Ciara Skrevet 9. mars 2009 #1481 Skrevet 9. mars 2009 Jeg er en superrask leser, husker noen ganger bøker kjempegodt, men som oftest ikke. Veldig ofte leser jeg bøker jeg hverken husker forfatter eller tittel på. Jeg leste en fin bok i helgen! Å, hvilketn var det? Øhh, husker ikke tittelen... Hvem hadde skrevet den da? Ehh...?!? Bare du ikke er sånn i bokhandel, bare Det er skremmende mange kunder som kommer inn og sier: -"Jeg leste en anmeldelse av en bok jeg har lyst til å lese..." -"Ja? Hvilken bok var det?" -"Det husker jeg ikke." -"Hvem hadde skrevet den da?" -"Vet ikke, men jeg tror det var en mann." -"Eh, ok. Hva handlet den om?" -"Det var noe med en mann som ble drept." -"Du husker ikke noe annet?" -"Nei, men jeg tror kanskje omslaget var litt grålig." -"Ok, husker du hvilken avis den ble anmeldt i og når?" -"Nei." Er man riktig heldig, presterer kunden å bli sint fordi man kan så lite om bøkene
Daria Skrevet 9. mars 2009 #1482 Skrevet 9. mars 2009 Disse menneskene går på biblioteket også Og ofte er det lille de husker også helt feil...
Gjest Yihaa Skrevet 9. mars 2009 #1483 Skrevet 9. mars 2009 Har ikke du skrevet i denne tråden at du er eller har vært student da? Men det er eller har du vel aldri vært? Student er de som tar høyere utdannelse, ikke de som følger et nettstudium ved klasseromsundervisning. Bare du ikke er sånn i bokhandel, bare Det er skremmende mange kunder som kommer inn og sier: -"Jeg leste en anmeldelse av en bok jeg har lyst til å lese..." -"Ja? Hvilken bok var det?" -"Det husker jeg ikke." -"Hvem hadde skrevet den da?" -"Vet ikke, men jeg tror det var en mann." -"Eh, ok. Hva handlet den om?" -"Det var noe med en mann som ble drept." -"Du husker ikke noe annet?" -"Nei, men jeg tror kanskje omslaget var litt grålig." -"Ok, husker du hvilken avis den ble anmeldt i og når?" -"Nei." Er man riktig heldig, presterer kunden å bli sint fordi man kan så lite om bøkene Disse menneskene går på biblioteket også Og ofte er det lille de husker også helt feil... Joda, det er meg! Og deretter slår jeg til personen som ikke klarer å finne rett bok med håndvesken, slamrer paraplyen i disken og tramper mumlende ut.
Daria Skrevet 9. mars 2009 #1484 Skrevet 9. mars 2009 Har heldigvis aldri blitt slått. Men et litt oppgitt "Jammen, har du ikke hørt om den? Det har stått masse om den i avisene" har jeg nok hørt...
Gjest Belladona Skrevet 9. mars 2009 #1485 Skrevet 9. mars 2009 Er det noen som leste Kulla Gulla? Og Gulltoppbøkene og Katitzi og Bobseybarna og Lykkebarna og selvfølgelig samtlige bøker som kom i Bokklubbens barn fra 72 - 82!
Gjest Belladona Skrevet 9. mars 2009 #1486 Skrevet 9. mars 2009 Jeg fikk forresten en assosiasjon til da jeg jobbet i fotosjappe som student. Støtt og stadig kom det paraplydamer inn med kameraet sitt, klasket det i disken og sa "ta ut filmen og fremkall, lille venn, så er jeg tilbake om en time og henter bildene". Hvorpå de var vekke, underveis for sin Napoleonskake. Når da stakkar Belladona skulle ta ut film for å fremkalle, så hendte det seg titt og stadig at det ikke var noen film i kameraet. Sånt var jo mulig på den tiden, i forrige årtusen. Og når Napoleonsdamene med blått hår kom tilbake og skulle hente bildene sine, ble det gjerne månelyst. For selvfølgelig hadde Belladona kommet i skade for å ødelegge filmene deres, og så prøvde hun ganske frekt å late som ingenting...
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1487 Skrevet 9. mars 2009 http://www.aftenposten.no/kul_und/article2967207.ece
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1488 Skrevet 9. mars 2009 To av tre briter lyver altså om bøkene de (ikke) har lest og leser Harry Potter i stedet. Løgnlisten ser sånn ut: . 1984 - George Orwell (42 %) 2. Krig og Fred - Leo Tolstoj (31 %) 3. Ulysses - James Joyce (25 %) 4. Bibelen (24 %) 5. Madame Bovary - Gustave Flaubert (16 %) 6. Hawkings Uendelige Univers - Stephen Hawking (15 %) 7. Midnattsbarn - Salman Rushdie (14 %) 8. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust (9 %) 9. Arven fra min far - Barack Obama (6 %) 10. The Selfish Gene - Richard Dawkins ( 6 %)
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1490 Skrevet 9. mars 2009 To av tre briter lyver altså om bøkene de (ikke) har lest og leser Harry Potter i stedet. Løgnlisten ser sånn ut: . 1984 - George Orwell (42 %) 2. Krig og Fred - Leo Tolstoj (31 %) 3. Ulysses - James Joyce (25 %) 4. Bibelen (24 %) 5. Madame Bovary - Gustave Flaubert (16 %) 6. Hawkings Uendelige Univers - Stephen Hawking (15 %) 7. Midnattsbarn - Salman Rushdie (14 %) 8. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust (9 %) 9. Arven fra min far - Barack Obama (6 %) 10. The Selfish Gene - Richard Dawkins ( 6 %) Min ikke-lyve-liste er som følger: 1. lest, til og med i 1984 2 Niks, men leste Anna Karenina på ungdosskolen. Krig og fred står urørt i bokhyllen. 3. Står urørt i bokhyllen sammen med Dubliners 4. Tjah. I forenklet utgave og i korte utdrag. 5. Lest 6. Niks 7. Står i hyllen, urørt, og det kommer den sikkert til å forbli 8. Lest bind 1 fra perm til perm. Tror neppe det noen gang blir mer 9. Niks og nei 10. Niks.
Ciara Skrevet 9. mars 2009 #1491 Skrevet 9. mars 2009 To av tre briter lyver altså om bøkene de (ikke) har lest og leser Harry Potter i stedet. Løgnlisten ser sånn ut: . 1984 - George Orwell (42 %) 2. Krig og Fred - Leo Tolstoj (31 %) 3. Ulysses - James Joyce (25 %) 4. Bibelen (24 %) 5. Madame Bovary - Gustave Flaubert (16 %) 6. Hawkings Uendelige Univers - Stephen Hawking (15 %) 7. Midnattsbarn - Salman Rushdie (14 %) 8. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust (9 %) 9. Arven fra min far - Barack Obama (6 %) 10. The Selfish Gene - Richard Dawkins ( 6 %) Orwell: Lest deler, syntes den var ordentlig kjedelig Ulysses: Ditto Bibelen: Ditto Flaubert: En genial bok! Proust: Har bare lest første del Resten har jeg ikke lest. Og forøvrig stiller jeg meg undrende til denne lyvingen. Hvorfor det, liksom?
pøbelsara Skrevet 9. mars 2009 #1493 Skrevet 9. mars 2009 To av tre briter lyver altså om bøkene de (ikke) har lest og leser Harry Potter i stedet. Løgnlisten ser sånn ut: . 1984 - George Orwell (42 %) 2. Krig og Fred - Leo Tolstoj (31 %) 3. Ulysses - James Joyce (25 %) 4. Bibelen (24 %) 5. Madame Bovary - Gustave Flaubert (16 %) 6. Hawkings Uendelige Univers - Stephen Hawking (15 %) 7. Midnattsbarn - Salman Rushdie (14 %) 8. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust (9 %) 9. Arven fra min far - Barack Obama (6 %) 10. The Selfish Gene - Richard Dawkins ( 6 %) jeg har aldri løyet om bøker jeg ikke har lest - men jeg har vel kanskje fortiet et par som jeg har lest, tror jeg. Jeg husker at "1984" var pensum i engelsk i andre klasse på videregående - men jeg kan med hånden på hjertet ikke huske at eller om jeg faktisk leste den. Jeg vet jeg leste Catcher in the rye også - men jeg husker absolutt ingenting av den heller. Men jeg har lest Steven Hawking, da. Og det er ikke jug engang. Og bibelen. Men kanskje ikke hele. Og Krig og Fred.
