Gjest Dr Zoidberg Skrevet 27. juni 2003 #21 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt, konfirmert og jeg velger å holde meg registrert i kirken - selv om jeg ikke tror en døyt på kristendommen (eller andre religioner.) Å melde seg ut er bare unødvendig, jeg skal ha et kirkebryllup, og jeg vil holde enkelte tradisjoner vedlike uansett hva jeg velger å tro eller ikke tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 27. juni 2003 #22 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt, konfirmert og fremdeles medlem av statskirken. Har et godt forhold til teologi, det vil si - jeg tror på min egen samvittighet mer enn noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. juni 2003 #23 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg er døpt i kirka.. litt sent faktisk, ettersom foreldrene mine var i tvil. Nektet plent å konfirmere meg og går kun i kirka når det er begravelser, dåp, konfirmasjon eller bryllup. Skulle ha meldt meg ut, men gidder ikke :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 27. juni 2003 #24 Del Skrevet 27. juni 2003 Tristessa: Så du mener at de som ikke har et godt forhold til teologi ikke tror på sin samvittighet..? Mulig at jeg forstår deg feil, men mener du da altså at f.eks. jeg, som ikke er kristen, burde ha dårlig samvittighet? Isåfall, hvorfor..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 27. juni 2003 #25 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt og konfirmert i kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 27. juni 2003 #26 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt, konfirmert, og gift i kirken! Har døpt barna mine også. Ikke fordi jeg er standhaftig kristen, men tradisjonene er gode, og jeg tror på Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 27. juni 2003 #27 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt, konfirmert, har ingen planer om å gifte meg i kirken, skal heller ikke melde meg ut, har døpt alle barna mine. Hvorfor jeg er medlem? Vet ikke, har vel mest med tradisjon og gjøre, jeg er IKKE kristen så det er ikke grunnen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2003 #28 Del Skrevet 28. juni 2003 Døpt og konfirmert, men har meldt meg ut siden. Ikke fordi jeg ikke har en tro - men rett og slett fordi jeg mener at kirken ikke følger bibelen, og gjør de ikke det så er de en vits i mine øyne. Bibelen er grunnlaget for kristendommen, og da er det ikke opp til den enkelte menighet og velge bort de delene av den som de ikke synes de liker. Jeg er ikke kristen, kan ikke kalle meg det. Noen ganger tror jeg at det finnes noe der ute et sted, og noen ganger tror jeg ikke det. Agnostiker er vel begrepet på sånne som meg, vi vet ikke hva vi skal tro. Men dette mener jeg: Skal man følge bibelen, så KAN man IKKE tillate homofile prester. Ikke fordi JEG har noe i mot homofile, overhodet ikke, men det står i bibelen at menn som har omgang med menn (eller noe sånt) ikke har guds nåde. Man kan ikke bare velge bort det å si at nå lever vi i 2003, så den delen av Guds ord kan vi se bort fra.... Skjønner dere? Som kristen må man godta bibelen som guds ord, guds lov, og da kan man ikke sette seg over den, og stryke det som ikke passer..... Derfor har jeg meldt meg ut.... (ikke bare på grunn av homofile prester, men også andre ting som kirken har valgt å se bort i fra) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
labboline Skrevet 28. juni 2003 #29 Del Skrevet 28. juni 2003 Jeg er døpt og konfirmert i kirken. Borgerlig komf var ikke noe reelt valg der jeg bodde på den tiden. Går aldri i kirka. Er nå på vei til å melde meg ut av statskirka etter mange års sløvhet. Vil ikke støtte noe jeg er grunnleggende uenig i. Men så kommer problemstillingen med mann som er medlem, vil være medlem, vil gifte seg i kirka og døpe eventuelle barn der... Og som hører på argumentene, men bare sier: Det er tradisjon. Skal man ta hensyn til det, eller følge sin egen overbevisning? Jeg heller mest til det siste, det er jeg som skal leve med valget, men jeg ser problemene og kranglene hope seg opp etterhvert som situasjonene "krever" at kirka skal være involvert.. Samtidig hadde det vært litt kjekt å se mannen i full sving med å planlegge en dåp uten hjelp Og det å gifte seg trenger man jo ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 29. juni 2003 #30 Del Skrevet 29. juni 2003 døbt , konfirmaeret, gift ( skilt ) kommer til med at gifte mig igen i kirke og alle unger er døbt og konfirmaeret, alle er medlem af statskirken, ingen af os er kirkegænger men gør det fordi jeg synes det er hyggeligt og romantisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 29. juni 2003 #31 Del Skrevet 29. juni 2003 Døpt, borgerlig komfirmert og utmeldt av statskirken. Synes at mennesker som ikke anser seg som kristene og ikke deler statskirkens oppfatning (av f.eks. homofile, abort) bør melde seg ut, for å sende et signal om at de er uenig. Jeg er ikke medlem av statskirken av to grunner: 1) Fordi jeg ikke tror på Gud 2) Fordi jeg er dypt uenig i både det statskirken gjør og har gjort i forhold til forskjellige minoriter og andre saker, med Bibelen i hånden. Sånn som jeg oppfatter Bibelen og den kristen tro, er den ikke dømmende, men heller åpen for alle. Dette synes jeg ofte ikke statskirken makter å kommunisere. Piglet Nå får du huske at ikke alle som jobber i statskirken har samme oppfatning heller da hvis du for eksempel har hørt om biskop Rosemarie Køhn? Jeg er døpt og konfirmert i statskirken, har ingen planer om å melde meg ut, selv om jeg ikke er religiøs. For meg føles det nemlig likevel riktig å være medlem. Jeg kan vel karakteriseres som søkende har ikke funnet noe som passer for meg enda. Piglet: Du mener at statskirken ikke makter å frembringe Bibelen og den kristne tro som noe åpent, vel...det kommer nok helt an på tror jeg. Statskirken kan egentlig ikke dras over en kam for å si det sånn, det er så mange måter å praktisere ting på. Men jeg er enig i at det er alt for mange dømmende biskoper og prester i statskirken ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 29. juni 2003 #32 Del Skrevet 29. juni 2003 Døpt, konfimert og gift i kirken. Har ingen planer om å melde meg ut heller. Jeg er ikke en kristen som går i kirken hver søndag osv, men tror på at det finnes en høyere makt absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 30. juni 2003 #33 Del Skrevet 30. juni 2003 Nå får du huske at ikke alle som jobber i statskirken har samme oppfatning heller da hvis du for eksempel har hørt om biskop Rosemarie Køhn? Jeg er døpt og konfirmert i statskirken, har ingen planer om å melde meg ut, selv om jeg ikke er religiøs. For meg føles det nemlig likevel riktig å være medlem. Jeg kan vel karakteriseres som søkende har ikke funnet noe som passer for meg enda. Piglet: Du mener at statskirken ikke makter å frembringe Bibelen og den kristne tro som noe åpent, vel...det kommer nok helt an på tror jeg. Statskirken kan egentlig ikke dras over en kam for å si det sånn, det er så mange måter å praktisere ting på. Men jeg er enig i at det er alt for mange dømmende biskoper og prester i statskirken ja. Jeg er klar over at statskirken også har forskjellige meninger om saker og ting. Men så lenge det er snak om en statskirke som skal representere staten, altså Norge og normenn synes jeg det er dypt forkastelig at enkelte av dens medlemmer (også noen meget profilerte) har meninger som er utestengende og dømmende. Hvis statskirken ikke ønsker å bli identifisert med disse meningene, burde det bli tatt et kraftig oppgjør med dette, og nye meninger må komuniseres til folket. Vil legge til at jeg har stor respekt for mennesker som har en personlig tro, og det er ikke det jeg ønsker å angripe. De kristene jeg kjenner, har (stort sett) heller ikke de dømmende holdningen jeg har nevnt. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 30. juni 2003 #34 Del Skrevet 30. juni 2003 Ikke døpt, ikke konfirmert og gift borgerlig. Dessuten melder jeg meg ut av statskirka så ofte jeg kan! Det var aldri aktuelt for meg med bryllup i kirka, da jeg siden konfirmasjonsalder har vært klar på at jeg ikke tror; derfor vil det heller ikke falle meg inn å bruke gudshuset til de som gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maranna Skrevet 30. juni 2003 #35 Del Skrevet 30. juni 2003 Heldigvis aldri døpt (takk snille mamma), og har fått overtalt de fleste vennene mine til å melde seg ut av statskirka også *stolt av* Er jo bare tåpelig å stå der om man ikke tror på denne guden deres! Borgelig konfirmert (angrer litt på det faktisk, skulle helst sett jeg ikke var konfirmert, men var ung og dum og hadde lyst på pengene..), og har aldri likt tanken på kirkebryllup... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. juli 2003 #36 Del Skrevet 4. juli 2003 Døpt, konfirmert og gift i Den norske kirke. God sommer fra Hera. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 5. juli 2003 #37 Del Skrevet 5. juli 2003 Døpt, konfirmert og gift i Den Norske Kirke. Er medlem også, men har planer om å melde meg ut. Jeg er kristen, men ønsker ikke å være medlem i noe kirkesamfunn eller trossamfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 5. juli 2003 #38 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg er døpt, konfirmert og medlem av Den Norske Kirke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 6. juli 2003 #39 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg er døpt, konfirmert og medlem av statskirka. Heter det ikke det a, tror det. Når det gjaldt kristelig konfirmasjon ble det det fordet jeg ville ha selskap og gaver. Fikk besjed om at valgte jeg noe annet fikk jeg ikke det. Så for meg personlig ga det meg ikke noe egentlig å konfirmere meg. Fulgte bare tradisjonene som var forventet. Men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. Men kan dessverre ikke kalle meg en personlig kristen. Når jeg en gang gifter meg ønsker jeg å gifte meg i kirken. Men da vil det det bety mer for meg. Blir mer ordentlig og riktig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 12. juli 2003 #40 Del Skrevet 12. juli 2003 -Som en direkte følge av oppvekst i streng og fordømmende Vestlandskristendom, meldte jeg meg ut av Statskirken i ungdommen. Giftet meg borgerlig. Har ikke døpt eller konfirmert mine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå