Gå til innhold

Har du fordommer

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Man skal lete lenge etter noen uten noen form for fordommer eller skråblikk. Går det ann å ikke ha det? Men jeg merker hvertfall at jeg har en fordom mot mennesker som har mange fordommer.

I helgen møtte jeg en som har fordommer mot utlendinger. Selv har jeg mine meninger om denne politikken og utlendingspolitikken i seg selv. (Og dette er ikke en en debatt om denne politikken heller,så hold det utenfor) men jeg står ikke å plager disse folka når de står på et venterom, stirrer opp å ned på de og viser min avsmak med å se bort på en annen og riste på hodet med et smil som sier "så dumme så dumme, haha".

Jeg var den som ble smilt slik til, og ble faktisk ganske flau. Folk som er over 20år burde da i det minste ha vokst av seg en så patetisk og barnslig holdning. Jeg ble så lei og oppgitt. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Jeg tror alle har fordommer, samtidig er det litt grenser for hvor mye fordommer folk har også. vi har jo allerede en tråd(eller flere tråder?) om hvilke fordommer folk har. Når jeg leser den får jeg mer inntrykk av at folk er dumme enn at de "bare" har fordommer. For eksempel når man ikke skjønner at folk kan være syke selv om de ikke er sengeliggende hele dagen, eller at folk trives med å bo i rekkehus etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Alle har fordommer. Det er mangelen på evnen til å tilegne seg nødvendig informasjon til at fordommen oppheves, som gjør at jeg anser folk for litt .... dumme.... eller har litt 'ondt i gidden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Eller de som har fordommer mot barnløse eller de som har fordommer mot de med barn. Eller de som har fordommer mot de som liker/eller har katt, FORDI de like hund, og omvendt. Det er da makan til "bare en liten fordom"

Det må da gå ann å være litt sympatisk i sine valg av fordommer, når man på død og liv må skrape frem sine fordommer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har fordommer, det er det ingen tvil om. Jeg har stor respekt for de som faktisk prøver å gjøre noe med dem, ikke akseptere at det bare er sånn og sånn.

Jeg har store fordommer mot muslimske menn...noen ganger blir fordommene mine bekreftet, andre ganger blir de motbevist. Men jeg skjønner hvorfor folk har fordommer, fordi det er den enkleste veien. Det er mye vanskeligere å lete etter det positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne

Denne tråden er jeg med på. Merker også at jeg har litt fordommer mot folk med mange fordommer.

Nedrakking av andre menneskers valg eller medføtte ting som en sykelig tilstand, som man uansett ikke kommer noen vei med.

Hvilken dialekt en har. Hvilken hårfarge en har. osv

Endret av Langsyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Annika_*
  Bellatrix skrev:
Jeg er enig med deg. Jeg tror alle har fordommer, samtidig er det litt grenser for hvor mye fordommer folk har også. vi har jo allerede en tråd(eller flere tråder?) om hvilke fordommer folk har. Når jeg leser den får jeg mer inntrykk av at folk er dumme enn at de "bare" har fordommer. For eksempel når man ikke skjønner at folk kan være syke selv om de ikke er sengeliggende hele dagen, eller at folk trives med å bo i rekkehus etc.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foie gras

Jeg har fordommer mot mennesker som ikke har fordommer.

Det er bedre å ha en halvgjennomtenkt verdensoppfatning, som man kontinuerlig endrer, enn ikke å ha en verdensoppfatning i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pattesmokk
  Foie gras skrev:

Det er bedre å ha en halvgjennomtenkt verdensoppfatning, som man kontinuerlig endrer, enn ikke å ha en verdensoppfatning i det hele tatt.

Nå tror jeg du burde omskjekke verdenssansen din og lese tråden EINDÅ EIN GONG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foie gras
  Pattesmokk skrev:
Nå tror jeg du burde omskjekke verdenssansen din og lese tråden EINDÅ EIN GONG

Det trengs selvfølgelig en viss substans for at man skal endre sitt verdensbilde - noe jeg ikke kan se at du har bragt til torgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foie gras skrev:

Ikke hvis du er en samfunnsforsker. Tenk deg så fordelaktig? Null confirmation bias.

Jeg merker at det er en forskjell på det å ha forutinntatte meninger, og det å kunne ta høyde for at de forutinntatte meningene kan være feil. Her kommer dumheten inn, samt intoleranse. Det er vel en sterk motiverende kraft hos mennesker, lettere å slå ned fienden, om en ser på fienden som ond, og ikke bare trekker på skulderen og sier jeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kine_*

Mennesker med [b]mange fordommer er selvhøytidelige, selvsentrerte, tar mye plass og føler seg høyt oppe i forhold til alle andre. Det dumme blir da at de aldri vil tørre å dumme seg ut selv, for de er rett og slett like redde for å bli sett ned på som de ser ned på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle skyte inn at det er almennt anerkjent innenfor fagmiljø at fordommer er noe alle har og at det er noe helt naturlig. Så lenge vi anærkjenner fordommer som fordommer, og ikke sikker kunnskap så er vi trygge.

Heldigvis begynner dette å gå opp for mannen i gata også. Uttrykket "Skjærer alle over en kam" begynner også å forsvinne fra debatt og diskusjon. Bare det at dette forumet heter "skråblikk og GENERALISERINGER" er en liten seier! Fordomsfobien var et kvelertak på den gode diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...