Gå til innhold

Døpt/konfirmert/Medlem av den norske statskirke?

Livets datter

Anbefalte innlegg

døpt, borgerlig konfirmert og utmeldt. Medlem av Human etisk forbund, mye av grunnen er at den hersens kirka ikke skal få mine penger... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Hehe, glemte denne tråden helt jeg.

Det jeg mente, Scarlet, er at jeg ikke lar meg diktere av trenden/normen innen statskirke o.l, men at jeg heller stoler mer på samvittigheten min og min oppfatning av hva som er rett og galt. Altså ikke at ikke-kristne skal ha dårlig samvittighet.

Jeg er vel kanskje det folk kaller en personlig kristen? Forholdet mitt til religion er i alle fall noe personlig og "skreddersydd" til min personlighet for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt i kirken,konfirmert i Frikirka og giftet meg i kirken.

Jeg har ikke planer om å melde meg ut med det første.

Og må vel legge til jeg tror ikke men velger likevel å stå som medlem i statskirka.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, konfirmert og gift i kirken. Er og blir medlem - passivt sådan og jeg vil begraves i kirken når den tid kommer. Eventuelle barn skal også døpes og stå i statskirken til de er gamle nok til selv å velge og eventuelt melde seg ut. Jeg er ikke dypt religiøs eller personlig kristen men det er denne trosretningen jeg står ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, borgerlig konfirmert etter laaaang diskusjon med den eldste garden, har tenkt å melde meg ut av Statskirken (noen som kan fortelle meg hvor jeg henvender meg?? Får aldri noe bra svar på det).

Jeg har ikke tenkt å gifte meg i kirken fordi jeg ikke tror på Gud. For min del vil da være å vise veldig lite respekt for de som er kristne. Jeg vil ikke love noen ting til noe jeg ikke tror på. Da lar jeg heller være å gifte meg.

Eventuelle barn vil jeg heller ikke døpe av samme grunn. Dersom de velger å tro håper jeg de isåfall vil ha en så sterk tro at de vil stå for det og la seg døpe senere i livet. Vil selvfølgelig støtte de uansett hva de velger for dette er jo et personlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er døpt, borgerlig konfirmert etter laaaang diskusjon med den eldste garden, har tenkt å melde meg ut av Statskirken (noen som kan fortelle meg hvor jeg henvender meg?? Får aldri noe bra svar på det).

For å melde deg ut av Statskirken, skal du henvende deg til den kirken du sogner til. Jeg sendte et skjema (fikk fra Human Etisk Forbund) sammen med kopi av dåpsattesten til "min" prest, og noen dager senere mottok jeg brev med bekreftelse på utmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, men ikke konfirmert. Og nå skal jeg faktisk gifte meg i kirken. Ikke fordi noen av oss er kristne, men vi ønsker en finere ramme rundt vielsen enn et kjedelig byfogdkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Kan få en vakker borgerlig seremoni om man går inn for det da!

Min onkel giftet seg borgerlig, utendørst utenfor Fredriksten Festning (festen ble holdt på festninga) i nydelig sommervær og en VAKKER ramme rundt seremonien. (avhenger av at du finner en som er villig til å gjøre det da, de kan vel strengt tatt nekte å gå ut, om de ikke har lyst...)

Jeg vil gifte meg i kirka, hvit brud og det hele, men det er fordi det for meg er rett å gifte meg i kirka (jeg er døpt og konfirmert, og ja, fortsatt medlem) Om jeg ikke følte at kirka var rett plass, så hadde jeg heller satsa på å legge litt innsats i å få en vakker vielse utenfor kirka. Min samboer har ikke så sterke følelser for kirke/ikke kirke, men siden det betyr så mye for meg, så blir det kirke (men nei, dette vil han ikke snakke om, for vi er ikek forlova, dette ligger frem i tid, og denne fyren tenker ikke lenger frem i tid enn hva han vil ha til middag....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, borgelig konfirmert og skal gifte meg i kirka.

Er ikke personlig kristen, men føler ikke noe behov for å melde med ut. Vil gifte meg i kirka pga tradisjon. Har også planer om å døpe fremtidige barn. Igjen pga av tradisjon. Har ingen forhold til kirke bortsett fra dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Og det passer meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, utmeldt av kirken, borgerlig konfirmert, medlem av HEF.

Om jeg skal gifte meg noen gang vet jeg ikke helt hvordan det blir.

Kjæresten min er kristen, men det står ingenting i bibelen om hvor eller hvordan et bryllup skal foregå, så for han spiller det ingen rolle hvordan vi gjør det. Det viktige, ifølge Bibelen, er at man holder en fest og at man siden tar godt vare på hverandre. Det viktigste ved et kirkebryllup burde kanskje være at man i stedet for gaver ønsket seg penger til en organisasjon eller et veldedig formål - siden et av de viktigste budskapene i Bibelen er at man skal ta vare på de fattige og syke?

Jeg synes det var mange her som er medlem av statskirken uten å være kristne, men det tror jeg faktisk gjenspeiler landets befolkning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er døpt - konfirmert borgelig - utmeldt av statskirken - innmeldt igjen.

Jeg meldte meg ut fordi jeg ikke hadde hatt noe som helst forhold til kirken og kristendommen....hadde nok opplevd litt for mye dommedagsprest og lite tolerante mennesker som skjulte seg bak kristendommen. Da føltes det riktig å melde seg ut. så lenge man ikke tror på det ble det for meg feil å være medlem.

Etter å ha vært utmeldt et par tok så livet mitt en litt uventet vending.

Etter en ganske alvorlig depresjon og mye tanker og mye grubling fant jeg trøst i Gud.

Det høres kanskje klisjeaktig ut, men for meg betydde det den gang - og NÅ mye å ha en man kan snakke med, bli sint på, be til og en å være takknemlig til.

Det betyr mye for meg å føle at uansett om jeg ikke går i kirken hver søndag, så er Han hos meg. Han går sammen med meg....

Bare fordi jeg tror, betyr det ikke at jeg støtter opp om de konservative kristne.

Jeg mener at man skal være tolerant overfor andre menneskers syn og tro. Jeg misliker sterkt de som prøver å dytte på andre sin egen tro.

Det var mye av grunnen til at jeg først meldte meg ut.

Derfor også det føltes så riktig å melde seg inn igjen.

Det var MITT valg - ingen annens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Eventuelt kan man slutte seg til de MANGE som anser Den norske kirke som sin kirke, og DELER ditt syn på disse sakene...

Hva med å bli, bruke stemmeretten sin og være med på å forandre kirken til det man ønsker den skal være?

Det finnes så mange flotte folk i kirken, mennesker som er åpne, varme, ikke fordømmende, intelligente...synd du aldri har truffet noen av disse.

Jeg gir ikke opp kirken min bare fordi den for tiden (tilsynelatende) domineres av konservative mennesker.

Med dagens valgordning blir det slik at et bitte lite mindretall, velger de som sitter med makten i kirken.

Det MÅ ikke være slik...

Er døpt, konfirmert og viet i Den norske kirke. Er glad i kirken min, og mener den skal være (og er) en kirke for alle sine medlemmer, en folkekirke.

Jeg klapper for Amicas innlegg, jeg...

Her var det mye fornuftig. Det virker som om mange ikke er klar over at det er tildels veldig motstridende meninger innenfor Den norske kirke. Det er klart at det ville vært greiere for kirken om den ble enig med seg selv, men all den tid det skal være en folkekirke, er det ikke rart at meningene er mange. Og vil man endre noe, finnes det naturligvis veier dit!

Jeg er selv døpt og konfirmert i kirken, gifter meg der snart, og kommer til å døpe mine fremtidige barn der. Jeg tilhører nok den mer løsslupne delen av kristen-Norge hva holdninger angår, men føler meg allikevel hjemme i kirken. Jeg er dog ingen ivrig kirkegjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg er døpt, fordi min familie ville det og dette var "normalt"

Jeg er konfirmert, for å ikke såre farmor..

Jeg skal ikke gifte meg i kirken, da jeg forbinder kirken med død...

Jeg blir (antageligvis) begravet på en kirkegård, fordi jeg er ute av stand til å bestemme selv(og det kanskje er like greitt?)...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er verken døpt, konfirmert eller medlem i statskirken.

jeg ville ikke under noen omstendigheter finne på å gifte meg i et tempel tilhørende noen som helst religion. det ville jo være fullstendig absurd.

min søster ble i likhet med meg ikke døpt, men bestemte seg for at hun ville døpes og innmeldes i statskirken da hun nærmet seg konfirmasjonsalder.

det er ingen i min nærmeste familie som deler livssyn, vi tror på forskjellige ting alle sammen, så det har ikke vært noen tradisjoner som 'måtte' følges. eneste regelen vår er vel at tro er opp til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, konfirmert og fortsatt medlem av statskirken...

Barna mine er døpt, etter lang diskusjon med sambo

som hverken er døpt, konfirmert eller medlem av statskirken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Trulselinemor

Jeg er døpt, konfirmert og har planer om å gifte meg i kirken. Har ingen planer om å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...