Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #21 Skrevet 22. januar 2009 Men akkurat i den formelen var x midt inni en parantes. For de som da har dyskalkuli kan det jo bli vanskelig, for man vet ikke prosenten på forhånd. Her måtte man flytte over på andre siden av likhetstegnet og regneoperasjonen ble med ett vanskeligere. Formelen kunne med fordel ha blitt skrevet på den måten du endte opp med i regnestykket. Altså med x alene på en side av likhetstegnet. Ja, det er jeg enig i, om det nå er prosenten en vil regne ut.
Rosalie Skrevet 22. januar 2009 #22 Skrevet 22. januar 2009 Men akkurat i den formelen var x midt inni en parantes. For de som da har dyskalkuli kan det jo bli vanskelig, for man vet ikke prosenten på forhånd. Her måtte man flytte over på andre siden av likhetstegnet og regneoperasjonen ble med ett vanskeligere. Formelen kunne med fordel ha blitt skrevet på den måten du endte opp med i regnestykket. Altså med x alene på en side av likhetstegnet. Hvios man ikke klarer å løse presentformelen når man er eldre enn 12 år, så bør man seriøst vurdere ett av følgende: A) Utredning for dyskalkuli med påfølgende tilrettelagt opplæring eller B) Ta kurs i grunnleggende matte.
flickan Skrevet 22. januar 2009 #23 Skrevet 22. januar 2009 Hvios man ikke klarer å løse presentformelen når man er eldre enn 12 år, så bør man seriøst vurdere ett av følgende: A) Utredning for dyskalkuli med påfølgende tilrettelagt opplæring eller B) Ta kurs i grunnleggende matte. Hva med å bare godta at ikke alle er like gode i alt. Du ville vel aldri sagt til noen med dysleksi at de skulle begynne på et lese/skrivekurs etter å ha fullført grunnskolen?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #24 Skrevet 22. januar 2009 Hva med å bare godta at ikke alle er like gode i alt. Du ville vel aldri sagt til noen med dysleksi at de skulle begynne på et lese/skrivekurs etter å ha fullført grunnskolen? Nå var vel rådet å bli utredet for dyskalkuli. Altså gjaldt det dem som ikke allerede var diagnosert med dyskalkuli. Om man ikke får til prosentregning, og ikke har dyskalkuli, så er det faktisk et mattekurs som er løsningen. Selv om man -har- dyskalkuli så kan mattekurs være en god idé. Folk med dysleksi må jobbe hardere med lesing og skriving. Det er ikke slik at de bare skal gi opp hele lesingen og skrivingen. "Nei, jeg har dysleksi, så da trenger jeg ikke anstrenge meg for å skrive rett, jeg har lov til å skrive feil.". Slik fungerer det ikke. Det samme gjelder om man har dyskalkuli. Det er ikke en unnskyldning til å gi opp hele matten. Det er tvert imot en grunn til å jobbe enda hardere med den. Prosentregning er noe absolutt alle bør kunne. Bare tenk på de som tar opp lån i banken, uten å kunne regne ut hvor mye de må betale i renter, fordi de ikke får til elementær prosentregning... Alle statistiske undersøkelser som bruker prosent, som det florerer av i media, er helt bortkastet på disse. For å følge med i samfunnet, så må man rett og slett kunne det.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #25 Skrevet 22. januar 2009 Hva med å bare godta at ikke alle er like gode i alt. Du ville vel aldri sagt til noen med dysleksi at de skulle begynne på et lese/skrivekurs etter å ha fullført grunnskolen? Skulle noen hjelpe meg med å skrive så hadde jeg ikke hatt problemer med å fortelle det og ser det heller hensiktsmessig å gjøre nettopp det. Jeg kan ærlig talt ikke se stigmaet i fortelle at jeg eventuelt har dysleksi (ikke at noen ikke stigmatiserer dyslektikere, men det blir like patetisk som all annen mobbing). Ikke tillegg meg egenskapen at jeg ikke godtar. Det er dine ord og jeg kan bare anta at det kommer av din holdning at du hopper til den konklusjonen. Eller har du andre grunner? Hvordan er det en motsetning å ikke forvente dyskalkuli og godta tilstanden hos et mindretall?
