Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Jeg er også særdeles fjellmisunnelig! Høres ut som en veldig fin tur. Og jeg er spesielt misunnelig på det siste området dere var i. :lur:

Øl og vin i sekken hører med. Her i gården trimmes sekkinnholdet minutiøst før tur, før man til slutt klasker en sixpack med boksøl (boksøl siden man da får mer øl per vekt) på toppen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aha! :idesmil: Det avsnittet var så kort at jeg gikk glipp av det. :fnise:

Ellers er jeg fjellmisunnelig, så klart. Men jeg mistenker at det er litt i tidligste laget å utsette snuppa for denslags strabaser.

Litt tidlig vil jeg si. :fnise:

Men neste år går det!

Det hørtes ut som en skikkelig fin friskustur, ja! :)

Friskus :hoho: Jeg har jo sittet på rumpa og drukket vin hele turen. :fnise: Jeg må bare få det til å høre litt barskt ut. Lavvosoving er barskt nok i seg selv for meg, nemlig. Ikke minst er sanitærforholdene en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også særdeles fjellmisunnelig! Høres ut som en veldig fin tur. Og jeg er spesielt misunnelig på det siste området dere var i. :lur:

Øl og vin i sekken hører med. Her i gården trimmes sekkinnholdet minutiøst før tur, før man til slutt klasker en sixpack med boksøl (boksøl siden man da får mer øl per vekt) på toppen. :ler:

Haha, det hadde jeg lest inne hos deg før vi dro, så jeg forsvarte mine handlinger og innkjøp med at "dette gjør erfarne fjellfolk til stadighet, ingen fjelltur uten kald øl og det er kjempeviktig". :fnise: Det eneste praktiske bidraget mitt under hele turen var å finne gode kjøleløsninger til ølet. Jeg endte med poser festet på en slags fiskestanggren som jeg stakk ut i vannet slik at den ble dekket av så kaldt elvevann som mulig. :fnise:

Men altså, dere går av gårde med all oppakning? Eller slår dere leir og har forsyninger der og tar dagsturer?

Og det siste området er fantastisk! :hjerte: Jeg hadde ekstremt lyst til å svinge av til et sted du kjenner godt (:lur:), men det var altfor dårlig tid, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langturen til nabolandet i fjor, var mannen særdeles nøye med pakkingen, og vi hadde kun en nøye tilmålt rasjon med cognac med oss av alkoholholdig drikke. Derimot klarte han å presse en femliterskanne med parafin, i tilfelle vi gikk tom. :klaske: La meg bare røpe så mye at den ble med hjem igjen usprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfresi! :hoppe:

Det eneste praktiske bidraget mitt under hele turen var å finne gode kjøleløsninger til ølet. Jeg endte med poser festet på en slags fiskestanggren som jeg stakk ut i vannet slik at den ble dekket av så kaldt elvevann som mulig. :fnise:

Fantastisk innretning! :tommelsmil: *koperer*

Men altså, dere går av gårde med all oppakning? Eller slår dere leir og har forsyninger der og tar dagsturer?

Litt både og, egentlig. Når vi er på klatretur, så går vi ofte et godt stykke til et passende teltsted med all oppakning (telt, klatreutstyr, proviant, og øl så klart), vanligvis et par timer. Full telt/klatreoppakning nærmer seg 80 kg samlet for oss to, så det er ikke aktuelt å bære det så mye mer enn et par timer. :ler: Derfra tar vi dagsturer med lettere oppakning, men det blir fort noen kilo med alt klatreutstyret.

De gangene jeg har gått hytte-til-hytte bærer jeg alt, men da slipper man jo unna greiere unna fordi man ikke har med telt og klatreutstyr.

Og det siste området er fantastisk! :hjerte: Jeg hadde ekstremt lyst til å svinge av til et sted du kjenner godt (:lur:), men det var altfor dårlig tid, dessverre.

Man rekker jo ikke over alt man vil. :) Og tro meg, det er enda finere lenger inn, dit man bare kommer med båt eller til fots. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare røpe så mye at den ble med hjem igjen usprettet.

Min far gikk med oppakning med parafin som gikk lekk. For å si det sånn; han mistet store deler av huden på rompa og låret.

Sånn apropos parafin på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far gikk med oppakning med parafin som gikk lekk. For å si det sånn; han mistet store deler av huden på rompa og låret.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresi - nå også kjent som fjellFresi :ler: Høres ut som en fin tur, og er ørlite fjellturmisunnelig. Det har blitt for lite av det hittil i år for vår del, men det er jo for så vidt lenge igjen av sommeren ennå. *satser på indian summer til uti oktober en gang*

Friskus synes jeg absolutt du er, overnatting i lavvo kvalifiserer absolutt til friskusstempel :)

Er ellers enig i at det er tungt å begynne på jobb igjen. Greit også for så vidt, men trøtt, det er jeg. Vi får glede oss over at det snart er helg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Hvordan gikk det etterpå?

Han ble jo bra når alt grodde på plass. Men visstnok ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der høres ut som en fjelltur til og med jeg kunne likt! :ler:

Altså, jeg tuller ikke nå, dette er helt aldeles sant: Jeg scrollet nedover siden her nå for å skrive ORDRETT nøyaktig dette innlegget her. :overrasket:

:hoho:

Dette blir bare nifsere og nifsere, Nilma. :fnise:

Men for å komme tilbake til fjellturen, så var muligens det eneste jeg hadde endret at jeg ville tilbrakt selve nettene i dyrt rom på høyfjellshotell. :nigo::rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er mitt beste ølkjølingstips å pakke inn flaska i en våt klut. Varmen i ølet vil bli brukt til å få vannet til å fordampe, ergo blir ølflaska kald etterhvert. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellers er mitt beste ølkjølingstips å pakke inn flaska i en våt klut. Varmen i ølet vil bli brukt til å få vannet til å fordampe, ergo blir ølflaska kald etterhvert. :tommelsmil:

:Nikke: Har også brukt avispapir.... tørker saktere enn klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med de sprekfargede frysebag'ene?

Tror de er litt lite brukt på fottur i fjellet. :fnise:

Ellers kan jeg opplyse om at et par av dem havnet i boden min, og iblant får være med på tur til havet, fylt til randen av godsaker! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de er litt lite brukt på fottur i fjellet. :fnise:

Ikke på Fresi-fottur, nødvendigvis. :fnise:

Selv drikker jeg bare av den seige Jägermeisteren når jeg er på hytta. Og spiser snø (ja, det er snø hele året :overrasket: ) og dypper hodet i bekken og smører ansiktet inn med vaselin. Fnis, det er helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...