Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne har meldt sin ankomst neste helg (langhelg). Hun er vegeterianer og gjør ikke noe stort nummer ut av det.

Men, for at jeg skal forberede meg litt mentalt vil jeg gjerne ha noen oppskrifter av dere på middagsretter uten kjøtt el. fisk.

Hva lager/spiser dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser på sidene til www.takkformaten.no, finner du noe som heter Cous Cous med grønnsakstuing. Denne er kjempegod, også for ikke-vegetarianere!

Skrevet

Grønnsaklasagne er godt, også for kjøttspisere. Du bytter bare ut kjøttdeigen med det du har lyst på av grønnsaker, f.eks. broccoli, sjampinjong, paprika, squash, tomater osv., slik at du får en ganske fyldig tomatsaus med grønnsaker i. Legges lagvis med bechamelsaus og lasagneplater som vanlig.

Ellers er Jamie Olivers suppe med kikerter, purre og parmesan en sikker vinner hjemme hos meg.

Eller hva med quiche, fylt med f.eks. spinat og fetaost og med en frisk salat til? Eller med "5 løker" - vanlig løk, rødløk, hvitløk, vårløk og den femte husker jeg aldri - sjalottløk kanskje? Vanlig oste-egge-fløteblanding over fyllet til begge paiene.

Skrevet

Tusen takk for respons, men jeg tar gjerne imot flere!

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Er venninnen din vegetarianer eller vegan? Spiser hun egg og/eller melkeprodukter? Greit å vite før jeg legger inn oppskrift :wink:

Enn deg selv, liker du mat med indisk tilsnitt? Har noen ideer, men må høre om de treffer først.

Skrevet

Hun spiser både egg og melkeprodukter.

Indisk mat? Ja takk, gjerne! :lol:

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Her er en grønnsakrett som jeg syns er god:

Ingredienser:

2 spiseskjeer olje

1 teskje svarte sennepsfrø

1/4 teskje turmeric (krydder)

1 teskje curry (indisk "curry" er bedre enn "karri" :blunke: )

1 hakket tomat

1 blomkål, opphakket i "buketter"

2 ferdigkokte poteter, delt i firkanter

4 spiseskjeer vann

Smak til med saft fra en sitron

1 teskje salt

Slik gjør du:

Varm olje og rist sennepsfrøene til de "popper" (høy varme). Tilsett turmeric og curry. Rør. Reduser varmen. Ha i tomat, la stå i 3-4 minutter til tomatene er myke.

Ha i blomkål. Snurr dem slik at de blir dekket av krydderet. Rør inn potetene, vann, sitronjuice og salt. Ha på lokk og la stå i 15-20 minutter inntil grønnsakene er litt myke. Hvis det holder på å tørke ut underveis, ha på litt mer vann.

Du kan servere f.eks. med ris (basmati er godt) og chapati eller nanbrød.

Slik er originalretten. Hvis du vil går det også an å ha i løk (gul, etter sennepsfrøene) og litt kokosmelk (mot slutten). Du kan også bruke andre grønnsaker og tofu. Du kan også servere med mango- eller mintchutney (fås kjøpt ferdig på glass).

Det er viktig at du smaker til underveis.

Hvis du vil "jukse" så har de fleste velassorterte matbutikker en serie som heter Pataks med indiske sauser i mange varianter. En som er veldig god er Korma. Da kan du tilberede alt som i oppskriften, men istedet for krydderne (ikke sennepsfrø), har du over sausen. Denne kan du smake til med youghurt naturell, rømme eller fløte. Det er kjempegodt!

Bare spør i vei hvis du lurer på noe :)

Skrevet

Takk!

Jeg drar på mini-ferie i morgen tidlig, men kommer gjerne tilbake til deg neste uke om det er noe jeg lurer på.

Noen andre som har oppskrifter å dele med meg?

Skrevet

Denne retten er skikkelig god, og kan være en deilig forrett, eller du kan servere ris og salat til og ha som hovedrett! Jeg fikk til og med en veldig-kjøtt-og-veldig-imot-vegetarmat-fyr til å ville ha to porsjoner av denne!

"Curry Puffs"

1 pakke butterdeig (hvis du ikke lager selv, da)

Fyll:

50ml olje

1 finhakket hvitløksbåt

3 ss frisk koriander, finhakket

2 ts malt sort pepper

1 ts tørket koriander, malt

1 ts gurkemeie, malt

1 ts spisskumin, malt

120g gulrot i terninger

180g potet i terninger

1 ss sukker

1 ss soyasaus

2 ts sitronsaft

1 rød chilli, finhakket

75g erter

Stek hvitløken og krydderet i olje i et par minutter. Deretter rører du inn gulroten og potetene og la koke i noen minutter. Så tilsetter du sitronsaften, chillien, sukkeret og et par teskjeer med vann. La koke til grønnsakene er møre. Rør om av og til. Tilsett ertene og la koke i noen minutter til også ertene er møre og vannet er fordampet. Kjøl av.

Del butterdeigsplatene i 2 og kjevle hver del ut i tynne leiver. Fordel fyll på midten av hver plate og brett over. Klem igjen forseglingen med en gaffel. Pensle med pisket egg og stek på 225 grader i 15-20 minutter. (Til deigen er gyllen)

Lykke til med middagen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Takk for svar! Dette er det vi endte opp med:

Hun hadde faktisk ikke smakt indisk mat før! Det oppdaget vi når vi var inne i byen og gikk tur, var sultne og indisk var det nærmeste alternativet. Men, det var kjempeklaff! Supergod mat!

Så, to dager senere prøvde vi oss på Adina Madeleines oppskrift.

Inviterte gjester mens vi var på tur, stakk innom butikken på vei hjem (selvfølgelig uten å ha oppskriften med :oops: ), kjøpte det vi trodde vi husket. (I hodet vårt hadde vi blandet med maiaas oppskrift, og diverse andre vi hadde funnet i bl.a. min indiske kokebok.)

Vi hadde i blomkål, poteter, brokkoli, gulrot, paprika, rødløk og sukkererter. Patak's Korma saus og youghurt naturell. Lagre raita til.

Det ble kjempegodt! Selv om alt ble improvisert og vi puttet i det vi synes er godt! Ris og hvitt brød til.

Alle skrøt av maten. Venninnen min tar oppskriften med hjem - garantert ikke siste gang hverken hun eller jeg lager dette!

Tusen, tusen takk.

Nei, maiaa, jeg har ikke glemt deg - men du må nok vente litt på tur!

PS: svarte sennepsfrø fant vi ikke. De vi spurte hadde faktisk ikke hørt om det.... Vi kjøpte gule i stedet. De poppet de og!

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Mmmmm.... Resultatet hørtes utrolig godt ut da :D Fikk lyst på, selv om jeg nettopp har spist :oops:

Rart det der med de svarte sennepsfrøene... I Oslo får man slike på innvandrerbutikker (mye godt der), og det er mulig at Centra hadde det. Men så lenge gule gjorde nytten, kunne det ikke ha blitt bedre :wink:

Adina M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...