Gå til innhold

Blokkerte rømningsveier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er reglene for rømningsveier i borettslag/blokker egentlig?

I min blokk er rømningsveien altanen. Det er en dør fra min altan og inn til naboen, og videre til hennes nabo, osv. Jeg bor i 14 etasje, så om det begynner å brenne, og jeg ikke kommer meg ut inngangsdøren, så er jeg helt avhengig av å komme meg over til naboen. Døren slår inn på naboens altan. Men da naboen nå fikk behov for å komme seg inn i leiligheten via min altan, så viste det seg at rømningsveien var fint lite verdt. For det første så klarte hun ikke å åpne dørhåndtaket selv. Det var så rustet at selv jeg, en ung kvinne med styrketrening som hobby, slet kraftig med å klare å rikke det. Da jeg til slutt klarte å få opp håndtaket, og skulle åpne døren, viste det seg at naboen hadde spikret fast den nederste delen av døren... Hun har sånn "gressteppe" på gulvet, og det hadde hun spikret fast, og litt oppover døren. I tillegg hadde hun en svær urne stående helt inntil døren. Så det var ikke mulig å åpne den.

Så mye for rømningsvei... Voldsomt betryggende, må jeg si.

Kan jeg klage på dette til borettslaget/boligbyggelaget? Det er jo direkte farlig. Jeg ser at de andre i blokken har solide hagemøbler stående helt inntil disse dørene. Det er jo ikke gitt vekk å skyve opp døren da. Spesielt ikke for alle de eldre som bor i blokken. Og altanene er såpass store at det er fullt mulig å ha hagemøbler uten å sperre for dørene.

Er det ikke krav om at de sjekker rømningsveiene innimellom? Jeg har bodd der i halvannet år, og det har ikke vært noen sjekker sålangt ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med borettslaget med en gang. De bør kanskje i første omgang informere alle beboere om hvor rømningsveien er og at den ikke skal sperres. Så burde de nok også invitere brannvesenet til inspeksjon når alle har fått en sjanse til å rydde opp på sin altan.

Skrevet
Hva er reglene for rømningsveier i borettslag/blokker egentlig?

I min blokk er rømningsveien altanen. Det er en dør fra min altan og inn til naboen, og videre til hennes nabo, osv. Jeg bor i 14 etasje, så om det begynner å brenne, og jeg ikke kommer meg ut inngangsdøren, så er jeg helt avhengig av å komme meg over til naboen. Døren slår inn på naboens altan. Men da naboen nå fikk behov for å komme seg inn i leiligheten via min altan, så viste det seg at rømningsveien var fint lite verdt. For det første så klarte hun ikke å åpne dørhåndtaket selv. Det var så rustet at selv jeg, en ung kvinne med styrketrening som hobby, slet kraftig med å klare å rikke det. Da jeg til slutt klarte å få opp håndtaket, og skulle åpne døren, viste det seg at naboen hadde spikret fast den nederste delen av døren... Hun har sånn "gressteppe" på gulvet, og det hadde hun spikret fast, og litt oppover døren. I tillegg hadde hun en svær urne stående helt inntil døren. Så det var ikke mulig å åpne den.

Så mye for rømningsvei... Voldsomt betryggende, må jeg si.

Kan jeg klage på dette til borettslaget/boligbyggelaget? Det er jo direkte farlig. Jeg ser at de andre i blokken har solide hagemøbler stående helt inntil disse dørene. Det er jo ikke gitt vekk å skyve opp døren da. Spesielt ikke for alle de eldre som bor i blokken. Og altanene er såpass store at det er fullt mulig å ha hagemøbler uten å sperre for dørene.

Er det ikke krav om at de sjekker rømningsveiene innimellom? Jeg har bodd der i halvannet år, og det har ikke vært noen sjekker sålangt ihvertfall.

I føge brannforeskriftene skal ikke rømmingsveier være lukket,eller hindret,låst osv.

Nå vet jeg med borettslag, så er ike altaner så store,så skal folk ha hygge der ute, så blir også denne veien stengt. Ofte,ble disse små verandene bygd, da uteplssen ble brukt til andre ting enn uteliv.

Jeg bodde en plass der rømmingsvei ble flyttet. Dørene tengt, og det ble lgt en luke i gulvet. Godkjent av brannvesen

Har dere ike noe branninnretning fra eks soverom? Hva om det brant i oppgang fra leiligten under deg, og flammene var på vei opp stuen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...