Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvordan jeg finner ut hvor mange prosent et beløp utgjør i forhold til et annet beløp?

Eksempel: Hvor mange prosent er 2 500 av 12 000?

Meget takknemlig for svar :lete:

Skrevet

2500/12000 = 0,208 tilsvarer 20.8 prosent

Skrevet
2500/12000 = 0,208 tilsvarer 20.8 prosent

Takk for lynkjapt svar!

Fant det og når jeg googlet - mente jeg hadde gjort dette før uten hell, men tydeligvis ikke :fnise:

Mange takk :)

Skrevet

A = totalbeløp

B = delbeløp

x = prosentsats

(A * x)/100 = B

Skrevet
Kan noen fortelle meg hvordan jeg finner ut hvor mange prosent et beløp utgjør i forhold til et annet beløp?

Meget takknemlig for svar :lete:

Krev penger for dårlig matteundervisning. :klemmer:

Jeg skal gjøre det......

Skrevet
A = totalbeløp

B = delbeløp

x = prosentsats

(A * x)/100 = B

Hva? Dette er jo ikke svar på spørsmålet...Hva mener du med totalbeløpet her?

Kan du sette opp TS' spørsmål inn i din formel?

Skrevet
Hva? Dette er jo ikke svar på spørsmålet...Hva mener du med totalbeløpet her?

Kan du sette opp TS' spørsmål inn i din formel?

Dette er i høyeste grad svar på spørsmålet.

Sett inn tallene selv- dette er grunnleggende barneskolekunnskap.

• Liker 1
Skrevet
Krev penger for dårlig matteundervisning. :klemmer:

Jeg skal gjøre det......

Ja, det er fint å ha noen å skylde på. For det kan jo umulig være hennes egen feil at ikke har klart å lære seg prosentregning i løpet av skoletiden.

Kanskje hun heller skulle saksøke sine egne foreldre for å ha latt henne arve dårlige evner i matematikk?

Prosentregning lærer man på barneskolen, og det blir repetert hvert år fram til og med 1. klasse på videregående. Med opptil flere forskjellige lærere. De aller fleste klarer faktisk å lære seg det, med de samme lærerne som de som ikke klarer det.

Skrevet
Ja, det er fint å ha noen å skylde på. For det kan jo umulig være hennes egen feil at ikke har klart å lære seg prosentregning i løpet av skoletiden.

Kanskje hun heller skulle saksøke sine egne foreldre for å ha latt henne arve dårlige evner i matematikk?

Prosentregning lærer man på barneskolen, og det blir repetert hvert år fram til og med 1. klasse på videregående. Med opptil flere forskjellige lærere. De aller fleste klarer faktisk å lære seg det, med de samme lærerne som de som ikke klarer det.

Jeg la ikke skylden på henne, les hva jeg skrev.

Skrevet

Jeg blir oppriktig trist når folk over 15år ikke kan basic prosentregning.

Skrevet
A = totalbeløp

B = delbeløp

x = prosentsats

(A * x)/100 = B

Du må da sette det opp og fylle inn tallene, ikke bare komme med en formel?

Skrevet
Du må da sette det opp og fylle inn tallene, ikke bare komme med en formel?

Herregud.. klarer du virkelig ikke sette inn tallene i formelen selv? Og om du leser startinnlegget, så ser du at ts spurte om en formel, og kom med tall som eksempel. Jeg kan ta teskjemetoden for deg.

A = totalbeløp = 12 000

B = delbeløp = 2 500

x = prosentsats

(A * x)/100 = B

(12 000 * X)/100 = 2 500

X = (2 500 / 12 000) * 100 = 20,8

Skrevet
Herregud.. klarer du virkelig ikke sette inn tallene i formelen selv? Og om du leser startinnlegget, så ser du at ts spurte om en formel, og kom med tall som eksempel. Jeg kan ta teskjemetoden for deg.

A = totalbeløp = 12 000

B = delbeløp = 2 500

x = prosentsats

(A * x)/100 = B

(12 000 * X)/100 = 2 500

X = (2 500 / 12 000) * 100 = 20,8

Kansje litt optimistisk å komme med algabra når TS ikke kan prosentregning? Ikke noe vits å hovere heller.. Man kan synes det er trist som bare pokker, men tallvegring er vel like utbredt som dysleksi, men dessverre ikke i nærheten av like akseptert.

Skrevet
Kansje litt optimistisk å komme med algabra når TS ikke kan prosentregning? Ikke noe vits å hovere heller.. Man kan synes det er trist som bare pokker, men tallvegring er vel like utbredt som dysleksi, men dessverre ikke i nærheten av like akseptert.

TS spurte faktisk etter formelen ;) Og det var den hun fikk. Om man ikke vil ha algebra, så bør man ikke spørre etter algebraiske formler...

Skrevet
TS spurte faktisk etter formelen ;) Og det var den hun fikk. Om man ikke vil ha algebra, så bør man ikke spørre etter algebraiske formler...

Da burde du kansje satt den opp med den ukjente på andre siden av likhetstegnet først som sist.

Skrevet
Da burde du kansje satt den opp med den ukjente på andre siden av likhetstegnet først som sist.

Det var ikke jeg som oppga formelen. I det innlegget jeg svarte på, ble det bedt om å sette inn tallene i den formelen som ble oppgitt. Og det var det jeg gjorde. Uff, så slemt av meg altså...

Skrevet
Det var ikke jeg som oppga formelen. I det innlegget jeg svarte på, ble det bedt om å sette inn tallene i den formelen som ble oppgitt. Og det var det jeg gjorde. Uff, så slemt av meg altså...

Beklager, var visst litt raskt ute der da. Det var vel mer den "herregud"-holdninga da du satte inn tallene som gjorde at jeg reagerte.

Men ser at det var Wadjet som oppga formelen, så beklager der.

Skrevet
Beklager, var visst litt raskt ute der da. Det var vel mer den "herregud"-holdninga da du satte inn tallene som gjorde at jeg reagerte.

Men ser at det var Wadjet som oppga formelen, så beklager der.

Hehe, herregudkommentaren kom vel av at det innlegget jeg svarte på var litt surt i tonen, altså "du må sette inn tallene i stedet for å komme med en formel". Når det var en formel det ble spurt etter.

Og så finner jeg det litt ubegripelig at man ikke kan klare å sette inn tall i formelen selv... Det er jo bare å bytte ut A med totalbeløpet, som det sto i forklaringen, og bytte ut B med delbeløpet. Man trenger jo ikke være noe flink i matte for å bare fylle inn tall i en formel, når man allerede har fått vite både tallene og formelen? Selv om man har dyskalkuli, så bør man klare det, det er jo bare snakk om å fylle inn, ikke finne verken formler eller tall.

Skrevet
Og så finner jeg det litt ubegripelig at man ikke kan klare å sette inn tall i formelen selv... Det er jo bare å bytte ut A med totalbeløpet, som det sto i forklaringen, og bytte ut B med delbeløpet. Man trenger jo ikke være noe flink i matte for å bare fylle inn tall i en formel, når man allerede har fått vite både tallene og formelen? Selv om man har dyskalkuli, så bør man klare det, det er jo bare snakk om å fylle inn, ikke finne verken formler eller tall.

Men akkurat i den formelen var x midt inni en parantes. For de som da har dyskalkuli kan det jo bli vanskelig, for man vet ikke prosenten på forhånd. Her måtte man flytte over på andre siden av likhetstegnet og regneoperasjonen ble med ett vanskeligere. Formelen kunne med fordel ha blitt skrevet på den måten du endte opp med i regnestykket. Altså med x alene på en side av likhetstegnet.

Skrevet

Jeg synes nå egentlig at hvis man har så store problemer med matte at man ikke får noe ut av formelen slik den ble oppgitt, da får man skrive det i innlegget sitt (dyskalkulien). Det er en helt rimelig antagelse å forvente at folk ellers behersker en ligning i en så enkel form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...