tar nærmere en time når jeg søker på Lørenskog :P

Takk for svar :) Hva med avstand fra skolen/sentrum, går det greit å komme seg den veien fra Sogn?

Jeg synes Sogn var perfekt! Det er litt usentralt, så det ligger stille og rolig til. Men det er bare 5-6 minutter å gå til t-banen og med den er man i sentrum på 10 minutter. Kringsjå er enda lenger unna sentrum, men er rett ved en t-banestasjon de og (15 min til sentrum). I tillegg ligger det jo rett ved Sognsvann så det er ypperlige muligheter for å gå tur, svømme og grille på sommeren osv.

Jeg ville sjekket Boligdivisjonen sine hjemmesider for å se om du kan søke før du har fått tildelt plass. Jeg ville i tilfelle gjort det. Søk uansett, og om du ikke får en til å begynne med kan du jo stå på venteliste. Da får du så fort det er noe ledig :)

Skrevet

Bare vær oppmerksom på at Veterinærhøyskolen ligger et stykke lenger nede enn det som typisk er Sogn. Linjer rett ved skolen er trikkelinjene som går til Rikshospitalet, og bussene langs Ring 2. Der går bla 20-bussen veldig ofte (hvert 5 minutt i rushen) til Majorstua.

Gjest lillagubban
Skrevet
Bare vær oppmerksom på at Veterinærhøyskolen ligger et stykke lenger nede enn det som typisk er Sogn. Linjer rett ved skolen er trikkelinjene som går til Rikshospitalet, og bussene langs Ring 2. Der går bla 20-bussen veldig ofte (hvert 5 minutt i rushen) til Majorstua.

Takk for opplysningen, jeg sliter litt med å finne ut hvilke kollektivtilbud som er nærmest NVHS, så det var veldig kjekt å vite! :)

Går du på veterinærhøgskolen? Isåfall, hvilke områder i Oslo er det lurt å se seg om etter bolig i forhold til beliggenthet/kollektivtilbud?

Skrevet

Når det gjelder kollektivtilbudet er det kanskje lettere å orientere seg med kart.

T-bane

Trikk

Buss

Dessuten har man tog og andre buss-selskaper i tillegg. Det lureste er å bosette seg i nærheten av studiestedet. Selv om du har tilgang til kollektivtransport overalt i Oslo, så tar det lang tid å komme seg over byen. Så ikke bosett deg på Stovner eller noe, med mindre du er glad i lange tbane-turer.

Jeg vil også nevne at Sogn er et stort område, ikke bare Sogn studentby. Sogn strekker seg fra Sognsvann helt ned til Blindern.

Skrevet
Takk for opplysningen, jeg sliter litt med å finne ut hvilke kollektivtilbud som er nærmest NVHS, så det var veldig kjekt å vite! :)

Går du på veterinærhøgskolen? Isåfall, hvilke områder i Oslo er det lurt å se seg om etter bolig i forhold til beliggenthet/kollektivtilbud?

Neida, bare innfødt :)

Hvis du skal ha stallplass i Sørkedalen så ville jeg sett meg om langs t-banens linje 2. Majorstua og Røa, for eksempel, eller områdene rett rundt Røa så du kan gå til Sørkedalenbussen. Første er nok dyrt, og andre har ikke nødvendigvis så mange utleiehybler men man vet aldri. Bor du på Majorstua så har du 5 minutter med 20-bussen til skolen, eller du kan gå. Fra Røa må du ta t-banen til Majorstua først, men det er ikke så langt og det bør gå greit å bytte til 20-bussen fordi den går hele tiden.

Hvis du vil ha SiO-hybel så kan du gå (5 min i godt tempo) til t-banen på Nationaltheatret fra Pilestredet og Thullinløkka, i tillegg går trikken til skolen på Adamstuen rett forbi. Fra Nationaltheatret kan du forresten ta toget til Lørenskog. Bare pass på å havne på riktig sted i Lørenskog, det er ganske stort og ikke særlig fotgjengervennlig. Sogn og Kringsjå er vel lettere å få hybel på, men da må du regne med et bytte ekstra for å komme deg til Sørkedalen eller Lørenskog. Hvis du vil lete etter noe privat på samme sted som Pilestredet og Tullinløkka studenthus ligger, så heter området Homansbyen pluss de nedre delene av St. Hanshaugen. Rett ovenfor på vei mot skolen ligger Bislett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...