Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skaffet meg barnevakt til å høre etter gutten min når han sover 2-3 timer en kveld i uka. (Det er jeg som har skrevet tråden om hvor mye man betaler barnevakten, ja :))

Nå har en kompis av meg antydet at jeg er en dårlig mor som ikke "gidder" å ta meg av ungen min hver kveld.

Jeg er alenemamma og har vært det siden gutten min ble født. Nå er han 3,5 år, og på disse årene har jeg stort sett sittet inne hver kveld, med mindre jeg har skullet ut på fest en helg el.

På dagtid tar jeg studier på nettskole - og har da muligheten til eks besøke folk, trene ol. Denne kompisen mener da at det virker "rart" av meg å betale noen for å høre etter guttungen for at jeg skal kunne gjøre det samme om kvelden som jeg har mulighet til å gjøre på dagtid. Han mener at når jeg har "satt meg i" denne situasjonen som mor så bør jeg da også ta konsekvensene av å ha et barn alene, og sitte hjemme hver kveld...

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg har skaffet meg barnevakt til å høre etter gutten min når han sover 2-3 timer en kveld i uka. (Det er jeg som har skrevet tråden om hvor mye man betaler barnevakten, ja :))

Nå har en kompis av meg antydet at jeg er en dårlig mor som ikke "gidder" å ta meg av ungen min hver kveld.

Jeg er alenemamma og har vært det siden gutten min ble født. Nå er han 3,5 år, og på disse årene har jeg stort sett sittet inne hver kveld, med mindre jeg har skullet ut på fest en helg el.

På dagtid tar jeg studier på nettskole - og har da muligheten til eks besøke folk, trene ol. Denne kompisen mener da at det virker "rart" av meg å betale noen for å høre etter guttungen for at jeg skal kunne gjøre det samme om kvelden som jeg har mulighet til å gjøre på dagtid. Han mener at når jeg har "satt meg i" denne situasjonen som mor så bør jeg da også ta konsekvensene av å ha et barn alene, og sitte hjemme hver kveld...

Hva mener dere?

Siden det bare er snakk om 2-3 timer, og kun en kveld i uka synes jeg ikke det er så mye å diskutere en gang. Klart du ikke er dårlig mor, selv om du synes det er hyggelig å komme deg ut en gang i blandt.

Skrevet

Vil heller si du er en god mor, som vet å ta vare på deg selv en gang i blant. Det er har både du og sønnen din godt av:)

Skrevet

Jeg synes ikke du er noen dårlig mor på det grunnlaget, nei. Det er jo mye en ikke har mulighet til på dagen, f eks er det noen mennesker som jobber da så man ikke får truffet dem utenfor huset hvis man ikke har en kveld fri i ny og ne. Å komme seg ut på kveldstid en gang i blant, når gutten er 3,5 år og i tillegg sover - det er nok bra både for barnet og deg. Det er jo greit for ham å venne seg til å ha barnevakt også, kanskje.

Skrevet

Jeg mener at denne vennen din ikke er særlig forståelsesfull eller hennsynsfull. Ingen ville ha anklaget en mor i et parforhold for å være en dårlig mor dersom de fikk barnevakt en kveld for å gå ut sammen som et voksent par, ei heller hadde noen sett rart på henne dersom hun lot faren være hjemme med barnet mens hun gikk på kino med venninner. Det er en merkelig holdning hos noen om at alenemødre bør "straffes" for å ha vært så "dumme" at de fikk barn.

Alle trenger litt tid for seg selv, og for foreldre kan det bli ekstra viktig. Kos deg ute med god samvittighet, enten du har meldt deg på et kurs, eller bare skal gå en tur. De fleste par jeg kjenner som har små barn har avtaler om at de har en fast dag i uken hvor de kan gå ut og gjøre hva de vil. Hvorfor skal ikke du kunne nyte den luksusen også?

Skrevet

Jeg går utifra at denne kompisen ikke har barn selv? :)

Flott at du har vett til å ha et sosialt liv selv om du er alenemor. Kos deg! Du har fortjent det :)

Skrevet

Tusen takk for alle oppmuntringer. Ble litt lettere nå, kjenner jeg :):)

Ble litt skeptisk til meg selv her, da han sa dette. Og nei, han har nok ikke barn selv ;)

Skrevet

Foreldre gjør jo dette når man er 2 - for å å tid til segselv. Jeg synes ikke det er noe i veien for at du skal gjøre dette i det hele tatt. Og du er på ingen måte en dårlig mor. Det er jo ingen grunn til at du skal "ta konsekvensene" ved å bortprioritere degselv fullstendig, når det finnes andre gode løsninger som gjør alle glade. Jeg er ganske sikker på at jeg ville gjort akkuratt det samme i din situasjon :)

Skrevet

Kjære vene, han sover jo! Hvilken nytte skal han ha av at du sitter hjemme da, så lenge han er godt ivaretatt av barnevakten? For en utrolig tankeløs ting å kommentere.

Skrevet

Jeg syns du er en god mor som ser at du har behov for å komme deg ut blant andre mennesker av og til.

Du investerer i deg selv, da investerer du også i barnet ditt, det er aldri dumt.

Drit i den surmaga kompisen din, og ta vare på deg selv - slik samler du krefter til å ta vare på barnet ditt også. ;)

Skrevet

Kompisen din er en tosk, og jeg er villig til å vedde mye på at han ikke er en alenefartosk...

Så lenge barnet ditt kjenner barnevakten nok til å la seg trøste hvis han våkner opp igjen, er det virkelig ikke noe poeng i at du skal være lenket til huset bare fordi barnet trenger å være i sengen sin. Han merker jo ikke at du er borte.

Gjest Christabelle
Skrevet

Nei, du er ikke en dårlig mor.

Da jeg var rundt 12 år, satt jeg barnevakt nesten hver helg hos naboene; de eide en pub, og var der fra 22 til 3 om natten fredag og lørdag. Det var ingen som beskyldte de for å være dårlige foreldre.

Folk tar jo helt av når det gjelder barneoppdragelse for tiden .. Men det er en annen diskusjon :-)

Kos deg du! Jeg tror gutten din har mer glede av en lykkelig og sosial mor, enn en innestengt mor som kjeder seg. Han merker ikke at du er borte uansett.

Skrevet

Alt folk skal bry seg med... Du er selvfølgelig ikke en dårlig mor, gutten sover jo til og med de timene det er snakk om. Vi er to foreldre hjemme hos oss, og jeg har mange ganger tenkt på hvor utrolig sliten jeg hadde blitt hvis jeg skulle være helt alene med hele ansvaret hele tiden. Det er smart og viktig å sørge for at man får litt tid til seg selv innimellom også.

Skrevet

Henger meg på det de andre sier. Godt for barnet ditt at du bruker tid på deg og ditt. Man trenger det, og ingen barn har skade av å ha en barnevakt innimellom - om de sover eller er våkne og blir lagt av barenavkten.

Kos deg du :klemmer:

Skrevet

...og det har ikke noe med at du er alenemor å gjøre. Folk i parforhold har barnevakt rett som det er, de også.

Skrevet (endret)

Jeg ville fortalt han at inntil han har barn selv og sitter i samme situasjon som du gjør, har han absolutt ingenting han skulle ha sagt.

Jeg har ikke barn selv, men du har det vel vanskelig nok som det er om du ikke skal få slike kommentarer fra dine "venner" fordi du skal ha barnevakt noen timer en kveld i uka.

(Du kan jo samtidig spørre han hvorfor han ikke tilbyr seg å passe barnet noen timer en gang blant?)

At du har satt deg i den situasjonen selv er helt uvesentlig, nå vet ikke vi om du ble gravid på egen hånd (sæd-donor) eller om det skyldes et brudd før barnet ble født, men det spiller faktisk ingen rolle.

La ingen fortelle deg eller antyde at du er en dårlig mor fordi du skaffer barnevakt noen timer i uka!!

Endret av Megana
Skrevet

Klart du skal gjøre det! Uten en centimeter med dårlig samvittighet! Og du skulle ha startet for lenge siden! Du må jo ha et liv utenom du og, jeg hadde blitt fullstendig gal om jeg aldri skulle gå ut om kveldene. Selv om du har tid på dagen, så er det jo masser av ting som foregår på kveldstid som det er helt naturlig å gjøre i blant, eks gå på kino, spise middag med venner, ta noen glass vin på kafe, dra på fest. Er du aldri ute med venner om kvelden du da?

Sønnen din har godt av å lære at du ikke er hjemme og tilgjengelig for han absolutt hele tiden. Og bli kjent med nye voksenpersoner.

Nei, kos deg!

Skrevet

Jeg syns denne kompisen din er tullete, rett og slett.

Selv om man har barn, må man kunne unne seg egentid iblandt.

Det er ikke uansvarlig, det er tvert imot sunt med litt voksentid for seg selv og tid til å pleie egne interesser.

Skrevet

det er det verste jeg har hørt!!!

jeg synes det ligger en storhet i at du tar vare på deg selv. Mange alenemødre glemmer dessverre det.

at du greier å få tid til deg selv gjør deg til en BEDRE mamma og ikke dårligere.

Fuck det du kaller kameraten din, han ha nok aldri tatt seg av et barn før og vet hvor slitsomt det kan være.

Ble skikkelig forbanna på dine vegne!

Du har rett til å ta vare på deg selv!

Det skulle bare mangle.

Stor klemm

Skrevet

Hva mener dere?

Din venn har ikke peiling på hvordan mennesket er. Hvordan det er å være alene som mor, å være alenebarn med mor.

tenk så gøy for barnet....Mor må komme seg vekk fra barnet av og til. Det har hun og barnet godt av.

En sliten misfornøyd mor, har ikke barnet nytte av. man blir sliten psykisk av å ikke ha tid for seg selv.

Skaff deg barnevakt en kveld i uken du.....

Hører du hva din venn sier om deg om du gjør det? En dårlig mor hvis....

Har du ikke vurdert å bytte ut den vennen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...