Wilmapia Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Har hørt at det skal være så bra å spise havregrynsgrøt til frokost. Hvorfor det? Har det noe med å få fart på systemet å gjøre, eller er det slankende på noe vis?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Det er veldig mettende, og holder mett lenge. I tillegg inneholder det masse næringsstoffer.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Havregrynsgrøt er som nevnt mettende, mange langsomme karbohydrater, protein og litt sunt fett. Men det kan være lurt å tilsette f eks melk, litt nøtter, frukt e.l. i grøten. Ellers kan man fort bli sulten igjen da grøten i seg selv har lite energitetthet.
Chanel.No5 Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Havregrynsgrøt er som nevnt mettende, mange langsomme karbohydrater, protein og litt sunt fett. Men det kan være lurt å tilsette f eks melk, litt nøtter, frukt e.l. i grøten. Ellers kan man fort bli sulten igjen da grøten i seg selv har lite energitetthet. Enig der, det gir rett og slett kroppen en god start på dagen. Du har fått mange av grunnene til at de fleste enæringsfysiologer anbefaler dette innleggene over =)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Heisann! Skyter inn et spørsmål; hva om man lager grøt på Havremel? Tilsvarer det havregryn, bare at det er melet, og ikke i hele gryn? Altså, er det like sunt å lage grøt på havremel, er vel egentlig hva jeg lurer på....
Gjest TittTitt Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Fiber er bra! For en stund siden gikk det et progam på NRK, der ble 3 gutter sendt inn på hver sitt rom, og de ble servert måltider samtidig, den ene fikk mat som inneholdt mye fett, den andre fikk mat som inneholdt mye karbohydrater og den tredje fikk mat som inneholdt masse fiber.. De skulle finne ut hvem som ble fortest mett, hvem som hadde metthetsfølelsen lengst og hvem som ville spise igjen ved neste måltid og hvor mye de spise da ved andre måltid.. De ble servert like mye mat. Fiber'en vant. Jeg prøvde dette ut på jobben da, vanligvis spiser jeg vanlige husmann knekkebrød fra wasa til frokost, men så byttet jeg det ut med knekkebrød med fiber, og da klarte jeg fint å jobbe fram til lunch uten å sulte ihjel
Bellatrix Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Havre er også vweldig bra for hjerte og blodomløp.
Gjest :) Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Fiber er bra! For en stund siden gikk det et progam på NRK, der ble 3 gutter sendt inn på hver sitt rom, og de ble servert måltider samtidig, den ene fikk mat som inneholdt mye fett, den andre fikk mat som inneholdt mye karbohydrater og den tredje fikk mat som inneholdt masse fiber.. De skulle finne ut hvem som ble fortest mett, hvem som hadde metthetsfølelsen lengst og hvem som ville spise igjen ved neste måltid og hvor mye de spise da ved andre måltid.. De ble servert like mye mat. Fiber'en vant. Jeg prøvde dette ut på jobben da, vanligvis spiser jeg vanlige husmann knekkebrød fra wasa til frokost, men så byttet jeg det ut med knekkebrød med fiber, og da klarte jeg fint å jobbe fram til lunch uten å sulte ihjel Hvilke knekkebrød har mye fiber?
Agurk Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Hvilke knekkebrød har mye fiber? De knekkebrødene som heter "fiberrik" er geniale. Hvis jeg spiser 2 stk til frokost med masse pålegg oppå og gjerne et kokt egg ved siden av holder jeg det gående i timesvis. Byttet ut fiberrik med ryvita som et lite prøveprosjekt, men gikk kjapt over til fiberrik igjen. Holdt meg mett mye lenger.
Møffi Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Hvilke knekkebrød har mye fiber? Wasa sport + har mye hvert fall....
Gjest Catlina Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Fibermengden finner du lett ved å lese innholdsfortegnelsen.. bør vel være rundt 11-12 gram eller mer tror jeg. Jeg spiser havregrøt med risprotein pulver, bær (fryste bær, som jeg putter i ca når det koker opp), en halv til en hel banan og kanel på... mmmmmm... Er overbevist om at det er den perfekte frokost!
Agurk Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Fibermengden finner du lett ved å lese innholdsfortegnelsen.. bør vel være rundt 11-12 gram eller mer tror jeg. Jeg spiser havregrøt med risprotein pulver, bær (fryste bær, som jeg putter i ca når det koker opp), en halv til en hel banan og kanel på... mmmmmm... Er overbevist om at det er den perfekte frokost! Hva er risproteinpulver?
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Et proteinpulver laget på ris istedet for melkekilder, egg, osv. Startet med det fordi jeg leste en artikkel som omhandlet proteinpulver som ble laget av melkeprodukter, husker ikke helt hva det var, men noe med: -ekstremt dårlig kvalitet -avfallsprodukt av melken -høy pasturisert -kroppen tar det "dårlig til seg.. osv.. Ja, og selvfølgelig Aspartam og andre kunstige midler som er tilsatt. Risprotein skal være helt "naturlig" for kroppen å ta til seg. Uff.. hørest ikke så troverdig ut når jeg bare husker litt.. Noen som spurte om å lage grøt på havremel istedet for her, Tror ikke det er like bra, på langt nær! Kroppen har det best med produkter som er minst mulig "forbehandlet" Havregrynene gjør vel at kroppen har mere å "tygge på" og derfor vil man få en lavere og mere jevn blodsukkerstigning, ergo man holder seg mett.
Agurk Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 Et proteinpulver laget på ris istedet for melkekilder, egg, osv. Startet med det fordi jeg leste en artikkel som omhandlet proteinpulver som ble laget av melkeprodukter, husker ikke helt hva det var, men noe med: -ekstremt dårlig kvalitet -avfallsprodukt av melken -høy pasturisert -kroppen tar det "dårlig til seg.. osv.. Ja, og selvfølgelig Aspartam og andre kunstige midler som er tilsatt. Risprotein skal være helt "naturlig" for kroppen å ta til seg. Uff.. hørest ikke så troverdig ut når jeg bare husker litt.. Noen som spurte om å lage grøt på havremel istedet for her, Tror ikke det er like bra, på langt nær! Kroppen har det best med produkter som er minst mulig "forbehandlet" Havregrynene gjør vel at kroppen har mere å "tygge på" og derfor vil man få en lavere og mere jevn blodsukkerstigning, ergo man holder seg mett. Hva er karbohydratinnholdet på dette risproteinet da? Og hvor kjøper du det?
Gjest Bolledeig Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Et proteinpulver laget på ris istedet for melkekilder, egg, osv. Startet med det fordi jeg leste en artikkel som omhandlet proteinpulver som ble laget av melkeprodukter, husker ikke helt hva det var, men noe med: -ekstremt dårlig kvalitet -avfallsprodukt av melken -høy pasturisert -kroppen tar det "dårlig til seg.. osv.. Ja, og selvfølgelig Aspartam og andre kunstige midler som er tilsatt. Risprotein skal være helt "naturlig" for kroppen å ta til seg. Uff.. hørest ikke så troverdig ut når jeg bare husker litt.. Det angående myseprotein er bare tull i hvertfall. Proteinkvaliteten varierer fra leverandør til leverandør, men det er ingen kvalitetsmessig grunn for å foretrekke risproteinet fremfor myseproteinet. Aminosyreprofilen er slik at man skal få best mulig utbytte av tilskuddet. Såfremt man tåler det er myseprotein stort sett billigst og best. MEN: Hvis man ikke ønsker å kjøpe melkeprotein går det an å kjøpe erteprotein i stedet for, det har samme aminosyreprofil som myseproteinet, men er rimelig i pris og faktisk helt ålreit på smak også.
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Noen som spurte om å lage grøt på havremel istedet for her, Tror ikke det er like bra, på langt nær! Kroppen har det best med produkter som er minst mulig "forbehandlet" Havregrynene gjør vel at kroppen har mere å "tygge på" og derfor vil man få en lavere og mere jevn blodsukkerstigning, ergo man holder seg mett. Helt enig i dette, en generell regel er at mat som skal tygges mye holder en mett lenger, med andre ord bedre med havregryn med melk, en havregrøt. Det er selvfølgelig ikke alltid sånn at det som skal tygges mest er best, men svært ofte hvis man sammenligner innenfor samme matvare. Et eple man skal tygge gir for eksmpel bedre metthetsfølelse enn et raspet eple
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå