Gå til innhold

Hvor mye kan jeg vente å få i støtte

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest idag
Skrevet

Jeg har liten inntekt (rundt 100.000) i året. Skal ha hovedomsorgen for mitt barn på 7 år, men delt foreldreansvar. Hvor mye kan jeg forvente å få fra Nav?(altså de vanlige beløpene man får, utenom barnebidrag)Er det Nav trygd jeg skal henvende meg til eller er det Nav sosial(sosialkontoret) som er den rette plassen? Får man noen form for støtte ved såpass lav inntekt(nav trygd)? eller er det bare barnebidrag man kan regne med å få støtte til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt siden dere skal ha delt omsorg, men hadde ringt til NAV trygd jeg. De vet om du har krav på noen form for støtte. Lykke til :)

Skrevet
Jeg har liten inntekt (rundt 100.000) i året. Skal ha hovedomsorgen for mitt barn på 7 år, men delt foreldreansvar. Hvor mye kan jeg forvente å få fra Nav?(altså de vanlige beløpene man får, utenom barnebidrag)Er det Nav trygd jeg skal henvende meg til eller er det Nav sosial(sosialkontoret) som er den rette plassen? Får man noen form for støtte ved såpass lav inntekt(nav trygd)? eller er det bare barnebidrag man kan regne med å få støtte til?

Barnet er 7 år og i skole. Du får dobbel barnetrygd og bidrag, så du må kffe deg en jobb. Hvis ikke blir det sosiakontor. Du har ikke krav der,men må søke om nødv.penger til livsopphold. Så ike fvent noe,mn kom deg på navarbeide, for det er der sosialkontoret sender deg

Skrevet

Skal dere ha 50/50 får du ingenting. Du må ha mer enn 60%.

Skrevet

en ting er helt sikkert, man kan ikke klare de daglige utgiftene til et barn hvis man har 100.000 i inntekt. Du kvalifiser nok bostøtte, men jeg vil oppfordre deg til å søke om 100 prosent stilling som er bedre betalt.

Skrevet

Meld deg som arbeidssøker. Du trenger å tjene mer. Når du er meldt som arbeidssøker får du også rett til overgangsstønad, og med den lave inntekten din blir den på ca. 8000 i måneden, skattepliktig.

Når du har hovedomsorgen har du rett til støtte. At foreldreansvaret er delt har ingenting å si.

Skrevet

Hvis du har hovedansvaret for barnet, men dere har delt foreldreansvar, så har du rett på dobbel barnetrygd. Dette må du fremme krav om til ditt lokal NAV kontor.

Hvis du bor alene, og er aleneforsørger på den måten, mener jeg du også har rett på eneforsørger bidrag også.

Barnebidraget kommer jo i tillegg til dette.

Gjest gjest i dag
Skrevet
Hvis du har hovedansvaret for barnet, men dere har delt foreldreansvar, så har du rett på dobbel barnetrygd. Dette må du fremme krav om til ditt lokal NAV kontor.

Hvis du bor alene, og er aleneforsørger på den måten, mener jeg du også har rett på eneforsørger bidrag også.

Gjest gjest i dag
Skrevet

[/quotTusen takk for svar alle sammen. Problemet mitt er at jeg er trolig varig syk og går derfor på rehab. Skulle virkelig ønske at jeg kunne jobbe. Da blir det nok veien til sosialkontoret jeg må gå, desverre.

Gjest regine ii
Skrevet

Du har rett på skattekl. 2

En ekstra barnetrygd

Stønad til barnetilsyn (for sfo)

Evt. overgangsstønad

og bidrag fra barnets far.

Du må begynne med å snakke med trygdekontoret (eller NAV trygd) som skal ha greie på hva du kan få, men det jeg har ramset opp får du garantert (men du må be om det, det kommer ikke rekendes på ei fjøl).

Ellers er rådet at du søker juridisk hjelp, f.eks. gjennom jussbuss el, de er gratis, og kan bistå deg i å finne ut hva du evt. kan ha krav på av andre stønader (siden du går på rehab og sånt).

lykke til-

• 2 år senere...
Skrevet

Skrevet

Hva er eneforsørger bidrag?

Hvem skal får det?

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en bedre jobb, evt mere timer på jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du deg ikke på det du tjener,så må du søke sosialkontoret om hjelp. Du får ekstra barnetrygd og bidrag.

Det forventes at du skaffer deg jobb så du kan forsørge dere selv.

Er inntekt lav nok, kan du søke om bostøtte

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere skal ha barnet 50/50 får du verken dobbelt barnetrygd eller barnebidrag.... Får ihvertfall ikke jeg, men mener at det er viktigere at sønnen er sammen med sin far like mye som han er med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en bedre jobb, evt mere timer på jobben.

Klarer du deg ikke på det du tjener,så må du søke sosialkontoret om hjelp. Du får ekstra barnetrygd og bidrag.

Det forventes at du skaffer deg jobb så du kan forsørge dere selv.

Er inntekt lav nok, kan du søke om bostøtte

Lurer litt på hvor leseferdighetene er hen på forumet ofte. TS er på rehabilitering og syk, og kan derfor ikke jobbe. Hvorfor svarer folk da at hun må skaffe jobb?

Dersom dere skal ha barnet 50/50 får du verken dobbelt barnetrygd eller barnebidrag.... Får ihvertfall ikke jeg, men mener at det er viktigere at sønnen er sammen med sin far like mye som han er med meg.

Da bør dere jo virkelig søke. For selv med delt omsorg har dere krav på en ekstra barnetrygd, men den skal deles mellom dere. Og skatteklass 2 annenhvert år om det er slik at dere ikke er gift på nytt eller nye barn med ny samboer.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal dere ha 50/50 får du ingenting. Du må ha mer enn 60%.

Er akkuart dette noen spekulerer i, slik burde det ikke være. Dette medfører en del ting som ikke er riktig.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har rett på skattekl. 2

En ekstra barnetrygd

Stønad til barnetilsyn (for sfo)

Evt. overgangsstønad

og bidrag fra barnets far.

Du må begynne med å snakke med trygdekontoret (eller NAV trygd) som skal ha greie på hva du kan få, men det jeg har ramset opp får du garantert (men du må be om det, det kommer ikke rekendes på ei fjøl).

Ellers er rådet at du søker juridisk hjelp, f.eks. gjennom jussbuss el, de er gratis, og kan bistå deg i å finne ut hva du evt. kan ha krav på av andre stønader (siden du går på rehab og sånt).

lykke til-

Har de 50/50 blir det ikke noe bortsett fra kl 2 skatt annet vært år. Barnebidrag vanligvis ikke, dette avhengig av hvordan de deler kostnader til barnet.

Er intekten veldig forskjellig kommer den i betraktning.

Er barn som skal forsørges ikke BM, husk dette.

Skrevet

Hei.

Ser du har fått litt forskjellige svar her. Hvis du går til NAV vil du få hjelp til å søke. Be om å få snakke med en kundebehandler.

Delt foreldreansvar har ingen betydning for hvilke stønader du får. Så lenge du har hovedomsorgen, og barnefar har samvær, f.eks 60/40 deling har du krav på stønader som aleneforsørger. Delt omsorg ala 50/50 derimot gir ikke samme krav på stønader. Noen er litt rask med å svare og ser/forstår kanskje ikke helt forskjellen.

Hvis du har hovedomsorgen, og far har samvær, vil det innebære:

- utvidet barnetrygd

- skatteklasse 2

- stønad til barnetilsyn, dekker 64% (sfo)

- barnebidrag fra far

- overgangsstønad fram til barnet fyller 8 år, men kan hvis du blir

alene før barnet fyller 8 år kan du søke om det, og få det til barnet fyller 10 år.

(tror jeg)

- hvis du mottar overgangsstønad vil det også føre til en ekstra

nedsettelse av skatt.

- utdanningsstønad (kanskje ikke aktuelt for deg som er syk)

- bostøtte siden du har lav inntekt (søkes i husbanken)

Håper dette hjelper noe.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...