Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er så trist i dag. Og dette er en av de fineste sangene jeg vet om. Den passer.

NFQ4nuUuwNo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bedre i dag. :)

Nå er jeg mest bekymret for snømengdene på taket. Min eks ringte og hausset opp dette noe voldsomt. Men jeg har ikke noe lyst til å måke tak. Ikke tør jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på takmåkedugnad på en skole engang. Etterpå drakk vi (les: jeg) så mye rødvin at jeg ikke husket hvordan jeg kom meg hjem, annet enn at jeg stupte i seng før kl 18. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde makaroni, Fresi, du fester som en tenåring!

Selv er jeg, sammen med Yihaa, medlem av de gamle, kjedeliges forening. Men bare fordi jeg til slutt ble veldig sliten, altså.

Så fint at denne dagen ble bedre! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:dåne: Du er den andre i hele verden jeg har vært borti som vet av Red House Painters.

:)

Fine, ikke sant?

Jeg orker ikke å tenke på det dumme taket. Kryser fingrene og håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En veldig viktig utseende mann fortalte nettopp på nyhetene at et hus som er eldre enn 30 år bør måkes for snø på taket hvis det legger seg mer enn 40 cm der. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig viktig utseende mann fortalte nettopp på nyhetene at et hus som er eldre enn 30 år bør måkes for snø på taket hvis det legger seg mer enn 40 cm der. :opplyser:

*lukker øyne og ører*

Det er ikke snakk om at jeg tør å gå på taket. Ikke har jeg ordentlig snøskuffe heller. Og snøen nå er sjikkeli tung. *skjelve*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Arran

Jeg stjeler uhemmet noe en av mine meteorologvenner har lagt ut på FB i dag:

Ut fra den nedbøren som har kommet siden snøen begynte å legge seg på takene siste gang (mange steder rundt Oslofjorden er det midten av januar), har jeg beregnet følgende snølaster i kilo pr. kvadratmeter i dag 3/3

Blindern 140

Bjørnholt 200

Gardermoen 135

Aurskog 100

Rygge 90

Hakadal 175

Dønski 180

Horni 200

Asker 220 (over 200 m noe over 250) (Snødybden på Rundtom i deg er 112 cm)

Drammen 150 (Konnerud 200)

Galleberg 175

Stokke-Solli 201

Ramnes-Berg 185

Beregningene forutsetter at snøen ligger jevnt. Der vind har drevet snøen sammen vil lastene være høyere. Det forutsettes også at det ikke har smeltet noe sisden midten av januar. Tallene er altså maksimale verdier. Det kan forekomme betydelige lokale variasjoner.

OBS! Snøen blir ikke tyngre selv om det blir varmegrader, den blir bare mer kompakt. For å øke snølasten noe særlig må det komme mer nedbør, uten at smeltevann renner vekk eller snø blåser bort fra taket.

Hus før 1979/80 ble dimensjonert for 150 kg pr. kvm, men har nok i mange tilfelle en rimelig sikkerhetsmargin i dimensjonene. Nyere hus skal tåle langt mer enn dagens snømengder. Selvsagt med forbehold om mulige konstruksjonsfeil.

Sånn, kan dere vurdere takenes tilstand :fnise:

Endret av Arran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler uhemmet noe en av mine meteorologvenner har lagt ut på FB i dag:

Sånn, kan dere vurdere takenes tilstand :fnise:

:fnise:

Jeg skjønte ikke en meter, men satser på at det er god info for en som ikke vil måke tak. Det var jo snilt av eksen å minne meg på det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like heldig med hotellet i dag (min kaffebar for øyeblikket), i dag var et en dame i resepsjonen og hun ville ha betlt for kaffen sin. Jaja.

I går var jeg så trøtt og sliten at jeg stort sett sov frem til halv syv på kvelden. Ikke orket jeg å spise noe særlig, og jeg vegeterte i sofa hele resten av kvelden. Stakkars Tenåring har måttet få lettvint mat både i går og mandag, det er på sånne dager det er noe ekstra dritt å være husstandens eneste voksne. I dag er det på'n igjen. Jeg håper virkelig ikke dagen i dag blir en like stor påkjenning, jeg som skal til frisøren og alt. En helt unødvendig time siden jeg var der forrige uke også, men håret tok av en eller annen grunn ikke ordentlig farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...