Sol79 Skrevet 22. januar 2009 #41 Skrevet 22. januar 2009 Amen! Himmel som denne tråden har tatt av da - tenke seg til om alle skulle være like forundret og oppgitte hver gang noen ikke kunne ramse opp samtlige hovedstader i Europa, huske alle engelske verbbøyninger, eller samtlige datoer for meget viktige historiske hendelser! Jeg har hverken tallvegring eller er dum - jeg har rett og slett bare ikke vært borte i noe matte siden jeg hadde dette på skolen for noe sånt som 15 år siden. Makan Det er bra du kan le av deg selv, men jeg syns faktisk ikke det kan sammenlignes.
Østlandet Skrevet 22. januar 2009 #42 Skrevet 22. januar 2009 Merkelig tråd... Personlig kjenner jeg noen jeg også, som har helt utrolig problemer med helt elementær prosentregning. (eller "basic", som det så jålete ble kalt?) Jeg også kan dra på smilebåndet, når noen av disse rett og slett ikke får til det enkleste av dette. Men jeg innser, at for mange er dette et problem og at de nesten har total sperre i forhold til dette. Derfor blir jeg nesten lei meg, når jeg i (og mellom) linjene, faktisk får på følelsen at disse hånes og nærmest sjikaneres her og i en nabotråd om samme tema.
Gjest fisk Skrevet 22. januar 2009 #43 Skrevet 22. januar 2009 Hva om de ikke gjør det? Da hujelper det ikke hva du forventer. Da er det ikke noe vits i å spørre da eller svare. Hva om noen hadde lagt svaret på en lavere list, som enkelte foreslår? For hvordan vet man at ingen kommer til å bli fornærmet fordi de ikke forstår det heller? I følge den logikken er ikke noe svar i orden, fordi ukjent person du svarer muligens ikke kommer til å skjønner det. Hva som er så fælt med å spørre om en utdyping av framgangsmåten kan ikke jeg forstå. Hvorfor reagerer så mange med mindreverdighetsfølelser i forhold til å diskutere matte? Om den ukjente hadde stått for seg selv på den ene siden av likhetstegnet, så er muligheten der for at den som spurte om hjelp ikke hadde klart å sette inn heller. De som argumenterer for denne metoden ser da i følge seg selv på spørsmålsstilleren som en idiot og innehar et foraktelig syn på de som ikke klarer det de blir forklart. Det sier sitt, synes jeg. Har noen av de giddet å gjøre om på formen for å hjelpe? Og nei, jeg kan nok ikke i frykt for reaksjonen mot meg som person i tilfelle den løsningen ikke er god nok.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #44 Skrevet 22. januar 2009 Dere som kan matte må lære dere å godta at andre ikke forstår noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #45 Skrevet 22. januar 2009 Dere som kan matte må lære dere å godta at andre ikke forstår noe som helst. Hvis de ikke forstår noe som helst - er det ikke da fåfengt å forklare noe som helst?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #46 Skrevet 22. januar 2009 Herregud.. klarer du virkelig ikke sette inn tallene i formelen selv? Og om du leser startinnlegget, så ser du at ts spurte om en formel, og kom med tall som eksempel. Jeg kan ta teskjemetoden for deg. Eksempel: Hvor mange prosent er 2 500 av 12 000? A = totalbeløp = 12 000 B = delbeløp = 2 500 x = prosentsats (A * x)/100 = B (12 000 * X)/100 = 2 500 X = (2 500 / 12 000) * 100 = 20,8 Det er mange som ikke har sett dette siden barneskolen...for mange er Excel og tall fremmedelementer i daglige arbeidsoppgaver! En venn va meg er advokat, han vet knapt hva Excel er, og prosentregning kan han ikke. Er mattefolk alltid så arrogante og sure?
ilcrappo Skrevet 22. januar 2009 #47 Skrevet 22. januar 2009 Det er mange som ikke har sett dette siden barneskolen...for mange er Excel og tall fremmedelementer i daglige arbeidsoppgaver! En venn va meg er advokat, han vet knapt hva Excel er, og prosentregning kan han ikke. Er mattefolk alltid så arrogante og sure? Så folk som kan litt elementær prosentregning (på barneskolenivå!) er såkalte mattefolk? Da skal det tydeligvis ikke mye til for å være et mattemenneske.
