Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førpris og rabattpris de samme leementene man putter inn i9 A og B som totalbeløp og delbeløp?

Skrevet
Hvordan vet man hva X skal være til enhver tid da? Den er jo ukjent, så hva med alle alternativene vi har til å putte inn ting der?

X er prosentsatsen, og oppgitt!

Skrevet
Er førpris og rabattpris de samme leementene man putter inn i9 A og B som totalbeløp og delbeløp?

Ja

Skrevet
Helt enig, da blir det mye verre.

Har lært at man da tar 15/60*100 men forstår ikke hvorfor.

Fordi 60 prosent bokstavlig talt betyr 60 hundredeler, eller 60/100 om du vil.

Når du skal finne 60 hundredeler av 15, må du først finne én hundredel av 15, noe du gjør ved å dele 15 på hundre. For å finne 60 hundredel, ganger du en hundredel av 15 med 60.

Altså

(15/100) * 60 = 15*60 / 100 om du synes det er greier å skrive det på den måten.

Det er også den generelle regelen for brøkregning. Om du skal finne 3/4 av et tall, så deler du tallet på 4 og ganger med 3.

Og nei, brøkregning er ikke komplisert. Det er revnende likegyldig hvilke tall du regner med, reglene er de samme uansett. Selvsagt er det tall som er vanskeligere å regne i hodet, men fremgangsmåten er den samme åkke som. Og disse reglene er barneskolepensum.

Du kan gange og dele med det samme tallet både over og under brøkstreken uten å endre brøken, og det er stort sett alt du trenger å skjønne.

Skrevet
Når du skal finne 60 hundredeler av 15, må du først finne én hundredel av 15, noe du gjør ved å dele 15 på hundre. For å finne 60 hundredel, ganger du en hundredel av 15 med 60.

Ganske uklart! Forsto ikke den forklaringen.

  • 1 år senere...
Skrevet
TS spurte faktisk etter formelen ;) Og det var den hun fikk. Om man ikke vil ha algebra, så bør man ikke spørre etter algebraiske formler...

Jeg forstod det som at det ble spurt etter en formel for prosent, og ikke alle prosentformlene er algebraiske :) Det er mange formler å velge mellom. For meg som er avhengig av en god og treffende formel som ikke tillater feil i arbeidet, brukes en 1prosent formel som allerede er nevnt av noen andre. Den har mindre risiko for feil, den er enklere å bruke og den kan settes opp på en måte som gjør det oversiktlig å bruke den. Hadde mine mattelærere kunnet formlene jeg har lært å bruke i mitt arbeidsfelt der feil ikke skal skje, hadde det vært langt lettere å være elev i den norske skolen. Det er synd at jo lenger opp en klaterer på den matematiske stigen, jo lettere blir formlene (og anvendelsen av å gjøre om disse til noe mer forståelig og gi mindre rom for feilmarginer).

Hehe, herregudkommentaren kom vel av at det innlegget jeg svarte på var litt surt i tonen, altså "du må sette inn tallene i stedet for å komme med en formel". Når det var en formel det ble spurt etter.

Og så finner jeg det litt ubegripelig at man ikke kan klare å sette inn tall i formelen selv... Det er jo bare å bytte ut A med totalbeløpet, som det sto i forklaringen, og bytte ut B med delbeløpet. Man trenger jo ikke være noe flink i matte for å bare fylle inn tall i en formel, når man allerede har fått vite både tallene og formelen? Selv om man har dyskalkuli, så bør man klare det, det er jo bare snakk om å fylle inn, ikke finne verken formler eller tall.

Problemet med dyskalkuli er tallblindhet, dette vil si at det er ikke bare det å sette opp et regnestykke ut fra en tekst som er en utfordring. All lek med tall, og det å sette tall inn i en formel, blir vanskelig. Enkelt og greit fordi tallene ser like ut, og en person med dyskalkuli kan ha problemer med å se forsjell på tallene (kunne skille deres tallmessige verdi). Det er det samme for dysleksi, men her er det bokstaver og ord som er vanskelig å skille fra hverandre. Dessverre er det uvitenhet om begge formene for lærevansker, dog virker det som at temaet dyskalkuli er minst kjent av de to.

Skrevet
Hvios man ikke klarer å løse presentformelen når man er eldre enn 12 år, så bør man seriøst vurdere ett av følgende: A) Utredning for dyskalkuli med påfølgende tilrettelagt opplæring eller B) Ta kurs i grunnleggende matte.

Nå var vel rådet å bli utredet for dyskalkuli. Altså gjaldt det dem som ikke allerede var diagnosert med dyskalkuli. Om man ikke får til prosentregning, og ikke har dyskalkuli, så er det faktisk et mattekurs som er løsningen.

Prosentregning er noe absolutt alle bør kunne. Bare tenk på de som tar opp lån i banken, uten å kunne regne ut hvor mye de må betale i renter, fordi de ikke får til elementær prosentregning... Alle statistiske undersøkelser som bruker prosent, som det florerer av i media, er helt bortkastet på disse. For å følge med i samfunnet, så må man rett og slett kunne det.

Matematikk brukes mye i hverdagen, men i langt større grad enn bare prosentregning i forhold til banklån, statestikk og varer på salg. For eksempel er matematiske formler også grunnlaget for trafikkbildet, i forhold til fart, retning og endring av energiens hastighet. Men det er da mange som kjører bil likevel. Skjønt, når en ser avstanden som mange mener det er forsvarlig å holde seg i mellom kan en lure på om mesteparten av Norges befolkning mangler grunnleggende matematiske kunnskaper :gjeiper: For dette er også grunnskole pensum i matematikk. Kanskje det er en idé å tvinge landets sjåfører til å gjennomføre et lynkurs i matematikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...