Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Jeg er forresten dypt uenig med majoriteten av verdens matsnobber hva gjelder karripulver. :tommelsmil: Hvis man skal lage mat som smaker indisk, er det definitivt ikke tingen å bruke. Men til 70-tallsnostalgisk mat som høns i karri eller fiskebollesaus med karri, er det uovertruffent, og til og med veldig godt. I denne suppen er det dog mulig at også indisk karripasta vil funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker karrikrydret pastinakksuppe, og Nilmas variant ser helt fantastisk god ut, og skal definitivt prøves (har stålhukommelse når det gjelder oppskrifter jeg har lest, for det må vel være minst et år siden du la den ut, Nilma?). Jeg har forresten kommet frem til en mye mer hverdagslig variant som også er god, og hvor det ikke engang trengs kraft: Surr en halv løk og litt karripulver (bruk helst et indisk merke, og definitivt heller ikke noe som har stått i skapet i fem år) på svak varme i smør til løken blir helt myk. Tilsett pastinakk i terninger, pluss vann. Kok opp, og la småkoke til pastinakken blir helt mør. Kjør til puré i blender eller med stavmikser. Tilsett mer vann til passe konsistens, pluss melk eller litt fløtemelk. Varm forsiktig opp. Smak til med salt, samt mer karripulver om nødvendig.
Du har nok stålhukommelse, ja. ;)Her er suppen! Din versjon så for øvrig ut som et supert hverdagsalternativ.

Jeg er forresten dypt uenig med majoriteten av verdens matsnobber hva gjelder karripulver. :tommelsmil: Hvis man skal lage mat som smaker indisk, er det definitivt ikke tingen å bruke. Men til 70-tallsnostalgisk mat som høns i karri eller fiskebollesaus med karri, er det uovertruffent, og til og med veldig godt. I denne suppen er det dog mulig at også indisk karripasta vil funke.
100% enig! Som jeg har skrevet før synes jeg godt, gammeldags karripulver har fått et ufortjent dårlig rykte; det er selvsagt ikke autentisk indisk, men i enkelte retter er det ingenting annet som duger. :tommelsmil: Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok stålhukommelse, ja. ;)Her er suppen! Din versjon så for øvrig ut som et supert hverdagsalternativ.

100% enig! Som jeg har skrevet før synes jeg godt, gammeldags karripulver har fått et ufortjent dårlig rykte; det er selvsagt ikke autentisk indisk, men i enkelte retter er det ingenting annet som duger. :tommelsmil:

Jeg visste jo at du var enig med meg her. :tommelsmil: Pluss også samtlige andre matinteresserte jeg har blitt kjent med på KG. For vi er nemlig fornuftige og opptatt av at maten skal smake godt, og vi driter i snobberi og jåleri. :filer:

En annen ting i samme gate er tørket ingefær. I går bladde jeg gjennom den moderniserte versjonen av Hanna Winsnes' kokebok, og jeg ble like irritert som sist gang jeg leste den. Det er bra at de moderniserer oppskriftene med tanke på moderne måleenheter, og at de foreslår alternativer til kjøttstykker som ikke er videre tilgjengelige i dag. Men når oppskriften på medisterkaker inneholder revet fersk ingefær i stedet for tørket, blir jeg arg. FRISK INGEFÆR PASSER IKKE I MEDISTERKAKER!!

Når det gjelder hennes "italienske" oppskrifter, blir jeg nesten like irritert når oppskriftslisten sier "revet parmesan". Hallo?

Jeg kjøpte denne boken fordi jeg ville lese oppskrifter fra 1800-tallet. Og det inneholder den definitivt ikke. Og for å komme tilbake til det med tørket ingefær: SELVFØLGELIG kan man ikke bruke det som erstatning for frisk ingefær i asiatiske retter. Dette er virkelig to forskjellige ting (til og med så forskjellige at de har helt ulike navn i indiske språk). Men DET BETYR DA SELVFØLGELIG VITTERLIG IKKE (beklager ropingen :fnise:) at frisk ingefær er en god erstatning for tørket. For i 99% av tilfellene er det ikke det.

Takk for meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått med deg at de driver å legger ut billetter til konserten du ikke skal på, fortløpende nå ?

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Her har jeg visst ligget på latsiden. :sjenert: Tusen takk igjen for suppeoppskrifter/linker og takk til Ludovie for glitrende innlegg! :) Og jeg er selvsagt hjertens enig med Aricia når det gjelder nattetimer, så her har det ikke blitt sovet så mye i det siste. Og Nilma: Tenåringen er veldig glad i godt krydret mat og indisk, så det er i alle fall ikke hennes feil at jeg ennå ikke har fått kastet meg rundt. :ler:

Og mens vi er inne på mat: Under mer eller mindre formålsløs surfing rundt på nettet kom jeg over en blogg hvis eierinne anbefaler følgende rett. Jeg siterer:

nå skal jeg fortelle en sprø ting, jeg har laget fiskepinner til middag.

men det sprøe er hvordan jeg lager det;)

du koker selfølgelig poteter og steker fiskepinnene..

så lager jeg bernesaus( husker ikke hvordan det skrives)

og nå kommer det rare oppi sausen spruter du en halv dl ketshup(jeg vet det hører jævlig ekkelt ut)

men det smaker drit digg..

bare rør det godt inn i sausen så den blir lyserød..

passer så godt til maten..

har noen spist det før?? jeg lærte det faktisk av venninna mi, men lurte på om det hadde klikka for hu første gangen jeg så det selv. prøv det engang! barna elsker det....

Drit digg! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Kanskje man kan se på det som en variant av sauce Choron, dvs béarnaise tilsmakt med tomatpuré?

Omtrent sånn som her. Omtrent.

:nigo:

Sånn ca, ja. :fnise: At du i det hele tatt klarte å assosiere en oppskrift av det kaliberet med den ovennevnte retten er jo fantastisk, forresten! :ler:

Jeg lar meg også fascinere av ordbruken og måten man velger å presentere en rett på, for riktig å gjøre det så innbydende som mulig for leseren. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg også fascinere av ordbruken og måten man velger å presentere en rett på, for riktig å gjøre det så innbydende som mulig for leseren. :tommelsmil:

Godt poeng.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det smaker drit digg, forresten, hva vet vel jeg, men jeg ble i alle fall ikke særlig fristet til å prøve, det må jeg si.

Kildehenvisning er på sin plass. Oppskrift er hentet fra bloggen til en tidligere deltaker i den ypperlige programserien "Unge mødre". En fest! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det smaker drit digg, forresten, hva vet vel jeg, men jeg ble i alle fall ikke særlig fristet til å prøve, det må jeg si.

Kildehenvisning er på sin plass. Oppskrift er hentet fra bloggen til en tidligere deltaker i den ypperlige programserien "Unge mødre". En fest! :sjarmor:

Jeg tror muligens jeg ville sløyfet ordet "digg" her. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsjempel:

for 3 årsiden syntes jeg det var dritkuuult med langt hvit hår, har hatt det fordi jeg egentlig følte at jeg bare kledde blondt.

så klippet jeg meg heelt kort som mitt mote ikon viktoria beckham. jeg ble veldig tilfreds med den looken og hadde ikke tenkt og fikse den,.uansett klips eller ikke, er kort det fineste på meg. jeg har prøvd mørke brunt langt, men det var heller ikke noe særlig. helbleiket hår og silikonpupper vet jo alle er utagerende men når det gjelder seg selv blir man litt blind. men uansett handler det om hva man er selvsikker med selv,men man begynner selfølgelig og bli lei jenter som ligner barbie dukker. jeg har farget håret mitt mørkere og lyst blandet i hverandre, jeg er kjempe fornøyd og elsker fargen. når man er veldig blond, er det noen tilfeller det er litt flaut også, om man skal prøve og være seriøs og prøve og bli tatt seriøst. jeg vil hvertfall at folk skal se på meg med respekt og det håper jeg folk kan gjøre også. det peneste jeg ser er en drit heit brunette og kunne gjerne sett ut sånn selv hadde jeg bare kledd veldig mørkt hår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror muligens jeg ville sløyfet ordet "digg" her. :filer:

:fnise:

Jeg prøver bare å stille meg åpen. Tolerant og ikke redd for å prøve nye og ukjente ting.

:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, mørkere og lyst hår blandet i hverandre er akkurat det som skal til for at vedkommende skal bli tatt seriøst. Er så lite som skal til, vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klart, mørkere og lyst hår blandet i hverandre er akkurat det som skal til for at vedkommende skal bli tatt seriøst. Er så lite som skal til, vettu!

Nettopp! Folk flest er helt på trynet og gjør bare de gale tingene og får ikke noe særlig respekt heller. :( Jeg er selv et glitrende eksempel. Mørkt hår, små pupper og høyt studielån. Er'e muuulig?? :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Dere, altså....

Det ække vårs, det er en blogger som har Chanel som mellomnavn. :jolie:

Så fine setninger:

helbleiket hår og silikonpupper vet jo alle er utagerende men når det gjelder seg selv blir man litt blind. men uansett handler det om hva man er selvsikker med selv

*kunsterisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...