Fresi Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3081 Skrevet 17. juli 2009 Så koselig og verdifull bruk av tid. Høytlesning for en tenåring.... Hadde flere foreldre lest høyt for tenåringene sine, tror jeg vi hadde hatt en bedre verden! Det er veldig koselig altså. Men jeg tilstår at det har en veldig egoistisk side. Vi har stort sett gjort det på lørdagsmorgener/formiddager. Det medfører at jeg føler at jeg gjør noe nyttig/koselig/verdifullt uten at jeg engang trenger å stå opp. Jeg får ligge i sengen i flere timer, jeg får kaffe og gjerne frokost servert på brett på sengen (det er en del av dealen) og jeg får både masse ro og litt spenning samtidig. Jeg er så lat! Fantastisk tilnærming til bakrusproblematikken! Den kan anbefales! Legg deg den på minnet du. Så koselig med lesing! Mht barn samtidig; ikke noe å være redd for - da kan dere komme i Se & Hør som ukens gladsak, og kanskje tjene en tusenlapp eller to!! Og hvis dere samtidig stiller opp litt lettkledd og pent sminket (à la Norges sprekeste bestemor/mor) kan det gi ytterligere kroner i kassa. Haha! I think not. Selv om jeg er desperat blakk. Jeg fortalte om drømmen til Tenåringen og hun reagerte med aller sterkeste avsky. For det første vil hun aldri bli gravid og skal i ale fall ikke ha barn på uhorvelig mange år, for det andre får jeg ikke lov av henne å få noen baby. Det holder visst at den andre forelderen produserer en masse selv om han egentlig ikke fikk lov, han heller.
Fresi Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3082 Skrevet 17. juli 2009 Og til spareproblematikken: Dere må huske at jeg ikke primært leser for min egen del. Og egoistisk sett er det deiligere å ligge og slumre på lørdagsmorgenen enn å bedrive høytlesning. Derfor har det blitt litt langsom progresjon i den siste boken. Et kapittel tar nemlig tre kvarter, og må man må nesten lese minst to i slengen, og det har jeg dessverre blitt for utålmodig til. Men nå har hun bedt veldig pent i ukesvis, så jeg får vel ta meg sammen. Noe helt annet er at jeg jo blir hekta på handlingen, jeg også. Med noen av de forrige bøkene endte det med at jeg satt oppe nesten hele natten og tyvleste, men da sannheten kom for en dag ble Tenåringen fra seg og mente det var uhorvelig dårlig gjort. Så nå tenker jeg at jeg nesten må sette av ganske mye tid slik at vi kommer gjennom hele handlingen uten å lide i uforløst spenning altfor lenge.
ashera Skrevet 18. juli 2009 #3084 Skrevet 18. juli 2009 Min sønn behandlet meg som en sviker da han oppdaget at jeg hadde lest en av bøkene på engelsk før den kom på norsk. -Vi skulle jo lese dem sammen, mamma.
Bettie Skrevet 18. juli 2009 #3085 Skrevet 18. juli 2009 Selv om du sier det er latskap som får deg til å lese høyt, så må det jo være en koselig tradisjon. Egentlig godt at frøkna di ikke har tenkt å produsere barn på en god tid enda, ikke sant?
Gjest Faerie Skrevet 19. juli 2009 #3086 Skrevet 19. juli 2009 Dette minner meg på en bok jeg har glemt at jeg ikke har lest, eller no'. Kan noen minne meg på at jeg bør få bestilt den snart? (Herlighet, jeg håper jeg ikke har glemt å lese den nest siste og. Hva heter den igjen? På inglisj såklart.)
Skravla Skrevet 19. juli 2009 #3087 Skrevet 19. juli 2009 Tenk å klare å spare HP da. :dåne: Hadde forhåndsbestilt og satt faktisk å ventet på postmannen. Og det var ikke rette dagen å være forsinket på. Men han bar veldig tungt den dagen.
