Pearl Skrevet 26. juni 2003 #1 Skrevet 26. juni 2003 Hei. Som mange av dere sikkert har lest skal man ikke ta sitt -up når man er gravid, heller ikke andre styrkeøvelser for magen fordi en da kan ødelegge disse båndene for alltid (ref. Unfangelse, svangerskap og fødsel) Men jeg har en såååå irriterende mage, spesielt øvre del som er større enn den nedre delen. Jeg bare MÅ gjøre noe selv om jeg er gravid. Har noen av dere intiligente sjeler, gode råd å komme med????
Molanya Skrevet 26. juni 2003 #2 Skrevet 26. juni 2003 Du får ikke mindre mage av å trene styrke. Det vil si - ikke hvis du har fett over. Da må du trene forbrennende, eventuelt endre kostholdet. Styrke kommer derimot godt med når du har fått av det ekstra fettlaget øverst. Nå vet ikke jeg hvordan det er med kondisjonstrening for gravide, så det får du nesten håpe på at noen andre vet mer om...
Pearl Skrevet 26. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2003 Jo, det er nok desverre en del fett der. Kostholdet er forandret og jeg har tatt av over 10 kilo før jeg ble gravid, men nesten ikke en cm forsvant akkurat der. Ellers så går jeg en del tur, tror ikke det er så lurt å starte med spinning f.eks nå, så lenge jeg ikke drev med det før jeg ble gravid. Men hvis det er sli type trening som hjelper, så må jeg bare sette igang, for dette gidder jeg ikke mer.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #4 Skrevet 26. juni 2003 Når det gjelder trening generelt og situps spesielt, har jeg fått beskjed at man kan trene som vanlig - man merker selv når man bør ta det mer med ro, ikke lenger orker situps etc. Situps i seg selv er ikke skadelig selv om man er gravid! Det eneste man bør unngå er type kampsport der man kan risikere slag mot mage etc. Hilsen ei som trener!
Molanya Skrevet 26. juni 2003 #5 Skrevet 26. juni 2003 Vel, jeg ville vel hørt med legen om du i det hele tatt kan gjøre det, som gravid. Hvis det er greit, er de jo bare å komme i gang. Dersom du har et godt kosthold (ikke for lite, ikke for mye + sunt), så er det fettforbrenning som må til, ja. Så vidt jeg vet - så mye jeg kan uttale meg, uten å se deg. Sykling, løping, rask gange, svømming, etc.
diddi Skrevet 26. juni 2003 #6 Skrevet 26. juni 2003 Hmm... har aldri hørt at man ikke kan ta sits-ups som gravid. Men etterhvert så "deles" jo musklene pga at magen vokser. Det er jo ikke rart at magen din er "delt i to". Barnet ligger under, og magesekken på toppen. Etterhvert vil vel magen jevne seg mer ut. Selv hadde jeg en "lang " mage sist gang. Ingen liten kul som andre kanskje har. Men en diger mage. Og jeg fikk masse komplimenter!! :D Nå har jeg fått mageøvelser fra manuell-terapauten min, pga bekkenløsning. Så får meg er det viktig å trene deler av disse musklene (stabiliseringen nederst ved bekkenet). Men det er ikke akkurat sit-ups vi snakker om, mere knipeøvelser i mageregionen (samt bekkenbunnen og setet). Ikke bry deg om magen mens du er gravid. Det kan du begynne med flere måneder etter fødselen. Denne perioden kan du la kroppen din få ro for alt kroppshysteriet som ellers preger oss.
Gjest Turi Skrevet 26. juni 2003 #7 Skrevet 26. juni 2003 I boken jeg fikk av jordmor "Graviditet, fødsel og den nye familien" står det at man ikke skal ta "rette" situps, da denne muskelen skal dele seg under svangerskapet (ikke sterke anbefalinger i mot - bare sånn "ikke lurt"). De skrå magemusklene derimot står det at det er en fordel å trene. Altså situps mot hvert kne. "Hjelper deg å få en god holdning slik at rygg og hofter avlastes. Styrker de skrå og dype magemusklene, som du blant annet skal bruke når du skal presse barnet ut under fødselen" Så jeg trener bare skrå magemuskler nå. Kjenner ei som trente (myyye) rette magemuskler under svangerskapet, og de "sprakk" - det var visst fryktelig vondt. Men hun trente veldig mye da.... Ellers har jeg samme følelse som deg. Øvre mage er liksom større enn nedre mage, og det er jo ikke slik man forventer å være under svangerskap. Jeg plages litt med magen, og regner med at det er derfor. Trener som vanlig jeg, men altså ikke rette magemuskler. Du kan sikkert starte med spinning om du vil, men ikke "overdo it". Hold deg til en intensitet som er behagelig for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå