Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd her går det en diskusjon om ei som har fått vite at samboeren har hatt sex med en prostituert. Om han har brukt kondom er uvisst, og reaksjonen går på at han kanskje da kan ha gitt henne en kjønnsykdom. Men man kan jo like godt få kjønnsykdom fra et ONS, eller ha blitt smittet av en eks. Gjør dette smitten mer legitim da? Sjekket dere dere før (og etter for den saks skyld) dere hadde sex uten kondom sist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare sex i fast forhold, og da skal det sjekkes for seksuelt overførbare sykdomer før vi har sex uten kondom, ja. Ingen bønn.

Skrevet (endret)

Dette vet jeg ikke mye om, så derfor et spørsmål som noen kanskje synes er teit:

Når den nye partneren har sjekket seg, får denne da et papir med seg fra legen på at h*n er sykdomsfri? Man må vel kunne bevise at man har sjekket seg?

Endret av Emera
Skrevet

Du kan sikkert be om å få det skriftlig. Jeg fikk resultatet over telefon.

Skrevet

De fleste av oss har en "historie" når vi treffer noen vi ønsker å innlede forhold til.

Vi er alle forskjellige, men i min verden, er det å vise ansvar både for meg selv og den andre, at jeg ønsker å ta tester for kjønnssykdommer før man har sex - ikke fordi man er løs selv, eller antar at den andre er det - men fordi man vet ikke hvor andre man har vært med har historien sin ifra.

Da jeg møtte han jeg er gift med, var vi begge " gal" etter hverandre, og kunne knapt vente med å ha sex med hverandre. Vi følte begge også dette ansvaret ovenfor hverandre, og avtalte at vi begge skulle ta tester for kjønnssykdommer og AIDStest, før vi hadde sex.

Det viste seg at vi begge var helt friske, og droppet derfor kondomen fra første stund. Jeg gikk på pillen, så graviditet, var ikke innen synsvidde.

Vi er nå gifte,har 3 barn sammen - og er fremdeles " gal" etter hverandre seksuelt!! =)

En venninde av meg, turte ikke spørre om tester og denslags, og har klart å få diverse kjønnsykdommer av sin samboer - inkludert klamydia.

Opp til hver enkelt - for min del, var valget enkelt.

Skrevet
Har bare sex i fast forhold, og da skal det sjekkes for seksuelt overførbare sykdomer før vi har sex uten kondom, ja. Ingen bønn.

Samme her.

Skrevet

Ideelt sett vil jeg og svare ja, men jeg er nok ikke så nøye. Sjekker meg nå og da, og setter pris på hvis partneren gjør det, men jeg krever ingen skriftlig attest før vi skal ha sex uten kondom.

Jeg tipper en del av de som svarer ubetinget ja ikke skifter partnere så veldig ofte.

Skrevet

Men hva er egentlig greia? Hvis en av dere har en seksuelt overførbar sykdom..må man ha sex med kondom hele livet da? Selv om kvinnen går på p-piller? (Ja, vet at det ikke beskytter mot sykdommer...)

Skrevet
Men hva er egentlig greia? Hvis en av dere har en seksuelt overførbar sykdom..må man ha sex med kondom hele livet da? Selv om kvinnen går på p-piller? (Ja, vet at det ikke beskytter mot sykdommer...)

Man må ihvertfall bruke kondom(eller la være å ha sex) inntil den seksuelt overførbare sykdommen er kurert, hvis det er en kurerbar sykdom.

Skrevet

Hmm..men når det gjelder kjønnsvorter vet man vel aldri helt når det er kurert? Det kan jo komme tilbake, sant... Og man har viruset i seg hele tiden eller noe.. hmm... Og hvis sykdommen ikke kan kureres må man bruke kondom hele livet? Eller risikere å få sykdommen selv... hmmm

Skrevet
Hmm..men når det gjelder kjønnsvorter vet man vel aldri helt når det er kurert? Det kan jo komme tilbake, sant... Og man har viruset i seg hele tiden eller noe.. hmm... Og hvis sykdommen ikke kan kureres må man bruke kondom hele livet? Eller risikere å få sykdommen selv... hmmm

Hvis man en gang har blitt smittet med kondylomer må man regne med at man har viruset i seg resten av livet, og de kan dukke opp en gang imellom. Mange opplever kun et enkelt utbrudd.

Behandlingen kan være langvarig (måneder).

Noen av kondylom-typene (papillomavirustypene) menes å ha en sammenheng med celleforandringer og kreft i livmorhalsen. Ved å ta en celleprøve fra livmorhalsen kan legen undersøke dette. En slik undersøkelse anbefales til kvinner som har kondylomer i skjeden. (Det er den samme undersøkelsen som det anbefales at alle kvinner mellom 25 og 70 år får foretatt hvert tredje år.)

Hvordan behandles kondylomer?

Det er først og fremst viktig at både du og din/dine partner/-e blir behandlet. Det er viktig å følge behandlingen da kjønnsvortene er lettest å behandle når de er små og få.

Kondylomer kan behandles med pensling med cellegiften podofyllotoksin (Podoyllin).

Ved mange vorter eller vorter på slimhinnene f.eks. inne i skjeden kan legen henvise deg til en spesialist som kan fjerne vortene i lokalbedøvelse. Hyppigst fjernes de da med laser, ved frysning, eller de skjæres bort.

Skrevet

Så da smitter det ikke hvis man ikke har utbrudd, da.. kanskje.

Skrevet
Så da smitter det ikke hvis man ikke har utbrudd, da.. kanskje.

Jeg vet ikke, jeg har aldri hatt kjønnsvorter og har lite kjennskap til det. Jeg antar en gynekolog ville kunne gi deg et mer nøyaktig svar.

Skrevet

Hvis det påvises eks kjønnsvorter er det vel et valg man tar sammen om man velger å bruke kondom eller ikke. Det viktigste er jo å påvise det slik at man forhåpentligvis kan behandles. Spesielt med tanke på hvilke konsekvenser noen kjønnsykdommer kan ha dersom man har det over lang tid.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Er det ok å spørre om en kjæreste har tatt test, dersom man mistenker at man har et helse-problem? Personen sa nei. Jeg sa til personen at det kanskje kunne vært lurt å gjøre. Jeg har selv gjort det. Har fått avkreftet at det er noe helseproblem nå... Men personen har trukket seg unna meg...

Skrevet
Er det ok å spørre om en kjæreste har tatt test, dersom man mistenker at man har et helse-problem? Personen sa nei. Jeg sa til personen at det kanskje kunne vært lurt å gjøre. Jeg har selv gjort det. Har fått avkreftet at det er noe helseproblem nå... Men personen har trukket seg unna meg...

Kommer an på hva det er... noen har jo også en tendens til å tenke at andre kanskje feiler det samme som en selv (eller som en tror en selv feiler), og det kan føles litt rart for den som blir spurt om å undersøke dette, om det er noe man ikke kjenner seg igjen i. Men hvis det er konkrete symptomer så er det vel ikke noe galt i å nevne det.

Jeg har ikke vært flink til å sjekke meg, har ikke hatt mange partnere, men dumt likevel. Har hatt noen sperrer mot å gå til lege for å undersøke sånt, inntil nokså nylig. Er frisk, men det er jo mer flaks enn noe annet.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Har testet meg et par ganger selv. Derfor kunne det nok virke som et personlig angrep. Men prøvde å legge det frem på en ordentlig måte. Er viktig info. Hvordan retter man opp det da, dersom personen føler seg angrepet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...