Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fremdeles lyst på Jamiekylling. :sjenert:

Slutar dom tjata der inna? Blir det mat?

Jeg slutat tjata og mat ble det. DNM gjorde ting med kyllingen Jamie bare kan drømme om og den ble rett og slett kjempegod!

Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke tidligere, og det blir også veldig godt. Perfekt søndagsmiddag. Skjønt, du må kanskje kjøpe en veldig stor kylling, Mim. :sjenert:

Og så må jeg le litt. Først ville ikke DNM egentlig ha sitron, men så gjorde vi det likevel. Så ba jeg ham stikke hull i den slik Jamie sier at man skal gjøre og han lurte på hvor mange hull. "Ti", sa jeg. Så talte han nøye mens han stakk tretten hull.

Definitivt sjalu. :filer:

*Sjekker* Nei, når jeg tenker meg om tror jeg det var i nummeret før, eller før det igjen.

Denne her. Beskrevet som "comfort in a pot". :ler: Tar nada tid å ordne til og laaaang tid å bake. Glemte å kjøpe timian (var tomt i skapet), så har merian i stedet. Guiness glemte jeg også, så vanlig Heineken som er standardøl her i heimen får gjøre nytten. Blir sikkert litt mer pinglete på smak, menmen. Får se om halvannen time. :eeeh:

Det så godt ut! Avlegg gjerne rapport! :)

Her er det kremet fiskesuppe basert på blåskjell i dag :)

Nam! Noe sånt har jeg lyst på. Med god hvitvin til. :spise:

Ellers er et tomt her siden kokken har forlatt åstedet og jeg har den vanlige, udefinerbare søndagsangsten. Søndag kveld er ukens verste. Jeg må finne på en fast rutine som gjør den litt koseligere. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så må jeg le litt. Først ville ikke DNM egentlig ha sitron, men så gjorde vi det likevel. Så ba jeg ham stikke hull i den slik Jamie sier at man skal gjøre og han lurte på hvor mange hull. "Ti", sa jeg. Så talte han nøye mens han stakk tretten hull.

Definitivt sjalu. :filer:

:hoho:

Men hva slags lekkerheter var det han gjorde med kyllingen, da? *intrisert*

Bortsett fra å påføre den de 13 hullene, som jo MÅ bety ulykke, spør du meg. :filer::fnise:

Ellers er et tomt her siden kokken har forlatt åstedet og jeg har den vanlige, udefinerbare søndagsangsten. Søndag kveld er ukens verste. Jeg må finne på en fast rutine som gjør den litt koseligere. :forvirret:

:troest:

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag blit lett antiklimaks, ja. Heldigvis bedre nå enn før - nå i småbarnsfasen er jeg jo stuck hjemme omtrent alltid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags lekkerheter var det han gjorde med kyllingen, da? *intrisert*

Bortsett fra å påføre den de 13 hullene, som jo MÅ bety ulykke, spør du meg. :filer::fnise:

Jeg vet ikke! :grine: Da han begynte med de tretten hullene kjente jeg alvorlig på kontrolltapet og trakk meg tilbake til stuen.

I utgangspunktet skal den gnis inn med olivenolje, salt og pepper, fylles med en kokt sitron med ti hull i (:fnise:) samt feddene fra en hel, kokt hvitløk og en raus kvast timian. Etter halvgodt løp kan man legge bacon over brystene (vi gjorde det i dag).

DNM mistenker jeg for å ha puttet litt sukker i sitronen. I tillegg puttet han saker og ting under skinnet her og der. Litt av hvitløken, litt bacon, litt salt og pepper, litt timian, litt bladpersille. Det var også noe appelsinjuice involvert (helt over kyllingen?), og noe brød (stuffing). Resultatet var i alle fall en veldig smakfull fugl. Jeg knuste baconet over potetene slik Jamie sier at man skal gjøre og DNM presiserte at han var enig med Jamie på akkurat dét punktet. :fnise: Hvitløksfeddene skal egentlig fjernes, innholdet moses og deretter gnis over skinnet på fuglen, men i dag ble de i stedet en del av stuffingen som DNM så gjerne ville drive med. Da mistet jeg i alle fall helt kontrollen. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag blit lett antiklimaks, ja. Heldigvis bedre nå enn før - nå i småbarnsfasen er jeg jo stuck hjemme omtrent alltid uansett.

Jeg er stort sett alltid stuck hjemme, jeg også. Ikke noe galt i det, i og for seg, men jeg har en tendens til å bli rastløs og hodet begynner å spinne av gårde med mandagsting. Dermed får jeg en impuls om å gå ut og drikke øl. :fnise:

Å rydde, vaske klær og generelt forberedet hus og meg selv på ny uke, det gjør jeg selvsagt ikke. Betale regninger gjør jeg så definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsfyll er morsom fyll, vi drev en del med det i hine hårde dager.

Kodebrikken til nettbanken ligger for øvrig ved siden av meg og stirrer hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også regningsangst i dette nu. :sjenert:

Gryta ble ellers god, den. :tommelsmil: Men kraftkost. Jeg klarte bare en porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somlet meg til slutt for å gå i nettbanken, men hva POKKER hjelper det når betling via eFaktura ikke virker??? Nå må jeg liksom huske å gå inn en gang til i nærmeste fremtid.

:frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsfyll er morsom fyll, vi drev en del med det i hine hårde dager.

Søndagsølen er den beste ølen! :opplyser:

Kodebrikken min har jeg gjemt. Jepp, jeg er konstruktiv.

Jeg har også regningsangst i dette nu. :sjenert:

Gryta ble ellers god, den. :tommelsmil: Men kraftkost. Jeg klarte bare en porsjon.

Det så ut som skikkelig kraftkost, ja. Men det re godt om vinteren, synes jeg. Regningsangsten orker jeg ikke en gang snakke om. Ikke på søndag kveld. Regninger passer på mandager.

*noterer intrisert kyllingtips*

Husk at han gjorde det bare fordi han var sjalu da. :fnise:

Men altså, den er jo god i utgangspunktet (du har jo laget den før, så det vet du jo). Å krydre den litt mer enn bare med salt og pepper var likevel en veldig god idé. :)

Endret av Fresi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somlet meg til slutt for å gå i nettbanken, men hva POKKER hjelper det når betling via eFaktura ikke virker??? Nå må jeg liksom huske å gå inn en gang til i nærmeste fremtid.

:frustrert:

Æsj. Gjør som meg, gjem hele greia. :nigo:

Og hva har jeg gjort? Jeg har satt på oppvaskmaskinen. Jeg har ergret meg over at verdens flotteste, friskeste koriander som jeg kjøpte i går allerede har begynt å falme noe voldsomt. Henger med hodet og ser ikke veldig frisk ut. Så jeg har i hyrten og styrten satt den i den urtepotten jeg fikk til jul (ikke at jeg ønsket meg den, men det var jo fint da) og håper på mirakler, selv om jeg dessverre tror det er for sent. Og hei for et gris det blir av å plante ting i hyrten og styrten! Jord over alt. Så har jeg planlagt morgendagens middag med utgangspunkt i korianderplanten. Salmalaks i wok med chili, lime, ingefær, sesamfrø osv - og masse koriander. Men det avhenger jo at korianderen lever til i morgen kveld og det finner jeg jo ikke ut før jeg kommer hjem og da har jeg jo allerede handlet. What to do? Dagens dilemma, aldri annet enn problemer. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg planlagt morgendagens middag med utgangspunkt i korianderplanten. Salmalaks i wok med chili, lime, ingefær, sesamfrø osv - og masse koriander. Men det avhenger jo at korianderen lever til i morgen kveld og det finner jeg jo ikke ut før jeg kommer hjem og da har jeg jo allerede handlet. What to do? Dagens dilemma, aldri annet enn problemer. :hoho:

:sikle:

Å, det hørtes deilig ut, synes jeg.

Jeg har et tips til hva du kan gjøre med korianderen, forresten, og som temmelig garantert vil få den til å holde seg til i morgen. Men da saboterer jeg den urtepotteløsningen, altså. :sjenert::fnise:

Når jeg har urter som er døden nær, særlig sånne "myke" og tandre som feks koriander, klipper jeg av det som ser bra ut, skyller/vasker godt, tørker forsiktig (gjerne i salatspinner) og legger i helt tett pose. Ziplockpose er best, så bladene får god plass og ikke blir klemt og klistret sammen. Eller ta en vanlig litt stor frysepose, urter oppi, og snurr åpningen igjen i lufta før du knyter igjen, slik av det blir en luftballong inni der (sjikkeli bra forklart :fnise:). Så inn i kjøleskapet.

Urter som er blitt litt slappe, kan da få spensten igjen, forutsatt at de ikke allerde er halvråtne, da. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner jeg også å kjenne på den der søndagskveldangsten, forresten. Sterk lakenskrekk på gang. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var flink og la meg før 23. opp kl 01 - barn som gråt. opp kl 04 - tisse. Våken kl 05 - barn som kom inn i sengen og deretter lå som en mark til kl 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har urter som er døden nær, særlig sånne "myke" og tandre som feks koriander, klipper jeg av det som ser bra ut, skyller/vasker godt, tørker forsiktig (gjerne i salatspinner) og legger i helt tett pose. Ziplockpose er best, så bladene får god plass og ikke blir klemt og klistret sammen. Eller ta en vanlig litt stor frysepose, urter oppi, og snurr åpningen igjen i lufta før du knyter igjen, slik av det blir en luftballong inni der (sjikkeli bra forklart :fnise:). Så inn i kjøleskapet.

Urter som er blitt litt slappe, kan da få spensten igjen, forutsatt at de ikke allerde er halvråtne, da. :nigo:

klipp ned og frys urtebadene. laksen hørtes god ut.

Tusen takk for tips, begge to! Jeg skal prøve å huske det, men mistenker at det vil holde hardt. Jammen tror jeg ikke at jeg har gitt råd i en slik sak til en eller annen tidligere også, men husker jeg sånt? Nei. :fnise: En særlig takk for den inngående forklaringen med plastposen! Jeg tror jeg skjønte den. Er det ikke også noe med at man kan klippe av stilkene og dette dem i et glass vann? Det gjør jeg i alle fall med bladpersille.

Nuvel. I går endte det med at jeg tok sjansen på urtepotten. :sjenert: Og det ser faktisk ut til at den har klart seg sånn halvveis, i alle fall nok til at den kan brukes i dag.Den ser fatisk ut til å ha kviknet bittelitt til, tilogmed. Dersom den virkelig funker skal jeg vurdere å kjøpe en til.

Å, for et herlig liv, et langt innlegg om korianderoppbevaring!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg også å kjenne på den der søndagskveldangsten, forresten. Sterk lakenskrekk på gang. :sjenert:

Usj, ja. :(

Ja, uæk - vi kom oss ikke i seng før godt over ett igår. Jeg kjenner det idag. :(

Usj, ja. :(

Her ble den 2. Som vanlig.

:flau:

Usj, ja :(

Var flink og la meg før 23. opp kl 01 - barn som gråt. opp kl 04 - tisse. Våken kl 05 - barn som kom inn i sengen og deretter lå som en mark til kl 06.

:overrasket:

Jeg får aldri lagt meg, men det er jo på en måte selvvalgt. Stakkars deg!

I natt husker jeg ikke. To? Halv tre? Skikkelig kvalm i hele dag, men ikke trøtt, så jeg skjønner ikke helt hva som skjer her. Laksen spøker det for i alle fall.

Nå MÅ jeg begynne å legge meg før. Men jeg har jo ingen insentiver, nå som jeg er mindre trøtt enn noensinne og ikke en gang er trøtt på dagen. :overrasket:

Gjøre litt husarbeid hver dag, Fresi. Legge seg tolv, Fresi. Eller elleve! Strikke flere sokker, Fresi!

Hehe. As if. Bortsett fra det med sokkene, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er ikke synd på meg. Fikk ligge og drunte til litt over halv syv, for mannen stod opp og kledde og ga Junior frokost. Så da hadde jeg bare meg selv å kle på - og så kjøre til barnehage. Men glad jeg ikke har store bekkenproblemer eller noe, sist brukte jeg et par minutter på å komme ut av sengen på denne tiden, nå merker jeg nesten ikke at jeg er gravid når jeg ligger i sengen.

Ikke vært trøtt i dag heller, bortsett fra at jeg sovnet på sofaen da jeg kom hjem fra barnehagehenting og sov i 45 min. Men Junior har bare godt av å lære å leke på egenhånd, for han er relativt elendig på det sånn ellers.

Men jeg må snart lære at når han kommer med bøker når jeg halvsover, så må man likevel LESE, ikke finne opp egen tekst som er helt surrealistisk fordi jeg er sånn halvveis i drømmeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...