Gjest Engasjert Skrevet 22. januar 2009 #48 Skrevet 22. januar 2009 Så folk som kan litt elementær prosentregning (på barneskolenivå!) er såkalte mattefolk? Da skal det tydeligvis ikke mye til for å være et mattemenneske. Er det vår feil at vi ikke forstår hvilken side x skal være på av = tegnet? Så lenge ingen forklarer hvorfor ting er som de er (noe de færreste matte-lærere har gjort) er mange matte-hatere. Det finnes et eget folk som heter "vi vil ha alt inn med teskjeer og ha gode forklaringer på hvorfor ting er som de er - får vi ikke det vil vi ikke lære". Denne gruppen nøyer seg ikke med svar som "slik er det bare: pugg!". Slike mennesker må forstå for å ville lære. Denne gruppen mennesker blir ofte ikke forstått av foreldre (travle, utålmodige og/eller uutdannet) og lærere (dårlig tid, har for mange å se til, går sjelden i dybden, må tilpasset store grupper og individet har ikke sjanse for å slippe til)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #49 Skrevet 23. januar 2009 Å forstå helt elementær prosentregning er noe annerledes enn å huske alle hovedstadene i Europa. Det ene går på logikk, det andre går på ren hukommelse. Og prosentregning er noe man trenger i hverdagen, å huske hovedstaden i Ukraina er det som regel ikke... Jeg synes det er utrolig rart at voksne mennesker ikke kan helt elementær prosentregning. Er det derfor det er så mange som har tatt seg lån langt over pipa? De skjønner ikke nok prosentregning til å klare å regne ut de faktiske utgiftene? Jeg bruker prosentregning omtrent hver dag. Jeg regner ut prisen på varer i butikkene når det er avslag (tips: del på ti og gang med 7, det er litt enklere å ta i hodet enn å gange med 0.7). Jeg følger med på økonomien min, og ser hva jeg skal betale i renter på lån, og hva jeg får i renter på bankinnskuddene mine. Jeg leser statistiske undersøkelser som står i avisene. osv osv. Prosentregning er helt vanlig brøkregning. Prosent betyr av hundre, altså hundredeler.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #50 Skrevet 23. januar 2009 Er det vår feil at vi ikke forstår hvilken side x skal være på av = tegnet? JA! Hvem ellers sin feil skulle det være?
Varsia Skrevet 23. januar 2009 #51 Skrevet 23. januar 2009 Har du aldri bruk for prosentregning? Så om det er 30% rabatt på en bukse i butikken, så går du i kassa uten å ane prisen? Selvfølgelig aner jeg prisen. Men jeg bruker ikke noen som helst slags for formel (for den har jeg jo, som sagt, glemt, selv om jeg er over 15 ), jeg bare runder av prisen til nærmeste hundre kroner og tar det derifra (for jeg vet fint hva prosent er, og vet at 30% av 200 kroner er 60,-). Mer komplisert gjør jeg det ikke når jeg er ute for hoderegning - rett og slett fordi jeg er helt ute av trening. Hvis du synes det er trist, så synd for deg. Jeg klarer meg helt utmerket likevel;)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #52 Skrevet 23. januar 2009 Selvfølgelig aner jeg prisen. Men jeg bruker ikke noen som helst slags for formel (for den har jeg jo, som sagt, glemt, selv om jeg er over 15 ), jeg bare runder av prisen til nærmeste hundre kroner og tar det derifra (for jeg vet fint hva prosent er, og vet at 30% av 200 kroner er 60,-). Mer komplisert gjør jeg det ikke når jeg er ute for hoderegning - rett og slett fordi jeg er helt ute av trening. Hvis du synes det er trist, så synd for deg. Jeg klarer meg helt utmerket likevel;) Ja, men da kan du jo formelen, da! Kan du regne ut prosenten, kan du selvsagt formelen. Det er omtrent som å si at "jeg kan regne ut volumet av en kube, men jeg kan ikke formelen". At du ikke klarer å abstrahere det ved å sette det opp som x'er og y'er er uvesentlig, så lenge du klarer å dele og gange de riktige tallene sammen på rett måte. Prosentregning er heller ikke noen "formel", det er helt vanlig brøkregning. Kan man regne ut 3/4 av noe, kan man også regne ut 75% av noe, det er -akkurat- det samme prinsippet som gjelder.
flickan Skrevet 23. januar 2009 #53 Skrevet 23. januar 2009 Må jo bare melde meg inn her igjen. Jeg tror det fleste klarer å regne ut ca hvor mye en gitt prosentandel utgjør av et tall. F eks at 25% av 60 er 15. Jeg tror problemet blir adskillig verre med en gang man snur på regnestykket. Hvor mange prosent er 15 av 60? Selv med akkurat de samme tallene, vil mange slite. Spesielt når vi kommer opp i litt høyere summer og ikke så runde tall. Denne regnemåten er ikke like hverdagslig, og folk klarer ikke snu regneoperasjonen, selv om de på mange vis kan formelen uttrykt på en annen måte.
Varsia Skrevet 23. januar 2009 #54 Skrevet 23. januar 2009 Ja, men da kan du jo formelen, da! Kan du regne ut prosenten, kan du selvsagt formelen. Det er omtrent som å si at "jeg kan regne ut volumet av en kube, men jeg kan ikke formelen". At du ikke klarer å abstrahere det ved å sette det opp som x'er og y'er er uvesentlig, så lenge du klarer å dele og gange de riktige tallene sammen på rett måte. Prosentregning er heller ikke noen "formel", det er helt vanlig brøkregning. Kan man regne ut 3/4 av noe, kan man også regne ut 75% av noe, det er -akkurat- det samme prinsippet som gjelder. Nei, jeg kan ikke formelen (vel, nå kan jeg jo den... ), for hvis beløpet hadde vært 1347,- og prosenten jeg skulle ha trukket fra var 37,4% så hadde jeg slitt. Jeg måtte ha stoppet opp og tenkt meg om, og prøvd å huske hva i all verden jeg skulle gange med hva. Jeg hadde nok kommet fram til riktig svar etterhvert, men fordi dette er noe jeg så sjelden har hatt bruk for (i mer kompliserte former enn buksepriser) så husker jeg ikke fremgangsmåten direkte. Jeg vet at det er helt vanlig brøkregning, men brøker kan bli ganske innviklede de og, etterhvert...
