Gå til innhold

Tante rød, idiotisk "navn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sier en del tante rød om mensen ? Syns de det er flaut å si mensen eller menstruasjon ?

Hvordan kommer ordet tante naturlig i den forbindelse ?

Hva er onkel blå ? :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det kommer av at besøk av en gammel tante kan være en festbrems. Jeg er gutt og forstår ærlig talt ikke hvorfor Tante Rød (som er mye mer beskrivende) er mindre flaut enn mensen. Personlig foretrekker jeg "jenteproblemer", så slipper man å spørre - da venter man bare på klarsignal i en dag eller to.

Skrevet

Urk, ja, jeg syns det er et teit og ubrukelig ord/"navn".

Skrevet

Det er rett og slett idiotisk!

Skrevet

Hadde aldri hørt det før jeg leste det her på KG - og vet ikke om noen som bruker det.

Synes det er et helt latterlig navn..

Skrevet

Bruker det på en ironisk måte...."det er så teit at det er kult å si det", og det er farlig, jeg vet det, for før eller siden sier du det på ordentlig!

Skrevet

Jeg hadde heller aldri hørt om det før jeg leste det på kg, må innrømme at jeg synes det er et ganske teit "navn". Kan man ikke ganske enkelt si mensen eller et eller annet sånt da? Synes det (med fare for å fornærme noen) virker litt sånn fnisete fjortis. Når voksen damer bruker det navnet selv til venninner løfter jeg på øyenbrynet og lurer på om man synes det er et så flaut tema at man ikke engang kan snakke åpent om det til andre kvinner, og det burde det jo ikke være.

Skrevet

Haha, jeg gikk på videregående med en som sa tante rød. Jeg ble helt flau på hennes vegne hver gang.

Jeg tenker alltid på den barneboken med tante brun, tante fiolett og tante grønn når jeg hører det uttrykket, jeg.

Gjest Christabelle
Skrevet

Vi sa "tante rød" da vi var 14, men nå sier jeg "mensen".

Skrevet

Har hørt at de bruker å si tante rød på urdu (pakistanere f.eks), det var sånn jeg hørte det første gang...

Skrevet

I ungdomsårene sa vi noe så utrolig teit som "tante Rød fra Hønefoss"... :skratte:

Godt at man vokser til og "klarer" å si mensen og menstruasjon, altså!!

Skrevet

Syns det er litt morsomt uttrykk jeg, og det sier noe om tidligere tiders normer. Er selvfølgelig enig i at det er veldig rart å synes menstruasjon er flaut å snakke om/nevne, men nå er det jo faktum at det har vært nettopp flaut og tabu da. En gammel tante har fortalt at da hun var ung var det ingen som sa at de skulle på do/toalettet, da sa man at man måtte ta en telefon. Gjerne selv om det ikke fantes telefon på stedet :ler:

Ganske idiotisk ja, men samtidig morsomt.

Jeg tenker også på tante fiolett og tante brun-historien, tror det er Elsa Beskow?

Skrevet

Det er Elsa Beskow ja, og der er det en onkel Blå også, hvis jeg ikke husker feil.

På ungdomsskolen var det ei jente i klassen som kom fra Gudbrandsdalen og sa "Go'vekka" (God-uka). Ti-hi.

Skrevet (endret)

Onkel Blå er politiet.

Og det var foresten ingen Tante Rød i Elsa Beskow-historien, men tantene Grønn, Brun og Fiolett, og Onkel Blå, så det må nok være en ukjent kusine, eller noe sånt.

Endret av Glør
Skrevet

Tåpelig navn ja, heller helvetesuka spør dere meg! :ler:

Skrevet
Hvorfor sier en del tante rød om mensen ? Syns de det er flaut å si mensen eller menstruasjon ?

I og med at onkle blå er politiet, så er jo sammensetningen litt morsom :fnise:

Hehe, men nei, jeg bruker aldri den betegnelsen.

Skrevet

Jeg sitter og tenker på om jeg har brukt "tante Rød" noen gang, og jeg tror jeg har det en gang eller tre i min grønneste ungdom.

Men det jeg lurer på, som er en annen diskusjon, er hvorfor så mange har så stort behov for å snakke om mensen hele tiden.

Jeg kan ikke tenke på en eneste situasjon der det er nødvendig å opplyse omgivelsene om at man har mensen.... eller "Tante Rød" om du vil. ;)

Den eneste jeg snakker med mensen om, er legen min... og datteren da, når vi snakker om kroppens utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...