Gå til innhold

Filmen Doubt

Var presten skyldig?  

2 stemmer

1. 1. Oppfattet du hans reaksjon som bekreftelse på skyld - eller som en uskyldig mann som innså at han ikke kunne forsvare seg mot anklagene?

• Skydlig
      1
    • Uskyldig
      1
  2. 2. Visste moren hva som foregikk - og valgte å lukke øynene?

• Hun visste - men valgte å lukke øynene
      1
    • Hun tolket det hele som uskyldig engasjement av en prest som bryr seg
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter å ha sett filmen Doubt - og diskutert den i etterkant - kom det frem at vi hadde oppfattet mange av situasjonene helt forskjellig.

Det jeg så på som "bekreftelse på skyld" - kunne også tydeligvis oppfattes som en uskyldig manns fortviltete reaksjon - på en annens vendetta - som han ikke hadde mulighet til å forsvare seg mot osv.

Synes det er veldig interessant med en film som på mange måter et helt åpen i forhold til tolkninger - men lurer på om hvordan "folk" flest oppfattet filmen.

Var presten skyldig? og Visste moren hva som foregikk? hvordan tolker dere filmen?

Jeg oppfattet det som at presten var skyldig - og at moren "visste" - men valgte å fortrenge det for at gutten skulle få en bedre fremtid.

Trivia - Doubt

Just as he did with the play, John Patrick Shanley only told the actor who played Father Flynn whether or not Flynn was guilty. None of the other actors knew.

Endret av LilleBille
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest SMIL_28
Skrevet

Hei.

Et par måneder siden jeg så filmen, men jeg oppfattet vel det som om han uten tvil var skyldig. Men overbevist ble jeg ikke før helt på slutten av filmen. Da presten gikk nedover kirkegulvet og sa forvel til alle så var han gutten han skulle ha forgrepet seg på trist. Men det som var intressant var at han urogutten smilte, altså presten forgrep seg ikke på han gutten alle trodde, men han urogutten....genialt eller? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...