flickan Skrevet 22. januar 2009 #26 Skrevet 22. januar 2009 Nå var vel rådet å bli utredet for dyskalkuli. Altså gjaldt det dem som ikke allerede var diagnosert med dyskalkuli. Om man ikke får til prosentregning, og ikke har dyskalkuli, så er det faktisk et mattekurs som er løsningen. Selv om man -har- dyskalkuli så kan mattekurs være en god idé. Folk med dysleksi må jobbe hardere med lesing og skriving. Det er ikke slik at de bare skal gi opp hele lesingen og skrivingen. "Nei, jeg har dysleksi, så da trenger jeg ikke anstrenge meg for å skrive rett, jeg har lov til å skrive feil.". Slik fungerer det ikke. Det samme gjelder om man har dyskalkuli. Det er ikke en unnskyldning til å gi opp hele matten. Det er tvert imot en grunn til å jobbe enda hardere med den. Prosentregning er noe absolutt alle bør kunne. Bare tenk på de som tar opp lån i banken, uten å kunne regne ut hvor mye de må betale i renter, fordi de ikke får til elementær prosentregning... Alle statistiske undersøkelser som bruker prosent, som det florerer av i media, er helt bortkastet på disse. For å følge med i samfunnet, så må man rett og slett kunne det. Men nå vet vi ingenting om TS, og hvorvidt h*n er utredet eller ikke. Ikke spurte TS om dette temaet heller, så man kan jo kansje bare svare på spørsmålet istedefor å antyde det ene eller andre, er sikker på at TS er klar over sine manglende mattekunskaper. Men nå har denne tråden sporet ganske mye av (noe jeg helt klart har bidratt til ) TS har fått svar på spørsmålet, så derfor gir jeg meg
Varsia Skrevet 22. januar 2009 #27 Skrevet 22. januar 2009 Jeg syns nå det blir litt dumt å anklage folk for å være enten dumme, late, dårlige i matte eller å ha dyskalkuli bare fordi man sliter med å huske formler for prosentregning. Ærlig talt, det er faktisk lett å glemme ting! Når man ikke har hatt behov for en formel på 10 år så er det ikke barebare å huske på den den dagen det gjelder. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke husket på denne formelen Wadjet kom med. Har ikke brukt den siden begynnelsen av barneskolen, har ikke hatt behov for den type prosentregning på årevis? Er jeg dum og lat, jeg da, og sliter med dykalkuli? Det er mange andre ting jeg sliter med å huske også. Å sette opp et vanlig delestykke for eksempel. Polynomdivisjon er jeg en mester på, men be meg om å regne ut 164:3261, og jeg sliter. Jeg har 6 i flere mattefag, men da jeg begynte med matte i høst igjen tok det meg flere uker å huske de små grunnleggende tingene. Jeg er glad læreren min ikke kom med utsagn som "herregud, du er eldre enn 12, dette burde du kunne" eller "sliter du med dyskalkuli kanskje?". Så vi med dårlig hukommelse er ikke nødvendigvis komplette idioter, vi går bare ikke rundt og husker på alskens formler som har vært unødvendige for oss i store perioder..
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #28 Skrevet 22. januar 2009 Så vi med dårlig hukommelse er ikke nødvendigvis komplette idioter, vi går bare ikke rundt og husker på alskens formler som har vært unødvendige for oss i store perioder.. Du har god fantasi hvis du tror noen her har anklaget folk for å være idioter.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #29 Skrevet 22. januar 2009 Slik jeg har oppfattet tråden så er det ikke TS som blir anklaget for å være hverken dum, idiot eller å ha dyskalkuli. Det er vel heller stilt spørsmål ved den/de som mener at det var heeelt feil å komme med en korrekt formel for å regne ut TS sitt spørsmål, og som tydeligvis ikke forsto opp ned på denne formelen.
Rosalie Skrevet 22. januar 2009 #30 Skrevet 22. januar 2009 Slik jeg har oppfattet tråden så er det ikke TS som blir anklaget for å være hverken dum, idiot eller å ha dyskalkuli. Det er vel heller stilt spørsmål ved den/de som mener at det var heeelt feil å komme med en korrekt formel for å regne ut TS sitt spørsmål, og som tydeligvis ikke forsto opp ned på denne formelen. For øvrig kan ikke en som har dysleksi sette seg ned, legge hendene på bakhodet og si at "sorry, mann, du kan ikke vente at jeg skal lære å skrive, for jeg har dysleksi." De må derimot jobbe mye hardere med fagene enn andre, da med hjelp av tilpasset læringsmetodikk.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #31 Skrevet 22. januar 2009 Jeg syns nå det blir litt dumt å anklage folk for å være enten dumme, late, dårlige i matte eller å ha dyskalkuli bare fordi man sliter med å huske formler for prosentregning. Jeg vil ikke kalle prosentregning en formel akkrat. Greit nok at folk ikke går runt å husker formelen for volumet av en kule og andre formler. Men en prosentregning er helt grunnleggende mattekunnskap på linje med gangetabellen (ikke det at man må gå rundt å kunne den på rams heller, men det er jo greit å vite hva den går ut på). Dersom man ikke forstår hva prosent er så er det noe galt med mattekunnskapene.
