Pjukset Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg (som mange andre) trolig har altfor mye syre i kroppen, og for lite base. Jeg kunne tenke meg å prøve å få balansert dette bedre, men vet for lite om hva slags matgrupper som inneholder mye syre/base. Er det noen som kan noe om dette, hva som er "ja-mat" og "nei-mat", og er det noen som har testet det ut selv med positivt resultat? (eller uten resultat) Er dette ment som kun en kur, eller syns man at man bør ha et slikt kosthold for alltid? Skal man holde seg 100% unna syrebasert mat, eller bare kutte ned på det? Jeg klarer ikke se for meg at det er sunt å kutte det ut helt, det innebærer isåfall å kutte ut alt av kjøtt/fisk bl.a?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Googlet sur/basisk mat og fant denne siden: http://www.energiseforlife.com/list_of_alkaline_foods.php Interessant å se at sitron er oppført som basisk mat.
Mamma1 Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Jeg fikk også beskjed om dette og fikk da beskjed om å blande ut en teskje natron i et halvt glass vann daglig. Dette skulle jeg fortsette med til det smakte kattepiss (det smaker aldri godt, men etter en tid smaker det skikkelig dritt). Det skulle være tegn på at balansen var gjenopprettet. Tok en uke eller to.
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2009 Jeg fikk også beskjed om dette og fikk da beskjed om å blande ut en teskje natron i et halvt glass vann daglig. Dette skulle jeg fortsette med til det smakte kattepiss (det smaker aldri godt, men etter en tid smaker det skikkelig dritt). Det skulle være tegn på at balansen var gjenopprettet. Tok en uke eller to. Å, jeg syns natron er kjempegodt Hm, takk for tipset!
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2009 Googlet sur/basisk mat og fant denne siden: http://www.energiseforlife.com/list_of_alkaline_foods.php Interessant å se at sitron er oppført som basisk mat. Ja det der var ikke mye å bli feit av Er det et slikt kosthold en veganer ville hatt, kun spist basisk mat? Jeg kan ikke forstå at dette kan være sunt i lengden. Ja jeg ble fortalt at det var bra å starte dagen med et glass med sitronvann, hadde aldri trodd at sitron skulle gå innunder basisk mat
Mamma1 Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Ja, det gjorde vel egentlig det.. Var veldig øm i øvre magen hele tiden, men det forsvant etter denne "kuren"
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2009 Mamma1, tok noen og målte blodet ditt for å finne ut av dette med syrenivået, eller fikk du bare et tips? Jeg har bare fått tips, så jeg aner ikke om dette er noe jeg trenger å gjøre. Men jeg innser jo at jeg spiser veldig mye syrebasert mat, så jeg syns det hadde vært greit og fått en bedre balanse.
Mamma1 Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Nei, fikk ikke målt noe. Var bare massasjeterapeuten min som ga meg det tipset. Men det skader uansett ikke. Hun sa de aller fleste av oss har for mye syre.
Gjest Wrangler Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Av den engelske siden så ja, vegansk kosthold ser ut til å være tingen. Lavt fett, mye grønnsaker, linser, bønner. Kutte ut koffein (både te og kaffe). Dessuten mest mulig naturlig mat. Ikke noen hokuspokus diett dette, er jo samme råd som gis ofte i forhold til sunn mat. Eneste er jo at det ikke er kjøtt og så og si ingen fisk i maten. Melkeprodukter er det vanskeligste for meg å kutte ut. Enda det både er fett av det "dårlige" fettet og innholder mye kalorier. Tror ikke dette er en diett for meg. Men skal prøve å drikke vann med sitron/natron hver morgen. Hvis jeg husker det...
Gjest Gjest_vimsa_* Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 dietten blir frarådet fra helsepersonel. dette er vel nok et forsøk på å tjene penger!! http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...ests/reams.html http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_diet
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2009 Av den engelske siden så ja, vegansk kosthold ser ut til å være tingen. Lavt fett, mye grønnsaker, linser, bønner. Kutte ut koffein (både te og kaffe). Dessuten mest mulig naturlig mat. Ikke noen hokuspokus diett dette, er jo samme råd som gis ofte i forhold til sunn mat. Eneste er jo at det ikke er kjøtt og så og si ingen fisk i maten. Melkeprodukter er det vanskeligste for meg å kutte ut. Enda det både er fett av det "dårlige" fettet og innholder mye kalorier. Tror ikke dette er en diett for meg. Men skal prøve å drikke vann med sitron/natron hver morgen. Hvis jeg husker det... Jeg kan ikke forstå at det er sunt å leve 100% på en slik diett, men jeg skal prøve å bli mer bevisst på å balansere det mer. Vanskeligste for meg må være å kutte ut kjøtt/fisk og egg, jeg anser det som helt håpløst Det var noen som sa at Norge var et land det var vanskelig å være veganer i, fordi vi har så dårlig utvalg av matvarer kontra andre land. Hm, nesten så jeg er fristet til å se hvor lenge jeg kunne klart en slik kost. Men jeg antar at for mye syre i dietten ikke er bra, det gir jo mening når jeg tenker meg om.
Gjest gammel veganer Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Ja det der var ikke mye å bli feit av Er det et slikt kosthold en veganer ville hatt, kun spist basisk mat? Jeg kan ikke forstå at dette kan være sunt i lengden. Stemmer visst det, ser ut til at det meste jeg spiser er på basisk listen. Har peanøtter, endel frukt, noe olje, farris (bør slutte med det, er uansett bare tull) og det er det jeg kommer på som er på syrelisten. Har led slik i 5-6 år nå, og fungerer veldig fint for meg
Pjukset Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2009 Stemmer visst det, ser ut til at det meste jeg spiser er på basisk listen. Har peanøtter, endel frukt, noe olje, farris (bør slutte med det, er uansett bare tull) og det er det jeg kommer på som er på syrelisten. Har led slik i 5-6 år nå, og fungerer veldig fint for meg Men om det fungerer for kroppen din er jo en helt annen sak. Får man virkelig dekket alle kroppens behov for vitaminer, mineraler, jern, fiber, blablabla via et sånt kosthold?
Gjest gammel veganer Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Men om det fungerer for kroppen din er jo en helt annen sak. Får man virkelig dekket alle kroppens behov for vitaminer, mineraler, jern, fiber, blablabla via et sånt kosthold? Jeg bor i kroppen min, så en forutsetning for at det skal fungere for meg er at det fungerer for kroppen min B12: Et problem i Norge. Vi lever for "rent", og jeg akter ikke spise jord med vilje. Løsning: Vitaminpille eller b12-beriket soyamelk. Jern: Mørke grønnsaker, korn. Spiser og chlorella, alge som er svært rik på jern. Fiber: Hvor mye fiber finner du i ikke-vegetariske ting? Fettsyrer: Nøtter, linolje, og unntaksvis algeolje. Kjøper det svært skjelden, men er det på salg kjøper jeg en pakke eller to og sper på innimellom. Proteiner: Spiser lite soya, men det er en enkel og god kilde. Men jeg holer meg til linser, bønner, nøtter osv.
Pjukset Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 21. januar 2009 Jeg bor i kroppen min, så en forutsetning for at det skal fungere for meg er at det fungerer for kroppen min B12: Et problem i Norge. Vi lever for "rent", og jeg akter ikke spise jord med vilje. Løsning: Vitaminpille eller b12-beriket soyamelk. Jern: Mørke grønnsaker, korn. Spiser og chlorella, alge som er svært rik på jern. Fiber: Hvor mye fiber finner du i ikke-vegetariske ting? Fettsyrer: Nøtter, linolje, og unntaksvis algeolje. Kjøper det svært skjelden, men er det på salg kjøper jeg en pakke eller to og sper på innimellom. Proteiner: Spiser lite soya, men det er en enkel og god kilde. Men jeg holer meg til linser, bønner, nøtter osv. Okey Merker du selv noen forskjell på kroppen ved å være veganer/ikke veganer?
Gjest gammel veganer Skrevet 21. januar 2009 #17 Skrevet 21. januar 2009 Jeg gikk fra lacto-ovo (melk-egg) til vegan i en periode hvor jeg la om endel andre ting også, så det er vanskelig å si om det er kostholdet som har ordnet ting. Men jeg er betydelig friskere enn jeg var tidligere. De jeg kjenner som har lagt om kosten mer bevisst påstår at de merker det stort sett i positiv retning, men "pudding-veggiser" sliter jevnt over noe mer enn "grandiosa-kjøttspisere", på kort sikt. På lang sikt vil jeg tro det slår om, selv om jeg ikke vet.
Pjukset Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 21. januar 2009 Jeg gikk fra lacto-ovo (melk-egg) til vegan i en periode hvor jeg la om endel andre ting også, så det er vanskelig å si om det er kostholdet som har ordnet ting. Men jeg er betydelig friskere enn jeg var tidligere. De jeg kjenner som har lagt om kosten mer bevisst påstår at de merker det stort sett i positiv retning, men "pudding-veggiser" sliter jevnt over noe mer enn "grandiosa-kjøttspisere", på kort sikt. På lang sikt vil jeg tro det slår om, selv om jeg ikke vet. Jeg har holdt meg unna fin hvete, sukker, gjær, raffinerte karbohydrater, eddik og meieriprodukter i lang tid, og jeg må innrømme at det gjorde gode ting for kroppen, men dårlige ting med følelsene. Noen fysiske plager forsvant, men jeg ble ekstremt tynn (for tynn), og fokuserte altfor mye på mat, hva som var lov og ikke lov. Det er bra å være bevisst på det man putter i munnen, men jeg er litt skeptisk til at et fanatisk og ekstremt kosthold kan føre til et anstrengt forhold til mat. Jeg sier KAN
Gjest gammel veganer Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har holdt meg unna fin hvete, sukker, gjær, raffinerte karbohydrater, eddik og meieriprodukter i lang tid, og jeg må innrømme at det gjorde gode ting for kroppen, men dårlige ting med følelsene. Noen fysiske plager forsvant, men jeg ble ekstremt tynn (for tynn), og fokuserte altfor mye på mat, hva som var lov og ikke lov. Det er bra å være bevisst på det man putter i munnen, men jeg er litt skeptisk til at et fanatisk og ekstremt kosthold kan føre til et anstrengt forhold til mat. Jeg sier KAN Stemmer nok det. Er nok enkelte som er i faresonen for spiseforstyrrelser, men jeg tror jevnt over ikke det er betydelig overvekt enn hos kjøttetere. I tillegg så kan man lure på om vegetar/vegan kostholdet er en årsak, eller symptom. Mistenker forresten at det er et større problem i Norge enn i en rekke andra land rett og slett pga at det er dårligere utvalg, og man da må følge bedre med selv. Selv har jeg ikke det. Spiser det jeg har lyst på stort sett, og nå i det siste har det gått alt for mye i marsipangriser på tilbud
Cognizance Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg (som mange andre) trolig har altfor mye syre i kroppen, og for lite base. Finnes det noe som helst vitenskapelig materiale som underbygger dette med syre/base-baserte kosthold? Edit: Googla litt og fant denne oversikta over hva som skal være basisk og syrlig mat - og når hovedsaklig sunn mat havner på den første lista og hovedsaklig usunn mat er på den siste lista så er det jo ikke rart at dette kan fungere bra. Endret 22. januar 2009 av Cognizance
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå