Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Jøss, jeg hadde lest 8! Mye mer enn jeg skulle trodd, men ikke akkurat så mye å være stolt av. De var bra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få låne av meg. :engel: Jeg har både Hulebjørnens klan, Hestenes dal, Mammutjegerne, Steppevandringen og husker-ikke-hva-den-siste-heter... *tøff og modig og veldig ærlig*

De er veldig lettleste, da. En slags Det Beste-fortelling om Menneskets utvikling. Ispedd noen heftige erotiske skildringer.

Disse har jeg også, og jeg høyner med hele Sagaen om Isfolket, Harry Potter og Ringenes Herre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har jeg også, og jeg høyner med hele Sagaen om Isfolket, Harry Potter og Ringenes Herre.

Hiver på noen bøker fra den kristelige, oppbyggelige Runa-serien, for å skape litt motvekt. :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa
Jeg leser Gutten i stripete pysjamas for tiden. Egentlig en barne/ungdomssbok, så herlig enkelt språk etter at jeg endelig fikk avsluttet The Known World.

Den lånte jeg av Kosemose og leste i påsken i fjor.

Boken gjorde inntrykk, men den har litt "banalt" språk hvis jeg ikke husker feil.

Trist.

Den har vel blitt kritisert som et eksempel på ufarliggjøring av utøvende nazister, eller noe slikt.

Endret av Yihaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver på noen bøker fra den kristelige, oppbyggelige Runa-serien, for å skape litt motvekt. :engel:

Der har jeg ikke noe å bidra, men jeg har Peters baby og Jenter Peter..... og iflg Daria har jeg visst noe av Dr Phil også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa

Jeg leste alle bøkene i 'Sagaen om isfolket' to gamger. Andre gangen jeg var gjennom serien leste jeg en bok pr dag på en kjedelig sommerjobb (sentralbord).

Jeg husker jeg syntes den var kjempefin!!

Ville sikkert ikke vist samme entusiasme i dag, og når skyr jeg slike serier. Jeg må innrømme at hvis jeg hadde begynt på en lignende serie igjen, ville den blitt lest i smug hjemme. *snobb og feig*

Men jeg synes likevel det er en viktig del av litteraturen i dag. Og det viktigste er at folk koser seg med lesing og bøker, ikke nødvendigvis at de må lese noe som er akseptert som "god litteratur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der har jeg ikke noe å bidra, men jeg har Peters baby og Jenter Peter..... og iflg Daria har jeg visst noe av Dr Phil også. :ler:

:fnise: Jeg har makkverket "menn er fra Mars, kvinner er fra Venus" også.

Men ikke diss dr. Phil, da. :nei: Jeg liker ham noenganger. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg enig med Yihaa i at jeg også synes det er viktig at folk leser - og jeg stiller meg ovberhodet ikke til doms over folk som leser serier. det er bare at de siste jeg har prøvd meg på, ikke har falt helt i smak.

Jeg hadde en diskusjon med min oversnobbete svigerfar, og han mente at kun høyverdig litteratur skulle vært tillatt. Jeg var ikke enig. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et innegg her tidligere i dag hvor jeg sa meg enig med Yihaa og masse blablabla om at lesing er fint uansett. Så forsvant det visst i løse luften.

Jaja.

Mn jeg må si jeg er litt overrasket over at alle disse seriene er så grisete. Det visste jeg faktisk ikke. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde jeg nesten kontroll på intrigene i flere av disse seriene -det var alltid noen lånere som veldig uoppfordret forklarte i det vide og det brede om hvordan det lå an :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et innegg her tidligere i dag hvor jeg sa meg enig med Yihaa og masse blablabla om at lesing er fint uansett. Så forsvant det visst i løse luften.

Jaja.

Mn jeg må si jeg er litt overrasket over at alle disse seriene er så grisete. Det visste jeg faktisk ikke. :fnise:

Nei, for da hadde du sikkert lest dem for lenge siden. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for da hadde du sikkert lest dem for lenge siden. :sjarmor:

Det har du nok helt rett i. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisete er vel et noe relativt begrep. :fnise: Jeg hev meg over Sangen om den røde rubin som søttenåring og ble ganske skuffet (tar høyde for at noen av de sidene jeg hoppet over i ren desperasjon kan ha inneholdt noe skikkelig snusk). Så mye oppstyr for litt langtekkelig kurtisering i en underkøye på Hurtigruta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grisete er vel et noe relativt begrep. :fnise: Jeg hev meg over Sangen om den røde rubin som søttenåring og ble ganske skuffet (tar høyde for at noen av de sidene jeg hoppet over i ren desperasjon kan ha inneholdt noe skikkelig snusk). Så mye oppstyr for litt langtekkelig kurtisering i en underkøye på Hurtigruta!

Det er rene barneboken i forhold til Isfolket og Hulebjørnens klan. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Den leste jeg som ganske liten (jeg fikk tidlig med meg at det skulle være en grisebok). Jeg husker faktisk null og niks av den, bortsett fra hovedpersonens navn og en scene hvor piken hadde så tykk jomfruhinne at samleie ble umulig. Det var snakk om å involvere kniv. Det er mulig jeg husker feil bok, men akkurat det gjorde meg litt urolig. "Uten en tråd" ble nyutgitt da heg gikk på gymnaset tror jeg, den sirkulerte i alle fall rundt. Jeg sa til norsklæreren min at jeg hadde lest den og at jeg ikke ble det minste sjokkert, men egentlig ble jeg det litt. :fnise: Jeg husker absolutt ingenting av den, bortsett fra champagnekorken den åpner med.

Norsklæreren, en gjenomført grå dame (men som kunne bli ganske sinna), lo faktisk og tilsto at hun også hadde lest den. De sjokkerte meg sikkert mest av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rene barneboken i forhold til Isfolket og Hulebjørnens klan. :ler:

Hm. Lurer på om jeg noen gang vil angre på at jeg ikke har lest det der? :klø:

Ikke at det frister nevneverdig akkurat nå. Jeg har som sagt nok med de finske og morsomme selvmordene, og deretter skal jeg lese siste damedetektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest nextlife

Jeg har, ved nærmere ettersyn lest 12 av bøkene på listen helt, og 8 delvis *stolt*

Favorittene er Charlie og sjokoladefabrikken og Anna Karenina.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget pastasaus i dag.

Den ble helt OK, men jeg synes alltid at min pastasaus smaker litt sånn barnslig barnemat, bare litt mer krydret. Vanligvis lager jeg nemlig den vanlige, norske kjøttdeig-og-tomatsaus-varianten av bolognese. I dag laget jeg bare saus, og den smakte godt (og rester skal fryses/brukes til lunsj), men jeg burde perfeksjonere den.

Dette er det jeg gjør:

Surrer finhakket løk og hvitløk i olivenolje

Tilsetter hermetiske tomater (og noen ganger litt vann)

Tilsetter litt tomatpuré (og da Tenåringen var liten, også ketchup. :fnise:)

Tilsetter salt, pepper og sukker

Tilsetter alt etter hva jeg har: Gulrot, rødvin, balsamico, soltørkede tomater

Tilsetter urter (om regel vanlig tørkede, basilikum, timian eller herbes de provence. Rikelig med urter)

Lar koke så lenge jeg kan

Burde muligens tilsette kraft/buljong/fond også? :klø:

Det er ikke det at det ikke smaker godt; som Tenåringen så fint sier: "Den smaker sånn som Dolmioglassene, bare bedre". :fnise: Akkurat denne type pastasaus er noe jeg alltid har laget selv, så glassreferansen stammer i dette tilfellet fra Mat Spist Hos Andre.

Hm. Jeg leste en gang om Ludovies autentiske bolognese med ordentlig kjøtt. Burde prøve på det, kanskje, men den beskrivelsen er jo helt bortevekk.

Hva bør utbedres her? Mengdeforholdene? En ukjent ingrediens jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, ved nærmere ettersyn lest 12 av bøkene på listen helt, og 8 delvis *stolt*

Favorittene er Charlie og sjokoladefabrikken og Anna Karenina.

Veldig fine, begge to. :) Charlie er kjempefin!

For mange år siden hadde bokklubbene (eller noen andre?) en konkurranse om diverse åpningslinjer fra kjente romaner. Jeg husker sjelden sitater, vitser og denslags, men åpningslinjene i Anna Karenina satt som spikret.

Egentlig burde vi heller lage lister over verdens verste bøker, alternativt Den Boken Som Skuffet Deg.

Mitt forslag til verdens verste roman er en eller annen obskur møkkabok kalt "Det hvite hotellet". En slags psykoanalytisk roman, men det ble noe voldsomt mye dryppende paraplyer i paraplystativ etterhvert. En på alle måter dritkjedelig og pretensiøs bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...