Sol79 Skrevet 22. januar 2009 #32 Skrevet 22. januar 2009 Hva med å bare godta at ikke alle er like gode i alt. Du ville vel aldri sagt til noen med dysleksi at de skulle begynne på et lese/skrivekurs etter å ha fullført grunnskolen? Det er kanskje fordi at dyslektikere faktisk lærer seg å lese og skrive i løpet av grunnskolen? Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke husket på denne formelen Wadjet kom med. Har ikke brukt den siden begynnelsen av barneskolen, har ikke hatt behov for den type prosentregning på årevis? Er jeg dum og lat, jeg da, og sliter med dykalkuli Har du aldri bruk for prosentregning? Så om det er 30% rabatt på en bukse i butikken, så går du i kassa uten å ane prisen?
Carebear1 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #33 Skrevet 22. januar 2009 Jeg syns nå det blir litt dumt å anklage folk for å være enten dumme, late, dårlige i matte eller å ha dyskalkuli bare fordi man sliter med å huske formler for prosentregning. Ærlig talt, det er faktisk lett å glemme ting! Når man ikke har hatt behov for en formel på 10 år så er det ikke barebare å huske på den den dagen det gjelder. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke husket på denne formelen Wadjet kom med. Har ikke brukt den siden begynnelsen av barneskolen, har ikke hatt behov for den type prosentregning på årevis? Er jeg dum og lat, jeg da, og sliter med dykalkuli? Det er mange andre ting jeg sliter med å huske også. Å sette opp et vanlig delestykke for eksempel. Polynomdivisjon er jeg en mester på, men be meg om å regne ut 164:3261, og jeg sliter. Jeg har 6 i flere mattefag, men da jeg begynte med matte i høst igjen tok det meg flere uker å huske de små grunnleggende tingene. Jeg er glad læreren min ikke kom med utsagn som "herregud, du er eldre enn 12, dette burde du kunne" eller "sliter du med dyskalkuli kanskje?". Så vi med dårlig hukommelse er ikke nødvendigvis komplette idioter, vi går bare ikke rundt og husker på alskens formler som har vært unødvendige for oss i store perioder.. Amen! Himmel som denne tråden har tatt av da - tenke seg til om alle skulle være like forundret og oppgitte hver gang noen ikke kunne ramse opp samtlige hovedstader i Europa, huske alle engelske verbbøyninger, eller samtlige datoer for meget viktige historiske hendelser! Jeg har hverken tallvegring eller er dum - jeg har rett og slett bare ikke vært borte i noe matte siden jeg hadde dette på skolen for noe sånt som 15 år siden. Makan Takk til de som svarte på en hyggelig måte iallfall Alle andre som føler seg litt triste innvendig fordi en som har passert 15 ikke behersker basic prosentregning - beklager så mye at jeg ødela dagen deres altså
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #34 Skrevet 22. januar 2009 Å spørre om hjelp og så nærmest rakke ned på den som hjelper fordi en ikke forstod en forklaring gitt i god tro, det er bare frekt. Hvorfor er det greit å oppføre seg sånn?
Carebear1 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #35 Skrevet 22. januar 2009 Å spørre om hjelp og så nærmest rakke ned på den som hjelper fordi en ikke forstod en forklaring gitt i god tro, det er bare frekt. Hvorfor er det greit å oppføre seg sånn? Regner med at det ikke er meg du sikter til da jeg for det første forstod samtlige forklaringer, og for det andre ikke har rakket ned på de som ga hjelp, men snarere takket de. Derimot er det mulig jeg rakket ned på de som mener man er dum, lat, eller annet fordi man ikke kan grunnleggende prosentregning.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #36 Skrevet 22. januar 2009 Det er en helt rimelig antagelse å forvente at folk ellers behersker en ligning i en så enkel form. Hva om de ikke gjør det? Da hujelper det ikke hva du forventer.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #37 Skrevet 22. januar 2009 Da burde du kansje satt den opp med den ukjente på andre siden av likhetstegnet først som sist. Absolutt!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #38 Skrevet 22. januar 2009 Har du aldri bruk for prosentregning? Så om det er 30% rabatt på en bukse i butikken, så går du i kassa uten å ane prisen? Jeg finregner ikke på prosent. Er det 30 % rabatt trekker jeg fra c.a 1/3. Trenger ikke kunne regne ut prosenten for det!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #39 Skrevet 22. januar 2009 Er det 30 prosent rabatt tenker mange bare at det er litt mindre enn halve prisen...man kan lizzom ikke gange prisen med 0,30 i hoderegning der man står i butikken.
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #40 Skrevet 22. januar 2009 Er det 30 prosent rabatt tenker mange bare at det er litt mindre enn halve prisen...man kan lizzom ikke gange prisen med 0,30 i hoderegning der man står i butikken. Nei det ville også være dumt... Hvis det er 30% avslag ville det være mye bedre å gange med 0,7 for da finner du ut hva den nye prisen er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå