Gå til innhold

lekser - når det blir for vanskelig for foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av matte leksene til barna er til tider "over mitt nivå". Jeg har aldri vært flink med matte. Mannen kan ennå, og hjelper til.

Men det fikk meg til å tenke at hva om vi ikke kan hjelpe lenger? Synes ike de får nok forklart på skolen, sitter stadig og forklarer og lærer dem matte her hjemme.

Hva gjør dere når leksene begynner å bli "for vanskelige"?

Vil jo ikke at barna skal måtte henge etter fordi vi ikke forstår. dette vil vel komme i flere fag etterhvert.

For at skolen skal godta og fange dem opp må de henge veldig etter.

( f.eks i lesing henger ene ungen etter men lærerne sier det vil modnes. Så - han er ikke "dårlig nok" til å f mere hjelp.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Røde Kors. De arrangerer gratis leksehjelp mange steder i landet.

Funker ikke det, så kan du henge opp lapp på en høyskole/universitet med tilbud om å betale en student for å hjelpe med leksene.

Skrevet

I enkelte emner i matte har jeg ikke sjans til å hjelpe datteren min på videregående. Da må jeg bare prøve å hjelpe henne til å klargjøre tankene - hva er egentlig hun ikke forstår - og be henne spørre læreren om hjelp.

Skrevet

Be barna spørre læreren om å få forklart leksene. Er det for vanskelig etter det så er nok leksene for vanskelige for barna dine, og de trenger å få tilpasset det bedre.

Ellers er jeg enig i tipset om leksehjelp. På skolen vår er det leksehjelp 3 dager i uken, men om dere ikke har det tilbudet så har som sagt Røde Kors det. Lykke til!

Skrevet

Jeg har sett det henge lapper på universitetet i Oslo som søker etter elever som kan hjelpe barn med matteleksene mot betaling. Tror det er mange studenter som synes dette er en grei ting å gjøre på siden :)

En venn av meg fikk betalt for å hjelpe ei jente på 13 med matteleksene, og han gjorde nok en veldig god jobb, for jenta beholdt ham som "ekstralærer" i 2 år :)

Skrevet

Det er også mulig å få hjelp av eldre elever på skolen der barna går. Da jeg gikk i 3. klasse på VG hjalp jeg en i 1. klasse med matte (mot litt betaling). Var stort sett rett før prøver og tentamen, og det skulle ikke mye hjelp til for å forbedre 2 karakterer i standpunkt.

Ellers ville jeg ha passet på at barna tar så gode notater som mulig i timen, for det barnet kanskje ikke forstår akkurat da kan du skjønne/huske utfra notatene deres, og dermed hjelpe.

Skrevet

Nå virker det jo ikke som det er snakk om videregåendenivå her, siden du snakker om å henge etter og om lesing (videregående er jo litt ansvar for egen læring, der kan man ty til enten venner som er gode i faget eller privat hjelpelærer).

Jeg ville rett og slett tatt en prat med læreren og sagt at hvis ikke barnet/barna får hjelp nå, så kommer de bare til å henge mer og mer etter. Jeg ser du sier at de må henge veldig etter før de blir 'fanget opp', men du kan jo si ifra om at det er den veien det går og spør om det finnes en ordning, f.eks dele klassen inn i to i mattetimene (det gjorde vi på min barne- og ungdomsskole.) Det er garantert ikke bare ditt barn som sliter i klassen!

Skrevet
Det er også mulig å få hjelp av eldre elever på skolen der barna går. Da jeg gikk i 3. klasse på VG hjalp jeg en i 1. klasse med matte (mot litt betaling). Var stort sett rett før prøver og tentamen, og det skulle ikke mye hjelp til for å forbedre 2 karakterer i standpunkt.

Ellers ville jeg ha passet på at barna tar så gode notater som mulig i timen, for det barnet kanskje ikke forstår akkurat da kan du skjønne/huske utfra notatene deres, og dermed hjelpe.

Jeg tror det er snakk om lavere nivå her, og da er det for det første ingen notattaking og for det andre så er som oftest ikke videregåendeelever kapable til å forklare ting pedagogisk riktig.

