Livets datter Skrevet 26. juni 2003 #1 Del Skrevet 26. juni 2003 Leste i et blad idag om en 15-åring som ikke er døpt, men som anså seg selv som kristen, og som gjerne ville konfirmeres sammen med sine klassekamerater. Er du døpt/konfirmert/medlem av statskirken/utmeldt av statskirken? Jeg er både døpt og konfirmert, og ønsker meg et stort og fint kirkebryllup når den tid kommer. Men jeg anser ikke meg selv som kristen, og har ikke noe forhold til kirken. Allikevel ser jeg ingen grunn til å melde meg ut av statskirken (Eller burde jeg?). Noen ville sikkert mene at det da er "hyklersk" å gifte seg kirkelig. Har du noen meninger rundt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 26. juni 2003 #2 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er døpt, men ikke konfirmert i Statskirken (valgte å konfirmere meg borgerlig). Jeg har få skrupler når det gjelder å gifte meg i kirken. Jeg har vært medlem så lenge jeg har levd, og har derfor sørget for en god del "poeng" (penger) til dette formålet - har ellers heller ikke så voldsomt med prinsipper når det gjelder denne saken. Så lenge ingen lider for at jeg er støttemedlem i Statskirken, ser ikke jeg problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 26. juni 2003 #3 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, ikke konfirmert, utmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 26. juni 2003 #4 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er både døpt, konfirmert i kirken og medlem i statskirka. Har heller ingen planer om å melde meg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 26. juni 2003 #5 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, borgerlig komfirmert og utmeldt av statskirken. Synes at mennesker som ikke anser seg som kristene og ikke deler statskirkens oppfatning (av f.eks. homofile, abort) bør melde seg ut, for å sende et signal om at de er uenig. Jeg er ikke medlem av statskirken av to grunner: 1) Fordi jeg ikke tror på Gud 2) Fordi jeg er dypt uenig i både det statskirken gjør og har gjort i forhold til forskjellige minoriter og andre saker, med Bibelen i hånden. Sånn som jeg oppfatter Bibelen og den kristen tro, er den ikke dømmende, men heller åpen for alle. Dette synes jeg ofte ikke statskirken makter å kommunisere. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 26. juni 2003 #6 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, konfirmert (til min utmeldte mors store fortvilelse) og fremdeles medlem av Statskirken. Tenker ikke egentlig på å melde meg ut heller... Og jeg tror det blir kirkebryllup på meg. Kirken er ikke bare en religiøs institusjon, det er også en kulturell institusjon. Det er tradisjonsrikt å gifte seg i kirken, og selv om man ikke skal gjøre noe bare fordi det er "tradddisjon" (som vi sier der jeg kommer fra), så føles det riktig likevel. Har noen kristne venninner som har spurt meg om det ikke vil føles feil å love noe foran Gud, hvis jeg ikke er kristen. Men nei, egentlig ikke... Jeg har et forhold til en gud, men anser meg ikke for å være kristen. Kanskje fordi det ligger noen føringer i det å være kristen som jeg ikke synes passer for meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 26. juni 2003 #7 Del Skrevet 26. juni 2003 Synes at mennesker som ikke anser seg som kristene og ikke deler statskirkens oppfatning (av f.eks. homofile, abort) bør melde seg ut, for å sende et signal om at de er uenig. Eventuelt kan man slutte seg til de MANGE som anser Den norske kirke som sin kirke, og DELER ditt syn på disse sakene... Hva med å bli, bruke stemmeretten sin og være med på å forandre kirken til det man ønsker den skal være? Det finnes så mange flotte folk i kirken, mennesker som er åpne, varme, ikke fordømmende, intelligente...synd du aldri har truffet noen av disse. Jeg gir ikke opp kirken min bare fordi den for tiden (tilsynelatende) domineres av konservative mennesker. Med dagens valgordning blir det slik at et bitte lite mindretall, velger de som sitter med makten i kirken. Det MÅ ikke være slik... Er døpt, konfirmert og viet i Den norske kirke. Er glad i kirken min, og mener den skal være (og er) en kirke for alle sine medlemmer, en folkekirke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 26. juni 2003 #8 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er ikke døpt, foreldrene mine meldte seg ut av statskirken da jeg gikk på barneskolen slik at jeg skulle få ha livssyn i stedet for kristendom, og jeg er borgerlig konfirmert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 26. juni 2003 #9 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, konfirmert og skal gifte meg i kirken; uten å være overmåtes religiøs. Anser meg for å høre til daukjøttet, som de fleste i Norge. Selv om jeg ikke er aktivt religiøs, synes jeg ikke at jeg gjør noe galt i mitt forhold og bruk av kirken. Og jeg er ikke spesielt glad i folk som skal misjonere hverken den ene eller den andre veien, og skal fortelle meg at min måte å gjøre ting på er feil.. Det er mitt valg å være uengasjert på det området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 26. juni 2003 #10 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er ikke døpt.. Jeg konfirmerte meg borgelig g jeg er utmeldt av statskirken.. Det med dåpen valgte jeg ikke selv da, men de to andre valgte jeg fordi jeg overhodet ikke har noe forhold til kirken i det hele tatt! Har ingen sterke synspunkter når det gjelder folk som gifter seg kirkelig, selv om de ikke er kristne.. Skjønner dem godt.. "Ordentlig" bryllup liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 26. juni 2003 #11 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt og medlem av statskirka, men ikke konfirmert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 26. juni 2003 #12 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er både døpt, konfirmert og medlem, og vil også gifte meg der når/hvis den tid kommer Synes alle må kunne velge selv. Selv om en kanskje ikke føler seg "kristen" har en kanskje et slags forhold til en gud allikevel. Om ikke annet nyter jo statskirka godt av pengene uanset... Noe jeg imidlertid synes er litt teit, er alle dem som klager sånn over at vi har statskirke, men allikevel er medlemmer. Hvorfor være medlem i noe en ikke liker?? Hvis alle disse meldte seg ut, ville antagelig kirken fått mye mindre oppslutning, og bli (betydelig) svekket, og til slutt kanskje opphøre. Men i stedet bare klager de... Og klager... Og klager... Istedet for å gjøre noe meg det! (Sånn er iallefall en del jeg kjenner, da..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. juni 2003 #13 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, konfirmert og ikke-aktivt medlem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adina Madeleine Skrevet 26. juni 2003 #14 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt, konfirmert og utmeldt her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 26. juni 2003 #15 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt(pga. spesiell bestemor), utmeldt noen år senere og borgerlig konfirmert. Er ateist på min hals. Er ikke særlig begeistret for kristendommen eller andre religioner med tanke på alt de har ført med seg... Men jeg bryr meg ikke om hva andre tror/ikke tror på. Liker ikke misjonærer :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude Luth Skrevet 26. juni 2003 #16 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt i kirken (familietradisjon), ikke konfirmert, gift hos byfogden, utmeldt av statskirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. juni 2003 #17 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg er døpt og konfirmert i kirken, sistnevnte et bevisst valg. Gifter meg i kirken og har døpt mine barn. Medlem i statskirken og har tenkt å være det. Blir veldig lei meg hvis barna mine velger å ikke døpe sine barn..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. juni 2003 #18 Del Skrevet 26. juni 2003 Døpt - utmeldt - giftet meg borgelig - og har ikke døpt barna mine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 27. juni 2003 #19 Del Skrevet 27. juni 2003 Døpt, utmeldt av statskirken, konfirmert borgerlig og har ikke døpt datteren min - i den rekkefølgen :blunke: Jeg tror ikke. Så enkelt er det for meg. Derfor kan jeg ikke være medlem av statskirken - det ville være hyklersk. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 27. juni 2003 #20 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg er døpt, men konfirmerte meg borgelig da jeg syntes det var mer passende for meg. Jeg er fortsatt medlem av statskrika, men skal melde meg ut. Jeg ser ikke helt vitsen med å være medlem der når jeg ikke er kristen på noen måte. Den dagen jeg gifter meg vil jeg gjøre det på et kjempeflott natursted, som betyr mye for både meg og sambo hvor vi ikke skal bruke prest, men en sorenskriver. Det skal med andre ord være en ute-sermoni (med håp om fint vær..heh) hvor familie og venner selvfølgelig også er til stede. Det synes jeg høres romantisk ut En venninne av moren min sa noe til meg som provoserte meg grenseløst: "Når man konfirmerer seg borgelig så gjør man det bare for å få gaver!!" Tenk å si noe så utrolig tåpelig! Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det borgelig, og jeg syntes den seremonien var kjempeflott og personlig. På forbredningen før selve dagen møttes vi ca. 2 ganger i uka i et halvt år og snakket og diskuterte om samfunnsrelaterte ting, som var utrolig lærerikt og ikke minst gøy. Vi hadde også noen dager ute hvor vi samlet inn penger til diverse viktige formål, som f.eks. kreftsyke barn. Jeg synes ikke man skal kritisere borgelig konfirmasjon slik enkelte gjør, det er utrolig dårlig gjort og respektløst mot de som faktisk velger å gjøre det. Mulig jeg hoppet litt ut av selve tema nå... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå