Gå til innhold

Har så lyst til å være kronebrud,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig gifte meg i min kjære bunad, som er en trønderbunad (blå). Bryllupet står i februar neste år, vi skal gifte oss i en gammel, laftet trekirke i den lille bygda vi skal bosette oss i, han skal ha herrebunaden som hører til dette stedet, og min er altså fra der jeg er født og trådde mine barnesko ... ;) Jeg tror det blir utrolig stemningsfullt, og tanken på å få bruke brudeantrekket mitt til alle de store høytidene i livet er veldig flott synes jeg. Men så er det det at jeg kunne tenke meg å skille meg bittelitt ut fra alle 17.Mai'ene og dåpene, og derfor ha krone. Problemet er at jeg ikke kan finne noen krone til min bunad, og da lurer jeg på om dere vet noe om dette? Kanskje finnes det en mer universell krone som ikke er tilpasset en spesiell bunad?

I samme slengen kan jeg jo spørre dere om noen tips til bukett. Dette er som sagt i februar, og jeg ønsker å kjøre en gjennomført stil- jeg vil ikke ha roser til bunaden, men en blomst/blomster som vokser i Norge også. Jeg har tenkt på liljekonvall, som er en av mine favorittblomster, men aller, aller helst ville jeg hatt en markblomstbukett. Tanken slår meg at det kan bli vanskelig å finne i februar:p Noen som har andre tanker eller tips eller generelle synspunkter på dette å gifte seg i bunad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei mulig du kan finne en gullsmed som leier ut bunadskroner, i nærheten av der du bor? :) prøvde å søke litt men fant bare noen med masse tøy i.. En av mine bestevenner hadde nordlandsbunad og sølv krone. Nydelig!! :) Hun lånte sin, men aner ikke hvor.

Skrevet

Min hjemkommune har krone til utlån, kanskje din har det også?

Kommer fra østlandet da...

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg liker godt den husfliden leier ut, den er liten og nett og det er akkurat det jeg leter etter. Men jeg må undersøke litt mer, vil helst ikke bruke en krone som det er "uakseptabelt" å bruke til min bunad:) Det hører til et hodeklede for bruder, men jeg er liiitt usikker på om det er helt min stil:p Får fortsette å lete!

Skrevet

Bare det ser pent ut for deg så er alt lov i dag.. ;)

Lykketil i letingen, håper du finner noe som passer!

Skrevet

Takk:D Ja, hvis det er så enkelt så blir det definitivt den kronen husfliden har liggende, den er kjempefin. Kombinert med en flette/løst hår- oppsats (heh, veldig fin forklaring) blir det sikkert kjempefint vil jeg tro. Må også kjøpe cape, og hatt og kniv til mannen. Ooh, gleder meg:D Snart bare et år igjen!

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det finnes krone til trønderbunaden, og jeg mener å ha sett ga,le bilder av brurakroner.

Anbefaler deg å ta kontakt med trøndelag folkemuseum og spør etter Ann Siri, hun har sikkert peiling, og kan sikkert hjelpe deg på veien.

Eller så kan du prøve gullsmed møller. De kanskje kan hjelpe deg.

Lykke til. :)

Skrevet

Tusen takk! Mail er sendt avgårde til folkemuseet, og skal høre med gullsmeden også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...