Skravla Skrevet 19. juli 2009 #3088 Skrevet 19. juli 2009 Dette minner meg på en bok jeg har glemt at jeg ikke har lest, eller no'. Kan noen minne meg på at jeg bør få bestilt den snart? (Herlighet, jeg håper jeg ikke har glemt å lese den nest siste og. Hva heter den igjen? På inglisj såklart.) Nest siste er HP and the Half-blood Prince - den kom som film nå. Siste boken heter HP and the Deathly Hallows.
Gjest nextlife Skrevet 19. juli 2009 #3089 Skrevet 19. juli 2009 Er det nå man skal innrømme at man verken har lest eller sett Harry Potter ? Dette er en sjanger som ikke tiltaler meg, og jeg har foreløpig kommet meg unna. Ungene har lest på egenhånd, heldigvis
Skravla Skrevet 19. juli 2009 #3090 Skrevet 19. juli 2009 Er det nå man skal innrømme at man verken har lest eller sett Harry Potter ? Dette er en sjanger som ikke tiltaler meg, og jeg har foreløpig kommet meg unna. Ungene har lest på egenhånd, heldigvis Bare innrøm det du..... Jeg ble anbefalt bøkene av min nevø. Han var vel en 12 år tenker jeg, og mente at dette var bøker tante ville like. Og han hadde rett. Tante har lest alle bøkene og sett filmene, mens nevø mistet interessen etter bok 3.
Gjest Miley Skrevet 19. juli 2009 #3091 Skrevet 19. juli 2009 Her prøvde vi Harry Potter på størstemann, det var suksess helt til sengetid. Mareritt fikk en ny dimensjon. Jeg har lest bøkene så mange ganger at de er litt kjedelige, litt synd for jeg tror ikke jeg orker å dra på kino.
Gjest Alhelí Skrevet 19. juli 2009 #3092 Skrevet 19. juli 2009 Skjønner at det er noe jeg ikke har skjønt. Dvs, jeg har jo ikke engang prøvd å skjønne, jeg har ikke lest én setning HP. Men jeg har sett en film. Kanskje to, til og med. Jeg husker i grunnen nada, bortsett fra noe som skjedde i en...undergrunn? Noe mystiske greier. Men når så mange oppegående mennesker, både her og rundt meg ellers, sier at jeg bare må... Kan man synes at HP-bøkene er bra selv om man ikke helt svelger genren? Er bøkene bra skrevet, vil jeg like språket?
Fresi Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3093 Skrevet 24. juli 2009 Altruistiske Fresi. Særlig. Min sønn behandlet meg som en sviker da han oppdaget at jeg hadde lest en av bøkene på engelsk før den kom på norsk. -Vi skulle jo lese dem sammen, mamma. Ja, det er akkurat dét. Hun var så skuffet og snakket i det lange og det vide og det brede om Svik og ved neste bok måtte jeg avlegge høytidelige løfter. Det var faktisk tårer involvert. Dumme dumme meg som avslørte meg. Selv om du sier det er latskap som får deg til å lese høyt, så må det jo være en koselig tradisjon. Egentlig godt at frøkna di ikke har tenkt å produsere barn på en god tid enda, ikke sant? Det er utrolig, vanvittig, fantastisk fint, rett og slett. Hun sier i stedet at hun ladri vil ha barn, ikke vil være gravid og slet ikke føde. Akkurat det er jo litt trist. Jeg kan godt få barnebarn om en ti-femten år altså. Jeg satser på at hun forandrer mening. Er det nå man skal innrømme at man verken har lest eller sett Harry Potter ? Dette er en sjanger som ikke tiltaler meg, og jeg har foreløpig kommet meg unna. Ungene har lest på egenhånd, heldigvis Ha, sjangeren tiltaler ikke meg heller. Jeg avskyr fantasy. Vår HP-greie kom i stand ved en ren tilfeldighet: glemt å avbestille bok i bokklubben kombinert med den nå så mye omtalte bakrusen. Hadde jeg ikke hatt barn og disse tilfeldighetene ikke hadde truffet meg i hodet hadde jeg nok aldri lest de bøkene jeg heller. Ikke sett filmene heller. I alle fall ikke kjøpt Harry Potter brettspill, sekk, Playstationspill og annet, rart plastikkspill funnet i London. På den annen side har det jo skapt masse fine stunder og fint fellesskap. Yay for tilfeldigheter og mamma-ofring! Her prøvde vi Harry Potter på størstemann, det var suksess helt til sengetid. Mareritt fikk en ny dimensjon. Jeg har lest bøkene så mange ganger at de er litt kjedelige, litt synd for jeg tror ikke jeg orker å dra på kino. Jeg har bare lest de en gang hver, og må med skam innrømme at jeg ikke husker all verdens av handlingen. Jeg husket jo at Humlesnurr døde i den forrige boken som nå er filmet, resten er litt tåke. Men skumle er de! Den første leste vi da Tenåringen var 6-7 (?), den var til å tåle, men deretter har de jo bare blitt skumlere og skumlere. Skjønner at det er noe jeg ikke har skjønt. Dvs, jeg har jo ikke engang prøvd å skjønne, jeg har ikke lest én setning HP. Men jeg har sett en film. Kanskje to, til og med. Jeg husker i grunnen nada, bortsett fra noe som skjedde i en...undergrunn? Noe mystiske greier. Men når så mange oppegående mennesker, både her og rundt meg ellers, sier at jeg bare må... Kan man synes at HP-bøkene er bra selv om man ikke helt svelger genren? Er bøkene bra skrevet, vil jeg like språket? Kort og godt: Nei. *brannfakkel* Jeg synes ikke språket er godt, i alle fall ikke til høytlesning (mind you, jeg leser på norsk, men tror oversettelsen er glimrende). For meg er det som sagt blitt til en mer emosjonell greie med datteren, vi har holdt på i nesten ti år nå. Som voksen hadde jeg heller lest noe helt annet. Og det er det felles universet forfatteren skaper som er greia, i alle fall for oss. Hei forresten!
Fresi Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3094 Skrevet 24. juli 2009 I fortsettelsen av HP-temaet: Vi så filmen her forleden, Tenåringen, lille-Chanel, DNM og jeg. Tenåringen og jeg har jo som alle har forstått et inngpende kjennskap til sakene, de to andre har stort sett holdt seg til filmene og kjenner ikke universet på langt nær like godt. Jeg måtte hviske litt til DNM underveis. Og da de skal ut på siste reis hatet jeg og måtte holde både DNM og Tenåringen i hånden, jeg bare grudde meg og tenkte at jeg heretter bare vil se filmer med happy ending. Jeg gråt også. Tenåringene var strålende fornøyde, men den ene syntes det var altfor lite klining og at de kysset så rart. Dagen etter så vi Slumdog Millionaire hjemme på hjemmelerretet. Så fin! Men jeg skrek og holdt for øynene og jeg kan ikke fatte at den har 11-års-grense? Heretter forlanger jeg utelukkende ufarlig feel-good. På den annen side har jeg nå en inngående kjennskap til Bombay, føler jeg, helt uten å noen gang ha satt mine bein i India. Jeg er 2/3 ferdig med Shantaram, jeg har googlet masse, jeg har sett denne filmen. Men fin film.
Fresi Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3095 Skrevet 24. juli 2009 Nå har jeg brukt opp to ukers ferie! På å holde meg mye hjemme siden Tenåringen jobber masse. I midten av forrige uke kom jeg hjem etter deilige dager ved sjøen, vindrikking, god mat. Det var knallvær i et par dager, så jeg holdt meg liksågodt inne i sofaen. Fikk mannebesøk i helgene parallelt med værskiftet, vi hentet opp utemøbler (på tide ) og grillet (jepp!) og satt ute i behagelig temperatur. Så kom regnet. Nå har jeg hatt noen dagers hyggelig ferie i byen med kjæreste og delvis tenåring og lille.Chanel, men når regnet fosser ned, det er 14 grader og man er blakk er det ikke så voldsomt mye man kan gjøre. Vi har sett filmer, vi har vært på kafé, DNM og jeg har fått et par byturer for voksne natterstid , vi har spist og spist, vi har vært uansvarlige og tatt med ungdommer på bar/kafé etter leggetid (rolige omgivelser så klart), vi har ligget på sofa og lest bøker og spilt kort. Nå er jeg hjemme igjen pga Tenåringsforpliktelser; Fredag og Fajitas. Men væet er i ferd med å bli bedre!
Gjest Ambra Skrevet 24. juli 2009 #3096 Skrevet 24. juli 2009 Jeg liker ikke HP annet enn på film. Jeg elsker Slumdog Millionaire, har Shantaram i hylla, og nå har jeg sett Engler og Demoner. Må rødmende innrømme at jeg likte den og . Men så har jeg jo en greie med den byen. Mulig at det spiller en rolle
Fresi Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3097 Skrevet 24. juli 2009 Jeg liker ikke HP annet enn på film. Jeg elsker Slumdog Millionaire, har Shantaram i hylla, og nå har jeg sett Engler og Demoner. Må rødmende innrømme at jeg likte den og . Men så har jeg jo en greie med den byen. Mulig at det spiller en rolle Hei! Jeg har ikke lest eller sett noe i retning av Engler og Demoner. Jeg har fordommer. Men jeg vet jo at du har et spesielt forhold til den byen, hadde jeg hatt det hadde jeg sikkert lest, jeg også. Ellers er det litt tilfeldig hvilke bøker og filmer som krysser mine fordomsgrenser, og krysses gjør de stadig. Jeg har jo lest chicklit i sommer til og med! Og Shantaram er også en typisk lettlestbok, bare så det er sagt. Og Slumdog Millionaire var virkelig fin! Vi var enige alle tre. Jeg kommer til å huske den en stund, og det er ekstra stas siden jeg allerede har Bombay litt under huden.
Gjest Alhelí Skrevet 24. juli 2009 #3099 Skrevet 24. juli 2009 Les Slumdog Millionaire, fabelaktig bok! Men ha i hu at det er en helt annen greie enn filmen... Nesten som to ulike historier, faktisk.
Fresi Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3100 Skrevet 24. juli 2009 Jeg hadde foreldrebesøøk på søndag. De er snille, foreldrene mine. Og litt rare. De bærhøstet (jeg gir jo en god dag i markens grøde), de lagde middag (Toro ), de shinet kjøkkenet mitt, de kjørte Tenåringen til og fra jobben sin siden det ikke gikk noen buss. Moren min brettet litt klær og var lykkelig over at hun endelig fikk lov. De hadde med en presang: En DVD med filmsnutter fra mine første leveår som hittil bare har fantes på filmruller og ikke lenger tilgjengelig siden fremviseren anno 1972 har tatt kvelden. Koselig! På den mer bisarre siden insisterte min mor på at jeg skal måle trykket i øynene mine (:klø og benmassen (:klø Fresis mamma: Du må måle trykket i øynene dine, jeg må kanskje operere. Fresi: Huff da! Fresis mamma: Ja, jeg savner den forrige øyenlegen, han ga meg bare de dråpene, men de etser visst bort øyenlokkene Fresi: Neimen, uffda! Fresis mama: Ja, det er ikke noe særlig, jeg ønsker at jeg får tilbake den andre øyenlegen. Jeg vil ikke ta laser. Fresi: ???? Men.... du kan jo ikke etse bort øyenlokkene? Fresis mamma: Nei, derfor vil jeg ha tilbake den andre øyenlegen. Pause Fresis mamma: Du må sjekke øynene dine for stær! Fresi: Jeg har ikke noe problemer med øynene mine Fresis mamma: Men det har jo jeg! Pause, fade out.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå