Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Jeg leste på et annet forum en sjokkert forelder som reagerte på at skolen ikke ga ut privatnummeret til læreren. Forventer foreldre i dag å få det? Jeg kan forstå at læreren vil ha sitt privatliv, akkurat som legen, butikkmedarbeideren og bussjåføren. (Dette gjelder selvfølgelig ikke i krisesituasjoner, men når foreldre vil ha nummeret for å snakke om noe som kan vente til morgenen.) Spørsmålet er altså: synes dere at man kan kreve å få privatnummeret til lærere og å ringe dem utenom kontortid/ vanlig arbeidstid?
Shaz Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 En lærer jeg kjenner har gitt ut mobilnummeret sitt, og tar av og til samtaler med foreldre på kveldstid. Lærere har jo mye papirarbeid/planlegging også på kveldene/etter skoletid, men å gi ut sitt privatnummer syns jeg ikke bør være noe krav om ikke læreren selv ønsker det.
Crow Jane Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Jeg er lærer og har gitt ut mobilnummeret mitt med følgende beskjed: Ring meg hvis det er noe viktig, sms kan sendes hele døgnet uansett hvor viktig det er og ellers bør jeg kontaktes på skolen i kontortiden. Dette har resultert i at jeg stadig vekk får meldinger - som jeg kan svare på i mitt eget tempo (og når det passer meg), men det er sjelden noen ringer på kveldstid - ikke en gang i uken engang. Sikkert fordi terskelen til å RINGE mobilen er høyere. Dette synes jeg selv funker meget godt, men de fleste kollegaene mine ønsker å skille mellom jobb og privatliv og gir IKKE ut nummeret. Poenget mitt var vel heller det at det var bedre å gi dem nummeret helt åpent (med instruksjoner ) enn at de skulle finne nummeret mitt i telefonkatalogen og ringe uansett.
ToveM Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Vi har mobilnummeret til læreren, har aldri brukt det selv, men er det noe helt spesielt som skjer utenom skoletid, som er viktig for læreren å vite, ville jeg nok brukt. Ellers bruker jeg helst mail. Den vet jeg han sjekker flere ganger i løpet av skoledagen.
Gjest Kashmir Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 (endret) Ja, privat mobilnummer til lærer har jeg fått flere ganger. Jeg kan ikke huske jeg har ringt dem på mobil. Vil jeg læreren noe ringer jeg skolen i arbeidstida. Det hender jeg får tekstmlding fra en av lærerne utenom arbeidstid, og det er helt greit. Men jeg sender ikke dem tekstmelding når de har fri, hvis det da ikke er for å svare på en fra dem. Jeg synes ikke det er noen selvfølge å få privatnr til læreren, og jeg ville aldri etterlyst det. Endret 19. januar 2009 av Kashmir
ToveM Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Nå så jeg på nettsiden til klassen, at vi har både mobilnummer og vanlig telefonnummer. Husker læreren sa vi bare mått ringe hvis det var noe vi lurte på. Må jo legge til at læreren til yngstemann, er en godt voksen nyutdannet lærer, som tildels forguder jorden ungene går på, og "vice versa"
Jade Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Jeg ville aldri krevd å få privatnummeret til læreren til sønnen vår. Hvis jeg vil noe, så ringer jeg i kontortiden, eller sender mail. Jeg har heller ikke privatnummeret til fastlegen min, kassadama på matbutikken, eller frisøren min.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hva som kan være så viktig å fortelle læreren at man må ringe han/henne på kveldstid...? Noen som har eksempler på hvilke situasjoner som ikke kan vente til læreren er på jobb?
Kosemose Skrevet 19. januar 2009 #9 Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jeg kjenner mange lærere som får de underligste telefonhenvendelser etter arbeidstid fra foreldre som ikke har skjønt at dere barn faktisk bare er en av flere i en klasse. Selv forventer jeg ikke å få privatnummeret til læreren, men syns det er greit å ha det. Men ikke for å informere om alt mellom himmel og jord... Syns det er forskjell på å få privatnummeret til læreren kontra til fastlegen for å si det sånn. Endret 19. januar 2009 av Kosemose
Kosemose Skrevet 19. januar 2009 #10 Skrevet 19. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hva som kan være så viktig å fortelle læreren at man må ringe han/henne på kveldstid...? Noen som har eksempler på hvilke situasjoner som ikke kan vente til læreren er på jobb? Lærere er ofte vanskelige å få tak i på personalrommet. Mange lærere går rett til klasserommet om morgenen, så man skal ha god timing hvis man treffer på vedkommende mens han sitter på personalrommet. Det er mange ting det kan være viktig for både elev og lærer at lærer får informasjon om, for eksempel på sms, uten at man trenger å ringe hjem til læreren kl åtte om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #11 Skrevet 19. januar 2009 Jeg leste på et annet forum en sjokkert forelder som reagerte på at skolen ikke ga ut privatnummeret til læreren. Forventer foreldre i dag å få det? Jeg kan forstå at læreren vil ha sitt privatliv, akkurat som legen, butikkmedarbeideren og bussjåføren. (Dette gjelder selvfølgelig ikke i krisesituasjoner, men når foreldre vil ha nummeret for å snakke om noe som kan vente til morgenen.) Spørsmålet er altså: synes dere at man kan kreve å få privatnummeret til lærere og å ringe dem utenom kontortid/ vanlig arbeidstid? Ja, noen er alltid hensynsøse. Foreldre er ingen unntak. lærere har da fritid og fam. etter jobb, so andre folk. Det måtte være krise om jeg skulle kontakte læreren privat. Om læreren har skrevet opp sitt private nr. på klasseliste, så er det en invitasjon o å ringe. Må foreldre kontakte 1880, så trår du over en grense.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #12 Skrevet 19. januar 2009 Syns det er forskjell på å få privatnummeret til læreren kontra til fastlegen for å si det sånn. Hvorfor? Hva skal man egentlig med nummeret til læreren (om det ikke er en krisesituasjon)?
Gjest *Mim* Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 Jeg kjenner mange lærere som har sittet i timesvis på kvelden og snakket med foreldre. Det kan være nødvendig av og til, men en belastning om det skjer flere ganger i uka. Jeg forventer ikke å få privatnummeret til barnas lærere, men jeg har det, og det hender jeg sender dem meldinger. Jeg vil i alle fall ha en mulighet til å få tak i dem i løpet av en dag eller to.
camilla* Skrevet 19. januar 2009 #14 Skrevet 19. januar 2009 Jeg ville aldri krevd å få lørerens privatnr eller mobil, men læreren vår har selv gitt det ut, og det står neders på lekseplanen hver uke. Å ringe i skoletiden - da er det umlig å få tak i læreren. Han har time, er i møte etc. Mail funker bra synes jeg. Læreren til barna er voksen, jobbet i mange år og har sagt vi bare skal ringe om det er noe.
Kosemose Skrevet 19. januar 2009 #15 Skrevet 19. januar 2009 Hvorfor? Hva skal man egentlig med nummeret til læreren (om det ikke er en krisesituasjon)? I fall det oppstår en krisesituasjon. Har man en 6 åring kan det være greit å ha muligheten til å gi læreren en beskjed/sms. Det er ikke dermed sagt at man trenger å ringe om alt mulig om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #16 Skrevet 19. januar 2009 Jeg er glad barneskolelæreren til broren min lot seg ringe opp av mine foreldre. Det handlet ikke om at foreldrene mine ringte henne ned og "plaget" henne, men når det hadde skjedd spesielle ting, f.eks. mobbing, spesiell tilrettelegging (han har noen diagnoser, ja) etc, var det mye bedre å kunne snakke om hva ungen trengte i ro og mak, enn å snakke om det i all hast mellom slagene på skolen. Det syntes heldigvis læreren også. Jeg skjønner imidlertid at lærere vil ha privatlivet sitt i fred, men det der er litt kinkig.. Å være lærer krever jo at man bruker en del tid på å forberede seg, rette oppgaver/stiler etc, og er man lærer på barne-og ungdomstrinnet, tenker jeg at å snakke med foreldrene om VIKTIGE ting kanskje inngår i dette "utenom-arbeidet". Men man kan jo avtale samtaler, f.eks. på mail eller sms først, hvis det ikke har skjedd noe helt ekstremt. Men har det det, mener jeg man må kunne ringe til læreren. En her lurte på hva som kunne være så viktig at det ikke kunne vente til neste dag. F.eks. selvmordsforsøk, dødsfall, alvorlig mobbing som har hendt på fritiden, voldsepisoder osv., kan jeg tenke meg at det er best om læreren får litt tid på å fordøye. Ellers synes jeg Crow Janes måte å gjøre det på virket fornuftig.
Wildy Skrevet 19. januar 2009 #17 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har mobilnummeret til ungenes lærere, ja, men terskelen for å bruke det er svært høy. Det er vanskelig å få tak i lærerne i arbeidstiden, så jeg sender gjerne mail om det skulle være noe. Den kan de lese og svare på når det passer. Jeg har ikke privatnummeret til legen min, frisøren eller tannlegen heller, og gir heller ikke ut mitt privatnummer til pasienter eller pårørende.
~umulia~ Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 Jeg er lærer og gir ikke ut telefon nummer til elever eller foresatte. Jeg kan faktisk ikke komme på noe som er så viktig at de trenger å ha det. Vil foresatte ha tak i meg kan de ringe skolens sentralbord, og så får jeg beskjed om ringe dem opp. Jeg sitter nok kvelder med planlegging og rettinger, og har ikke tenkt til å ofre familietiden min på å sitte i telefonen, uansett hva det gjelder. Er det helt krise, så står jeg i boka.
pøbelsara Skrevet 19. januar 2009 #19 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har mobilnummeret til læreren til min 6-åring, men har aldri brukt det. Jeg synes ikke vi som foreldre kan forvente å få lærerens nummer. Hos oss kan vi jo ringe skolen, eller bruke mail, og det fungerer utmerket.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #20 Skrevet 19. januar 2009 En her lurte på hva som kunne være så viktig at det ikke kunne vente til neste dag. F.eks. selvmordsforsøk, dødsfall, alvorlig mobbing som har hendt på fritiden, voldsepisoder osv., kan jeg tenke meg at det er best om læreren får litt tid på å fordøye. Dette er jo alvorlige ting som tilhører sjeldenhetene, Denne diskusjonen handler om "vanlige" situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå