Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nextlife

Mitt forslag til verdens største møkkabok må være alt av Hamsun. Himmel, at det er mulig å skrive noe så tunglest, kjedelig og uengasjerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg lager tomatsaus akkurat som deg Fresi, og jeg er enig i at chili er en god idé. Jeg liker ofte å bruke chili som "bakgrunnssmak" (dvs jeg tilsetter bare litt, og langt fra så mye at det blir sterkt), særlig i tomatsauser og -supper, og i skalldyrretter.

Og litt på siden: En italiener fortalte meg en gang at i Sør-Italia har de ingen tradisjon for å bruke svart pepper i maten, men at de bruker mye tørket chilipepper.

Good morning, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere sausetips: Stilkselleri passer godt i den slags sauser (og kan kanskje være med å ta bort litt av "barnematpreget" ;)). Hvis du skulle få det for deg å lage ordentlig bolognese, synes jeg denne oppskriften er veldig god. Egner seg godt til å lage i store porsjoner og fryses - verdens beste hurtigmat på travle dager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolognese er så godt. :hjerte: Jeg har vært totalt matuinspirert i over en uke nå, og har mer eller mindre levd på brødskiver, noe som ikke er så smart i lengden. Jeg håper at det bedrer seg snart, om ikke annet, så fordi mannen kommer hjem. Og så får jeg jo besøk om en uke. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver på noen bøker fra den kristelige, oppbyggelige Runa-serien, for å skape litt motvekt. :engel:

Der er det vel lite puling, kan jeg tenke meg!

Hva bør utbedres her? Mengdeforholdene? En ukjent ingrediens jeg mangler?

Jeg gjør omtrent som deg, gjerne med litt selleri og rapset gulrot, og så har jeg et glass med en slags puré av soltørkede tomater som jeg pleier å tilsette et par spiseskjeer av. Ellers må jeg innrømme at det går like mye i Dolmio her i heimen. :filer:

Og så får jeg jo besøk om en uke. :lur:

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bolognese (bruker aldri Dolmio - tro det eller ei):

-Karbonadedeig

-Løk

-Gulrot i halve skiver (Ha oppi det stekte kjøttet før man begynner å kutt eløken pga tar litt tid å få den mør)

-Hvitløk

-Tomarpure

-Hvitløk

-Pepper

-Oregano

Jeg vet jeg har rykte på emg for kun å spise grændis, men jeg lager faktisk mat fra bunnen av i ny og ne jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg vet jeg har rykte på emg for kun å spise grændis, men jeg lager faktisk mat fra bunnen av i ny og ne jeg også.

Og hvem er det som har vært mest ivrig etter å spre det ryktet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som har vært mest ivrig etter å spre det ryktet, tro?

Det er nok meg...

For å forklare: Ja, vi spiser mye halvfabrikata og helfabrikata, men ikke grændis annen hver dag. Noe lager vi også selv, men det er ikke så mye å skrive om, både pga nivå og variasjon. Men her hadde jeg altså en bitteliten "oppskrift" å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager tomatsaus akkurat som deg Fresi, og jeg er enig i at chili er en god idé. Jeg liker ofte å bruke chili som "bakgrunnssmak" (dvs jeg tilsetter bare litt, og langt fra så mye at det blir sterkt), særlig i tomatsauser og -supper, og i skalldyrretter.

Og litt på siden: En italiener fortalte meg en gang at i Sør-Italia har de ingen tradisjon for å bruke svart pepper i maten, men at de bruker mye tørket chilipepper.

Good morning, forresten! :)

Takk for innspill! Jeg liker også å eventuelt ha chili som en bakgrunssmak i pastasaus, jeg har nemlig prøvd å gjøre den fremtrendende, og det var ikke så fryktelig vellykket. :sjenert: I tomatsuppe kan det derimot være godt med en god dæsj chili. Synes jeg, da.

Det med chilipepper skal jeg også forsøke å huske! :)

Flere sausetips: Stilkselleri passer godt i den slags sauser (og kan kanskje være med å ta bort litt av "barnematpreget" ;)). Hvis du skulle få det for deg å lage ordentlig bolognese, synes jeg denne oppskriften er veldig god. Egner seg godt til å lage i store porsjoner og fryses - verdens beste hurtigmat på travle dager! :)

Stangselleri var lurt. Jeg bruker jo det når jeg lager en gode lasagnen og når jeg lager tomatsuppe, men hittil ikke i pastasaus. Teit, for jeg hadde noe liggende i kjøleskapet.

Tusen takk for oppskrift! Jeg har en drøm om å lage store porsjoner og fryse ned, men det har hittil bare blitt med tanken. :fnise:

Bolognese er så godt. :hjerte: Jeg har vært totalt matuinspirert i over en uke nå, og har mer eller mindre levd på brødskiver, noe som ikke er så smart i lengden. Jeg håper at det bedrer seg snart, om ikke annet, så fordi mannen kommer hjem. Og så får jeg jo besøk om en uke. :lur:

Jeg har også sånne perioder, jeg må tvinge meg til å lage mat fori jeg ikke er alene og av og til rører jeg den ikke selv. :( Jeg håper det bedrer seg. Dessuten er jeg misunelig på treffet deres!

Jeg gjør omtrent som deg, gjerne med litt selleri og rapset gulrot, og så har jeg et glass med en slags puré av soltørkede tomater som jeg pleier å tilsette et par spiseskjeer av. Ellers må jeg innrømme at det går like mye i Dolmio her i heimen. :filer:

:hoppe:

Jeg bruker ikke Dolmio. :filer:

Men den puréen må jeg også forsøke å huske på! Kjøpes hvor? Ultra, muligens?

Min bolognese (bruker aldri Dolmio - tro det eller ei):

-Karbonadedeig

-Løk

-Gulrot i halve skiver (Ha oppi det stekte kjøttet før man begynner å kutt eløken pga tar litt tid å få den mør)

-Hvitløk

-Tomarpure

-Hvitløk

-Pepper

-Oregano

Som sagt over her, det ryktet har du selv satt ut. :fnise:

Alt i alt høres det jo ut som om de fleste lager omtrent på samme måte. For å skryte litt, gårdagens variant ble faktisk veldig god og kraftig på smak, selv om jeg ikke hadde kjøtt (jeg gadd rett og slett ikke gå i butikken).

I går brukte jeg rødløk (hadde ikke gul), hvitløk, hermetiske tomater, tomatpuré, salt, pepper og sukker, gulrot i små biter, litt hakkede soltørkede tomater fra glass, litt vann, litt balsamico og ganske mye herbes de provence. Dessuten fikk den koke en stund (da blir den jo veldig tykk, da, men det er kanskje greit?)

I dag: Lat og elendig. Middag ble ovnsstekte potetbåter og grønnsaker (rødløk, diverse paprika, brokkoli, en gulrotrest, små tomater, hvitløk, masse purre, hvitløk og krydder), toppet med en god del bacon og ost. :fnise: Comfort food.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dagens comfort food hørtes ypperlig ut, jeg! :tommelsmil:

Min pastasaus er så enkel som mulig, forresten: hvitløk, chili (foretrekker frisk), la surre litt i olivenolje, ha i tomatboks, oregano, knivsodd sukker, salt og pepper. Og vil du ha litt skarphet, så prøv ansjos! Dvs ikke sånne svenske Abba-greier, :nei: men sjikklie. :nigo: Samt noen gode svarte oliven, om du har, og en stor bunt frisk basilikum.

Da smaker det i hvert fall ikke barnemat. :lur: Og husk mye parmesan på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er blitt moderert, igjen. Stakkars Fresi, når du til og med kommer med konstruktive forslag. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dagens comfort food hørtes ypperlig ut, jeg! :tommelsmil:

Min pastasaus er så enkel som mulig, forresten: hvitløk, chili (foretrekker frisk), la surre litt i olivenolje, ha i tomatboks, oregano, knivsodd sukker, salt og pepper. Og vil du ha litt skarphet, så prøv ansjos! Dvs ikke sånne svenske Abba-greier, :nei: men sjikklie. :nigo: Samt noen gode svarte oliven, om du har, og en stor bunt frisk basilikum.

Da smaker det i hvert fall ikke barnemat. :lur: Og husk mye parmesan på toppen.

Ah, takk! Jeg må notere. Det er jo en stor unge i huset som vil ha den lik den alltid har vært, men det skal jeg overse. Oliven pleier jeg ganske ofte å ha, og parmesan glemmes sjelden. :nigo:

Noen er blitt moderert, igjen. Stakkars Fresi, når du til og med kommer med konstruktive forslag. :sukk:

Jeg synes de er fryktelig humørløse på det derre bryllupsforumet. :(

Dessuten er det jo en åpenbar tulletråd, er folk teite, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Moderert? Hvor, hvor, hvor?

Det er jo helt vekk. :(

En tråd som heter "Er dette et OK bryllup" eller noe. Mine gode og konstruktive forslag er visst fullstendig slettet og vekk. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke spesielt morsom en gang og likevel var det opptil flere som lo av meg. Det var en slags felles forståelse om *pip*. Jeg tror ikke moderatorene har særlig sans for humor.

En gjest foreslo å ta med gjestene på bar etter middagen og jeg ga min helhjertede støtte til dette briljante forslaget og utdypet med hvor liten del av utgiftene noen drinker til en hundrings stykket ville utgjøre av gjestenes budsjett, tatt i betraktning av at de allerede var oppe i en del tusenlapper i reise, mat, vin, kake, kaffe og hotell. Da ble en gjest litt sinna på meg som hadde glemt å regne med gave, og så skrev jeg litt om at ingen gjest med respekt for seg selv ville troppe opp uten dyr gave fra ønskelisten eller spandere champagne på den baren. Det ville jo ha vært uhøflig, og det skrev jeg også.

Jeg har ikke fulgt med, så jeg var ikke klar over modereringen. Men ærlig talt assa.

Endret av Fresi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Jeg var ikke spesielt morsom en gang og likevel var det opptil flere som lo av meg. Det var en slags felles forståelse om *pip*. Jeg tror ikke moderatorene har særlig sans for humor.

Nei, det har vi vel fastslått for lenge siden :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert sagt mang en gang hva jeg tenker om personer som ikke forstår seg på ironi (og som mangler humoristisk sans)? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...