Jeg har vært hjelpelærer på videregående, men klarer ikke lære kusinen min å sette opp gange- og delestykke. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg tror det er snakk om lavere nivå her, og da er det for det første ingen notattaking

Hvorfor ikke? Mine barn på ungd.skolen tar hvertfall notater. Hovedsaklig det som blir skrevet på tavlen, men får inntrykk av at de skriver ned enkelte andre ting også.

Skrevet

Det er snakk om mellomtrinnet, og selv stusset jeg ved at dette klarer jeg ikke huske. Men det er deler av matten jeg ikke klarte å lære meg.

Mannen kan , men han igjen lærer dem det på et høyere nivå, altså han må tenke enklere..

Røde kors er et godt alternativ, men vi bor langt ut på bygda..men jeg kan ta kontakt og høre med dem.

De har studietid på skolen. Noe i skoledagen, men da er det mye uro og vi velger å ta de enkleste leksene da siden det er en hjelpelærer på 26 elever.

Etter skolentid noen dager i uken kan de sitte på skolen og gjøre lekser.

Jeg trodde først det var lærer tilstedet, men det er det ikke. Kun ene dagen har læreren anledning til å stikke hodet inn fem minutter for å høre om det går greit. Ellers er han i møte.

Jeg har tidligere spurt om litt ekstra hjelp i engelsk til ene barnet. Syntes det var skolens oppgave å hjelpe der. Fikk til svar at det ikke var nok ressurser på skolen til hjelp, så vi har jobbet iherdig selv hjemme, og det løsnet.

Bedt om støtte i lesing - norsk - i alle år til ene barnet, men blitt avvist der også. Så å snakke med dem på skolen synes å ikke hjelpe. Og jeg vet det er andre som henger etter også. Men skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre det mot barna, så lenge jeg ser de klarer med riktig hjelp og forklaring, og god tid.

Men mange gode råd jeg skal ta med meg til de blir større. Sikkert noen som vil tjene noen slanter her vi bor også - på å hjelpe med leksene.

Skrevet

Skolen er pliktig til å gi barnet ditt tilpasset undervisning!

Skrevet
Hvorfor ikke? Mine barn på ungd.skolen tar hvertfall notater. Hovedsaklig det som blir skrevet på tavlen, men får inntrykk av at de skriver ned enkelte andre ting også.

De skriver av tavlen ja. Men det er ikke dermed sagt at de forstår oppgavene og hvordan man skal løse dem.

Da blir vi hjemme sittende og måtte lære dem det. Å be dem ta det opp med læreren igjen, at de ikke forstår går ikke før leksen skal leveres. Nemlig fordi læreren er så streng med at de ikke snakker om andre fag når de har ett fag. Og når f.eks matteleksen skal gjøres til onsdag og de får den på mandag så snakkes det ikke matte før onsdag.

Bøkene blir ikke rettet /sett i hver gang. Han samler inn en gang innimellom og ser over. Så de kan være ferdig med det kapitellet evt før han ser på det de har gjort.

Føler dermed at mye ligger på oss.

Har sagt til barna at de si ifra når de går gjennom noe nytt på skolen at de ikke forstår det. Men det er ikke like lett å gjøre det.

Skrevet
Skolen er pliktig til å gi barnet ditt tilpasset undervisning!

det trodde jeg også. Men måten de løser det på her er å bare gi mindere lekser.

Synes det er en rar måte å løse det på. Men det er kanskje vanlig?

Vi føler ikke for å gi barnet mindere lekser. Ved å løse flere oppgaver, får man stoffet til å sitte.

Skrevet

Det skal være skolens jobb å gi tilpasset undervisning, men om dere ikke når frem kan du jo prøve å lese litt i pensumbøkene deres, og se om du klarer å forstå det selv? Det burde være fullt mulig frem til vgs i alle fall! - Og det er sikkert lettere for ungen å forstå om du ikke er "ekspert" selv heller :) (husker mattelæreren vår forklarte alt på en måte som tok for gitt at alle allerede var mattegenier, så fikk vi en vikar uten utdannelse, og plutselig begynte klassen å forstå ting)

Skrevet
Noen av matte leksene til barna er til tider "over mitt nivå". Jeg har aldri vært flink med matte. Mannen kan ennå, og hjelper til.

Men det fikk meg til å tenke at hva om vi ikke kan hjelpe lenger? Synes ike de får nok forklart på skolen, sitter stadig og forklarer og lærer dem matte her hjemme.

Hva gjør dere når leksene begynner å bli "for vanskelige"?

Vil jo ikke at barna skal måtte henge etter fordi vi ikke forstår. dette vil vel komme i flere fag etterhvert.

For at skolen skal godta og fange dem opp må de henge veldig etter.

( f.eks i lesing henger ene ungen etter men lærerne sier det vil modnes. Så - han er ikke "dårlig nok" til å f mere hjelp.)

I vår datters klasse har det vært snakk om en kombinasjon av:

1. et halvårlig "mattekurs" for foreldrene, der det blir gjennomgått de nye temaene som klassen skal igjennom det neste semesteret

2. at framgangsmåten blir utfyllende beskrevet på lekseplanen

Vi voksne har såpass mye erfaring, at vi kan ressonere oss fram til en løsning hvis vi har en grei "veiviser", dermed er en kort innføring nok for oss.

Jeg synes derfor den kombinasjonen vi har blitt enige om er en utmerket løsning.

Snakk med lærerne. Kanskje de kan være behjelpelige med å komme fram til en løsning. :)

Gjest nextlife
Skrevet
det trodde jeg også. Men måten de løser det på her er å bare gi mindere lekser.

Synes det er en rar måte å løse det på. Men det er kanskje vanlig?

Vi føler ikke for å gi barnet mindere lekser. Ved å løse flere oppgaver, får man stoffet til å sitte.

Gi beskjed til skolen om at dere ikke har det som skal til for å hjelpe barnet med mattematikklekser, og be om at barnet deres vies litt ekstra oppmerksomhet på grunn av det. Skole er pliktig til å tilrettelegge undervisning etter barnets nivå. Dette gjelder ikke bare de som har behov for ekstraressurser, men også de som har vanlig forståelse, men bare trenger ekstra gode forklaringer på ting.

Skrevet

Stå på ditt! Dere har KRAV på tilpasset opplæring- ikke bare færre oppgaver. Om ikke læreren hjelper elevene med å forstå leksene sine gjør han en dårlig jobb.

Jeg er selv lærer og blir irritert og oppgitt over at dere blir behandlet slik. Skjønner ikke læreren at det er best for alle parter å fange opp elever som sliter så tidlig som mulig? Dere har antakeligvis konferansetime om ikke så lenge, og da håper jeg at du tar opp dette. Det er ingen som tjener på at barnet ditt aldri skjønner matteleksa si.

Skrevet

Kan snakke med han på konferansetimen og da komme med forslag om sette det enkelt opp på ukebrevet.

Skal samtidig ta opp tilrettelagtundervisning/litt ekstra veiledning.

Innimellom begynner man å lure på om det er en selv som er veldig masete/krever for mye etc etc.

Takk for alle svar :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Kan se litt på nettet og se om du klarer å friske opp litt i det du engang kunne:

http://www.matematikksenteret.no/

http://www.matematikk.org/

http://www.matematikk.info/

http://www.matematikk.net/

(klipp ut og lim inn)

Google litt på matematikk, så finner du mye rart. Les deg opp litt på forhånd, og lek gjerne med barna på nettet også. Mange oppgaver med svar og forklaringer. Lag konkurranser, om dere har to PCer, om å gjøre å løse den først (litt stas å klare det før mamma) Gi ham noen knagger å "henge det på", gjør det litt morsomt, og ikke bare en jobb han må gjøre.

Jeg sleit veldig selv med matematikken på grunnskolen. Alt gikk over hodet på meg. Etter å ha tatt opp videregående nå(begynte igjen da jeg var 18, er 20 nå) og har sittet mange kvelder og lest høyt for meg selv fra bøkene ("altså, når sånn er sånn, da er slik sånn, og da må jo dette være sånn osv osv...) og fått meg selv til å forstå det som jeg aldri tidligere har forstått, så liker jeg faktisk matematikk! Det er utrolig morsomt når man får det til. Vis dette til gutten din også. Kanskje du kan kjøpe en lærebok for matematikk? Ellers er det mye å lese på nettet. Begynn der. :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Ellers kan du høre om læreren kan være så snill og kopiere noen av de sidene han selv har i "lærerboken" sin, med forklaringer og rette svar, så du i det minste kan se om barnet ditt regner riktig. Om det ikke blir sjekket mer enn en gang i måneden kan barnet ditt på ganske mye vranglæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...