Daria Skrevet 9. mars 2009 #1494 Skrevet 9. mars 2009 1. Nei, men står i hylla -kjøpt på salg med gode intensjoner 2. Lest i Donald-pocket-utgave... 3. Begynt på, men ikke fullført 4. Lest deler (og kjennr til hovedplottet ), men ikke fra perm til perm 5. Lest 6. Never gonna happen... 7. Nei 8. Skumlest første bind 9. Nei 10. Nei
Daria Skrevet 9. mars 2009 #1495 Skrevet 9. mars 2009 Og forøvrig stiller jeg meg undrende til denne lyvingen. Hvorfor det, liksom? Det lurer jeg også litt på -det er ikke det å si at man har lest boken som imponerer -det er å kunne snakke om den. Og da blir man jo fort avslørt. men mindre den man snakker med heller ikke har lest den... Denne fyren (gidder ikke google navnet) som skrev bok om hvordan man skulle snakke om bøker man ikke hadde lest, påsto jo at den beste litterære samtale fant sted mellom to parter som ikke hadde lest boken, bare da kunne man diskutere med full åpenhet. Jeg er vel ikke helt overbevist...
Aricia Skrevet 9. mars 2009 #1496 Skrevet 9. mars 2009 Skal vi se. 1. 1984 - George Orwell (42 %) JA 2. Krig og Fred - Leo Tolstoj (31 %) JA 3. Ulysses - James Joyce (25 %) NEI 4. Bibelen (24 %) JA 5. Madame Bovary - Gustave Flaubert (16 %) JA gjett 6. Hawkings Uendelige Univers - Stephen Hawking (15 %) NEI 7. Midnattsbarn - Salman Rushdie (14 %) NEI 8. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust (9 %) MESTEPARTEN (4 første bind, og 4 siste, samt mye sporadisk i midten) 9. Arven fra min far - Barack Obama (6 %) NEI 10. The Selfish Gene - Richard Dawkins ( 6 %) NEI
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1497 Skrevet 9. mars 2009 Og forøvrig stiller jeg meg undrende til denne lyvingen. Hvorfor det, liksom? I følge overskriften er det for å imponere venner. :klø: Det lurer jeg også litt på -det er ikke det å si at man har lest boken som imponerer -det er å kunne snakke om den. Og da blir man jo fort avslørt. men mindre den man snakker med heller ikke har lest den... Denne fyren (gidder ikke google navnet) som skrev bok om hvordan man skulle snakke om bøker man ikke hadde lest, påsto jo at den beste litterære samtale fant sted mellom to parter som ikke hadde lest boken, bare da kunne man diskutere med full åpenhet. Jeg er vel ikke helt overbevist... Jeg husker omtalen, men ikke forfatter eller tittel. Var det ikke en eller annen nordmann som også gjorde noe lignende? Eller var de det samme? Eller er jeg totalt på viddene?
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1498 Skrevet 9. mars 2009 Skal vi se. Jeg ble sjikkeli lite overrasket at du hadde lest såpass mye Proust. Jeg kan jo dessuten skryte av at jeg engang satte meg fore å lese Hamsuns samlede fra begynnelse til slutt. Jeg kom halvveis før jeg ble sjikkelig møkkalei.
Daria Skrevet 9. mars 2009 #1499 Skrevet 9. mars 2009 Pierre Bayard. Kommer ikke på noen nordmann i farta :klø:
Fresi Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #1500 Skrevet 9. mars 2009 Nilma har forresten en morsom liste på Facebook, jeg tror det var hundre bøker (eller mer) og avkryssing for lest/ikke lest/har lyst til å lese. Dessverre fant jeg aldri ut hvor hun hadde kopiert den fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå