Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Si ifra hvis du har lyst på innspill. :)

Takk! Detet så jeg dessverre så altfor sent og har derfor landet på bænkers saker, det var for vanskelig å tenke klart.

Men det vil jeg si, de fajitasgreiene jeg lager ca annenhver helg vurderer jeg å slutte med. Det tar pokker meg mange timer og nei, jeg baker ikke tortillas selv. :fnise:

Nå var vi tre som skulle spise. La meg se:

1. Handling av tusen ingredienser og ikke minst, den store korianderjakten! Man kan vinne, man kan tape, man vet aldri.

2. Pico de gallo/salsa. JÆVLIG tidkrevende!

3. Lage kjøttfyll A. Hakke kutte steke kutte strø og måle

4. Lage kjøttfyll B. Se kjøttfyll A

5. Huske å varme tortillaer og ikke minst, ta dem ut av ovnen.

6. Lage saus. Kutte hakke kutte hakke koke rive passe på

7. Kutte agurk og salat og tomat. Alt tar tid

8. Dekke bord

9. Varme kjøttfyllene igjen, de har såklart blitt kalde. Helle fyll og saus i hver sine boller og fat.

10. Lage guacamole med så mange ingredienser som mulig.

11. Ikke glem rømmen!

12. Ikke glem øl!

13. Ikke glem limebåt i ølen!

:ler:

Jeg anslår tre til fire timer med innlagt vin og siggpause etter halvgått løp.

I morgen skal vi ha denne: Jamie-kylling med rosmarinpoteter. Jeg gleder meg, den er så ekstremt mye raskere og enklere å lage. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man gråter, er det som regel fordi man trenger det. :klem:

Det er det nok ashera. :klem: Jeg har tenkt ut en lang refleksjon rundt det, men den skal foreløpig være i hodet mitt. Jeg tror jeg skal trosse våkenheten min og legge meg. For en gangs skyld ligger det nemlig en mann i sengen min. :lur:

Jeg har nettopp inntatt en riktitig deilig pølsegryte. NOT :spy:

:fnise:

Jeg spiser egentlig hvasomhelst jeg. Bortsett fra hjerte, nyre, blod og lunge (tror jeg). Og hjerne. Og boksetunfisk og fisk til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nøyaktig hva du mener mht tidsbruk for tacolaging, Fresi. :fnise:

Her rammes man av det såkalte koldtbordsyndromet! :opplyser:

Mange tror jo at koldtbord og tilsvarende smårettløsninger er så grusomt praktisk og lettvint, ikke minst når man lager mat til mange. Nei - det er ikke det! Det er et potensielt matlagningshelvete, med tusen små ting å passe på og glemme, tusen tallerkener og skåler og rot, rot, rot. Jeg husker min mor en gang fikk regelrett sammenbrudd på kjøkkenet da hun hadde invitert hele slekta på koldtbord 1. juledag. Og maten ble sånn cirka 2 timer forsinket. :filer:

Alle som vil ha det lettvint når de skal feire noe med mange gjester, får tapas som råd til meny nå for tiden. Det er ikke lettvint! Det er uformelt og koselig, ja, det er godt (men ofte bare tilfeldig sammenraskede retter, og ikke tapas i opprinnelig spansk forstand, selvsagt), men det er et elendig STRESS å tilberede! Og i tillegg skal deler av det (i likhet med taco) være varmt. Det er med andre ord enda verre enn det fryktede koldtbordsyndromet. :riste:

Huffda, du traff visst et slags ømt punkt. :fnise:

Kyllingretten så forresten god ut! :spise: Jeg skal også lage rosmarinpoteter i dag.

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Når det skal være enkelt og lettvint og mat til mange så kjøper jeg et passe antall bøtter med sodd, en pose poteter og etpar poser med gulrøtter. :tommelsmil:

Alt høres forøvrig veldig godt ut, her i huset blir det lakseburgere i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner nøyaktig hva du mener mht tidsbruk for tacolaging, Fresi. :fnise:

Her rammes man av det såkalte koldtbordsyndromet! :opplyser:

Mange tror jo at koldtbord og tilsvarende smårettløsninger er så grusomt praktisk og lettvint, ikke minst når man lager mat til mange. Nei - det er ikke det! Det er et potensielt matlagningshelvete, med tusen små ting å passe på og glemme, tusen tallerkener og skåler og rot, rot, rot.

:ler:

Tapas er matlagingshelvete, det er sikkert og visst. Gårsdagens taco også. Det knøttlille kjøkkenet mitt så ikke ut etterpå. :fnise: Etterhvert er jeg ikke så grusomt treig som jeg var før (tror jeg), men likevel tar det altså så himla lang tid. Og det driver jeg med på fredager etter jobb?

Men det blir ganske godt da.

Når det skal være enkelt og lettvint og mat til mange så kjøper jeg et passe antall bøtter med sodd, en pose poteter og etpar poser med gulrøtter. :tommelsmil:

Alt høres forøvrig veldig godt ut, her i huset blir det lakseburgere i dag. :)

Lakseburgere skal jeg ogå lage en dag! :) Det hadde jeg helt glemt at jeg kunne gjøre, jeg har nemlig fått en pussig aversjon mot fisk i det siste. :klø: Sannsynligvis fordi den såkalte ferske fisken jeg har kjøpt de siste gangene ikke har vært god i det hele tatt.

Tortillaer varmes enkelt i mikro, hvis man har . 60 sekunder - ferdig.

Ingen mikro her. Men akkurat den varmingen av tortilla er vel det minst kompliserte her, bare inn i ovn og ut noen minutter senere. Det var bare det at det skal huskes på midt oppi all hakkingen og stekingen og kokingen. :fnise:

Så morsomt, det skulle vi også ha :ler: Men så ble det svigers-middag ute istedet. Så det får bli i morgen!

Morsomt! Den er god. :)

Men nå har jeg gitt fra meg kontrollen til DNM. :sjokk: Jeg aner faktisk overhodet ikke hva som skjer med kyllingen, og jeg er en smule urolig her jeg sitter faktisk. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågående interessekonflikt vedrørende kyllingen. Min hypotese er at DNM er sjalu på Jamie. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø. Min mann har rømt huset pga. fotomesse på Lillestrøm, så her sitter nå jeg. Med mat som skal stå nesten 3 timer i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø. Min mann har rømt huset pga. fotomesse på Lillestrøm, så her sitter nå jeg. Med mat som skal stå nesten 3 timer i ovnen.

Hva slags mat? Jeg må komme meg på matkjøret igjen. Inspirer meg!

Ble utrolig fristet av Jamiekylling!

Bare at nå er det ikke Jamiekylling. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågående interessekonflikt vedrørende kyllingen. Min hypotese er at DNM er sjalu på Jamie. :filer:

Kanskje vi kan megle? :engel:

Var det den som sto i siste Good Food? Jeg ble nysgjerrig nå, jeg har nemlig ikke fått det nummeret! :grine:

Fresi: Den fisketrangen som mange av oss får første uken i januar, er ikke nødvendigvis så lur - første uken i januar har jo fisken en tendens til å være fisket i fjor, dvs før jul. Som jeg selv bittert har fått erfare og burde ha lært etterhvert. Men som jeg glemmer hvert år. :roll:

Det som kan være en lur løsning, er å gå for skjell i stedet. Blåskjell har jo dato på seg og lukker seg i vann om de er levende, og feks kamskjell er levende og rører på seg når man åpner skjellet. Forutsatt at du driver med denslags, da. :fnise:

Eller kjøp salmalaks, der har man jo garanti for at den er fersk og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fresi: Den fisketrangen som mange av oss får første uken i januar, er ikke nødvendigvis så lur - første uken i januar har jo fisken en tendens til å være fisket i fjor, dvs før jul. Som jeg selv bittert har fått erfare og burde ha lært etterhvert. Men som jeg glemmer hvert år. :roll:

Det som kan være en lur løsning, er å gå for skjell i stedet. Blåskjell har jo dato på seg og lukker seg i vann om de er levende, og feks kamskjell er levende og rører på seg når man åpner skjellet. Forutsatt at du driver med denslags, da. :fnise:

Eller kjøp salmalaks, der har man jo garanti for at den er fersk og god.

Takk for tips, Aricia! :) Jeg har faktisk allerede tenkt på både salmalaks og blåskjell (som jeg absolutt driver med, men dessverre ikke Tenåringen). Jeg har også tenkt på kremet fiskesuppe med både blåskjell og reker i. Eventuelt en eller annen fish pie-sak. Salmalaks med noen litt sterke smaker til, kanskje?

Og sushi på et bra sted. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Aricia! :) Jeg har faktisk allerede tenkt på både salmalaks og blåskjell (som jeg absolutt driver med, men dessverre ikke Tenåringen). Jeg har også tenkt på kremet fiskesuppe med både blåskjell og reker i. Eventuelt en eller annen fish pie-sak. Salmalaks med noen litt sterke smaker til, kanskje?

Og sushi på et bra sted. :fnise:

:spise:

Siste oppdatering fra kyllingkonflikten, hørt fra kjøkkenet: "Sluta tjata"! :hoho:

:rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva slags mat? Jeg må komme meg på matkjøret igjen. Inspirer meg!

Bare at nå er det ikke Jamiekylling. :grine:

Kanskje vi kan megle? :engel:

Var det den som sto i siste Good Food? Jeg ble nysgjerrig nå, jeg har nemlig ikke fått det nummeret! :grine:

*Sjekker* Nei, når jeg tenker meg om tror jeg det var i nummeret før, eller før det igjen.

Denne her. Beskrevet som "comfort in a pot". :ler: Tar nada tid å ordne til og laaaang tid å bake. Glemte å kjøpe timian (var tomt i skapet), så har merian i stedet. Guiness glemte jeg også, så vanlig Heineken som er standardøl her i heimen får gjøre nytten. Blir sikkert litt mer pinglete på smak, menmen. Får se om halvannen time. :eeeh:

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sjekker* Nei, når jeg tenker meg om tror jeg det var i nummeret før, eller før det igjen.

Denne her. Beskrevet som "comfort in a pot". :ler: Tar nada tid å ordne til og laaaang tid å bake. Glemte å kjøpe timian (var tomt i skapet), så har merian i stedet. Guiness glemte jeg også, så vanlig Heineken som er standardøl her i heimen får gjøre nytten. Blir sikkert litt mer pinglete på smak, menmen. Får se om halvannen time. :eeeh:

Aha - takk! :)

Gryte (eller rettere sagt pai) med Guiness har jeg laget én gang - det gjentas ikke. :sjenert: Så fra mitt ståsted er det ikke nødvendigvis noen ulempe at du ikke hadde det i hus. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...