Gå til innhold

Fresifjas

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har hverken lest Isfolket eller Romantikk (annet enn et par blader en eldre kusine la igjen på httta), men det er mye eksplisitte scener i Hulebjørnens klan-serien også...

Ja, den serien har vi hatt det gøy med å diskutere før!

Vi befinner oss altså ca 35000 år tilbake i tid, hvor neandertalerne og cro magnon-menneskene levde side om side. Enter cro magnon-jenta Ayla - hun vokser opp blant neandertalerne og får et svært så begivenhetsrikt liv. Hun finner opp nål, såpe, hjulet, temmer hester og løver, og er en racer på urtemedisin. I tillegg er hun overjordisk vakker, og den eneste kvinnen som, eh, passer anatomisk til den overjordiske mannen Jondalar og hans overdimensjonerte penis (hva ER det med kiosklitteratur og overdimensjonerte peniser, egentlig?).

Jeg spår at det svenske akademiet ikke kommer til å tildele Auel Nobel-prisen med det første.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du ikke hun er Nobel-kadidat? :dåne:

Skrevet

Ikke mobb Hulebjørnens klan. Jeg hsuekr med gru avskjedsscenen da hun blir forvist, og sønnen hennes står og hylgråter Mammaaaaaaa, mens hun bare må gå.

Og den passet utmerket inn i min litteraturinteresse i 5. klasse, der jeg lå alene på sykehusisolat i 3 uker. Moren min var ikke helt sikker på om hun syntes det var god ide at jeg leste den (imidlertid stoppet hun meg da jeg anbefalte min 10-årige bror American Psycko) , godt hun ikke visste at jeg også leste Uten en tråd - i en alder av 11.

Skrevet
Ikke mobb Hulebjørnens klan. Jeg hsuekr med gru avskjedsscenen da hun blir forvist, og sønnen hennes står og hylgråter Mammaaaaaaa, mens hun bare må gå.

Og den passet utmerket inn i min litteraturinteresse i 5. klasse, der jeg lå alene på sykehusisolat i 3 uker. Moren min var ikke helt sikker på om hun syntes det var god ide at jeg leste den (imidlertid stoppet hun meg da jeg anbefalte min 10-årige bror American Psycko) , godt hun ikke visste at jeg også leste Uten en tråd - i en alder av 11.

Og brått var det noen brikker som falt på plass her... :filer:

Skrevet
Åh - så my bokprat jeg har gått glipp av her inne!

Jeg var også altetende boksluker i barndommern, helt til jeg plutselig oppdaget gledene vad å henge på et hjørne og kikke på gutta sånn i 14-års alderen. Jeg fortsatte jo å lese masse, masse etter det, også - men kanskje ikke en bok om dagen lenger.

Jeg kjente alle bibbliotekarene på det lokale Deichmann. Jeg ønsket meg bøker til bursdag og jul. Jeg arvet mammas gamle pikebøker fra 50-tallet, og mormor sine fra 30-tallet. Jeg leset rubbel og bit. Jeg elsket Anne-Kath. Vestly, Astrid Lindgren og "Historien om..." bøkene. At jeg leste de bøkene, gjør at jeg den dag i dag har hodet fullt av trivia-opplysninger om alskens kjente personer. Da en amerikansk venninne tok meg med til Poughkepsie, NY på sigtseeing i FDR's barndomshjem, var hun imponert over hvor mye jeg visste om konen hans, Eleanor. Takket være "Historen om" selvsagt. Jeg har lest om Mozart og Beethoven (som ble døv, stakkars - for en skjebne! :grine: ), om Helen Keller og Madam Curie og Albert Schweitzer og Thomas Alva Edison. Og ikke minst om ELisabeth I. Den boken har medført en livslang interresse for Tudorene og britisk historie - jeg har sikkert 15 bøker i hyllene mine om Tudorene, og Stuartene og Hannoveranerne og Victoria. Den morsomste er Food and Feast in Tudor England - den forteller masse om hva folk spiste på den tiden - hvordan og når. :spise: *nerd* *nerd* *nerd*

Jeg leste haugevis av de sosialrealistiske, "ung i dag" eller hva-de-nå-het bøkene på 70-tallet- de om Peter og hans baby. Jeg husker best de om Madde, forresten. De het "Når noen bare går sin vei" og "Når noen bare kommer". Jeg leste hestebøker og alvorlige voksenbøker om hverandre, etter hvert. Jeg leste "Tatt av vinden" for første gang som 11-åring. Jeg leste Anna Karenina, En by som Alice, Agatha Christie, PG Wodehouse ( :hoho:), og Sigrid Undseth.

Og i mangel på noe bedre, leste jeg hele serien om Rocambole en påske på hytta. Også leste jeg den om igjen samme sommer.

Og i dag har jeg ganske eklektisk smak, tror jeg - jeg leser både det ene og det andre. Jeg leser mye mer engelsk enn norsk. Litt fordi jeg får gratis språktrening mens jeg blir underholdt, litt fordi jeg kan unne meg mer når jeg kjøper engelske paperbacks - de er jo ganske rimelige. Og litt fordi jeg er ganske glad i amerikanske romaner. Men jeg tror fellesnevneren i min eklektisitet, er at jeg liker en god historie.

God morgen, forresten! :kaffekopp:

Madde - mensen & røyk!

Termometerscenen! :hoho:

Fresi: Leste du hva Sylvia Brustad har stående som premie til det første styrelederen som ansetter en kvinnelig toppleder? Jeg tenker kanskje at jeg hadde halt ut ansettelse av noe som helst for å slippe å få den flaska...... :filer:

Skrevet

Det må være noe skikkelig ekkelt; har du en liten link til oss late? :sjenert:

Skrevet

Honesty, du burde jo ha gjettet det siden jeg skriver om det i akkurat denne boka. :sprettoy:

Ok, for dummies!

Kjipebrustad.

Skrevet

At det går an! :dåne: Jeg ville ikke hatt den om jeg fikk den kastet etter meg. Men nå ser vi igjen at det ikke nødvendigvis er sånn at våre folkevalgte har tilstrekkelig kulturell kompetanse. Asti er greit nok hvis man er 18-19 år gammel, og ikke vet bedre, men totalt utilgivelig etter det. For ikke å snakke om at det smaker vondt, i tillegg.

Skrevet

*fnis* var det det beste hun kunne komme opp med, liksom? (Den snerpete delen av meg synes for øvrig at departementer ikke bør benytte alkohol som offentlig premie)

Skrevet

Skal liksom champagne og Martini Asti ha noe til felles? :fnise:

Skrevet

:fnise: Jeg så den Asti'en jeg også. Nå er jo SB et skikkelig gudsord fra skikkelig landet, da - men dog. Jeg sa til mannen at det nok var Asti-flasken som var grunnen til at ingen hadde kvalifisert seg for premieringen.

Jeg vil i hvertfall ikke fotograferes på ministerens kontor mens hun overrekker meg en flaske Asti. :fnise: :snobbe: :snobbe: :fnise: Jeg regner med at det er flere enn meg som føler det på den måten.

Skrevet

:overrasket:

:hoho:

Jeg var ikke med i Brustads fanclub i utgangspunktet, akkurat (litt for mye gammel AUF/AP-kvinne-robot etter min smak), og dette hjalp definitivt ikke. :fnise:

Skrevet

AP-kvinne-robot! :hoho: Meget treffende beskrivelse, Arica! Den sier bare sååå mye!

Skrevet

Hatt en bra søndag, Fresi?

Gjest Elastica
Skrevet

Historien om...-bøkene og Maria Gripe! :hoppe: Jeg tror jeg har lest alle Historien om..

Dessuten kan jeg melde at jeg er en senleser, men husker til gjengjeld skremmende godt. :sjarmor:

Gjest Yihaa
Skrevet

Jeg er en superrask leser, husker noen ganger bøker kjempegodt, men som oftest ikke. Veldig ofte leser jeg bøker jeg hverken husker forfatter eller tittel på.

Jeg leste en fin bok i helgen!

Å, hvilketn var det?

Øhh, husker ikke tittelen...

Hvem hadde skrevet den da?

Ehh...?!? :sjenert:

Jeg leste også masse når jeg var barn/ungdom.

Men med inntoget av flere TV-kanaler når jeg var i begynnelsen av 20-årene og deretter barn, har antall årlige bøker blitt bra redusert.... :(

Er det noen som leste Kulla Gulla?

Gjest Arran
Skrevet
Veldig ofte leser jeg bøker jeg hverken husker forfatter eller tittel på.

Jeg leste en fin bok i helgen!

Å, hvilketn var det?

Øhh, husker ikke tittelen...

Hvem hadde skrevet den da?

Ehh...?!? :sjenert:

Det finnes altså to av oss! :strix:

Gjest Faerie
Skrevet

Fire.

Det samme gjelder for sanger/artister og filmer. Tittel? Næsj. Oppskrytt.

Skrevet

Jammen, dere må jo skjønne at det er utrolig irriterende å få høre at dere har lest en fin bok/sett en bra film, uten å kunne få vite hvilken det er snakk om :sur:

Luremus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...