Sol79 Skrevet 23. januar 2009 #55 Skrevet 23. januar 2009 Må jo bare melde meg inn her igjen. Jeg tror det fleste klarer å regne ut ca hvor mye en gitt prosentandel utgjør av et tall. F eks at 25% av 60 er 15. Jeg tror problemet blir adskillig verre med en gang man snur på regnestykket. Hvor mange prosent er 15 av 60? Selv med akkurat de samme tallene, vil mange slite. Spesielt når vi kommer opp i litt høyere summer og ikke så runde tall. Denne regnemåten er ikke like hverdagslig, og folk klarer ikke snu regneoperasjonen, selv om de på mange vis kan formelen uttrykt på en annen måte. Har du f.eks. aldri regnet ut hvor mange prosent av lønna di du betaler i skatt?
flickan Skrevet 23. januar 2009 #56 Skrevet 23. januar 2009 Har du f.eks. aldri regnet ut hvor mange prosent av lønna di du betaler i skatt? Jeg snakker ikke om meg selv, er faktisk ganske god i matte
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #57 Skrevet 23. januar 2009 Må jo bare melde meg inn her igjen. Jeg tror det fleste klarer å regne ut ca hvor mye en gitt prosentandel utgjør av et tall. F eks at 25% av 60 er 15. Jeg tror problemet blir adskillig verre med en gang man snur på regnestykket. Hvor mange prosent er 15 av 60? Helt enig, da blir det mye verre. Har lært at man da tar 15/60*100 men forstår ikke hvorfor.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #58 Skrevet 23. januar 2009 Nei, jeg kan ikke formelen (vel, nå kan jeg jo den... ), for hvis beløpet hadde vært 1347,- og prosenten jeg skulle ha trukket fra var 37,4% så hadde jeg slitt. Jeg måtte ha stoppet opp og tenkt meg om, og prøvd å huske hva i all verden jeg skulle gange med hva. Jeg hadde nok kommet fram til riktig svar etterhvert, men fordi dette er noe jeg så sjelden har hatt bruk for (i mer kompliserte former enn buksepriser) så husker jeg ikke fremgangsmåten direkte. Jeg vet at det er helt vanlig brøkregning, men brøker kan bli ganske innviklede de og, etterhvert... Absolutt, det er ganske komplisert, synes jeg også! Jeg ville ha gjort det slik, men forstår ikke helt hvorfor (har bare pugget det)...: 1347*37/100= 498,39 så tar man 1347,- - 498,39 = 848,61,- Eller jeg ville ha testet i Excel om andre måter gikk (gjettet, forstår ikke hvorfor, har bare pugget): 1347,-*0,37 = 498,39,- (trekkes fra totalbeløpet) eller 1347,-*0,63 = 848,61,-
Rosalie Skrevet 23. januar 2009 #59 Skrevet 23. januar 2009 Nei, jeg kan ikke formelen (vel, nå kan jeg jo den... ), for hvis beløpet hadde vært 1347,- og prosenten jeg skulle ha trukket fra var 37,4% så hadde jeg slitt. Jeg måtte ha stoppet opp og tenkt meg om, og prøvd å huske hva i all verden jeg skulle gange med hva. Jeg hadde nok kommet fram til riktig svar etterhvert, men fordi dette er noe jeg så sjelden har hatt bruk for (i mer kompliserte former enn buksepriser) så husker jeg ikke fremgangsmåten direkte. Jeg vet at det er helt vanlig brøkregning, men brøker kan bli ganske innviklede de og, etterhvert... Veldig avansert? Neppe. Men ikke akkurat hoderegningsmateriale, må jeg innrømme. Førpris (A) = 1347,- Rabatt = 37,4%, altså skal man betale 100%-37,4% = 62,6% (x) Rabattrert pris (B) Regnestykket blir da: A*x/100 = B 1347 kr*62,6/100 = 843,22 kr
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #60 Skrevet 23. januar 2009 Veldig avansert? Neppe. Men ikke akkurat hoderegningsmateriale, må jeg innrømme. Førpris (A) = 1347,- Rabatt = 37,4%, altså skal man betale 100%-37,4% = 62,6% (x) Rabattrert pris (B) Regnestykket blir da: A*x/100 = B 1347 kr*62,6/100 = 843,22 kr Hvordan vet man hva X skal være til enhver tid da? Den er jo ukjent, så hva med alle alternativene vi har til å putte inn ting der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå