Fresi Skrevet 4. august 2009 Forfatter #3141 Skrevet 4. august 2009 Kommer ann på hva slags fjell du vil ha. -snaufjell -skikkelig høyfjell -hytte -høyfjellshotell -lange turer -mer comfort osv... Jeg vil ha snaufjell/høyfjell (hva er forskjellen?) Jeg vil selvsagt ha komfort av alle slag, men det vil ikke han andre og avkommet, så jeg skal altså oppholde meg i lavvo (eller hvadetheter) i noen dager. Uten internett og G&T, det er høres ut som et merkelig konsept, men jeg stiller meg åpen. Lange turer blir det sikkert ikke, men visstnok veldig mye fisking. Tror jeg bør kjøpe et par bøker på veien. Fresi! Det er tirsdag og greier! Fjell: Jeg er dårlig på fjell, dessverre. Jeg synes ikke man bør dra på noenslags fjell, egentlig. Man bør holde seg ved sjøen. Jøss, tirsdag? :klø: Jeg er fortsatt kastet ut av det gode selskap til tross for PM til modde, så det nyter jeg ikke godt av uansett. Og jeg er så enig, så enig når det gjelder naturbetraktningene. Jeg liker fjell, men de kan beskues fra bilvinduet. Jeg er ved sjøen og her er det fint. Det er en skog med bær og sopp i, det er en fjord med svaberg og en båt et steinkast unna, det er en butikk, det er en bryggerestaurant, det er fiskebutikk, det er kiosk, og hvis man absolutt vil er det også en småby en halvtimes kjøring unna, den har til og med den beste sushien jeg har spist på veldig lenge. Åffer fjell? :klø:
ashera Skrevet 4. august 2009 #3142 Skrevet 4. august 2009 Heisann! Lifjell, kanskje? Eller Høvringen?
Fresi Skrevet 4. august 2009 Forfatter #3143 Skrevet 4. august 2009 Heisann! Lifjell, kanskje? Eller Høvringen? Hm. Vi har peilet oss ut et vann på et fjell som ligger i grenseområdene til ditt hjemfylke. God eller dårlig idé?
Donpedro Skrevet 4. august 2009 #3144 Skrevet 4. august 2009 Jeg vil ha snaufjell/høyfjell (hva er forskjellen?) Aner ikke om det er en offisiell definisjon, men jeg synes ihvertfall at det er forskjell på å være i Rondane/Jotunheimen, og litt under tregrensen på Ål. Lavvo er jo supert. Skulle ønske jeg gjorde mer av slikt, men mannen er jo innbitt motstander. En gang fikk jeg telt i bursdagsgave, han skrev tilogmed at han lovet å være med. Det er vel sånn ca 6-7 år siden nå...
ashera Skrevet 4. august 2009 #3145 Skrevet 4. august 2009 Jøss, tirsdag? :klø: Jeg er fortsatt kastet ut av det gode selskap til tross for PM til modde, så det nyter jeg ikke godt av uansett. Men for å si deg sånn, det er ikke der det foregår for det meste i dag, da.
ashera Skrevet 4. august 2009 #3146 Skrevet 4. august 2009 Hm. Vi har peilet oss ut et vann på et fjell som ligger i grenseområdene til ditt hjemfylke. God eller dårlig idé? Kan absolutt være god idé, ja.
Fresi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #3148 Skrevet 9. august 2009 Fjell er supert!! Og så supert det var å komme hjem til DNM klokken forenogenhalvtimesiden og supe vin!
Sauen Shaun Skrevet 9. august 2009 #3150 Skrevet 9. august 2009 Gleder meg til å lese referat fra Fresi Fjellgeit...
Fresi Skrevet 10. august 2009 Forfatter #3151 Skrevet 10. august 2009 Referat kommer når jeg våkner. Første jobbdag i dag og jeg sliter med å holde meg i sittende stilling. Referatet kommer forresten i stor grad til å handle om transportetappene, jeg tror jeg satt like lenge i bil som jeg var på selve fjellet.
Fresi Skrevet 11. august 2009 Forfatter #3153 Skrevet 11. august 2009 Ha en fin dag, Fresi Takk! Det er knallhardt å være på jobb, døgnrytmen min er på ingen måte stabilisert og i ettermiddag har jeg en Tenåring å feire. Hm. Det må bli kjøpekake, og kanskje litt mer ordentlig feiring til helgen? Fresis fjelltur: Vi var i utgangspunktet ved sjøen siden jeg så absolutt foretrekker sjø når det er sommer. Men det ble jo aldri sommer, regnet øste ned, dag etter dag. Etter dag tolv med øsregn og Ludo ble DNM desperat og trumfet gjennom fjelltur, trass i mine innvendinger om at fjell i regn er like kjipt som sjø i regn. Så da godværet endelig kom og det ble klart for bikini og bad stakk vi til fjells. Det vil si, stakk og stakk. Det var logistikk og transport fra helvete. Onsdagen forløp på følgende måte: Opp grytidlig og fikk skyss fra sjøen til byen for å plukke opp bil. Hjem til meg for å hurtigompakke fra sjøklær til fjellklær samt ordne med katt. Deretter relativt lang kjøretur til øyparadis utenfor småby for å plukke opp en tenåring samt handle noe apotekgreier inne i selve småbyen. Tenåringen hadde misforstått og var ikke å oppdrive i øyparadis, dette tok derfor uhorvelig med tid. Omsider ny kjøretur, denne gang langt, langt avgårde for å plukke opp en annen tenåring. Kjørte selvsagt feil og måtte snu og sånn. Lossing i bil. Omfattende harryhandling (men måtte hoppe over billige lyslykter grunnet tidsnød og pengenød) og matinntak. Retur nordover, bare avbrutt av 1. Stopp hos Tenåringens far for å hente klær og utstyr, 2. Stopp hos Tenåringens venninne for etellerannet, 3. Stopp hos meg for omrokkering av bagasje, 4. Stopp hos DNM for henting av utstyr, 5. Stopp hos enellerannen for avlevering av etellerannet, 6. Stopp for å låne en vesentlig ting. Så det ble umåtelig sent før vi kunne kjøre avgårde i retning fjell. Av en eller annen grunn skulle vi også på et fjell som ligger veldig langt unna. Det finnes jo en rekke nærmere fjell, men neida. Så vi kjørte og kjørte og kjørte og klokken tre på natten hadde vi ennå ikke nådd det forjettede fjellet, så vi overnattet på et annet fjellaktig sted. Opp grytidlig neste dag for frokost og fortsette ferden. Nådde fjell etter ikke så altfor langt tid. Først var jeg litt skuffet over fjellet, jeg liker nemlig snaufjell best og det var det ikke helt. Men vi fant en fantastisk plass ved bredden av en elv, med sandstrand og svaberg og busker og utsikt mot snaufjell rett på andre siden av elven. Været var ganske fint, overskyet, men super temperatur, varmt og godt. Lavvo ble rigget og først da den var ferdig begynte det å regne (). Jeg dro med den selvfølgeligste mine frem regntøyet som rutinert nok () lå på toppen av sekken og koste meg glugg ihjel. De andre feigingene trakk inn i lavvoen for bålbrenning og kortspill. Nuvel. Etterhvert måtte jeg innrømme at det også var ganske så koselig å sitte inne, tørr og varm med bål og høre regnet tromme mot teltduken. Jeg hadde skikkelig proff ulltrøye og fleecejakke og vindbukse og regntøy og stillongs og følte meg uendelig sporty og friskusaktig. Regnet ga seg og vi (haha, han andre) klarte å få i sving et bål ute også. Samling rundt bålet, ingen allsang, men kos og mat og vin (jeg tok kontroll og insisterte på Systembolaget og handlet riiiikelig. Ikke pokker om jeg skal være på fjell uten kald øl og rødvin. ). En del fiskeforsøk i elven. DNM og jeg satt oppe til seine natta, tente fullt av telys i lavvoen og hadde det så fint så. Før telysene ble det dessverre noe svinn i rødvinen idet minst tre glass forsvant utover regnbuksa grunnet bekmørke og kuopert terreng. Jaja, godt det var regnbukse. Dagen etter var det strålende vær, sol og varmt, vi fortsatte med fisking, boklesing (bare meg), rekognisering, spising, drikking, turgåing oppover i et fjell (komplett med mat og kald øl på toppen av sekken. ) og andre sysler man driver med på fjell (ettersom jeg har skjønt). Bading også. Det var fryktelig fint å se tenåringsbabsene løpe rundt uten sminke langs elvebredden med hver sin fiskestang og se dem kaste tålmodig i evigheter og attpåtil storkose seg. Flaks at begge er godt trent i fisking, det er definitivt ikke jeg. Godværet fortsatte, kveldene ble mørke, det ble mye bålbrenning og noe frykt for moskus fra den yngste, fakkeltenning for dobesøk (selv om proffe-meg også hadde ordnet med lommelykt), yatzy og iddiot (og strie strømmer med vin på de voksne). Til og med soling på svaberget! Og bad! Riktignok i tolv graders vann (eller noe), men det var jo ... friskt. Fra ullstillongs til bikini på no-time, jeg hadde alt klart for både Tenåringen og meg og følte meg som sagt svært norsk og barsk og rutinert. Så kjørte vi hjem igjen. Siden det lissom ikke var langt nok i utgangspunktet svingte vi liksågodt innom Jotunheimen på veien hjem for litt høyfjellsopplevelse via bilvindu, fjellstuespising og sånn. Fin fjelltur, jeg kunne godt ha tatt en natt eller to eller tre til. Hvem skulle ha trodd det?
Honesty Skrevet 11. august 2009 #3154 Skrevet 11. august 2009 Men mangler det ikke et avsnitt om fjellvandring? Det høres nemlig ut som om dere parkerte rett ved der dere slo opp lavvoen? :klø:
Fresi Skrevet 11. august 2009 Forfatter #3155 Skrevet 11. august 2009 Men mangler det ikke et avsnitt om fjellvandring? Det høres nemlig ut som om dere parkerte rett ved der dere slo opp lavvoen? :klø: Joda, vi parkerte tjue meter unna. Så vandret vi litt rundt. Jeg var veldig klar for utstrakt vandring, men det viste seg at vi hadde hatt et kommunikasjonsproblem idet fjell for han andre betyr fisking. Derfor var elven det viktigste. Men det var egentlig ganske genialt, området var temmelig øde bortsett fra en mengde kyr som la sin elsk på bilen, men som ikke torte klatre ned til oss, og vi kunne både gå rett opp i fjellet, eller kjøre litt og finne utgangspunkt for en rekke fine turer. Hvis vi da ikke skulle fiske, og det skulle vi visst.
Donpedro Skrevet 11. august 2009 #3156 Skrevet 11. august 2009 Det synes jeg høres ut som en flott tur!
Fresi Skrevet 11. august 2009 Forfatter #3157 Skrevet 11. august 2009 Men mangler det ikke et avsnitt om fjellvandring? Det høres nemlig ut som om dere parkerte rett ved der dere slo opp lavvoen? :klø: Avsnittet er jo her: turgåing oppover i et fjell (komplett med mat og kald øl på toppen av sekken.
Honesty Skrevet 11. august 2009 #3158 Skrevet 11. august 2009 Aha! Det avsnittet var så kort at jeg gikk glipp av det. Ellers er jeg fjellmisunnelig, så klart. Men jeg mistenker at det er litt i tidligste laget å utsette snuppa for denslags strabaser.
Ellevill Skrevet 11. august 2009 #3159 Skrevet 11. august 2009 Det hørtes ut som en skikkelig fin friskustur, ja!
Fresi Skrevet 11. august 2009 Forfatter #3160 Skrevet 11. august 2009 Det synes jeg høres ut som en flott tur! Veldig fin og veldig effektiv. Jeg har riktignok ikke nevnt at jeg hadde upraktisk monstermens og irriterte meg til døde over en milliard ting som jeg ikke klarte å skjule, men likevel. Det var fint. Ikke noen barske turer riktignok, neste gang skal jeg si fra at det er ønsket. Ikke at jeg irriterte meg over det, altså, jeg er fornøyd med sol, bad og bok såklart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå