Gå til innhold

Å herregud så lei jeg er!

Anbefalte innlegg

Gjest primalskrik fra dass
Skrevet

Så LEEEEI!!

Man kan faen brenne meg ikke skippe trening en føkkings dag og ete så mye som en helvetes mariekjeks, før den =#¤/¤&#/()=`vekta går opp igjen!!!

Nå gir jeg FAEN. Og kjøper STØRRE bukser!!! :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg leste en veldig interessant kronikk i dag: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538

"Om du legger på deg eller ikke, blir ikke styrt av hvor mye du spiser, men hva du spiser. Om trening gjør oss tynnere, så er det ikke fordi vi forbrenner mer energi når vi trener"

Mye å tenke over her.

Skrevet
Så LEEEEI!!

Man kan faen brenne meg ikke skippe trening en føkkings dag og ete så mye som en helvetes mariekjeks, før den =#¤/¤&#/()=`vekta går opp igjen!!!

Hei,

ser at du er litt fortvilet her. Vekten til ett normalt menneske kan variere med flere kilo fra en dag til en annen, har alt med feks. vannsamling i kroppen, når du veier deg og hos oss kvinner, masse annet knask som følger en gang i måneden.

Det er mye bedre om du finner frem målebånd og heller tar utgangspkt. i målene som kommer her fremfor å drive å veie deg hele tiden. Muskler veier også litt mer enn fett så om du trener styrke feks. så skal du ikke se bort ifra at vekten øker, men kroppen din blir strammere. Få målt deg skikkelig på ett treningssenter og se at du faktisk får uttelling for ditt riktige kosthold og din trening, men vekten trenger ikke alltid fortelle den egentlige sannheten, så prøv å måle noe som viser litt mer hva som egentlig skjer med deg=)

Smil til deg selv og vær fornøyd med hva du gjør for kroppen din så vil du etterhvert se at det faktisk funker =)

Skrevet
Jeg leste en veldig interessant kronikk i dag: http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538

"Om du legger på deg eller ikke, blir ikke styrt av hvor mye du spiser, men hva du spiser. Om trening gjør oss tynnere, så er det ikke fordi vi forbrenner mer energi når vi trener"

Mye å tenke over her.

Dette var enda mer deprimerende...

Skrevet (endret)
Dette var enda mer deprimerende...

Dyrk det positiv og det positive gror, du skal ikke tro at alt du leser gjelder også for deg, vi er alle forskjellige og da vil ikke alt passe oss av trening og kosthold. Prøv litt mer før du gir opp og ikke legg alt i hendene på tallene på vekten din. La kroppen vise deg at den setter pris på det du gjør for den, men ting tar tid og for noen kanskje lenger tid.. Synes du skal heve deg over tallet vekten viser og heller fortsette med det du gjør =)

Endret av Lotte27
Skrevet
Så LEEEEI!!

Kjenner meg igjen her, ja. Men jeg har ikke gitt opp helt ennå. Jeg kjemper denne helvetes kampen år etter år etter år. HAT!!!!!

Skrevet

Du har selvfølgelig rett. Og jeg kommer jo til å fortsette å trene. Men av og til må jeg bare HYYYYYYYYYYYLE over at det er så mye slit og så lite resultat. Skjønt jeg er ikke overvektig og trenger ikke syte. Det er bare at jeg hater å ha den lille valken og litt trange buksa...*pffff* Eller, det førtiårstillegget er rett og slett bare så ?=)#(&#&)#? vanskelig å gjøre noe med...

Skrevet (endret)
Du har selvfølgelig rett. Og jeg kommer jo til å fortsette å trene. Men av og til må jeg bare HYYYYYYYYYYYLE over at det er så mye slit og så lite resultat. Skjønt jeg er ikke overvektig og trenger ikke syte. Det er bare at jeg hater å ha den lille valken og litt trange buksa...*pffff* Eller, det førtiårstillegget er rett og slett bare så ?=)#(&#&)#? vanskelig å gjøre noe med...

Førtiårstillegg??? Jeg har kjempet med denne problemstillingen siden jeg nådde puberteten, og er fremdeles ikke tredve, jeg.

:ler:

Endret av Sheherasade
Skrevet

Desverre er det sann at jo eldre en blir desto hardere må en jobbe og det virker på meg som at sliter med de siste par kiloene og da har nok kroppen din funnet sin trivselsvekt og du må kjempe litt hardt for å få tallet ned, den går nok sakte, men sikkert med riktig kosthold og fysiksk aktivitet, men kroppen er rar sann, den har en vekt den trives med og skal du bryte denne trivselsvekten må du bare fortsette som nå å se at det lønner seg i lengden =)

Skrevet

Jeg leste et innlegg fra en 14-åring eller noe sånt en gang, som lød noe alla dette:

"Hei!

Jeg lurer på hvorfor jeg legger på meg mer rett etter å ha spist tre brødskiver enn etter å ha spist en sjokolade?"

Kast vekta, og se deg aldri tilbake. Ta heller fram målebånd og kamera. Det er de sikreste bevissamlerne du noensinne vil ha (foruten mer avansert fettmålerutstyr da.)

Skrevet
Kast vekta, og se deg aldri tilbake. Ta heller fram målebånd og kamera. Det er de sikreste bevissamlerne du noensinne vil ha (foruten mer avansert fettmålerutstyr da.)

Helt fullstendig enig her! =)

Skrevet
Helt fullstendig enig her! =)

For min del så øker omfanget med vekta, så høyere vekt = bredere hofter. Så det blir hipp som happ om jeg bruker vekt eller målebånd.

:tristbla:

Skrevet

Mye å tenke over her.

Dette tror i alle fall ikke jeg noe særlig på. Jeg har trent regelmessig i ca. ni mnd. og jeg har gått ned 6 kg. Ikke det at jeg hadde som mål å gå ned i vekt, men det skjedde, så gjør ikke så mye det. Uansett, jeg har ikke endret kostholdet merkverdig mye. Har kanskje blitt et milligram sunnere, men ikke så mye at det skulle få vekten ned på nesten seks kg.

Trening har så klart noe å gjøre med vekten, MEN det er jo også en selvfølge at trening og kosthold har en viktig forbindelse.

Er laaaaangt i fra noen ekspert, men den artikkelen tror jeg ikke særlig på, dessverre. Dessuten så skal man ikke bare trene for vekten. Trening er bra for kondisjon, humøret, osv. osv.

Skulle denne artikkelen gjøre noe, så tror jeg den ville få flere til å slutte med treningen fordi de tror at trening ikke har noe å si. Så klart har det noe å si.

Skrevet
Dette tror i alle fall ikke jeg noe særlig på. Jeg har trent regelmessig i ca. ni mnd. og jeg har gått ned 6 kg. Ikke det at jeg hadde som mål å gå ned i vekt, men det skjedde, så gjør ikke så mye det. Uansett, jeg har ikke endret kostholdet merkverdig mye. Har kanskje blitt et milligram sunnere, men ikke så mye at det skulle få vekten ned på nesten seks kg.

Trening har så klart noe å gjøre med vekten, MEN det er jo også en selvfølge at trening og kosthold har en viktig forbindelse.

Er laaaaangt i fra noen ekspert, men den artikkelen tror jeg ikke særlig på, dessverre. Dessuten så skal man ikke bare trene for vekten. Trening er bra for kondisjon, humøret, osv. osv.

Skulle denne artikkelen gjøre noe, så tror jeg den ville få flere til å slutte med treningen fordi de tror at trening ikke har noe å si. Så klart har det noe å si.

Nå vet jeg ikke hva du spiser, men artikkelen sier jo at om man trener får man bedret karbohyrattoleranse.

Og mange overvektige er nok blitt det fordi de spiser for mye raske karbohydrater. Det er nå en gang slik i dag at veldig mye av den "vanlige" maten inneholder raske karbohydrater.

Skrevet
Så LEEEEI!!

Har du kjøpt nye bukser nå?

Skrevet (endret)

"Om trening gjør oss tynnere, så er det ikke fordi vi forbrenner mer energi når vi trener"

Det er jo en slags sannhet i det. Trening øker forbrenningen generelt, slik at du forbrenner mer, jevnt over hele døgnet.

Dessuten virker det ikke særlig å trene om man støffer i seg med alskens greier i løpet av hele døgnet.

Etter å ha lest artikkelen sitter jeg igjen med følgende konklusjon: Dette mennesket kan umulig ha opplevd å bli i bedre form og minske sin egen fettprosent. Ikke for å bli personlig, men en person som setter pris på den gleden det gir å trene og bli merkbart fastere i fisken av det ville aldri avsluttet et innlegg med "Så til alle dere som står krokbøyd over stepmaskiner rundt i det ganske land og teller kalorier; dere har blitt lurt. Det har ingenting å si hvor mye du forbrenner. Det er ganske enkelt ikke sånn kroppen virker."

ENDRET: HVA, student, Norges Idrettshøgskole? Haha... dette var en interessant artikkel fra det hold. Hva er det han ønsker å oppnå egentlig? Ingen andre får trene, for det skal bare jeg?

Videre vil jeg kommentere to ting:

"Den samme antakelsen ligger til grunn for at det finnes kaloritellere på treningsapparater og myten om at man må forbrenne flest mulige kalorier når man trener, for å gå ned i vekt. Den ligger til grunn når det blir anbefalt overvektig mennesker å bruke litt flere kalorier per dag, for eksempel å ta trappen i stedet for heisen, noe som visst nok skal resultere i vekttap på lang sikt. Det gjør det ikke."

Dette vil jo komme an på HVOR overvektig dette mennesket er. Er man 180 kilo, sier det seg selv at det er en anstrengelse å gå opp en trapp som kan sette i gang en fettreduksjon om man gjør det 2-3 ganger om dagen. Men dersom man bare er 10-30 kilo overvektig, vil det kanskje ikke ha særlig effekt å rusle litt trapper.

"Det er altså ikke kaloriforbrenning som gjør oss tynnere. Vi forbrenner mer fordi fettvevet gir fra seg energi. Sånn sett kan vi gjerne si at maratonløperen løper fordi han er tynn, heller enn at han er tynn fordi han løper. Løperen har med all sannsynlighet et fettvev som lett frigjør energi. Energifrigjøringen opplever løperen som et energioverskudd, eller lyst til og ønske om å være aktiv."

Dette får mennesker til å høres ut som hunder. En tynn hund har i genene å ut og hoppe, derfor hopper den. Jeg tror vi har mer viljestyrke og at det er mer psykologi inn i bildet enn som så.

Artikkelen oppmuntrer til å bare gi opp og legge seg ned med en gang, det hjelper ikke. Trening har verken helse- eller utseendemessig hensikt. Vel, hva med alle de menneskene som opplever å bli slankere på grunn av trening (meg inklusive)?

Jeg tror nok at noen av oss er "fjordinger": Vi er laget for å spare på energien. Men det betyr ikke at vi ikke kan oppleve vektreduksjon - men kanskje vi må sparke i gang energiforbruket skikkelig, forbruke masse og spise nok til at kroppen kan bygge muskler og ikke gå på tomgang.

Ikke gi opp folkens - dersom det ikke funker, prøv en ny metode - og da tenker jeg mest på trening. Men en kombinasjon av styrke og kondisjon SKAL kunne fungere for de fleste. Det viktigste er å tenke langsiktig.

Endret av Annikken
Gjest Ludovie
Skrevet
kke for å bli personlig, men en person som setter pris på den gleden det gir å trene og bli merkbart fastere i fisken av det ville aldri avsluttet et innlegg med "Så til alle dere som står krokbøyd over stepmaskiner rundt i det ganske land og teller kalorier; dere har blitt lurt. Det har ingenting å si hvor mye du forbrenner. Det er ganske enkelt ikke sånn kroppen virker."

Jeg tror han mente at kaloriforbrenningsmålere er meningsløse i den forstand at 1) hvor mye man forbrenner på en stepmaskin avhenger av veldig mange faktorer, bl.a. kroppsmasse og hva slags metabolisme man har og at tallet på displayet derfor vanligvis ikke stemmer, og 2) at han tydeligvis mener at bildet er veldig mye mer komplisert enn det man vanligvis får inntrykk av, som jo vanligvis er at et visst antall kalorier ut nødvendigvis tilsvarer en bestemt vektnedgang.

Jeg vil ikke uforbeholdent støtte denne artikkelen, men akkurat her tror jeg at han et poeng.

Han overser dog det faktum at kaloriforbrenningsmålere kan virke veldig motiverende på treningen, og at de av denne grunn kan føre til at man trener ekstra lenge eller med ekstra intensitet, noe som jo bare er av det gode.

Artikkelen oppmuntrer til å bare gi opp og legge seg ned med en gang, det hjelper ikke. Trening har verken helse- eller utseendemessig hensikt. Vel, hva med alle de menneskene som opplever å bli slankere på grunn av trening (meg inklusive)?

Jeg opplever ikke at artikkelen oppmuntrer en til å gi opp. Jeg er dog enig i at den argumenterer i veldig mange retninger og at det derfor er vanskelig å få fatt på hva han egentlig ønsker å si.

Han har for øvrig ikke sagt at trening ikke har positive effekter for helsen - han uttaler seg jo bare om vekt i denne artikkelen.

Når det gjelder temaet for artikkelen - overvekt, oppmuntrer han til trening, idet han sier at trening gjør noe med hvordan kroppen behandler karbohydrater, og at denne endringen kan føre til at man går ned i vekt. Det han forsøker å bestride er at det er kaloriforbrenningen som gjør at man går ned i vekt av å trene, idet han mener at det er andre aspekter av treningen som forårsaker det.

Jeg synes for øvrig at hans uttalelse om at det like gjerne kan være slik at de som trener gjør det fordi de er tynne snarere enn at folk er tynne fordi de trener er veldig interessant. Jeg tror imidlertid at begge deler er sant, og at disse ikke står i noe motsetningsforhold slik han forsøker å få det til å se ut som.

Ikke gi opp folkens - dersom det ikke funker, prøv en ny metode - og da tenker jeg mest på trening. Men en kombinasjon av styrke og kondisjon SKAL kunne fungere for de fleste. Det viktigste er å tenke langsiktig.

Det er jeg helt enig i. Samtidig synes jeg at det også er smart å se på sammensetningen av kostholdet, slik artikkelforfatteren argumenterer for.

Skrevet

Mye å tenke over her.

Den kronikken er virkelig interessant! Takk for linken!

Skrevet
Artikkelen oppmuntrer til å bare gi opp og legge seg ned med en gang, det hjelper ikke.

Du kan ikke ha lest den ordentlig. Artikkelen oppmuntrer til intervalltrening, på bekostning av lav-intensitet kaloritelling-fokusert trening.

Skrevet
Du kan ikke ha lest den ordentlig. Artikkelen oppmuntrer til intervalltrening, på bekostning av lav-intensitet kaloritelling-fokusert trening.

Jo det kan godt være, men jeg ble så sur at jeg skummet gjennom siste delen - synes det var så opposisjonelt skrevet at jeg ble bare provosert. Det må være en mer konstruktiv og mindre kjip måte å få fram budskapet sitt på enn "dere trappeløpende stepmaskintrampende kaloritellere er idioter". HVORFOR tror folk dette funker? Fordi alle ukeblader, tv-program, nettsider osv. forteller dem det. Han har jo ikke bare skrevet artikkelen for forskning i og med at han avslutter artikkelen som han gjør - han taler til det ganske folk, og da må han huske at folk gjør det de generelt oppfatter og har hørt er riktig, og ikke håne folk fordi de tror at hvilken som helst aktivitet + mindre kalorier er veien til suksess.

Mine 2 øre anyway...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...